Varför Ryzen 7 när i7 7700K är bättre? (gaming)

Permalänk
Inaktiv

För många är väl priset en ganska viktig del med?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaevel:

Ingen behöver sådan prestanda i 1080p-gaming. Så fort du vill spela i 1440p eller 4k så pratar vi inte skillnad mellan 160 och 208 fps längre utan skillnaden mellan 80 och 100. Där börjar skillnaden bli betydligt mer märkbar istället.

Men argumentet du vill nyttja är alltså att amd - återigen - är ett budgetalternativ till intel?
Åtminstone när det kommer till spel ser det ut så.

Hur många gånger ska detta behöva sägas? Att öka den grafiska upplösningen påverkar inte CPU'n. Det är GPU'n som tar hela den extra lasten. Därför snackar vi inte "skillnaden mellan 80 och 100 fps" som i ditt exempel, utan det skulle bli 100 och 100fps oavsett CPU.

"Där börjar skillnaden bli betydligt mer märkbar istället" ska därför rättas till "mindre märkbar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Hur många gånger ska detta behöva sägas? Att öka den grafiska upplösningen påverkar inte CPU'n. Det är GPU'n som tar hela den extra lasten. Därför snackar vi inte "skillnaden mellan 80 och 100 fps" som i ditt exempel, utan det skulle bli 100 och 100fps oavsett CPU.

"Där börjar skillnaden bli betydligt mer märkbar istället" ska därför rättas till "mindre märkbar".

My bad, du har förstås rätt där

Det är därför jag sitter kvar på min 4790k (med ett 1080ti) och tänker göra så ett längre tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacemarcus:

@ExcZist: Absolut. Du har en bra poäng, förutom en sak:

Intel i7 7700K: 3 349 kr
AMD Ryzen 7 1700: 3 227 kr

Det skiljer bara 122Kr.

https://www.dustinhome.se/product/5010991011/core-i7-7700k-42...

Fast nu kan du ju få en i7 7700k för 2899 kr

Permalänk
Medlem

Jag säger Ryzen 5 1600 eller vänta på Coffee Lake, det krävs ett rejält bra pris på 7700K för att motivera den idag.

Intel har bakbundit sig själv den sista tiden med att försöka fortsätta mjölka konsumenter, ta felaktiga beslut och baktala AMD. Inte imponerande av en världsledande aktör.

Dessutom får du en plattform som håller ett antal år framöver på AMD-spåret, något vi inte kan veta ännu, men väljs Intel idag kan man med säkerhet veta att det blir ett plattformsbyte nästa gång du uppgraderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Det är bara att vänja sig, här på sweclockers forum vill många att man ska stödköpa AMD's produkter fast de är rent av sämre för det endamålet snittanvändaren ska använda datorn till.

Battlefield 1 är väll bland de spel som faktiskt kan använda många trådar effektivt och även där är Ryzen efter Intel. http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Själv skulle jag aldrig rekommendera AMD oavsett vad datorn skall användas till, så många av mina bekanta som gått på detta med stödköpa som har slutat med en knappt fungerande dator eller andra skumma problem.

"Ryzen för att streama till Twitch"
Jag kan streama till Twitch med min gamla 3770K i 1440P 60fps med hög bitrate, mycket hänger på mjukvaran man använder sig av.

Vill man kunna flytta med moderkortet ex antal generationer och använder program som trådar riktigt riktigt bra så ska man överväga en Ryzen. Annars inte.

Här har vi någon som vet!

Först dissar han AMD och säger att han aldrig skulle överväga att rekommendera AMD oavsett vad datorn ska användas till (för att tydligen så köper folk bara Ryzen utav sympati), men i nästa andetag så ska man överväga Ryzen om man vill kunna uppgradera om något år samt använder program som tar tillvara på trådarna.

Ja gisses...

Sen skulle jag vilja se vilken prestanda du får med din 3770k när du streamar till twitch med x264, preset "fast", 1440p/60 Hz och säg 6 Mbit/s.

