Min tidigare så fina pc har blivit orkeslös

Permalänk
Medlem

Min tidigare så fina pc har blivit orkeslös

Som rubriken lyder så har kraften försvunnit från min stationära pc (2013)
HP AMD A-8 3220 APU
Ram minne 8gb
Diskminne 2tb (ca 1,5 tb ledigt)
Grafikkort GeForce GT 630

Problemet visar sig bla när jag ska kolla i någon katalog i .pdf-format, om jag överhuvudtaget kan få fram en sida så tar det evigheter
Har som hobby kartor och navigationsprogram som antagligen kräver en del minne och får starta om datorn ibland
Har funnit i "Datorhantering/Systemverktyg/Prestanda att jag har när det går riktigt tungt under rubriken minne har något som heter "Cachefel" och som kan nästan nå upp till "Tillgängliga megabytet" (ca 6 000 000 mb)

Kan mitt problem ligga i detta "Cachefel" och vad kan ha orsaka det?
Tacksam för tips

Permalänk
Rekordmedlem

Har du funderat på att prova med en ominstallation eller att köra en livelinux, det är ju ite omöjligt att det är nått mjukvaruproblem för win brukar ju sega ner sig med tiden och behöva installeras om ibland.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vet inte hur stora pdf du kör men bör ju inte göra slut på 8gb ram och är ju inte den snabbaste cpu´n men den ska ju inte bli tröttare än den varit och troliga saker som kan göra dom tröttare är överhettning att den är igen dammad eller att disken börjar bli lite vissen men kan vara sånt som du har en massa bakgrunds processer och liknande som äter resurser

Men cachefel tänker jag minne som äts upp eller diskrelaterat problem om den t.e.x swappar så försök ta ner programmet HWmonitor håll lite koll på temps för säkerhetskull och kör ctrl+alt+del kolla lite hur mycket resurser datorn äter om minnet faktiskt tar slut men att datorn är seg och sånna errors får mig att misstänka disken lite för då kan datorn bli riktigt skit seg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos:
Tack för era svar
Kollade nu tex. med Engelsons jaktkläderkatalog .pdf och ser i aktivitetshanteraren att Microsoft Edge stadigt vill ha ca 40% CPU, övriga tjänster i princip 0, men detta kanske är normalt?

Permalänk
Medlem

Får utbilda hustrun, finns knappt ett dammkorn i hela huset pga att alla hade samlats i datorn

Tog ut den och blåste med tryckluft både här och där efter detta så funkar faktiskt "mina" pdf-filer samt att datorn i princip blev ljudlös

Tackar igen för tipsen

Permalänk
Medlem

Dagens fruar... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av årb:

Får utbilda hustrun, finns knappt ett dammkorn i hela huset pga att alla hade samlats i datorn

Tog ut den och blåste med tryckluft både här och där efter detta så funkar faktiskt "mina" pdf-filer samt att datorn i princip blev ljudlös

Tackar igen för tipsen

Tryckluft är bra skit och nu känner sig datorn som du gör efter satt på frugan ett kilo lättare och livet är enklare efter att ha rensat ur lite 😉.. Gött att det va så enkelt och dom är damm magneter och gillar även att samla upp hår efter husdjur och brukar sitta en halv katt i min dator efter ett år eller så 😀

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av årb:

@lord_vasagos:
Tack för era svar
Kollade nu tex. med Engelsons jaktkläderkatalog .pdf och ser i aktivitetshanteraren att Microsoft Edge stadigt vill ha ca 40% CPU, övriga tjänster i princip 0, men detta kanske är normalt?

Har du ingen separat pdfläsare ? win 10 och dess delar är lätt instabilt så prova nått fristående men undvik Adobe tet Foxit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.