Medlemmar som enbart dammsuger marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Först skambuds-tråden och sedan detta, vart är våran värld på väg.

Ja, dags att någon startar en tråd som handlar om trådar som handlar om SweClockers Marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Ja absolut. Frågan är då om det är det som SWEC ska bidra till? Att folk som enbart är intresserade av att köpa upp allt i marknaden utan att på något annat sätt vara intresserade av Sweclockers i övrigt har ett berättigande? Det finns siter där du inte har tillgång till exempelvis marknaden under en "grace period". Ta Swedroid som ett exempel.

Okej, då förstår jag iaf vad det är du faktiskt vill åt.

Känns dock mindre sannolikt att det faktiskt skulle hända med tanke på att det är säljarna som betalar för sig och då känns det lite tveksamt att reglerna skulle ändras på ett sätt som skulle begränsa köparna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, då förstår jag iaf vad det är du faktiskt vill åt.

Känns dock mindre sannolikt att det faktiskt skulle hända med tanke på att det är säljarna som betalar för sig och då känns det lite tveksamt att reglerna skulle ändras på ett sätt som skulle begränsa köparna.

Jag vill absolut inte ta bort marknaden det är ju min förhoppning att alla förstått. Men jag skulle vilja ha den styrd lite. Det har ju uppenbart börjat bli shady business där när man numera går ut och varnar innan man lägger upp annons. Kanske skulle ett krav på 6 månaders medlemskap rensa bort några av dem som är ute efter att utnyttja marknadsfunktionen på ett mindre bra sätt.

Sen är det ju inte lätt att ha en saklig dialog här när folk ofta reagerar i affekt

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Jag vill absolut inte ta bort marknaden det är ju min förhoppning att alla förstått. Men jag skulle vilja ha den styrd lite. Det har ju uppenbart börjat bli shady business där när man numera går ut och varnar innan man lägger upp annons. Kanske skulle ett krav på 6 månaders medlemskap rensa bort några av dem som är ute efter att utnyttja marknadsfunktionen på ett mindre bra sätt.

Sen är det ju inte lätt att ha en saklig dialog här när folk ofta reagerar i affekt

Fast man kan ju se på folks profiler hur länge de varit medlemmar, hur många annonser de haft, och hur aktiva de är i forumet. Jag gör aldrig affärer med medlemmar som är nya eller inte särskilt aktiva, går inte att lita på tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har inget att tillägga i diskutionen men köpa.på distans känns helst klart bättre på SweC än tradera och blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Jag vill absolut inte ta bort marknaden det är ju min förhoppning att alla förstått. Men jag skulle vilja ha den styrd lite. Det har ju uppenbart börjat bli shady business där när man numera går ut och varnar innan man lägger upp annons. Kanske skulle ett krav på 6 månaders medlemskap rensa bort några av dem som är ute efter att utnyttja marknadsfunktionen på ett mindre bra sätt.

Sen är det ju inte lätt att ha en saklig dialog här när folk ofta reagerar i affekt

Varför vill du ha en mer reglerad marknad? Varför skulle swec göra det svårare för säljare och köpare att komma fram till en affär?

Den absurda notationen att man bara får nyttja marknaden om man planerar att använda prylen ifråga är helt fel.

(1) Varför bryr du dig om någon köper prylen och säljer vidare? Säljaren blir av med prylen och köparen tar över risken
(2) Varför vill du göra det svårare att handla på swec marknad?
(3) Varför ska dina åsikter om att man inte får sälja vidare tas i beaktning? Kommer detta leda till att fler eller färre affärer görs tror du?
(4) Varför är folk som köper i syfte att säljare vidare ett problem tycker du?

Tycker du att det är OK att importera bilar från tyskland för att sälja vidare i sverige? Med samma logik skadar det lokala tyska köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Varför vill du ha en mer reglerad marknad? Varför skulle swec göra det svårare för säljare och köpare att komma fram till en affär?

Den absurda notationen att man bara får nyttja marknaden om man planerar att använda prylen ifråga är helt fel.

(1) Varför bryr du dig om någon köper prylen och säljer vidare? Säljaren blir av med prylen och köparen tar över risken
(2) Varför vill du göra det svårare att handla på swec marknad?
(3) Varför ska dina åsikter om att man inte får sälja vidare tas i beaktning? Kommer detta leda till att fler eller färre affärer görs tror du?
(4) Varför är folk som köper i syfte att säljare vidare ett problem tycker du?

