Permalänk
Medlem

Vattenloop med glykol i sub 0 grader

En vän till mig ska påbörja ett projekt som jag är ytterst tveksam till. Tanken är att köra 6x GPU 1x CPU (miningdator) i en och samma loop med radiatorer på utsidan av huset som kyls passivt. Temperaturer runt 0- -30 grader kan komma att uppstå. Allt skall dras med kopparrör. Personen har ej tänkt blanda ut något utan köra glykol i loopen då "det fungerar bra i bilar." Ett koncept jag inte riktigt köper.

Mina argument jag samlar på mig genom åren + vad jag läst till mig nyligen. Påpeka gärna om jag har fel kring något av detta.

1. Glykol är tillverkat för att inte koka eller frysa, kylningskapaciteten är faktiskt mycket sämre än vatten.

2. Glykol har mycket högre viskositet än vatten och ökar motståndet i loopen avsevärt.

3. Glykol behöver blandas med bakteriedödande medel för att motverka tillväxt i loopen.

4. Glykol fryser vid -28 grader celcius.

5. Glykol har en högre risk att skapa korrosion på komponenterna. (någon som vet exakt varför?)

6., Glykol är giftigt.

Har inte ens gått in på alla småproblem som hur man skyddar radiatorerna från att frysa igen, kostnaden, hur mekigt det är att dra kopparrör, chansen att fittings släpper pga trycket från att ha allt i en och samma loop, antalet pumpar som krävs. Det är SÅ mycket som säger att det här borde undvikas. Vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ggalaxyy:

En vän till mig ska påbörja ett projekt som jag är ytterst tveksam till. Tanken är att köra 6x GPU 1x CPU (miningdator) i en och samma loop med radiatorer på utsidan av huset som kyls passivt. Temperaturer runt 0- -30 grader kan komma att uppstå. Allt skall dras med kopparrör. Personen har ej tänkt blanda ut något utan köra glykol i loopen då "det fungerar bra i bilar." Ett koncept jag inte riktigt köper.

Mina argument jag samlar på mig genom åren + vad jag läst till mig nyligen. Påpeka gärna om jag har fel kring något av detta.

1. Glykol är tillverkat för att inte koka eller frysa, kylningskapaciteten är faktiskt mycket sämre än vatten.

2. Glykol har mycket högre viskositet än vatten och ökar motståndet i loopen avsevärt.

3. Glykol behöver blandas med bakteriedödande medel för att motverka tillväxt i loopen.

4. Glykol fryser vid -28 grader celcius.

5. Glykol har en högre risk att skapa korrosion på komponenterna. (någon som vet exakt varför?)

6., Glykol är giftigt.

Har inte ens gått in på alla småproblem som hur man skyddar radiatorerna från att frysa igen, kostnaden, hur mekigt det är att dra kopparrör, chansen att fittings släpper pga trycket från att ha allt i en och samma loop, antalet pumpar som krävs. Det är SÅ mycket som säger att det här borde undvikas. Vad tycker ni?

Nja,
50-50 vatten etylenglykol ger betydligt högre korrosionsskydd än vad bara vatten hade varit.
Det största problemet är egentligen risken för kondens som droppar på komponenterna då kylledningarna kommer vara kallare än den omgivande luften på insidan av huset.

Just dina tankar är inga nya tankar utan "köra radiatorn utomhus" finns det rätt många trådar om här på Sweclockers och kontentan är väl egentligen att det inte är värt besväret och arbetet.

Dessutom, vattenkylning är på inga sätt underhållsfritt utan snarare tvärt om. Att köra en mining-rigg med vattenkylning är troligen det sista jag hade gjort. Bor personen i ett hus kan även värmen från grafikkortet användas för att värma upp huset och på så sätt mitigera elkostnaderna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det han måste tänka speciellt på är kondensen..

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Största problemet är dock kondensation, tar du in så kallt vatten in i huset så kommer det bildas en massa vatten på rör/block, vilka kan orsaka att hela datorn havererar på grund av kortslutning.
Så nej det är inte värt det, för det krävs en hel del isolering på alla delar av vattenkylningen (vilket i många fall är att smeta ner cpu/gpu med silikon m.m. vilket blir ett jättejobb att få bort när han sen kommer på att det inte är värt det och vill gå över till luftkylning/normal vattenkylning igen.