Det är helt OK att säga att 7700k är den bästa spelprocessorn (i nån vecka till). Det är också OK att säga att hög IPC är det viktigaste i en CPU för många användare då dom inte gör något arbete som kräver mycket rå CPU-kraft. Men du lämnade totalt förnuftet hemma och valde att "ranta" dig till en slutsats som, tillslut blev nära alla våra andras slutsats. Nämligen att AM4 är uppgraderingsbart och Ryzen är bra om man utnyttjar den extra kraften.

Det är även bra om du använder prestandasiffror som inte är så gamla som det bara går att hitta.

Till TS så vill jag också bara säga att vänta för guds skull tills intel släpper z370-plattformen. Tror 8700k kommer bli en underbar prolle... med undantag för tandkrämen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

@Decimal: Säg inte det högt, Riktiga intel Fanboys kan bli riktigt arga xD.

Nä men jag upplever Ryzen som mycket bra cpu, bättre än de flesta säger.
Om din 1600x är bättre än 7700k som du hade så borde väl det vara ett bra köp till han.
Eller tycker du att han ska vänta på 8700k /i5, vad den nu heter.

Decimal har lyckats klocka sin Ryzen högre än många andra på forumet vad jag såg i en tråd

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Har hört det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Decimal har lyckats klocka sin Ryzen högre än många andra på forumet vad jag såg i en tråd

https://valid.x86.fr/g5aaif

Rullar på fint i 4.3GHz, får den att boota till Windows i 4.4GHz men får black screen under belastning.
Har kommit en ny bios version nu såg jag, då kanske det går att öka farten mer

Version B: AGESA 1.0.0.6b

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Rullar på fint i 4.3GHz, får den att boota till Windows i 4.4GHz men får black screen under belastning.

Är det en nyare batch lr vad handlar denna magi om?! Dom har ju haft i princip en gräns vid 4ghz.. är det på alla cores du har denna ov och är det stabilt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Hur kan den vara svagare när den är snabbare

Om en kärna är snabbare kan en viss tillämpning ha högre prestanda, som är beroende av en eller få kärnor. Med svagare syftar jag på den totala kapaditeten. Sitter på mobil nu och har lite svårt att skriva och länka, fast uppfattningen jag har fått är att fps ofta är ganska likvärdig mellan de snabbare zen prossesorerna och 7770k. Detta åtminstone i nyare benchmarks där bios operativsystem och drivrutiner samt spel fått patchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Undrar hur lång livstid det är på den processorn? 1.6V är ju långt över vad AMD rekommenderar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Skaffade själv en 7700k för bara någon vecka sedan, mest för att jag redan satt på ett Z170 moderkort och en 6600k som gav mig lite för mycket fps droppar i PUBG. Med en överklockning till 5 Ghz på min 7700k lär den hålla 1-2 år iaf, då är det mer eller mindre dags att byta hela datorn ändå. Får se om jag orkar göra en delid för att dra upp den ännu högre.

Sen skall jag inte sticka under stol med att en annan anledning att köpa ny CPU var för att ha något att pilla med.

Än så länge har Ryzen inte visat sig vara ett alternativ då de verkar hamna efter i CS i de tester jag sett, ett av de spelen jag spelat längst så där vill jag ha all FPS jag kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Bra jobbat där. Dock så är det kanske lite i överkant med volten. Men kul att se att det går.

Till TS: Antingen vänta ett par dagar till 8700k eller kanske en i5a annars bör du gå på Ryzen ifall man inte vill delida. En del säger FAN-Boy. Hade du frågat mig för ett år sedan skulle jag aldrig få för mig att köra AMD igen. Men utvecklingen går framåt och du bör nog fundera på ifall du vill överklocka så kanske du ändå få lägga pengar på ny kylare till en Ryzen. Vill du syssla med att lotteri kan du ta en 7700k som troligen blir End-Of-Life inom kort. Vill du betala lite extra så kör på 8700k. Men är det något jag lärt mig så är det att det inte går att vänta ut teknik. Om ett par månader kommer det pratas om Coffe Lake och Ryzen 2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

https://www.youtube.com/watch?v=t8K2yc11eC4

En överklockad R5 1600 ligger ungefär 6% efter en överklockad 7700K vid 1080p (genomsnitt av ett antal spel, variationen kan ju självklart vara större eller mindre beroende på vilket spel).
Vid 1440p ligger R5 1600 ca 1-2% efter.