Tycker du att det är OK att importera bilar från tyskland för att sälja vidare i sverige? Med samma logik skadar det lokala tyska köpare.

För att bli av med människor som utnyttjar situationen på ett otillbörligt sätt. En helt avreglerad marknad är bra i ditt tycke?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Hedersmedlem

Hej, @IuZ! Vad tycker du vore ett bra sätt att ändra marknaden på så att det fenomen som du ser som ett problem inte uppstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej, @IuZ! Vad tycker du vore ett bra sätt att ändra marknaden på så att det fenomen som du ser som ett problem inte uppstår?

En grace period. Lite som Swedroid. Du behöver ha varit medlem under en viss tid för att få möjlighet att lägga upp eller bjuda på saker i marknaden. De som vill utnyttja tillfället har sällan tålamodet att vänta.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Det finns kanske några som tycker att Sweclockers är lite som ett Tempel för dom.

Jesus driver ut månglarna ur templet https://sv.wikipedia.org/wiki/Jesus_driver_ut_m%C3%A5nglarna_...

Jag är inte religiös men Sweclockers är lite som ett Tempel för mig.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Varför vill du ha en mer reglerad marknad? Varför skulle swec göra det svårare för säljare och köpare att komma fram till en affär?

Den absurda notationen att man bara får nyttja marknaden om man planerar att använda prylen ifråga är helt fel.

(1) Varför bryr du dig om någon köper prylen och säljer vidare? Säljaren blir av med prylen och köparen tar över risken
(2) Varför vill du göra det svårare att handla på swec marknad?
(3) Varför ska dina åsikter om att man inte får sälja vidare tas i beaktning? Kommer detta leda till att fler eller färre affärer görs tror du?
(4) Varför är folk som köper i syfte att säljare vidare ett problem tycker du?

Tycker du att det är OK att importera bilar från tyskland för att sälja vidare i sverige? Med samma logik skadar det lokala tyska köpare.

Jag tror du har missat poängen. Det handlar inte om hur prylarna används, snarare vilka det är som handlar. Förr var Sweclockers marknad ett säkert kort för både prissättning och seriösa affärer. Nu för tiden dras vi med budgivningar som aldrig slutar och med människor som inte slutför affärer på ett bra och ärligt sätt. Det har blivit för oseriöst.

Det är klart att det finns nackdelar med en så öppen marknad och det finns en anledning att t.ex. tradera har ett betyg-system.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

En grace period. Lite som Swedroid. Du behöver ha varit medlem under en viss tid för att få möjlighet att lägga upp eller bjuda på saker i marknaden. De som vill utnyttja tillfället har sällan tålamodet att vänta.

Men så är det ju redan?

Permalänk
Medlem

Känner en som gjorde fina pengar på att köpa här och sälja senare, men det var förr.

Jag tycker marknaden är bra här. Köper aldrig av nya användare. SweClockers gamla medlemmar är för det mesta bra folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag tror jag förstår vad TS menar, men jag håller inte med.
Jag ser inte problemet med att man gör ett klipp någonstans och säljer det vidare dyrare någon annanstans. Jag ser absolut inte att det är SweClockers-redaktionens problem att "lösa". Visst, hamnar jag i den änden att jag köpte en pryl fyra gånger dyrare än nödvändigt så känns det inte jättekul, men då har jag bara mig själv att skylla för att jag inte kollade upp vad det borde kosta innan.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag tror du har missat poängen. Det handlar inte om hur prylarna används, snarare vilka det är som handlar. Förr var Sweclockers marknad ett säkert kort för både prissättning och seriösa affärer. Nu för tiden dras vi med budgivningar som aldrig slutar och med människor som inte slutför affärer på ett bra och ärligt sätt. Det har blivit för oseriöst.

Det är klart att det finns nackdelar med en så öppen marknad och det finns en anledning att t.ex. tradera har ett betyg-system.

Budgivningar som aldrig slutar? Det är väl enkelt för trådstartaren att sätta ett slutdatum för budgivning. Ser inte hur detta ändras.
Att folk inte fullföljer affärer har väl snarare med att forumet växer.
Även swec har ett betygssystem, även om jag finner det suboptimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Budgivningar som aldrig slutar? Det är väl enkelt för trådstartaren att sätta ett slutdatum för budgivning. Ser inte hur detta ändras.
Att folk inte fullföljer affärer har väl snarare med att forumet växer.
Även swec har ett betygssystem, även om jag finner det suboptimalt.