Skrivet av ggalaxyy:

4. Glykol fryser vid -28 grader celcius.

Har inte ens gått in på alla småproblem som hur man skyddar radiatorerna från att frysa igen,

Så länge systemet är på och pumpen går så är det ju inget problem. Bara för att det är -30 grader ute så betyder det ju inte att vattnet blir så kallt när man matar i ett par kW energi i det hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en liknande variant, kompressorkylt vatten där man ligger nära 0. I det fallet kunde jag själv väldigt noggrant ställa in temperaturen på vattnet så att det inte gick under 1-2 *C. Dock blir det ju problem med kondens. Jag kylde en processor och ett grafikkort. Alla block och slangar fick kläs in i neopren. Problemet blir om du har så mycket kylkapacitet att du även får ytor runt processorn eller hela processorn i sig att komma ner i dessa temperaturer då blir även dessa ytor utsatta för kondens. Det är lite klurigare. Har sett folk smeta in kretskort med olika sorters fett.

Generellt så är det bättre att hålla sig ett par grader över daggpunkten så slipper man massor med problem

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Är det 0- -30 grader ute så lär det ju vara "svalt" inne med. Kanske kan vara trevligt att låta riggen generera lite värme inomhus istället och dra ner på element eller vad det nu används för något I rummet/huset.
Elkostnaden för riggen blir ju heller inte ett rent slöseri.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: rekommendera din vän att tar en titt på detta:

Linus har försökt det tidigare, men slutsatsen är att det är inte värt det med alla problem som medföljer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Det har gjorts tidigare, inte i samma utrstäckning men din tes om att kylningen skulle bli sämre är inte sann. Här är JayzTwoCents.

https://www.youtube.com/watch?v=3wztD55-AWA

Sedan varför han vill göra det är väl tydligt, han vill pilla och dona så låt han göra det då.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

du ska INTE använda glykol eller motsvarande för motorer.

Du kommer få extrem tillväxt av bakterier. Anledningen varför glykol funkar på en bil är att arbetstemperaturen är 90+ grader för en motor, medans din dator kommer ligga på 30-60 grader - mest troligt inom optimala förhållanden för alger och bakterier.

Sen är problemet kondens. Alla ytor som har lägre temperatur än omgivningen kommer skapa kondens. Tänk toastolen eller vattenledningen när du duschar. Än en gång, vattenkylning funkar på en dator då du aldrig kommer under rumstemperatur på vattnet - en utomhusloop kommer garanterat göra det.

Förr i tiden körde man med peltier element som kunde orsaka kondens, men det funkade att köra med då du kunde isolera elementet. Det blir o andra sidan omöjligt med rör, nått kommer bli för kallt och börja skapa kondensvatten.

Permalänk
Medlem

Fun fact about glykol: Det är blandningen utav vatten och glykol som gör att fryspunkten sjunker, många tror att fryspunkten blir ännu lägre om du ökar mängden glykol relativt till vattenivån, men det stämmer icke, det starkaste är alltså 50/50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

du ska INTE använda glykol eller motsvarande för motorer.

Du kommer få extrem tillväxt av bakterier. Anledningen varför glykol funkar på en bil är att arbetstemperaturen är 90+ grader för en motor, medans din dator kommer ligga på 30-60 grader - mest troligt inom optimala förhållanden för alger och bakterier.

Sen är problemet kondens. Alla ytor som har lägre temperatur än omgivningen kommer skapa kondens. Tänk toastolen eller vattenledningen när du duschar. Än en gång, vattenkylning funkar på en dator då du aldrig kommer under rumstemperatur på vattnet - en utomhusloop kommer garanterat göra det.

Förr i tiden körde man med peltier element som kunde orsaka kondens, men det funkade att köra med då du kunde isolera elementet. Det blir o andra sidan omöjligt med rör, nått kommer bli för kallt och börja skapa kondensvatten.

Har kört me glykol i +5 år glykol är giftig så det blir ingenting som växer sedan är det ”smörjmedel” i glykolen som förlänger livet på din pump. Faran med glykol är just det att det är mycket giftigt. Blir det en läcka så är det farligt om barn eller husdjur dricker vätskan. Men som kylmedium är det nr1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har kört me glykol i +5 år glykol är giftig så det blir ingenting som växer sedan är det ”smörjmedel” i glykolen som förlänger livet på din pump. Faran med glykol är just det att det är mycket giftigt. Blir det en läcka så är det farligt om barn eller husdjur dricker vätskan. Men som kylmedium är det nr1

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker? Linus techtips körde med glykol o det funkade upp allt.

Hela grejen med bilar är att vätskan är 90+ grader.

Glykol är inte giftigt för många bakterier och vissa alger.

Permalänk
Medlem

När jag körde 3st GPU AMD 280X så ställde jag allt vid en tilluftsventil, satte fläkt på ventilen för att öka luftmängden utifrån och helt sonika lät uteluften "falla ner". Funkade förvånansvärt bra samtidigt som golvdraget inte kändes lika kallt som tidigare då man nästan frös om fötterna.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

körde vattenkylning med vanlig blå bilglycol när ja körde vatten var inga problem med alger öht.

dock missfärgas PVC slang väldigt fort och den blev hård och guldassig på bara några veckor men inga alger.

sen kan du ju motverka algbildning genom att ha ej transperenta slangar och tank så att algerna inte får någon tillgång till solljus.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Med 6 gpuer full load tror jag inte temperaturen på vätskan kommer vara speciellt låg om det går 24/7.

Vanligtvis vill man ha kyla för att överklocka men när det kommer till mining vill man istället ha bäst prestanda/watt vilket innebär att det förmodligen inte är någon bra idé att överklocka.

Kan man istället ställa riggen där man slipper höra den är det nog ett bättre alternativ.

Permalänk
Avstängd

https://sv.wikipedia.org/wiki/Etandiol

100% glykol fryser ren vid -13 grader celsius...man måste blanda 50/50 för att få ned fryspunkten!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det bästa måste väl ändå vara att ställa hela datorn utomhus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Det bästa måste väl ändå vara att ställa hela datorn utomhus?

Skickades från m.sweclockers.com

skriv gärna om du skämtar eller om du är allvarlig ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Är du säker? Linus techtips körde med glykol o det funkade upp allt.

Hela grejen med bilar är att vätskan är 90+ grader.

Glykol är inte giftigt för många bakterier och vissa alger.

mina block är som nya har aldrig haft problem. Men som jag sa förut Glykol är Giftigt (husdjur dör om de dricker den söta vätskan)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

skriv gärna om du skämtar eller om du är allvarlig ?

Allvarlig. Det måste vara lättare att dra ut en strömkabel än att sätta in en så avancerad kyllösning? (givetvis någon form av väderskyddad husering så den inte blir regnar på)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Allvarlig. Det måste vara lättare att dra ut en strömkabel än att sätta in en så avancerad kyllösning? (givetvis någon form av väderskyddad husering så den inte blir regnar på)

Skickades från m.sweclockers.com

kondens är ett ganska stort problem på elektronik..
stationära datorer, Moderkort, grafikkort är inte gjorda för att användas utomhus.

absolut luftfuktighet & relativ luftfuktighet är två faktorer som man måste räkna med. vet du skillnaden ?
vid -15grader kan luften hålla runt 1,5g H2O/m3 luft vid +20grader kan luften hålla runt 17gH2O/m3 luft..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

körde vattenkylning med vanlig blå bilglycol när ja körde vatten var inga problem med alger öht.

dock missfärgas PVC slang väldigt fort och den blev hård och guldassig på bara några veckor men inga alger.

sen kan du ju motverka algbildning genom att ha ej transperenta slangar och tank så att algerna inte får någon tillgång till solljus.

Jag har gjort precis samma sak för 15+ år sedan och upplevde exakt samma sak som du skrev.

Som någon tidigare nämnde så smörjer glykol väldigt bra.
Smörjförmågan i glykol blir sämre med tiden, därav regulärt byte av kylarvätska i bilar.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ställa riggen på utsidan?
En kompis har sin rigg ståendes på balkongen, funkar hur bra som helst

Permalänk
Entusiast

En methanolblandning är nog att föredra av följande anledningar.
Lägre viskositet än glykol. dvs lättare att pumpavrunt.
Bakterier trivs inte i det.
Bättre värmeöverföringsegenskaper än glykol.
En blandning på 30% methanol å 70% vatten har en fryspunkt på ca -30.
Kan dock ha fel på ovanstående påstående.

Methanol är dock giftigt och brandfarligt. Blanding på över 50% brinner.

Kondensproblemen kvarstår dock. Men om man har grafikkorten nedsänkta i mineralolja så slipper man dock det. Alternativt. Om man bygger en lufttät låda och tömmer den från luft med en vakumpump. Och sedan fyller den med luft från en dykflaska så slipper man den då luften i en dykflaska innehåller ca 2cl vatten per kubik lufft.

Allt detta går att lösa. Men det är dyrt och en jäkla massa meck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kondens är ett ganska stort problem på elektronik..
stationära datorer, Moderkort, grafikkort är inte gjorda för att användas utomhus.

absolut luftfuktighet & relativ luftfuktighet är två faktorer som man måste räkna med. vet du skillnaden ?
vid -15grader kan luften hålla runt 1,5g H2O/m3 luft vid +20grader kan luften hålla runt 17gH2O/m3 luft..

Jag vet skillnaden.

Datorn bör ju bli varmare än utomhusklimatet och därmed bör ju kondens inte vara ett problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter bökigt, jag kör med Dubbla 30A Peltiers i en waterchiller som håller ner tempen på vattnet.
Dubbla loopar i datorn givetvis, så man bör ju ha hyffsat stort chassi och en fet nätdel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

1. Glykol är tillverkat för att inte koka eller frysa, kylningskapaciteten är faktiskt mycket sämre än vatten.

2. Glykol har mycket högre viskositet än vatten och ökar motståndet i loopen avsevärt.

3. Glykol behöver blandas med bakteriedödande medel för att motverka tillväxt i loopen.

4. Glykol fryser vid -28 grader celcius.

5. Glykol har en högre risk att skapa korrosion på komponenterna. (någon som vet exakt varför?)

6., Glykol är giftigt.

1. Nej, och det beror på hur du menar med "mycket". Ren etylenglykol har en värmekapacitet på 50% av vattnets, men en 50/50-blandning med vatten har en värmekapacitet på 80% av vattnets (normalt försumbart för hemma-dator-byggare).

2. Återigen beror detta på temperatur och glykolkoncentration. En 50/50 blandning har en viskositet på ~7 cp vid 0 grader C, det ger knappt mätbar ökning av motståndet i en kylslinga.

3. Har jag aldrig märkt, dock är antialgmedel bra om man släpper in dagsljus i loopen (transparent reservoar eller dylikt).

4. Ren etylenglykol fryser vid -13 grader C, 50/50-blandning vid ca: -37 grader C.

5. Har jag aldrig hört talas om förut, industriellt används glykol som korrosionsskyddande medel i vattenbaserade kylmedier. Dock skall man vara försiktig om man använder aluminium i sin kylslinga (oavsett glykol eller inte), metallen måste vara ordentligt anodiserad för att fungera i längden. Kan hända att glykol är elakare mot anodiserad aluminium men det är inget jag har märkt på mina aluminiumblock...

6. Ja?! Och? Det är det mesta du har i flaskorna och burkarna som står ute i garaget eller städskrubben också...för att inte nämna barskåpet.

Glykol och PVC-slang är dock ingen bra blandning, PVC blir sprött och missfärgat av glykol ganska snabbt och bör bytas varje år till vart annat år om man vill undvika läckage (beror på temperatur och glykol koncentration).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Hej! Jag har suttit en stund och läst om diverse galna, tidskrävande och tillsynes ineffektiva lösningar.
min fråga är egentligen varför i hela värden använder ni inte bara ett kylaggregat som håller önskad temperatur i eran vattenreservoar?
Jag vill ursäkta i förväg om jag missuppfattat vattenkylning
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av temperatur:

Hej! Jag har suttit en stund och läst om diverse galna, tidskrävande och tillsynes ineffektiva lösningar.
min fråga är egentligen varför i hela värden använder ni inte bara ett kylaggregat som håller önskad temperatur i eran vattenreservoar?
Jag vill ursäkta i förväg om jag missuppfattat vattenkylning
Mvh

Jo, känns ju som dubbla loopar och hålla den som går in i datorn ovanför daggpunkten känns som ett "enkelt" sätt att undvika massa problem. Krävs lite logik som räknar ut daggpunkt och slår av och på pumpen i yttre loopen men man slipper isolera datorkomponenterna...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080