Varför Ryzen 7 när i7 7700K är bättre? (gaming)

Permalänk
Avstängd

kolla på hardwareunboxed senaste test där en 7700k flaskar gpuer i 1440p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@hyperbol: Har ingen skiftande fps i csgo med min 1700, Tuggar 300 fps och det räcker mer än väl.

Csgo proffsen har nog intel för att intel sponsrar med det.

Nästan vilken cpu som helst kan tugga csgo i max. Är inte bara intel som kan ha 300 fps .

Jag skulle aldrig tillåta lägre fps än 240 i csgo efter som att jag har en 240 hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

@hyperbol: Har ingen skiftande fps i csgo med min 1700, Tuggar 300 fps och det räcker mer än väl.

Csgo proffsen har nog intel för att intel sponsrar med det.

Nästan vilken cpu som helst kan tugga csgo i max. Är inte bara intel som kan ha 300 fps .

Jag skulle aldrig tillåta lägre fps än 240 i csgo efter som att jag har en 240 hz skärm.

Du missuppfattade nog mitt inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Du missuppfattade nog mitt inlägg

Kan nog va så ja hahahaha xD srry

Edit : såg att jag läste helt fel, srry XD haha
tar tillbaka det jag sa :)!
Läste " för att dom inte vill ha stutter och skiftande fps "
Det är väl därför så många cs:go-proffs använder 4790k/7700K,för att dom vill ha stutter och skiftande fps

Tänk vad fel man kan läsa ibland

Permalänk
Medlem

Man anpassar sitt verktyg efter sitt behov, en CPU är aldrig mer än ett verktyg.

Fler kärnor kan dra runt större last/fler program.
Snabbare kärnor kan dra runt färre program men "snabbare".

I en virtualiseringshost typ, esxi, proxmox, xenserver, hyper-v är kärnor kung. Ju fler kärnor desto fler VM's kan belasta CPUn samtidigt.
I en MSSQL server där du betalar licens per kärna föredrar man snabba CPUer med "få" kärnor på grund av licenskostnad.

Är det enda du gör på din dator att spela spel som inte utnyttjar multithreading vidare bra så är fler kärnor värdelöst.

Vad som är värt att betänka vid benchmarks är att man kör spel och benchmarks utan några andra program uppe. Vid normalt användande har du säkert 5-30 tabbar i valfri webbläsare, du har säkert något VOIP, steam, battle.net, spotify och annan småskit rullande i bakgrunden.

Detta gör att benchmarks blir lite missvisande då dom testar "best case" snarare än vanligt användande.

Du får helt enkelt bestämma dig för vad som är viktigt för dig, vart vill du att din dator ska skina och göra valet utefter det.

Flera kärnor hjälper enbart om programmen du använder stödjer vettig multithreading alt att du har tillräckligt med program uppe på daglig basis att nyttja alla kärnor.

En Xeon E5-2679 v4 hade t.ex inte gett dig bättre FPS i CSGO än en vanlig i5a.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag kanske skiter i att uppgradera min dator. Försöker ändå sluta spela. Det enda jag spelar är stryktipset och då behöver man ingen monsterdator . Har degraderat datorn snarare då jag satte i ett gammalt Geforce 560Ti i datorn istället för mitt Radeon 290. Kortet är ju tystare än AMDs kort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Du kör ju samma snack i princip alla trådar som jag skrivit i där det blir enorma inlägg och jämförelser. 6900K utpresterar 7700K tack vare att den har fler kärnor och trådar och vi ser också att 1800X ligger lika/utpresterar 7700K där jag bortsåg från AotS som du själv inte såg som något spel, utan snarare ett test. Har du någon invändning mot det så kommer det ju som sagt uppdateringar från samma producent som jobbar hårt att göra om motorn för 16 trådar med Ryzen i åtanke. ID/Bethesda och Vulkan med Radeon/Ryzen upplägget är säkert också bara trams?