Vill bara påminna att han sa att det var en 9% skillnad med ett 1080ti (dvs, visar på en svag GPU bottleneck med 1080 & Vega64), men det är fortfarande ett bra argument tycker jag att man är sannolikare att nå en gräns vid GPU:n innan CPU:n spelar en alltför stor roll. Hade man sorterat efter "spel utvecklade efter år x där år x är nära i tiden" eller "spel som utnyttjar dx12 & vulkan" så bör skillnaden bli aningen mindre. (OBS: bara en tes, kan någon räkna på det med den här videon eller den här artikeln?)

Skrivet av anon200632:

Jag gick från 7700K till 1600x och har bättre FPS nu.

Värt att nämna att du hade en rätt så kraftig överklock , men det bådar gott för Zen+ på 12nm(?).

------------------------------
Sedan hur framtiden ser ut kan man enbart spekulera i, men en del saker talar för flerkärniga processorer med aningen sämre singletrådprestanda än en processor med färre kärnor. Jag kommer dra huvudpunkterna med en kort förklaring:

• Utvecklarna har aldrig behövt utveckla för över 8 trådar, för den marknaden har varit så låg. Nu när ryzens 12&16 trådiga CPU:er har sålts i flertalet så kan det vara värt för utvecklarna att tänka på det (lägg även till 8700k och 8700 nu).

• Nya GPU-API:er får fäste. Dx11, OpenGL och så är begränsade till hur många trådar får hjälpa till med att samla ihop drawcalls. DX12 och Vulkan har mycket högre antal som kan hjälpa till. Utvecklaren måste förstås göra rätt för att det ska bli en skillnad. En förklaring för drawcalls finns här (fram till 6:20) och här ser man skillnaden i ett väloptimerat fall. De flesta fall är INTE så just nu.

• Kort sagt, en processor som redan utnyttjar sina trådar fullt ut idag kan aldrig bli bättre i framtiden.

Detta är som sagt vilka faktorer som jag ser som driver utvecklingen, sedan så behöver det ju inte vara att det faktiskt blir så. En ren gissning är att 1700 blir som bäst i genomnsnitt 0-5% bättre än 7700k efter ett par år. Med det sagt så finns det många saker som fungerar bättre på singeltrådad prestanda och andra saker som skalar bra med flera kärnor.

Jag ser fram emot att se vilken riktning utvecklingen går, både på hårdvaru- och mjukvarufronten!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Skaffade själv en 7700k för bara någon vecka sedan, mest för att jag redan satt på ett Z170 moderkort och en 6600k som gav mig lite för mycket fps droppar i PUBG. Med en överklockning till 5 Ghz på min 7700k lär den hålla 1-2 år iaf, då är det mer eller mindre dags att byta hela datorn ändå. Får se om jag orkar göra en delid för att dra upp den ännu högre.

Sen skall jag inte sticka under stol med att en annan anledning att köpa ny CPU var för att ha något att pilla med.

Än så länge har Ryzen inte visat sig vara ett alternativ då de verkar hamna efter i CS i de tester jag sett, ett av de spelen jag spelat längst så där vill jag ha all FPS jag kan få.

Jag får högre lägsta FPS med min 1600x i CS go än min 7700k dvs högre FPS när det händer mycket action på skärmen.

Det är väl det man vill ha? Och Inte hög FPS när man står och tittar in i en vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Den lär säkert hålla 4-5 år med tanke att den klarar åtta trådar, riktigt bra frekvens och den har bra ipc, den är ju ett bra köp speciellt för 2900kr. Dock kommer ju ix-8-00 serien nu snart och det blir hyperintressant för de som inte skaffat något vassare än.

