Permalänk

Utråkad nybörjare

Hejsan! Jag går mitt tredje år på tekniklinjen på gymnasiet och har nu programmerat i ett år till och från. Mest i .NET Framework och minecraft forge. Men jag har ingen aning om vad jag ska göra. Sitter mest och skriver om gamla program eller hjälper mina vänner att ta sig genom kursen.

Jag är nog på tok för rookie för att börja jobba med sådant, så det är uteslutet. Men jag känner ingen utmaning längre från mini utmaningarna man hittar på google eller bara o skriva simpla saker. Jag vill göra en riktig grej, eller bara leka runt med något spännande. Några tips?

Permalänk
Medlem

Lär dig spela gitarr ^^

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Läs på och skapa ett binary tree, eller om det är för basic testa ett AVL trä?

Permalänk

@AnXeZ: Om jag fick en tia för varje gång jag försökt lära mig att spela något instrument. Då hade jag vart 30 kr rikare. Dedär med instrument är inte min grej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AnXeZ:

Lär dig spela gitarr ^^

Det är sånt skit man gör i grundskolan, fy fan

Permalänk
Medlem

Har du kikat på följande Universitetsuppgifter?

https://open.kattis.com/problems

Börja med https://open.kattis.com/problems/hello och jobba dig vidare, bra träning och lyckas du få bättre resultat än https://open.kattis.com/users/jsannemo så bjuder jag på lunch någon gång

Koden kan ofta skickas in i valfritt programmeringsspråk även om Python brukar rekommenderas för mindre erfarna och C++ för galna utomjordingar/fartdårar som Sannemo

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Vill du ha en utmaning kan du kolla på Machine Learning, finns mycket bra grundläggande material för R.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

Spelutveckling?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av Thestar19:

Har du kikat på följande Universitetsuppgifter?

https://open.kattis.com/problems

Börja med https://open.kattis.com/problems/hello och jobba dig vidare, bra träning och lyckas du få bättre resultat än https://open.kattis.com/users/jsannemo så bjuder jag på lunch någon gång

Koden kan ofta skickas in i valfritt programmeringsspråk även om Python brukar rekommenderas för mindre erfarna och C++ för galna utomjordingar/fartdårar som Sannemo

Kikar in de. Verkar spännande!

Permalänk
Medlem

Lär dig ett funktionellt språk.

Skrivet av anon267242:

Det är sånt skit man gör i grundskolan, fy fan

Skulle väl nästan tro att fler lär sig gitarr i vuxen ålder än i grundskolan.

Permalänk
Skrivet av Roffe:

Spelutveckling?

Jovars. Har vart något intresserad av att börja med de. Dock kan jag inte ett smack av unity eller vad speldesign har o göra med. Har försökt titta på någon tutorial, men de tog för stora steg för mig o hänga med, så jag tappa intresset. Men om du har något som kan klappa igång mig är jag redo att försöka!

Permalänk
Medlem

Alla är nybörjare i början men det låter ju som att du inte är helt tappad när det gäller programmering i allmänhet så jag tror du grejar det. Själv började jag med att plåga mig genom de tutorials som finns på Unitys hemsida. Det räckte för att lära mig det allra mest grundläggande och resten har jag lärt mig genom att bara söka på nätet efter lösningar. Väldigt ofta är det någon annan som redan haft samma problem som du.

Spelutveckling, som allt annat, kräver ju ett visst intresse om man inte ska ge upp vid första hindret. Själv har jag jobbat nästan ett år nu med ett litet team och vi räknar med att släppa vårt första spel runt årsskiftet. Innan dess höll jag på med diverse småprojekt själv men ingenting jag fullföljde eftersom jag har svårt att motivera mig när jag fastnar med något problem. Som ende programmerare i teamet så har jag inget val än att kämpa på tills jag hittar en lösning, och det känns lika bra varje gång jag gör det.

Du får väl ge det en chans till om du fortfarande är intresserad. Undrar du över något är det bara att fråga.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Bidra till någon open source-projekt kanske? Finns massor att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Roffe:

Alla är nybörjare i början men det låter ju som att du inte är helt tappad när det gäller programmering i allmänhet så jag tror du grejar det. Själv började jag med att plåga mig genom de tutorials som finns på Unitys hemsida. Det räckte för att lära mig det allra mest grundläggande och resten har jag lärt mig genom att bara söka på nätet efter lösningar. Väldigt ofta är det någon annan som redan haft samma problem som du.