http://i.imgur.com/qZyFNzU.jpg

Som sagt bokmärk gärna alla mina poster om jag har så fel. Jag hade ganska rätt i min prognos om att Ryzen skulle bli en ypperligt bra spelprocessor och mäta sig med Intel väldigt bra där jag har fått bemöta så mycket käftande men där det på senare tid blev mycket tyst från dom flesta som insåg det jag skrev, att det är problem som till stor del kunde lösas med mjukvara. Du hävdade bestämt och absolut stenhårt att det ALDRIG skulle göras några optimeringar eller patchar för Ryzen. Det är exakt det vi fick se till några titlar. Det var även spel som buggade på Ryzen (det förälskade och förbannade Lara Croft spelet). Där hävdade du att det gapet var klart motiverat genom Ryzen's avsaknade kapacitet i skalära heltal precis som i allt annat. Jadu, Ryzen ligger främst efter för att den kör lägre frekvens då den görs på en Low power nod som är specificerad för 3GHz medans Intel ligger och pressar skiten ur en arkitektur dom förfinat i så extremt många steg och på en tillverkningsprocess som är överlägsen för High power X86 processorer. Ryzen har i jämförelse precis landat och kommer förfinas i iterationer och komma i högre frekvenser, och det är ju just det som är Intel's största försprång, frekvensen. Ryzen skalar väldigt bra med frekvens som du säkerligen är bekant med, så extrapolera Ryzen's resultat i 4.4GHz "all turbo" som 7700K har t.ex så har vi en ganska elak processor med tanke på att det är gen1.

Du snackar också om att vi inte fått ett mer utbrett multicore stöd i spel sedan Sandy Bridge lanserades. Det var verkligen att ta i, men ska man verkligen se djupare på saken så är det först nu som CTM API'er (speciellt Vulkan) börjar ta fart när IDTech 6 kommer. FarCry 5 vet jag inte vilken API dom kommer köra men vi får se. Jag är inget speciellt fan av DX12 jämfört med Vulkan.

Varför skulle ja sätta bokmärke på dina poster? Dels använder jag aldrig bokmärken, förlitar mig helt på min google-fu, dels så må jag vara sjukligt intresserad av datorteknik men är knappast en forumvariant av IRL-stalker.

Heltals IPC

Vad jag exakt skrev om detta var att min gissning (det baserat på läckta benchmarks samt information kring mikroarkitektur) var en heltals IPC i nivå med Ivy Bridge (flackade mellan Sandy Bridge, Ivy Bridge och Haswell men några veckor innan Ryzen 7 lanserades hade jag övertygat mig själv om just Ivy Bridge).

Inte för att vara den som är den, men ser inte hur jag skulle kunna träffat bättre än så

Dold text
Dold text

IPC är prestanda per cykel och per kärna. D.v.s det som måste jämföras i spel som är multitrådade är CPU-modeller med samma antal CPU-kärnor och trådar.

i7-3770K och R5-1500X presterar mer eller mindre identiskt -> heltal IPC för Zen är mer eller mindre identisk med Ivy Bridge.

Har insett att det är ett misstag att dra in "IPC" i dessa diskussioner, allt för få vet vad termen betyder. Att i5-7600K, R5-1500X och i7-3700K presterar väldigt snarlikt vid 2,8 GHz i spel betyder inte att alla har samma IPC. Går på flera sätt se att spelen kan använda mer än 4T, så enda man kan säga är att i7-3770K och R5-1500X har ungefär samma IPC och i5-7600K har högre IPC.

Går däremot inte säga hur mycket bättre IPC är hos i5-7600K från den informationen, för många andra variabler som påverkar. Vad man kan göra är jämföra mot i7-7700K och se att den, i spel, har ~25 % högre IPC.

Flera moderna spel har dock viss skalning förbi 4C/8T, men i en klar majoritet av fallen ser vi ändå att i7-7700K kan kompensera för det med högre frekvens och högre IPC. i7-7700K kommer få stryk av i7-8700K i spel, gissningsvis med ungefär lika mycket som R5-1500X får stryk av R5-1600X (minus att i7-7700K har fler fall som är GPU-bundna).