Annonsörer sätter inte alltid ett slutdatum och det är inte ens alltid det påvisas att det är bud som gäller - trots att det visar sig vara det. Och när "budgivningen" är över, så är det inte säkert att säljaren hör av sig. Eller så är det tvärtom, att köparen ändrar sig efter budgivning och säljare i värsta fall tvingas att annonsera igen.

Swec har inget officiellt och obligatoriskt betygssystem, nej. Det finns en tråd, där köpare och säljare frivilligt kan kommentera. Det är inte detsamma som ett betygssystem.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av IuZ:

Tjena SWEC:are!

Tycker att jag på senare tid uppmärksammat fler och fler medlemmar på SWEC som reg:ats den senaste tiden vars huvudsakliga existens är att dammsuga marknadsplatsen. Tråkigt, det är inte blocket det här utan en site för entusiaster som älskar datorer och överklockning.

Hur ser ni på det?

Ledsam utveckling tyvärr om ni frågar mig...

Fniss. Har du någon källa på detta?

Permalänk
Medlem

Sen ska man ju tänka på att "folk som dammsuger marknaden" tar en risk, det är inte säkert att de får sålt varan till tänkt pris, vissa varor kanske går sönder innan de säljs vidare, de kostar frakt etc.

Många kanske inte tjänar några pengar att tala om alls ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller problemet.
Så länge ingen blir blåst/lurad så får man väl köpa & sälja så mycket man vill - till vilka pengar man vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Som säljare kan du ju själv välja vem du säljer varan till. Så om du inte vill sälja till någon som har ett nytt konto så är det bara att låta bli.

Jag skulle dock kunna se att Sweclockers skulle kunna implementera ett betygssystem, men där finns det också en risk. Någon har sönder en vara som de köpt, skyller på säljaren och ger ett urdåligt betyg.

Nä, jag tycker det fungerar ganska bra som det är nu.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Jag har många gånger haft annonser på blocket där man säljer en vara, man kommer sedan in på en diskussion för ytterligare en vara och gör ett paketpris. För att locka och få det sålt har jag då många gånger skrivit att denne gärna får sälja vidare den extra varan om den vill tjäna lite mer pengar. Jag får mer sålt, köparen tjänar lite pengar.

Detta för att jag vill få det jag säljer sålt och jag har inget intresse av att spela marknaden.
Många älskar att spela olika marknader och tjäna pengar, det blir ett jobb för dom och det är knappast riskfritt.

Om folk nu vill köpa för att sälja så låt dom göra det? Säljaren får sitt sålt och köparen tjänar lite pengar.

Permalänk
Medlem

Det här är ju jättekonstigt.

Jag bytte från 6700K och 1080, till 7700K och 1080 Ti.

6700K och 1080 har ju lite slantar i värde. Ska ja låta dom ligga i en låda i några år bara för att INTE sälja dom?

Förstår inte riktigt tankegången.. enda orsaken att jag säljer här istället för fejjan/blocket är ju att här hamnar dom hos rätt person (typ)

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Jag säger ju inte att det inte ska säljas något i marknaden men ett system som på något sätt kan få bort folk som inte har rent mjöl i påsen hade varit bra. Detta är enbart en diskussion och inte att jag påtvingar någon min åsikt. Jag vill skapa en sansad debatt om huruvida man på något sätt kan motverka ett oönskat beteende.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IuZ:

Jag säger ju inte att det inte ska säljas något i marknaden men ett system som på något sätt kan få bort folk som inte har rent mjöl i påsen hade varit bra. Detta är enbart en diskussion och inte att jag påtvingar någon min åsikt. Jag vill skapa en sansad debatt om huruvida man på något sätt kan motverka ett oönskat beteende.

Jag förstår fortfarande vilket beteende det är som är oönskat. Jag har läst igenom tråden igen och ingen förutom du bland de som postat verkar tycka att det är ett problem.

Det behöver inte betyda att du har fel, men det är ett tecken på att du behöver förklara vad problemet är tydligare.

Min åsikt är att det alltid kommer uppstå den här sortens handel när priser är lägre på ett ställe än på ett annat. Då kommer "handlarna" och köper billigt och säljer dyrt. Det är ofta ett tecken på att priserna är för låga.