Sa åt alla mina kompisar när dom köpte nya för typ fem år sedan då i7-2600k kom och jag sa att nu var det dags, och köp i7an ni kommer att "tjäna" på det i längden. Alla utom en av dom som köpte då har kvar sina än (En började nog moderkortet dö på, och han orkade visst inte felsöka.) men det har ju gått så segt med att få många trådar i spel, Dock har ju alla uppgraderat gpu minst en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag får högre lägsta FPS med min 1600x i CS go än min 7700k dvs högre FPS när det händer mycket action på skärmen.

Det är väl det man vill ha? Och Inte hög FPS när man står och tittar in i en vägg.

Man vill ha både och, kanske inte hög fps när man kollar in i en vägg men man vill ha så hög fps som möjligt vid vanligt spel med så få drops som möjligt. Av alla benchmarks jag sett tidigare så har de olika Ryzen legat en bit efter 7700k i var fall, har själv ingen att testa med än så länge.

Permalänk

Det lutar åt en 1600 som jag tänker överklocka till 3,8 Ghz med stock-kylaren. Det ser ut som att B350 moderkort ska göra jobbet finfint. Tror inte man behöver en X370 till det va?
I övrigt tänker jag köra GTX 1080 och 2x8 gig ram på 3000Mhz. Ekonomin är ganska viktig trots allt.

Användningsområdena består av mestadels spel, men även enkel editering av ljud och bild ibland, dvs typ Sony Vegas och Adobe audition. Därför har jag även lagt till enkel lagrig i form av billig 1 Tb 7200 rpm HD.

Så ser det ut just nu:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10717926/1600-gtx1080-xtrahd

Jag måste tacka för all input! Hade ingen aning om att folk skulle gå igång så pass mycket. Kul

Användningsmordåde för datorn
Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Jag har 6700k 6600k 6100. Rek ingen av dem idag av den anledningen att de är svårkylda, börjar bli för lite kärnor (känner jag iaf på i5 och i3). 7000 är i princip samma skit som 6000. Så det här med fanboys-snacket är bara onödigt.
Min i5a är deliddad och jag körde med en custom loop och var extremt varm trots det vid 4.6ghz vilket var enbart förjävla löjligt. Det är enbart vid den hastigheten som intel har ett marginellt övertag i vissa spel.
Värt det? absolut inte.
märker även att datorn är väldigt seg ibland med microstutters när man har mycket igång vilket är ganska sorgligt för en cpu som skall enligt många vara den "bästa" spel cpun.
Har ingen ryzen cpu men kommer gå över till fler kärnor för att jag e så himla trött på dessa stutters och annat bullshit som intel för med sig.
Enbart i7an som kan hålla måttet idagsläget.
Jag skulle väntat på coffee lake och kolla hur de står sig mot ryzen

Spelar med Chrome,spotfiy och annat småtjafs och ligger i de flesta spel runt 7-8 MS konstant, inte ett enda spike över.

Grejen med datorer är att det inte är pluig and play. Stänga av HPTE och använda sig av

bcdedit /deletevalue useplatformclock
bcdedit /set useplatformclock NO

Samt optimala Nvidia inställningar + rensa onödiga processer i Windows behövs.

Sen är vissa spel bara "stuttery" går inte att göra något.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Spelar med Chrome,spotfiy och annat småtjafs och ligger i de flesta spel runt 7-8 MS konstant, inte ett enda spike över.

Grejen med datorer är att det inte är pluig and play. Stänga av HPTE och använda sig av

bcdedit /deletevalue useplatformclock
bcdedit /set useplatformclock NO

Samt optimala Nvidia inställningar + rensa onödiga processer i Windows behövs.

Sen är vissa spel bara "stuttery" går inte att göra något.

Att stänga av "onödiga" processer kan jag förstå men det är just som är grejen.. man kan tycka att en modern cpu ska kunna göra fler saker samtidigt och inte börja hacka till så fort en update går igång i bakgrunden samtisigt som man har någa chrome flikar uppe och lyaanar på musik under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Här har vi någon som vet!