Cinebench jobbar främst med skalära flyttal, även där fick jag rätt då jag redan innan release påpekade att mikroarkitekturen pekar på att just detta kommer bli det starkaste kortet för Zen. Zens IPC för skalära flyttal ligger helt i nivå med Skylake, något över om man ska tro Cinebench.

Kvar är vektoriserade flyttal, som tvärtemot vad du hävdat faktiskt använda i princip överallt där flyttalsprestanda är den primära flaskhalsen. Detta är Zens svaga punkt, eller den är OK så länge det handlar SSE men i saker som är AVX optimerade håller Zen i bästa fall IPC på Sandy Bridge nivå (och Skylake har i många lägen mer än dubbelt så hög IPC som Sandy Bridge här).

Spel och multicore

Notera vad jag säger här, eller låt oss börja med vad jag inte hävdar. Påstår inte att spel aldrig kommer kunna använda väsentligt fler kärnor än vad som är fallet idag. Har tvärtom påpekat att sättet spel är designade på idag gör att de redan kan använda i teorin hur många kärnor som helst, det förutsatt att problemet de ska lösa har tillräckligt med inneboende parallellism.

D.v.s. vad vi har idag är ett fall där Gustafsons lag är helt applicerbart: det går alltid att utnyttja en visst antal kärnor bara problemet man ska lösa är "tillräckligt stort". Civ V är ett exempel på spel som redan 2011 löste en tillräckligt stor problem som då fick tillräckligt med parallellism att skala rätt OK till 6C/12T.

Oavsett om AoS ska anses vara ett spel eller en teknikdemo så är det absolut ett annat exempel på där problemet som ska lösas är så beskaffat att det skalar väl över kärnor (och AoS skalar väl med kärnor vare sig man använder DX11 eller DX12, så grafik-API är en väldigt liten del i denna ekvation).

Optimeringar

Vad jag faktisk sagt här är att spel aldrig kommer specialoptimeras för en specifik CPU-mikroarkitektur, ser inget som pekar på att det uttalandet är fel.

SKL-X (som har en "ny" cache-design) borde vara ett väldigt målande exempel på att spel inte var specialoptimerade för Cores mikroarkitektur, istället råkar spel göra saker där ringbuss-designen och den inkluderande L3$ är optimal. Den designen är optimal när CPU-trådar måste kommunicera med varandra, vilket är fallet för spel.

SKL-X har inte identisk cache-design som Zen, men de är långt mer lika än vad SKL-X och SKL-S är. Nackdelen med intels "gamla" cache-design (den lär stanna i konsumentmodeller, så kanske bättre att kalla dem "server" och "konsument" cache-designerna framöver) är att den skalar illa till många kärnor (typ >8-10). Vidare är en mer kärnlokal cache, vilket SKL-X och Zen har, mer effektiv för fall där man har många sinsemellan oberoende uppgifter att jobba med (väldigt vanligt på servers).

Spel som RoTR, Warhammer TW och AoS har inte blivit optimerade för Ryzen. Ryzen underpresterade i dessa titlar, rätt grovt i RoTR, jämfört med vad man såg i de flesta andra titlar. Fixarna har inte varit Ryzen-specifika, i den mån vi fått reda på vad man gjort har det varit saker som rent generellt hjälpt upp prestanda när man har flera kärnor (så även E- och X-serien har sett en boost).

Specifikt i AoS hade man helt klart klantat sig (med en specialfunktion i SSE som kallas "non-temporal memory operations"), det problemet gav sämre prestanda på alla CPU-modeller men det råkade vara så att Intel CPUer med "gamla" cache-designen såg rätt liten negativ påverkan från detta. Vad man alltså gjorde i AoS var inte optimera för Ryzen, man fixade en generell prestandabugg som råkade slå väldigt hårt mot just Zen.

RoTR och Warhammer prestera nu ungefär som andra spel, d.v.s. de är inte på något sätt "specialoptimerade för Zen" utan de presterar som förväntat med generellt vettiga optimeringar för en modern out-of-order CPU (vilket alla dagens "big core" CPUer är, även ARM).

Edit: och än en gång, tror ingen hävdar att Ryzen (eller SKL-X för den delen) är dåliga spel CPUer. De är tvärtom lysande för detta och i väldigt många fall blir det ingen skillnad då GPUn är med råge den primära flaskhalsen.

Bara en kan dock vara "snabbast", är ensamt på toppen... Och "snabbast spel-CPU" bör väl ändå var den som ger bäst prestanda i de lägen där CPUn faktiskt är en relevant flaskhals?

Det finns absolut enstaka fall där >4C/8T gör att någon annan modell tar tätpositionen, kan mycket väl bli så att allt fler spel hamnar i denna kategorin, ju kraftigare PC bli ju mer komplicerade spel kan göras och ju mer parallellism kan man få enligt Gustafsons lag. Men i genomsnitt tycker i alla fall jag det är rätt uppenbart vilken modell som är "snabbast" för spel (skriver inte "bäst", i det ordet kan fler parametrar vägas in än absolut prestanda).

Tror att i7-8700K kommer ha tillräckligt med kärnor för att kunna bli obestridbar kung (d.v.s. "snabbast", kan absolut bli någon annan som får bäst perf/W, perf/bitcoin, perf/whatever) i spelprestanda rätt länge. Det kommer finnas extremt GPU-bundna fall där den inte hamnar absolut i topp, men i det läget är som sagt flaskhalsen inte CPU så inte relevant att prata om effekten från CPU-prestanda där.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När det hamlas upp 720p benchmarks ramlar i alla fall jag av lasset. Det betyder lika mycket som en syntetisk benchmark. Absolut ingenting. Hade skillnaden varit där i 1080p eller 1440p hade de självklart varit något annat.

-Men det är för att se skillnaden mellan cpu'er.
När ingen här inne som har dessa prylar använder 720p så hjälper inte det.
-Men gpu flaskar vi högre upplösning.
Exakt, som regel tar man då det valet att den cpu som är billigast men som inte flaskar med de spel du kör är mest aktuellt. Alltså mest för pengarna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av marcusOCZ:

När det hamlas upp 720p benchmarks ramlar i alla fall jag av lasset. Det betyder lika mycket som en syntetisk benchmark. Absolut ingenting. Hade skillnaden varit där i 1080p eller 1440p hade de självklart varit något annat.

-Men det är för att se skillnaden mellan cpu'er.
När ingen här inne som har dessa prylar använder 720p så hjälper inte det.
-Men gpu flaskar vi högre upplösning.
Exakt, som regel tar man då det valet att den cpu som är billigast men som inte flaskar med de spel du kör är mest aktuellt. Alltså mest för pengarna.

Spel i 720p är inte det minsta likt syntetiska benchmarks.

Problemet med syntetiska benchmarks är att de nästan alltid testar en extremt specifik sekvens av instruktioner, en sekvens som sällan har någon bäring alls på verkliga program (*host* CPU-Z *host*). Vidare jobbar de med så små datamängder att de tenderar köra helt ur L1-cache.

Spel i 720p kör fortfarande ett verkligt program med verklig data. De är inte en bra fingervisning om vilken prestanda man kan förvänta sig då det verkliga fallet kommer vara begränsat av GPU till väldigt stor del.

Vad 720p fallen säger är: vi försöker ta bort andra delar ur ekvationen för att bara analysera vilken punkt CPU storkar. Man kan se det på ett mått på hur mycket kraft som finns kvar hos respektive CPU.

Detta är ett långt bättre sätt att avgöra just hur mycket kapacitet som finns kvar jämfört med att titta i "task-manager" och glo på CPUns last i procent. CPU lasten i procent missar massor med viktiga detaljer, t.ex. kan man ligga på 50 % CPU last och ändå vara helt CPU-bunden, inte alls ovanligt att en specifik sekvens är kritisk och prestanda är då en funktion av hur snabbt den sekvensen kan köras (och den kan vara enkeltrådad).

Har själv bränt mig på att försökt mappat CPU-last mot teoretisk maxkapacitet, kan säga att den kurvan är inte en rät linje... Den må vara hyfsat rät så länge ingen CPU-tråd är nära 0% eller 100 % last men när man börjar nå ändlägena blir det väldigt svårt att avgöra formen på kurvan med mindre än att faktiskt göra experiment. I multitrådade fall når man når man >90 % total CPU-last långt innan man nått 90 % av maximal kapacitet. Men finns fall där det omvända gäller!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan ingen av er vanliga dödliga ge oss ett test från verkligheten. Typ spela, streama, redigera videos, surfa på nätet samtidigt (som många verkar göra) etc. för att se hur maskinen beter sig samt ifall programmen spökar?

De syntetiska testen kan ge en fingervisning men det vore kul och få se verkliga case.

Kanske Sweclockers kan anordna ett "regelverk" för detta så att man inte snyggar till siffrorna bara för att få sin maskin att se extra bra ut.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Kan ingen av er vanliga dödliga ge oss ett test från verkligheten. Typ spela, streama, redigera videos, surfa på nätet samtidigt (som många verkar göra) etc. för att se hur maskinen beter sig samt ifall programmen spökar?

De syntetiska testen kan ge en fingervisning men det vore kul och få se verkliga case.

Kanske Sweclockers kan anordna ett "regelverk" för detta så att man inte snyggar till siffrorna bara för att få sin maskin att se extra bra ut.

Får det ju vara folk med som har både 7700k och Ryzen.
Men ja siffrorna ska ju vara ärliga helt klart.
Annars blir det helt fel.
Borde ju inte vara svårt för någon som kan grejerna.

Fast sen så streamar inte alla heller / redigerar videos.
Så då lär det ju behöva bli fler tester för att folk ska kunna tycka att det blir rättvist.
Kör man bara åt ena hållet till exempel , Streamar medans man spelar och redigerar videos / surfar så lär det finnas någon som tycker att man ska Spela in när man spelar och gör vardagliga saker, surfa, spotify och ha igång en massa program som skype, steam etc etc . Annars lär väl någon blir sur för det

Men jag håller med det borde någon kunna fixa som kan / har tid och lust till det .

Jag spelar ju bara och har uppe massa saker i bakgrunden som spotify, alla launchers för spelen , discord Antivirus/malware , Twitch, youtube, Sweclockers. med mera.

Permalänk
Medlem

Should YOU Upgrade to Ryzen?
Linus Tech Tips

https://www.youtube.com/watch?v=ukZqSoDyjcU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Intel satt på sitt feta arsle och sålde inkrementella uppdateringar i flera års tid för överpris. Först när Ryzen kom och visade var skåpet skall stå fick de bråttom att öka antalet kärnor och sänka priserna.
Det är bra med konkurrens, om du föredrar Intel så skall du vara glad att Ryzen var så bra som den faktiskt var. Då kan du se fram emot bättre grejor för lägre priser även från Intel.

Visst tycker jag att det är bra att AMD släppte Ryzen med fler kärnor och trådar. Verkar som det kommer att få utvecklingen att gå framåt lite fortare än den gjort de senaste 6 åren. Nästa CPU för mig blir förmodligen en med 8C/16T. Om det sedan blir Intel eller AMD får framtiden utvisa.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle ja sätta bokmärke på dina poster? Dels använder jag aldrig bokmärken, förlitar mig helt på min google-fu, dels så må jag vara sjukligt intresserad av datorteknik men är knappast en forumvariant av IRL-stalker.

Jag började nämligen redan tro att du gjorde det ett tag så det var delvis seriöst/delvis sarkasm (om det finns hos herrn)

Citat:

Heltals IPC

Vad jag exakt skrev om detta var att min gissning (det baserat på läckta benchmarks samt information kring mikroarkitektur) var en heltals IPC i nivå med Ivy Bridge (flackade mellan Sandy Bridge, Ivy Bridge och Haswell men några veckor innan Ryzen 7 lanserades hade jag övertygat mig själv om just Ivy Bridge).

Inte för att vara den som är den, men ser inte hur jag skulle kunna träffat bättre än så

IPC är prestanda per cykel och per kärna. D.v.s det som måste jämföras i spel som är multitrådade är CPU-modeller med samma antal CPU-kärnor och trådar.

i7-3770K och R5-1500X presterar mer eller mindre identiskt -> heltal IPC för Zen är mer eller mindre identisk med Ivy Bridge.

Det där testet du länkade till med Battlefield är visserligen ett nytt test i sig, men siffrorna från Ryzen 7 och även Ryzen 5 är utdaterade med tanke på vad som hänt sedan dom skrevs har förändrats en del, men där kan man se att den ligger i nivå med Haswell.

Du nämner skalära heltal som en enda faktor vilket är helt missvisande. Det blir i princip bara en teoretisk förklaring på vad för resultat som borde uppstå när man testar CPU #A mot CPU #B. Cache och minneshantering är en annan minst lika intressant faktor vilket du själv är medveten om och därav anledningen till att du sett samma sak som jag, att Broadwell-E gör sig förbannad kraftfull i många fall i just spel med sin 128MB L4 cache där den fortfarande kan gå om 7700K med bara en turbofrekvens på max 3.7GHz.

Vad jag vill komma fram till är att olika spel beter sig väldigt olika beroende på hur processorn fungerar så givetvis spelar en del optimeringar en stor roll, annars hade det inte varit så stora variationer mellan Zen, Skylake och Broadwell e-dram.

När vi ändå är inne på dessa diagram så kanske du minns hur du krigade stenhård för hur det knappt fanns någon anledning att välja en quad över en 7350K... 7600K och 1500X presterar rätt våldsamt mycket bättre precis som jag försökte beskriva då. Det är oundvikligt att multicore kommer snabbare än vad du verkar uppskatta.

Citat:

Har insett att det är ett misstag att dra in "IPC" i dessa diskussioner, allt för få vet vad termen betyder. Att i5-7600K, R5-1500X och i7-3700K presterar väldigt snarlikt vid 2,8 GHz i spel betyder inte att alla har samma IPC. Går på flera sätt se att spelen kan använda mer än 4T, så enda man kan säga är att i7-3770K och R5-1500X har ungefär samma IPC och i5-7600K har högre IPC.

Går däremot inte säga hur mycket bättre IPC är hos i5-7600K från den informationen, för många andra variabler som påverkar. Vad man kan göra är jämföra mot i7-7700K och se att den, i spel, har ~25 % högre IPC.

Vet inte vem eller vilka du verkar syfta på som inte skulle förstå termen, men IPC skall jämföras 1 tråd mot 1 tråd, men är ju IPC en faktor i sig där man skulle vara en total idiot om man bortsåg från SMTyield och frekvens, men det har vi redan diskuterat tidigare och det är bara att hålla sig till dom reella resultat som finns att tillgå som jag redan postat med en större variation av spel än vad många andra kört med.

Det har fortfarande inte gått upp för många att dom flesta redaktioner testat samma jäkla spel och i en viss mängd... (undra varför...) Det var liksom bara att såga Zen med benen som var intressant med ROTR, Hitman och Total Warhammer med flera som man garanterat visste hade problem. Det finns så jäkla förbaskat mycket spel därute... Computer Base hade där och då i vart fall jäkligt många fler spel i sitt test och tog även hänsyn till en del mjukvarurelaterade problem som dom flesta andra struntade i.

En annan sak som jag också upptäckt är att en hel del spel fortfarande buggar eller felidentifierar AMD's SMT. Det gör det också svårare att förstå varför resultaten ser ut som dom ibland gör och har kanske inte i första hand att göra med att hårdvaran skulle vara svagare... En vanlig konsument skiter oftast i detta, men jag som gillar lite mer djupdykning tycker om att analysera för att hitta svar och på riktigt avgöra om det är en svaghet hos processorn eller ej.

Det finns många specifika optimeringar att göra även om det är x86 processorer både AMD och Intel. Arstechnica minns jag skrev lite om detta och ger lite matnyttig information, dock en gammal artikel i skrivande stund som säkert hade behövt en hel del korrigering:

https://arstechnica.com/information-technology/2017/04/game-p...