Jag har själv lagt märke till att man ofta undervärderar sina lite äldre grejer här, och Sweclockers kanske faktiskt inte är den optimala målgruppen för äldre grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår fortfarande vilket beteende det är som är oönskat. Jag har läst igenom tråden igen och ingen förutom du bland de som postat verkar tycka att det är ett problem.

Då får du nog läsa en gång till. Jag kommenterade precis detta i mitt senaste inlägg.

Det syns en tydlig trend i Sweclockers marknad, både på gott och ont - siten växer och därtill marknadens besökare, men det är inte bara swec-folk som gör affärer och rent generellt har kvalitén på marknaden sjunkit.

Fler köpare och säljare är såklart bra, men utan några krav på de som handlar så strömmar det igenom för mycket oseriöst.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår fortfarande vilket beteende det är som är oönskat. Jag har läst igenom tråden igen och ingen förutom du bland de som postat verkar tycka att det är ett problem.

Det behöver inte betyda att du har fel, men det är ett tecken på att du behöver förklara vad problemet är tydligare.

Min åsikt är att det alltid kommer uppstå den här sortens handel när priser är lägre på ett ställe än på ett annat. Då kommer "handlarna" och köper billigt och säljer dyrt. Det är ofta ett tecken på att priserna är för låga.

Jag har själv lagt märke till att man ofta undervärderar sina lite äldre grejer här, och Sweclockers kanske faktiskt inte är den optimala målgruppen för äldre grejer.

Nä det kan ju vara att jag har fel det är inte omöjligt. Kanske göra jag en höna av en fjäder. JAg tycker dock att marknaden blivit betydligt sämre med åren.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Hedersmedlem

OK, jag tror att jag förstått vad ni menar är ett problem. Problemet är alltså inte riktigt som det framställdes från början att "köpare utifrån dammsuger marknaden och säljer annanstans" utan en allmän kvalitetssänkning och att det blir många oseriösa köpare och säljare.

Utifrån det går det att diskutera utan att hamna snett i sidospår i onödan! Mycket av diskussionen har ju handlat just om folk som köper grejer för återförsäljning snarare än om en eventuell ökning av oseriösa aktörer.

Tyvärr kommer det alltid vara lite "shady" när det handlar om köp mellan privatpersoner och begagnat. För att få upp kvalitén skulle man behöva lägga på en massa moderering, och jag tror det är svårt att motivera vad det skulle kosta att göra detta, om det inte finns frivilliga som kan tänka sig detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

OK, jag tror att jag förstått vad ni menar är ett problem. Problemet är alltså inte riktigt som det framställdes från början att "köpare utifrån dammsuger marknaden och säljer annanstans" utan en allmän kvalitetssänkning och att det blir många oseriösa köpare och säljare.

Utifrån det går det att diskutera utan att hamna snett i sidospår i onödan! Mycket av diskussionen har ju handlat just om folk som köper grejer för återförsäljning snarare än om en eventuell ökning av oseriösa aktörer.

Tyvärr kommer det alltid vara lite "shady" när det handlar om köp mellan privatpersoner och begagnat. För att få upp kvalitén skulle man behöva lägga på en massa moderering, och jag tror det är svårt att motivera vad det skulle kosta att göra detta, om det inte finns frivilliga som kan tänka sig detta.

Ja, "dammsugare" är väl kanske en del av problemet, men som påpekats inget som går att hindra. Betygssystemet är ju ett enkelt sätt att få folk att försöka lite mer än vad de gör helt utan konsekvenser när de handlar.

Det behöver ju inte skötas 24/7, men någon form av krav borde lätt gå att implementera för att göra marknaden lite bättre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Håller faktist med TS en del. Självklart är det ju bra att folk köper grejerna som säljs här.

Men det känns också lite som att forumfolket här har "jobbat" på en stor metaforisk krogdär vi har en billig bar som är lite exlusiv för oss. Vist om man bjuder med något polare ibland, men de är ju lite tråkigt för dom som kämpat länge om de kommer massa icke-bidragare och köper några öl och sen sticker.

Lite kasst formulerat men något där ute fattar nog hur jag tänker!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Inaktiv

Jag håller ej med. Däremot om jag skulle sälja en pryl och en välkänd person på Sweclockers som har varit medlem i typ 10 år lägger et bud, så får en helt nyregistrerat för min del lägga ett betydligt högre bud för att vinna.
Det har inget med lojalitet att göra, utan att jag är skeptiskt till helt okända på internet.