Trasig aio, vart vänder jag mig?

Permalänk
Medlem

Trasig aio, vart vänder jag mig?

Hej!

Byggde ihop ett system igår, ganska dyrt.
X299 med ett 1080ti, det sista man vill då är att den aio man har köpt är den sämsta jäveln på hyllan, kom hem från jobbet idag, som tur är ville nörden i mig inspektera mina nya komponenter ännu en gång innan chassit stängdes. Jag upptäcker grön smegma på både moderkort och grafikkort som droppat från en coolermaster aio under natten,

Frågan är vem jag vänder mig till, Netonnet som jag köpte den hos eller cm?

Förhoppningsvis fungerar övriga komponenter som dem skall, men jag vill ha pengarna tillbaka, inte en ny kass kylare..

Permalänk
Medlem

@visa: Börja med NetOnNet, hänvisa till Cooler Master EU om så behövs. Notera även Warranty and leak damage (foruminlägg), det bör vara så att CM skall ersätta skadade komponenter, dock är deras garanti mycket otydligare än t.ex. Corsairs eller EKWBs när det gäller detta.

Förhoppningsvis är det ju inte relevant i ditt fall, om allt annat har klarat sig, men det kan vara bra att tänka på när man köper AIO. Själv har jag enbart positiva erfarenheter av EKWB vid läckage och komponentskador, men deras nya AIO-serie är ju tyvärr försenad och den gamla utsåld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Hej!

Byggde ihop ett system igår, ganska dyrt.
X299 med ett 1080ti, det sista man vill då är att den aio man har köpt är den sämsta jäveln på hyllan, kom hem från jobbet idag, som tur är ville nörden i mig inspektera mina nya komponenter ännu en gång innan chassit stängdes. Jag upptäcker grön smegma på både moderkort och grafikkort som droppat från en coolermaster aio under natten,

Frågan är vem jag vänder mig till, Netonnet som jag köpte den hos eller cm?

Förhoppningsvis fungerar övriga komponenter som dem skall, men jag vill ha pengarna tillbaka, inte en ny kass kylare..

Du bör vända dig till NetOnNet då det är dem du har köpt varan av. Du kan inte rikta krav mot CM enligt konsumentköplagen då du inte har ingått ngt köpeavtal med dem. CM ansvarar endast för det de utlovat i sin garanti. NoN å andra sidan ansvarar för att KKöpL följs, NoNs egna garanti och CMs garanti. Om felet på varan orsakat följdskador kan du rikta krav på NoN att ersätta dessa enligt konsumentköplagen (det spelar alltså ingen roll vad CMs garanti säger om sådant).