Spelutveckling, som allt annat, kräver ju ett visst intresse om man inte ska ge upp vid första hindret. Själv har jag jobbat nästan ett år nu med ett litet team och vi räknar med att släppa vårt första spel runt årsskiftet. Innan dess höll jag på med diverse småprojekt själv men ingenting jag fullföljde eftersom jag har svårt att motivera mig när jag fastnar med något problem. Som ende programmerare i teamet så har jag inget val än att kämpa på tills jag hittar en lösning, och det känns lika bra varje gång jag gör det.

Du får väl ge det en chans till om du fortfarande är intresserad. Undrar du över något är det bara att fråga.

Skulle aldrig kunna tänka mig o jobba med det. Eller iallafall inte idag. Men det verkar ju va något som man kan klura med när man inte har bättre för sig. Skulle väldigt gärna komma in i det. Så jag antar att man kan säga att jag är intresserad.
"Tyvärr" är jag den sortens farbror som vägrar ge upp när det blir bekymmer. Har hänt att jag fått mardrömmar där jag bara drömmer om kod, när jag inte lyckats få något att funka. Så får jag igång ett flow tror jag inte de blir något bekymmer.

Men du. Jag har då aldrig sett att det fanns tutorials på unitys sida. Kommer undersöka det vidare.

Permalänk
Avstängd

En lagom komplicerad sak att göra kan vara att bygga en implementation av Dijkstras algoritm i kod. Den handlar om pathfinding och är inte så komplicerad men man kan förstås öka komplexiteten om man känner för mer utmaningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

Hejsan! Jag går mitt tredje år på tekniklinjen på gymnasiet och har nu programmerat i ett år till och från. Mest i .NET Framework och minecraft forge. Men jag har ingen aning om vad jag ska göra. Sitter mest och skriver om gamla program eller hjälper mina vänner att ta sig genom kursen.

Jag är nog på tok för rookie för att börja jobba med sådant, så det är uteslutet. Men jag känner ingen utmaning längre från mini utmaningarna man hittar på google eller bara o skriva simpla saker. Jag vill göra en riktig grej, eller bara leka runt med något spännande. Några tips?

Du ska inte överskatta hur mycket kunskap du behöver för att jobba med saker o tinga, söker du en junior tjänst så är det vanligen inga förväntningar alls på dig.
Du måste våga misslyckas för att lyckas

Har du ingen idé du velat genomföra som känts omöjlig eller som att du inte kan ännu? I så fall är det ju bara att börja, lär dig under tidens gång. Ta vara på tiden i skolan, passa på o gör fel så mycket som möjligt, så lär du dig bäst.
Om du nu kan allt med det du håller på med, lär dig ett nytt språk? Börja kika lite på C# som brukar vara ett bra instegsspråk, eller python om du vill ha ett riktigt användbart språk i alla situationer typ.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Personligen så uppskattar jag att hålla på med ren OpenGL som fritidskodning. Finner behållningen i att det är ren väldigt ren kodning utan att behöva strula särskilt mycket med att förstå hur libbar och produkter fungerar.

Visst du kommer inte att producera lika coola saker som med Unity men det är väldigt tillfredsställande att få de små sakerna fungera som de ska och verkligen förstå vad som händer.

Kan tipsa om ThinMatrix OpenGL tutorials på youtube:
https://www.youtube.com/user/ThinMatrix/videos

Permalänk
Hedersmedlem

Ett område som inte riktigt nämnts än är mer lågnivå. Typ Arduino är väl en bra start om du nyligen lärt dig programmera. Det kostar väl lite mer när man behöver köpa till lite olika hårdvara men det brukar vara ganska kul när man lyckas se att man läser av saker som acceleration, temperatur och annat. Styr motorer, servon, lampor.. Det är bra då det bygger en del förståelse för lågnivå också.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

@knge: Det har jag. Rätt kul ett tag, men jag vill göra något projekt, större än att bara lösa problem och kluringar.

Det är ju kul o meka med när man har tråkigt. Men det är inte det jag söker

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Du ska inte överskatta hur mycket kunskap du behöver för att jobba med saker o tinga, söker du en junior tjänst så är det vanligen inga förväntningar alls på dig.
Du måste våga misslyckas för att lyckas

Har du ingen idé du velat genomföra som känts omöjlig eller som att du inte kan ännu? I så fall är det ju bara att börja, lär dig under tidens gång. Ta vara på tiden i skolan, passa på o gör fel så mycket som möjligt, så lär du dig bäst.
Om du nu kan allt med det du håller på med, lär dig ett nytt språk? Börja kika lite på C# som brukar vara ett bra instegsspråk, eller python om du vill ha ett riktigt användbart språk i alla situationer typ.

Asså, att jobba med det hade ju vart guld. Men jag tror inte jag är redo för det än. Speciellt inte med tanke på att jag går i gymnasiet samtidigt.