RAID/NAS hårddisk som vanlig lagringsdisk?

Permalänk
Inaktiv

RAID/NAS hårddisk som vanlig lagringsdisk?

Jag har precis beställt en vanlig Ironwolf 8TB men jag vet inte ifall det är en bra ide att använda hårddisken som en vanlig lagringsdisk. Så som jag förstår det, en vanlig lagringsdisk utan RAID/NAS firmware letar efter "fel" för att rädda datan på disken medans en RAID/NAS hårddisk struntar i det och datan försvinner. Stämmer det? Om det stämmer, är det verkligen en bra ide att använda en RAID/NAS hårddisk som en vanlig lagringsdisk i datorn?

Permalänk
Medlem

Hum... det brukar vara bättre kvalitet i RAID-ready diskar, exempelvis kan dom vara godkända för 24/7-drift. Det du tänker på är att RAID-kontrollrar har väldigt låg tid för att låta disken rätta till ett fel (klusterfel?) innan den droppar disken ur arrayen, oftast bara ett par sekunder medans det på en normal disk kan ta minuter att rätta till detta (och man ska inte ha vanliga diskar isf).

Så sett tror jag du gör rätt, alltså... du har en extra bra disk i datorn, rent kvalitetsmässigt.

//edit - förklaring samt korrekta tider: https://en.wikipedia.org/wiki/Error_recovery_control

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Inga problem att använda som vanlig HDD dock så är vissa NAS HDD slöare på grund av lägre rotationshastighet (5200 vs 7200 rpm) och kan påverka om du har program/spel som går hårt mot disk.

Permalänk
Medlem

En NAS-disk återvänder med mediafel inom 8 sekunder om den inte kan läsa en sektor innan dess och så låter man RAID-logiken rätta den felade sektorn/klustret av sektorer med hjälp av redudansen från de andra diskarna - så var det tänkt i allafall.

mjukvaru-raid så kan man ställa den tiden medans HW-RAID hade fast tid av 8 sekunder innan den sparkar ut disken helt ock hållet (och gör ingen retry/rättning när det händer) därav vikten att mediafel inkommer inom tiden och att disken får chans till omskrivningsförsök.

desktopdiskar är mer optimerad för att usern inte skall tappa data och är det läsproblem så kan den försöka väldigt länge (över 30 sekunder) innan den återvänder med mediafel.

desktop-diskar är också planerade för 6 timmar per dygn (8 timmar * 5 dagar i veckan) och max 55 TB/år i maximal läs/skrivmängd, medans NAS-disk är tänkt för 24/7-drift och som minst 180 TB/år.

inte för att det rent mekanisk tär någon större skillnad på dem, men...

Permalänk
Inaktiv

Min dator är på 8 till 10 timmar om dagen men hur "farligt" är det med ERC som en vanlig lagringsdisk? Vad händer egentligen, får man reda på att man har förlorat data när det uppkommer sektorfel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Jag har precis beställt en vanlig Ironwolf 8TB men jag vet inte ifall det är en bra ide att använda hårddisken som en vanlig lagringsdisk. Så som jag förstår det, en vanlig lagringsdisk utan RAID/NAS firmware letar efter "fel" för att rädda datan på disken medans en RAID/NAS hårddisk struntar i det och datan försvinner. Stämmer det? Om det stämmer, är det verkligen en bra ide att använda en RAID/NAS hårddisk som en vanlig lagringsdisk i datorn?

Har ironwolf som väntar på mig som jag också har beställt
Har lite frågor om du inte har något emot

Är du nöjd med disken?

Hur upplever du att ljudnivån är, vilket chassit har du?
Givetvis är detta väldigt personligt och varierar hej vilt, men en god fingervisning
om du har andra diskar som sitter/suttit i samma chassi som du kan jämföra med.

Grymt tacksam för synvinkel

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Inaktiv

@Zezo: Ljudnivån är okej, men ibland så hörs det ett litet "klick" men det är inget som jag stör mig på eftersom det händer inte så ofta. Temperaturen ligger på 35-39 grader och mitt chassi är Define XL R2 från Fractal. När man skriver data på disken så hörs inget alls, och den är snabb också :). Jag har några WD Greens och WD Blacks och jag tror Ironwolf låter mindre men annars så är man nöjd med disken och jag planerar att beställa samma modell nästa månad. Glöm inte bort backup när du köper nya hårddiskar

Jag glömde tillägga att 8TB modeller använder en annan formfaktor så man blir tvungen att köpa hårddiskbryggor som passar skruvhålen. Lånar bild från Google, det ser ut så här ungefär http://i.imgur.com/IG7F3iC.jpg (vänster är 8TB och till höger så ser man en vanlig 1TB hårddisk).