Först dissar han AMD och säger att han aldrig skulle överväga att rekommendera AMD oavsett vad datorn ska användas till (för att tydligen så köper folk bara Ryzen utav sympati), men i nästa andetag så ska man överväga Ryzen om man vill kunna uppgradera om något år samt använder program som tar tillvara på trådarna.

Ja gisses...

Sen skulle jag vilja se vilken prestanda du får med din 3770k när du streamar till twitch med x264, preset "fast", 1440p/60 Hz och säg 6 Mbit/s.

Det är helt OK att säga att 7700k är den bästa spelprocessorn (i nån vecka till). Det är också OK att säga att hög IPC är det viktigaste i en CPU för många användare då dom inte gör något arbete som kräver mycket rå CPU-kraft. Men du lämnade totalt förnuftet hemma och valde att "ranta" dig till en slutsats som, tillslut blev nära alla våra andras slutsats. Nämligen att AM4 är uppgraderingsbart och Ryzen är bra om man utnyttjar den extra kraften.

Det är även bra om du använder prestandasiffror som inte är så gamla som det bara går att hitta.

Till TS så vill jag också bara säga att vänta för guds skull tills intel släpper z370-plattformen. Tror 8700k kommer bli en underbar prolle... med undantag för tandkrämen.

Jag hänvisade ju till sweclockers egna prestandatest av Ryzen, ska inte det räcka? Eller finns det någonstans där de hittat 20-30% mer prestanda i vissa titlar?

Jag brukar streama så jag vet hur det fungerar, förlorar på sin höjd 3-5 fps med 1440P i 60fps detta med hög bitrate:P
Använder OBS om det är intressant.

Lite dåligt formulerat av mig där, men jag skulle aldrig någonsin rekommendera AMD till några av mina vänner eller bekanta. Jag har arbetat med support i många år och är det en platform som krånglar mer procentiellt så är det AMD. Det är mina erfarenheter och dom går jag efter.
Men ska vi bortse från det så går vi efter fakta och isf ska TS ta en Ryzen om denne ska hålla på mycket med tungtrådade program. Kan du isf ge mig ett test som visar hur mycket bättre Ryzen är en Intel i vanligt mixat användande?

Det bästa är som du skriver att TS väntar och väljer en 8700K. Då det var en gaming PC som eftersträvades.

Utöver det så vore det trevligt om du kunde argumentera för din sak utan att kasta s**t

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Jag hänvisade ju till sweclockers egna prestandatest av Ryzen, ska inte det räcka? Eller finns det någonstans där de hittat 20-30% mer prestanda i vissa titlar?

Jag brukar streama så jag vet hur det fungerar, förlorar på sin höjd 3-5 fps med 1440P i 60fps detta med hög bitrate:P
Använder OBS om det är intressant.

Lite dåligt formulerat av mig där, men jag skulle aldrig någonsin rekommendera AMD till några av mina vänner eller bekanta. Jag har arbetat med support i många år och är det en platform som krånglar mer procentiellt så är det AMD. Det är mina erfarenheter och dom går jag efter.
Men ska vi bortse från det så går vi efter fakta och isf ska TS ta en Ryzen om denne ska hålla på mycket med tungtrådade program. Kan du isf ge mig ett test som visar hur mycket bättre Ryzen är en Intel i vanligt mixat användande?

Det bästa är som du skriver att TS väntar och väljer en 8700K. Då det var en gaming PC som eftersträvades.

Utöver det så vore det trevligt om du kunde argumentera för din sak utan att kasta s**t

Vänta här nu? Läs igenom ditt första inlägg och tänk på tonen i det. Återkom gärna med vem som kastar skit sedan. 🤔

Om din 3770k klarar av att leverera 100 % frames i 1440p/60 fps i den bitrate som behövs och vettig present i OBS utan någon prestandaförlust så säger jag bara grattis. Får man fråga vilket/vilka spel och vilket bitrate? Kör du "Ultra fast"? Nyfiken bara. Jag har en 2500k själv så min baseline i vad som krävs kommer från tester från andra, så som gamers nexus.

Jag argumenterar för min sak hela tiden. Till skillnad från dig så väljer jag inte bara ett parti och avfärdar ett företags produkter rakt av, produkter som generellt har prisats överallt i ett halvår. Jag attackerar heller inte SweClockers användare och hävdar att dom har någon dold agenda att sälja AMD-prylar.

Men hursomhelst så är vi på samma sida efter allt iaf. Intel kommer antagligen ta tillbaka prestandatronen bland konsumentprodukter. Frågan är bara till vilket pris, vilken effektförbrukning och till vilken temperatur.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

@Jaevel: En hel del som det verkar iallafall, kanske inte lika många på just R7-1700 som R5-1600 iof eftersom den förstnämnda inte har lika mycket marginaler för överklockning. Den sistnämnda kan visst folk klocka rätt bra iallafall och den anses ju väldigt bra för att vara stockkylare

R5-1600 är ju en 65W TDP processor medan kylaren som levereras till klassas som 95W TDP som en liten parentes har jag för mig att jag läste förut. Ni får väl dementera om jag har fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Det har ju kommit mycket uppdateringar med ryzen-anpassningar (av Windows, via BIOS samt enskilda speltitlar). Det är ju trots allt en vädigt färsk arkitektur medan Intels dito har polerats fram ända sedan Sandy-bridge (2011). Tittar man på testsiffror äldre än i somras eller liknande så kan riskera att få ganska inaktuella siffror.

Väldigt många av siffrorna är ju från release och sen dess att ju många kubikmeter vatten runnit under broarna...

Vet inte om denna länk funnits i tråden. En drygt 20 minuter lång video där oklockad R5-1600 jämförs med oklockad 7700K. Ganska många spel vägs samman och kontentan blir att medelfps är ca 5 procent långsammare i 1080p. Sedan går ju båda att klocka naturligtvis, fast jämförelsen vore kanske ännu intressantare med 1600X. Helt klart värt 5% mindre medelfps om man får mindre dippar och större möjligheter till multitasking och arbete som kräver den extra datorkraften.

https://www.youtube.com/watch?v=t8K2yc11eC4

Lagt till video
Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Nu är det väll inte så många titlar som är så lättdrivna, men vad skulle du välja i Fallout 4 till exempel.
70 eller 100fps? Känns dock lite fel att jämföra 1600 Ryzen och 7700K. Då kan han lika gärna köpa 7600K som kostar något mer än 1600 och endå få mer spelprestanda än Ryzen 1800X i 1080P.

Nu har jag inte exakt koll på 1800X spelprestanda, men gissar att den inte är sämre än R5-1600. Hur får man mer spelprestanda i 7600K som sägs ha en lägre prestanda än 7700k om 7700k och R5-1600 är snudd på jämt skägg (ca 5% skillnad i medeltal)?

Edit: Nu kanske det specifika fallet var just Fallout 4 och inte några sammanvägda resultat. Nu kanske en CPU inte behöver vara långsammare bara för att den presterar sämre i en av de mest föråldrade spelmotorer som finns på marknaden och fortfarande används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Att stänga av "onödiga" processer kan jag förstå men det är just som är grejen.. man kan tycka att en modern cpu ska kunna göra fler saker samtidigt och inte börja hacka till så fort en update går igång i bakgrunden samtisigt som man har någa chrome flikar uppe och lyaanar på musik under tiden.

Njaa syfta mer på att Windows skickar uppgifter om min dator och massa "onödiga" grejer.

Program är en annan femma.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacemarcus:

Det lutar åt en 1600 som jag tänker överklocka till 3,8 Ghz med stock-kylaren. Det ser ut som att B350 moderkort ska göra jobbet finfint. Tror inte man behöver en X370 till det va?
I övrigt tänker jag köra GTX 1080 och 2x8 gig ram på 3000Mhz. Ekonomin är ganska viktig trots allt.

Användningsområdena består av mestadels spel, men även enkel editering av ljud och bild ibland, dvs typ Sony Vegas och Adobe audition. Därför har jag även lagt till enkel lagrig i form av billig 1 Tb 7200 rpm HD.

Så ser det ut just nu:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10717926/1600-gtx1080-xtrahdhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10717926/1600-gtx1080-xtrahd

Jag måste tacka för all input! Hade ingen aning om att folk skulle gå igång så pass mycket. Kul

Tänker på din ekonomi, köp en Win 10 PRO OEM nyckel istället för ~200spänn, fungerar utmärkt. Hade också kört ett Vega 56. Det för 4000kr med en ytterst enkel justering i Wattman ger Vega64 prestanda. Man kan argumentera fram och tillbaka om hur det ser ut i skrivande stund men 1080 kommer bli frånkört av Vegakorten.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@spacemarcus: För att vara säker på att stickorna funkar så bör du välja några från denna lista. https://www.msi.com/Motherboard/support/B350M-MORTAR.html#sup...

Dom som du valt (CMK16GX4M2B3000C15) är inte med på denna lista. Dom bör dock funka då artikelnumret är väldigt lika dom nedan. I stort sätt samma minnen men med lägre frekvens och lägre timings. Ville bara säga det för man vet fasen inte.

Minnen som är med på listan följer nedan.

CMK16GX4M2B3200C16R https://www.inet.se/produkt/5300311/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Antar att även dessa (CMK16GX4M2B3200C16) är det då det ända som skiljer bör vara färgen: https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Som sagt, det kan vara overkill att vara så noga men ja... Tycker det är ett vettigt köp du gör, även om jag tycker du ska vänta tills Intel släpper sina nya processorer. När det gäller grafikkortet så är det ju lite en smaksak. Jag skulle nog valt ett 1080 med en bra och tyst eftermarknadskylare. AMD's stockkylare skulle jag inte röra i ens med tång. Men då har jag öppna hörlurar till datorn så för mig är en blowerkylare uteslutet. Speciellt AMDs.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@spacemarcus: För att vara säker på att stickorna funkar så bör du välja några från denna lista. https://www.msi.com/Motherboard/support/B350M-MORTAR.html#sup...

Dom som du valt (CMK16GX4M2B3000C15) är inte med på denna lista. Dom bör dock funka då artikelnumret är väldigt lika dom nedan. I stort sätt samma minnen men med lägre frekvens och lägre timings. Ville bara säga det för man vet fasen inte.

Minnen som är med på listan följer nedan.

CMK16GX4M2B3200C16R https://www.inet.se/produkt/5300311/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Antar att även dessa (CMK16GX4M2B3200C16) är det då det ända som skiljer bör vara färgen: https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Som sagt, det kan vara overkill att vara så noga men ja... Tycker det är ett vettigt köp du gör, även om jag tycker du ska vänta tills Intel släpper sina nya processorer. När det gäller grafikkortet så är det ju lite en smaksak. Jag skulle nog valt ett 1080 med en bra och tyst eftermarknadskylare. AMD's stockkylare skulle jag inte röra i ens med tång. Men då har jag öppna hörlurar till datorn så för mig är en blowerkylare uteslutet. Speciellt AMDs.

Vad jag har upplevt så är B350M Mortar apkinkigt när det gäller minnen.

Jag kör med: cmu16gx4m2c3200c16r, dessa finns inte med på deras lista, men: cmu32gx4m4c3200c16 gör (Då har dom testat 1 och 2 moduler. skillnaden mellan dessa är att det ena är 2x8GB och det andra är 4x8GB och har vit LED, det är enda skillnaden och det har även Corsair bekräftat för mig, mina minnen vill knappt över 2133 på det moderkortet och jag verkar inte vara den första som har problem heller :/ Så sulle jag köpa minnen till ett sådan kort skulle jag nu gå efter deras QVL lista till 100%

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz