Vad ska man smörja in kullager med som man har hemma.

Permalänk
Inaktiv

Vad ska man smörja in kullager med som man har hemma.

Vill få så låg friktion som möjligt i ett kullager men ändå att det ska vara smörjt så de inte ska gå sönder. Vad ska man använda som man har hemma?

Permalänk

Beror på hur långvarig du vill att det ska vara. All typ av olja går fint, motorolja, låsolja, rapsolja, olivolja, grafitpulver borde funka.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Inaktiv

Ta någon olja men du får smörja lite oftare, ska vara kullagerfett annars.

Någon va före

Permalänk
Medlem

Ett lagerfett förslagsvis.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Inaktiv

Kan smörja ganska ofta, vill bara ha något som ger så låg friktion som möjligt, låsolja blir det att leta upp tror jag.

Permalänk
Avstängd

Finns massor av olika lager från förslutna som har fett i sig till öppna men en sak har dom gemensamt att det är bra att smörja dom med ett rejält lass fett och helst modellen till kullager även om andra sorter av fett oftast går utmärkt

Enda gången jag skulle använda olja är om det handlar om ett lager som är rostigt så det är kärvt då kan man använda olja eller disel t.e.x för att få det att släppa och gå fritt och lätt men ska ändå fettas in innan man använder dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

PTFE-spray fungerar bra i barnens Fidget-spinners.. Ev. en dyr torr kedjeolja till cyklar, inte en som bildar trådar.
Snabbrullande lager som drivs av klen effekt (fläktar, leksaker, fidget-spinners etc) kan man inte smörja med fett, de blir för tröga då.

Permalänk
Medlem

Vad är det för kullager?

PTFE-spray kan användas till mycket.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Igelkott:

Vad är det för kullager?

PTFE-spray kan användas till mycket.

Lite av en hemmagjord fläkt som inte snurrar så värst snabbt. Vanligt skatekullager jag använder.

Permalänk
Medlem

Blyertspenna

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Symaskinsolja är bland den tunnaste olja man lätt/billigt kan få tag på och smörjer rätt bra.
Vad man INTE bör använda är 5/56,wd40,o liknande rostlösare/univresalsmörjning.
Då dessa visserligen smörjer i ett kort tag men drar åt sig vatten och oftas skapar mer problem efter några veckor/månader (beroende på miljön lagret är i).

Själv använder jag sedan 10-15år en vanlig oljekanna fylld med ATF olja till i stort sett allt här hemma (har ej behövt fylla på den än) och tidigare körde jag med 5/56,wd40 och sprang o smörjde hela tiden då det verkligen behövdes och avverkade mååååånga burkar.
Men nu med ATF oljan så handlar det om X antal år istället för X månader som jag behöver smörja saker som tex dörrar/stol/osv.

Ett tips är att ta för vana att använda en bit papper/trasa och pumpa några tag i pappret/trasan innan man smörjer nåt då det tar ett par pumptag innan oljan kommer ut och det är lätt att man får ett helt pumptag med olja som sprutar ut där man ej vill ha olja.
Och en/några få droppar räcker långt!

ATF går bra att använda till gummi vilket dom flesta andra oljor (som motorolja) är aggresiva mot (dvs torkar ut gummit så det blir hårdare/spricker/osv).
ATF är dock aggresiv mot "gula metaler" (dock mycket mindre aggresiv mot dessa än motorolja är mot gummi) dvs brons/mässing som används i glid lager.
Vissa plaster är inte så glada med motorolja heller medans ATF går bra.

Så allt som allt är ATF ett bättre alternativ för hemmet än motorolja.
Och är billigt (finns många olika jag kör på den billigaste jag hittade).

ATF=automat olja och finns överallt mackar/biltema/classe/osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

beror på var kullagret sitter och vad de utsätts för rent vädermässigt är de ett litet fint kullager som du har inomhus så hade jag beställt symaskinsolja (var försiktig för de är jävligt o bli av med) är de utomhus så är de ju lagerfett som gäller

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |