Permalänk
Medlem

8-pin -> 2x 6-pin?

Hej alla glada!

Jag har spenderat veckor (!) på att försöka hitta en 8-pin -> 2x 6-pin för GPU.

Vad jag hittat:
6-pin -> 8-pin (låter osäkert)
6-pin -> 2x 8-pin (låter osäkrare)
2x 6pin -> 8-pin
2x molex (4-pin) -> 6/8-pin

osv osv

Men varför finns inte 8-pin (150W) till 2st 6-pin (2x75W)? Känns ju som att det är en uppenbar kabel som borde existera.

Det närmsta jag hittat är CPU 8-pin till 2x GPU 6-pin, men det jag läst om CPU/EPS vs GPU/VGA 8-pins är att CPU levererar mer ström (el, effekt, jag är bokstavligt efterbliven när det kommer till el så använder alla ord relaterade till elektricitet 100% synonymt), så antingen fungerar kabeln som den ska eller så existerar den utan syfte då den bränner PSU+GPU så fort man slår på datorn. Vågar man testa? Om man har denna kabel kan man konvertera honan (dvs 8-pin-delen) så att man kan koppla in en PCIe 8-pin istället?

Någon som kan det här och kan reda ut detta? Jag blir tokig.

Permalänk
Medlem

Kanske jag missförstår dig men dom flest PSU:er PCI kontatker är ju 2 st som är antingen 8 eller 6 pin så 2 ggr 6 är ju samma som om nättagregattet har 2 x 8

Permalänk
Medlem

@Raphaei:
Den "existerar inte" för att i stort alla 8-pins GPU egentligen är 6+2.

Sen till skillnaden mellan 8-pins CPU & GPU kabel.
Difference between CPU 8-pin and GPU 8-pin?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

Kanske jag missförstår dig men dom flest PSU:er PCI kontatker är ju 2 st som är antingen 8 eller 6 pin så 2 ggr 6 är ju samma som om nättagregattet har 2 x 8

Jag har två stycken 6+2-pin kablar från PSU. Jag har två grafikkort, en som kräver 8+6 pin, och en som kräver 6 pin. Om jag kan "splica" ena 8-pin-sladden till två stycken 6-pin-sladdar kan jag ge rätt mängd ström till båda GPU utan att riskera att sladdar smälter.

Skrivet av Belzader:

@Raphaei:
Den "existerar inte" för att i stort alla 8-pins GPU egentligen är 6+2.

Sen till skillnaden mellan 8-pins CPU & GPU kabel.
Difference between CPU 8-pin and GPU 8-pin?

Jag såg den tråden under min research, en av dom som gav någon matnyttig info iaf.

Men 8-pin eller 6+2-pin, det är fortfarande EN kontakt. Jag vill ha två kontakter (6-pin) från min enda sladd (8-pin alt. 6+2-pin, samma sak i detta fall). Jag vet inte hur jag ska få en enstaka 8-pin/6+2-pin kontakt i två stycken 6-pin honor.

---

Sidonot, kan man rycka ut pinsen från honan på en 8-pin EPS -> 2x 6-pin VGA och arrangera om dem så man istället kan koppla in en `PCIe 8-pin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag har två stycken 6+2-pin kablar från PSU. Jag har två grafikkort, en som kräver 8+6 pin, och en som kräver 6 pin. Om jag kan "splica" ena 8-pin-sladden till två stycken 6-pin-sladdar kan jag ge rätt mängd ström till båda GPU utan att riskera att sladdar smälter.

I princip, ja det kan du, det finns två saker att tänka på dock.
1: Hur tjock kabeln är som du kommer att ha bägge till.
2: Hur mycket PSU'n är kapabel att leverera på den kanalen, nu har dock i stort sätt alla PSU idag kombinerad uteffekt på +12V, så det är inte lika viktigt som förr, med hur mycket man belastar en kanal på +12V, utan det är mer den totala belastningen.

Är kabeln för tunn, finns risken som du nämnt, d.v.s att kabeln smälter.
Har nätdelen för låg uteffekt på +12V, ja då riskerar du att bränna den.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

... Vad har du för PSU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

I princip, ja det kan du, det finns två saker att tänka på dock.
1: Hur tjock kabeln är som du kommer att ha bägge till.
2: Hur mycket PSU'n är kapabel att leverera på den kanalen, nu har dock i stort sätt alla PSU idag kombinerad uteffekt på +12V, så det är inte lika viktigt som förr, med hur mycket man belastar en kanal på +12V, utan det är mer den totala belastningen.

Är kabeln för tunn, finns risken som du nämnt, d.v.s att kabeln smälter.
Har nätdelen för låg uteffekt på +12V, ja då riskerar du att bränna den.

Rätta mig om jag har fel, men om en PSU har en sladd med 6+2-pin så klarar den sladden av att 150W går igenom den? Jag vet inte hur det är i budget-PSU världen, jag är åtminstone i mellanskiftet.

Skrivet av Andreaz1:

... Vad har du för PSU?

Jag uppskattar din intresseinvestering iomed frågan, men jag är inte ute efter PSU-specifika svar. Frågan gäller själva adaptern mellan GPU och PSU-sladd, och de fysiska kontakterna på PSU-sladdarna som alla ska vara industristandard.

Men, då jag kanske missförstod din fråga så är PSU i fråga ett Fractal Design Tesla 650W. Ska se om jag kan hitta en direktlänk. Vänligen; PSU-specifika svar undanbedes.

Edit:
Hittade: https://www.komplett.se/product/585843?noredirect=true#

Tack så mycket. Det var en fruktansvärt dålig bild på honan men det ser ut som att det bara är två fykanter på den, en på varsin rad. Är det någon annan som ser två fyrkanter på en rad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Rätta mig om jag har fel, men om en PSU har en sladd med 6+2-pin så klarar den sladden av att 150W går igenom den? Jag vet inte hur det är i budget-PSU världen, jag är åtminstone i mellanskiftet.
Jag uppskattar din intresseinvestering iomed frågan, men jag är inte ute efter PSU-specifika svar. Frågan gäller själva adaptern mellan GPU och PSU-sladd, och de fysiska kontakterna på PSU-sladdarna som alla ska vara industristandard.

Men, då jag kanske missförstod din fråga så är PSU i fråga ett Fractal Design Tesla 650W. Ska se om jag kan hitta en direktlänk. Vänligen; PSU-specifika svar undanbedes.

Edit:
Hittade: https://www.komplett.se/product/585843?noredirect=true#

Tack så mycket. Det var en fruktansvärt dålig bild på honan men det ser ut som att det bara är två fykanter på den, en på varsin rad. Är det någon annan som ser två fyrkanter på en rad?

Japp. 😊

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Det blev nog lite missförstånd, jag trodde du bara hade en kontakt, och ville dela den till två grafik-kort.
Dock så verkar din PSU ha 2st PCI-E (GPU) kontakter, vilket naturligtvis ställer saken i ett annan perspektiv.
Så, det bör inte vara några problem att dela, för att få 2st från en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det blev nog lite missförstånd, jag trodde du bara hade en kontakt, och ville dela den till två grafik-kort.
Dock så verkar din PSU ha 2st PCI-E (GPU) kontakter, vilket naturligtvis ställer saken i ett annan perspektiv.
Så, det bör inte vara några problem att dela, för att få 2st från en.

Tack, jag uppskattar bekräftelsen. Så långt var jag med, det var när jag skulle ta tag i saken och hitta en fysisk adapter som möjliggjorde denna 8->2x6 split som det sket sig.

---
Är det någon som vet om det går att dra ur pinsen från en CPU 8-pin hona och göra den till en PCIe 8-pin hona? Någon som testat detta i praktik? Någon som vill föreslå hur man kan tänkas göra i teori?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Japp. 😊

/Lifooz

Var då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Men varför finns inte 8-pin (150W) till 2st 6-pin (2x75W)? Känns ju som att det är en uppenbar kabel som borde existera.

Kanske butiker inte vill ta in dom för att undvika missnöjda kunder som använt dom med budget och skräp nätagg. Funkar ofta i flera månader innan det blir problem trots att antal watt var lång över kraven enligt deras klisterlapp.

Namnet på nätagget behövs för att någon ska kunna se om du är på väg att göra ett misstag.

Skrivet av Raphaei:

Klicka på bilden så blir den större och man ser då tydligt att det är adaptern du ville ha.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eller på AliExpress pci-e 8pin to dual 8pin eftersom säljaren i annonsen som wargreymon länkade skickar från Kina.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Kanske butiker inte vill ta in dom för att undvika missnöjda kunder som använt dom med budget och skräp nätagg. Funkar ofta i flera månader innan det blir problem trots att antal watt var lång över kraven enligt deras klisterlapp.

Namnet på nätagget behövs för att någon ska kunna se om du är på väg att göra ett misstag.

Klicka på bilden så blir den större och man ser då tydligt att det är adaptern du ville ha.

Det känns som en djungel med alla om och men när det kommer till elen i datorerna.

Exempel på PSUs:
Fractal Design Tesla 650W
Cooler Master GX 750W

Corsair:
CX450
HX1200
RM850

osv

Tror inte någon av dessa borde vara ett problem, men du verkar kunna detta bättre än mig.

Problemet är att det är en EPS-hona. Ytterligare en komplikation är att gula och svarta kablar är omvänt jämfört med ex:
https://www.coolerkit.se/shop/phobya-cable-adapter-7774p.html

... som utger sig för att vara exakt samma sak (dvs VGA -> VGA). Vilken av dessa två produkter är ämnad för GPU -> GPU?

Skrivet av Belzader:

Eller på AliExpress pci-e 8pin to dual 8pin eftersom säljaren i annonsen som wargreymon länkade skickar från Kina.

Tack för länken, jag uppskattar den. Detta är verkligen en djungel, i listan du länkar hittar jag:

EPS-honor och/eller
Gul och svart omvänt

Jag får huvudvärk. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Tack för länken, jag uppskattar den. Detta är verkligen en djungel, i listan du länkar hittar jag:

EPS-honor och/eller
Gul och svart omvänt

Det är typ denna PCI-e 8Pin to Dual 8Pin du ska ha.
Kablarna till PCI-E är 3 gula + 1 svart på "ovansidan" och 4 st svarta på "undersidan"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

...

Inga problem då en 8-pin ger lika mycket som 2 stycken 6-pin. Annat är det med Molex-aptrarna.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

http://www.ladda-upp.com/bilder/87535/d-C3-A4r-du

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Fick med en sådan kabel när jag shoppade ett GTX 690 för 5 år sedan.

Eller om det var någon form utav konverterare i ena ändan som gjorde om 2x vanliga 6-pins till 2x 6+2, kommer inte ihåg. Men det borde helt klart finnas där ute.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Det känns som en djungel med alla om och men när det kommer till elen i datorerna.

Exempel på PSUs:
Fractal Design Tesla 650W
Cooler Master GX 750W

Corsair:
CX450
HX1200
RM850

osv

Tror inte någon av dessa borde vara ett problem, men du verkar kunna detta bättre än mig.

Corsair är inte så lätt att hålla reda på längre.

CX och GS serierna är ökända för att orsak budget nätaggs fel för Corsair offrade kvalitet för att få ned priset. Bara CX 400W som släpptes först är bra för Seasonic tillverkade den åt Corsair.

RM som kom sen är svårare att förklara. Det finns 3 st RM serier just nu.

RM kom först, inte helt bra, orsakar fortfarande problem
RMx (OBS x i slutet) Bra, äntligen har Corsair skärpt sig
RMi (OBS i i slutet) Bra, är som RMx men med extra finesser

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar att du försöker tillföra något till diskussionen men då jag varit uppe hela natten för att reda ut detta kan jag bara uppfatta dig som ett troll. Varken EPS eller VGA har två fyrkanter bredvid varandra i hörnet. Vilken kontakt är det då som gäller? Istället för att svara på ett inlägg (som var svar på tre andra) med ett enda ord, eller två ord baserat på fantasi, försök tillföra något annars blir det en rapport på dig.

Återigen kan det vara den långa natten som talar, men en länk utan förklaring? Kan jag utgå att du har själv testat den? Är länken en bekräftelse att du testat med GPU kabel och det fungerar? Rekommenderar du den baserat på försthandig erfarenhet? Jag länkade själv den exakta kabeln med en tydlig motivering att den INTE är vad den påstås vara (se några inlägg över!). PCIe kabel går fysiskt inte i, om jag inte skippar +2-biten, men då blir det 6-pin -> 2x 6-pin. Jag vet ärligt talat inte ens om det fungerar. Och om jag kopplar in en CPU-sladd så är kablarna härligt omvända, svart CPU -> svart kabel -> gul GPU, och gul CPU -> gul kabel -> svart GPU. Vad kan gå fel? Det är ju bara tusentals kronor för ny GPU+PSU.

Seriöst, förklara vad du menar för du måste veta något jag missat. Jag ber väldigt tydligt om hjälp i denna tråd, och inte snabba googlingar där du bara länkar första sak som ser bra ut. Isf skulle nog länk till själva google-sökningen vara mer hjälpsam.

Skrivet av panpo98:

Corsair är inte så lätt att hålla reda på längre.

CX och GS serierna är ökända för att orsak budget nätaggs fel för Corsair offrade kvalitet för att få ned priset. Bara CX 400W som släpptes först är bra för Seasonic tillverkade den åt Corsair.

RM som kom sen är svårare att förklara. Det finns 3 st RM serier just nu.

RM kom först, inte helt bra, orsakar fortfarande problem
RMx (OBS x i slutet) Bra, äntligen har Corsair skärpt sig
RMi (OBS i i slutet) Bra, är som RMx men med extra finesser

Tanken var för FD PSUn, om den inte fungerar finns det ett gäng andra jag kan byta till (de jag länkat) iomed att jag byggt system till vänner osv. Tack för infon, jag får googla på RM-problemen sen när jag löst denna nystan, om något kan det vara matnyttig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag uppskattar att du försöker tillföra något till diskussionen men då jag varit uppe hela natten för att reda ut detta kan jag bara uppfatta dig som ett troll. Varken EPS eller VGA har två fyrkanter bredvid varandra i hörnet. Vilken kontakt är det då som gäller? Istället för att svara på ett inlägg (som var svar på tre andra) med ett enda ord, eller två ord baserat på fantasi, försök tillföra något annars blir det en rapport på dig.

Återigen kan det vara den långa natten som talar, men en länk utan förklaring? Kan jag utgå att du har själv testat den? Är länken en bekräftelse att du testat med GPU kabel och det fungerar? Rekommenderar du den baserat på försthandig erfarenhet? Jag länkade själv den exakta kabeln med en tydlig motivering att den INTE är vad den påstås vara (se några inlägg över!). PCIe kabel går fysiskt inte i, om jag inte skippar +2-biten, men då blir det 6-pin -> 2x 6-pin. Jag vet ärligt talat inte ens om det fungerar. Och om jag kopplar in en CPU-sladd så är kablarna härligt omvända, svart CPU -> svart kabel -> gul GPU, och gul CPU -> gul kabel -> svart GPU. Vad kan gå fel? Det är ju bara tusentals kronor för ny GPU+PSU.

Seriöst, förklara vad du menar för du måste veta något jag missat. Jag ber väldigt tydligt om hjälp i denna tråd, och inte snabba googlingar där du bara länkar första sak som ser bra ut. Isf skulle nog länk till själva google-sökningen vara mer hjälpsam.

Tanken var för FD PSUn, om den inte fungerar finns det ett gäng andra jag kan byta till (de jag länkat) iomed att jag byggt system till vänner osv. Tack för infon, jag får googla på RM-problemen sen när jag löst denna nystan, om något kan det vara matnyttig information.

va fan mumlar du om. JAG CITERAR från din egen tråd du själv startat.

""""""8-pin -> 2x 6-pin?

Hej alla glada!

Jag har spenderat veckor (!) på att försöka hitta en 8-pin -> 2x 6-pin för GPU.

Vad jag hittat:
6-pin -> 8-pin (låter osäkert)
6-pin -> 2x 8-pin (låter osäkrare)
2x 6pin -> 8-pin
2x molex (4-pin) -> 6/8-pin

osv osv

Men varför finns inte 8-pin (150W) till 2st 6-pin (2x75W)? Känns ju som att det är en uppenbar kabel som borde existera.""""""

Det är en Pcie 8pin till 2st 6+2 pin 8pin till 2x 6+2pin

Sen att du mumlar om eps/cpu kontakter o skit kan inte jag hjälpa, det är för helvete inte ens samma kabel.
du kan INTE ha en cpu kabel till din gpu.
Passar inte 8pins PCI-E y-kabel i din så är det ju inte ens rätt kabel du försöker splitta.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender
Jag håller den sladden fysiskt i handen, det är INTE pcie till pcie. Jag har testat mot ovan listade psus. Varför länkar du till något jag redan verifierat vara tvivelaktigt utan att bidra till diskussionen?

Försök förstå allvaret i vad du gjorde. Nu hände inget, men tänk om jag hade beställt den sladden efter din 10 sek (men välvilliga) googling. Jag hade kopplat in den och pajjat hårdvara för åtminstone ett gäng tusenlappar. Tänk om någon mindre vetande du försöker hjälpa hade hamnat i densistsen. Min poäng är att tänk först, hjälp till sen. Det är ju hjälp du vill ge, inte illvilligt bränna någons kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

@Defender
Jag håller den sladden fysiskt i handen, det är INTE pcie till pcie. Jag har testat mot ovan listade psus. Varför länkar du till något jag redan verifierat vara tvivelaktigt utan att bidra till diskussionen?

Försök förstå allvaret i vad du gjorde. Nu hände inget, men tänk om jag hade beställt den sladden efter din 10 sek (men välvilliga) googling. Jag hade kopplat in den och pajjat hårdvara för åtminstone ett gäng tusenlappar. Tänk om någon mindre vetande du försöker hjälpa hade hamnat i densistsen. Min poäng är att tänk först, hjälp till sen. Det är ju hjälp du vill ge, inte illvilligt bränna någons kretsar.

Man får ju med sådana adaptrar till var o annat grafikkort man köper, vad e det du inte fattar.
Skulle helt plötsligt en sån inte passa på ditt psu så är det ju fel kabel du håller på att pilla med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att få slut på "tjafset" om vilken kontakt som är rätt eller fel..
CPU

PCI-E

Notera skillnaden på de översta kontakterna!

Visa signatur