Citat:

Flera moderna spel har dock viss skalning förbi 4C/8T, men i en klar majoritet av fallen ser vi ändå att i7-7700K kan kompensera för det med högre frekvens och högre IPC. i7-7700K kommer få stryk av i7-8700K i spel, gissningsvis med ungefär lika mycket som R5-1500X får stryk av R5-1600X (minus att i7-7700K har fler fall som är GPU-bundna).

Är väl på tiden att man slutar snåla och mjölka pengar från 4c8t designer som man haft sedan Nehalem. Det är knappast någon slump att 8700K blir en hexacore, utan just för att AMD erbjuder fler kärnor och trådar i samma prisbild. Det kan bara bli bättre och AMD jobbar ju som bekant på högre frekvenser och IPC med kommande iterationer av Zen.

Citat:

Cinebench jobbar främst med skalära flyttal, även där fick jag rätt då jag redan innan release påpekade att mikroarkitekturen pekar på att just detta kommer bli det starkaste kortet för Zen. Zens IPC för skalära flyttal ligger helt i nivå med Skylake, något över om man ska tro Cinebench.

Tror ingen betvivlade Zen's flyttalprestanda

Citat:

Kvar är vektoriserade flyttal, som tvärtemot vad du hävdat faktiskt använda i princip överallt där flyttalsprestanda är den primära flaskhalsen. Detta är Zens svaga punkt, eller den är OK så länge det handlar SSE men i saker som är AVX optimerade håller Zen i bästa fall IPC på Sandy Bridge nivå (och Skylake har i många lägen mer än dubbelt så hög IPC som Sandy Bridge här).

Ca 1% av befolkningen har användning av AVX, så det är som jag har sagt hela tiden, en niche. Den dagen då det ev blir utbrett på skrivbordet/speldatorer så har somliga bytt processor 1 eller 2 gånger innan dess och grafikkorten kommer göra denna typen av specifika operationer mångt mycket snabbare än en AVX2 kapabel CPU).

Citat:

Spel och multicore

Notera vad jag säger här, eller låt oss börja med vad jag inte hävdar. Påstår inte att spel aldrig kommer kunna använda väsentligt fler kärnor än vad som är fallet idag. Har tvärtom påpekat att sättet spel är designade på idag gör att de redan kan använda i teorin hur många kärnor som helst, det förutsatt att problemet de ska lösa har tillräckligt med inneboende parallellism.

D.v.s. vad vi har idag är ett fall där Gustafsons lag är helt applicerbart: det går alltid att utnyttja en visst antal kärnor bara problemet man ska lösa är "tillräckligt stort". Civ V är ett exempel på spel som redan 2011 löste en tillräckligt stor problem som då fick tillräckligt med parallellism att skala rätt OK till 6C/12T.

Oavsett om AoS ska anses vara ett spel eller en teknikdemo så är det absolut ett annat exempel på där problemet som ska lösas är så beskaffat att det skalar väl över kärnor (och AoS skalar väl med kärnor vare sig man använder DX11 eller DX12, så grafik-API är en väldigt liten del i denna ekvation).

Du har med tiden ändrat syn lite skulle jag vilja påstå där du gått från "7350K tänket" till att faktiskt se att multicore kommer mer och mer till sin rätt (I samma veva där du drog jämförelser med Apple's dual core och stark enkeltrådsprestanda är kung, ja till en viss del). Skulle tro att du aldrig kommer få se någon DX11 titel som trådar bra till 16 trådar även om det kanske är möjligt. Oxide visade ju som sagt upp en alpha av AotS som lastade 100% av 16 trådar på ett event även om det var väldigt ostabilt.

Det handlar om att parallellisera så mycket som möjligt och dela upp olika pass/steg/fysik. i DX11 är såpass seriellt i förhållande till åtminståne Vulkan, och DX12 tycker jag inte ens är nämnvärt att kommentera då det har varit en katastrof hittills överlag och verkar inte skala över 6 kärnor. Givetvis beror det inte bara på API'n utan hur välknackade spelmotorer vi har. Dock så möjliggör en API som Vulkan ihop med kommande motorer en stor skillnad mot vad vi sett innan.

Citat:

Optimeringar

Vad jag faktisk sagt här är att spel aldrig kommer specialoptimeras för en specifik CPU-mikroarkitektur, ser inget som pekar på att det uttalandet är fel.

En del titlar har inte rullat som dom skulle alls på Ryzen vilket jag påpekade väldigt tidigt utan att få minsta stöd för. Det var uppenbart. Sen trillade patchar in som boostade allt i från 15-20% i dota2 och ROTR m.fl.

Citat:

SKL-X (som har en "ny" cache-design) borde vara ett väldigt målande exempel på att spel inte var specialoptimerade för Cores mikroarkitektur, istället råkar spel göra saker där ringbuss-designen och den inkluderande L3$ är optimal. Den designen är optimal när CPU-trådar måste kommunicera med varandra, vilket är fallet för spel.

Ja, här går du också i god för det jag skriver ovan, att cache och minneshantering har en stor påverkan beroende på tillämpning, i detta fallet t.ex spel.

Citat:

SKL-X har inte identisk cache-design som Zen, men de är långt mer lika än vad SKL-X och SKL-S är. Nackdelen med intels "gamla" cache-design (den lär stanna i konsumentmodeller, så kanske bättre att kalla dem "server" och "konsument" cache-designerna framöver) är att den skalar illa till många kärnor (typ >8-10). Vidare är en mer kärnlokal cache, vilket SKL-X och Zen har, mer effektiv för fall där man har många sinsemellan oberoende uppgifter att jobba med (väldigt vanligt på servers).

Ja just i detta avseende så vill man kalla Zen och Intel's HEDT för serverorienterade CPU'er men lasten har ju blivit mer och mer trådad på skrivbordet också så vem vet, det verkar ju som att Intel strävar mot detta för skrivbordet också, åtminstone för entusiaster och high end.

Citat:

Spel som RoTR, Warhammer TW och AoS har inte blivit optimerade för Ryzen. Ryzen underpresterade i dessa titlar, rätt grovt i RoTR, jämfört med vad man såg i de flesta andra titlar. Fixarna har inte varit Ryzen-specifika, i den mån vi fått reda på vad man gjort har det varit saker som rent generellt hjälpt upp prestanda när man har flera kärnor (så även E- och X-serien har sett en boost).

Specifikt i AoS hade man helt klart klantat sig (med en specialfunktion i SSE som kallas "non-temporal memory operations"), det problemet gav sämre prestanda på alla CPU-modeller men det råkade vara så att Intel CPUer med "gamla" cache-designen såg rätt liten negativ påverkan från detta. Vad man alltså gjorde i AoS var inte optimera för Ryzen, man fixade en generell prestandabugg som råkade slå väldigt hårt mot just Zen.

RoTR och Warhammer prestera nu ungefär som andra spel, d.v.s. de är inte på något sätt "specialoptimerade för Zen" utan de presterar som förväntat med generellt vettiga optimeringar för en modern out-of-order CPU (vilket alla dagens "big core" CPUer är, även ARM).

Edit: och än en gång, tror ingen hävdar att Ryzen (eller SKL-X för den delen) är dåliga spel CPUer. De är tvärtom lysande för detta och i väldigt många fall blir det ingen skillnad då GPUn är med råge den primära flaskhalsen.

Jag skrev patch/optimering. Det är ju fortfarande idiotiskt att inte ta hänsyn till saker som rullar felaktigt på en maskin, och egentligen det som var min poäng hela tiden.

Citat:

Bara en kan dock vara "snabbast", är ensamt på toppen... Och "snabbast spel-CPU" bör väl ändå var den som ger bäst prestanda i de lägen där CPUn faktiskt är en relevant flaskhals?

Det finns absolut enstaka fall där >4C/8T gör att någon annan modell tar tätpositionen, kan mycket väl bli så att allt fler spel hamnar i denna kategorin, ju kraftigare PC bli ju mer komplicerade spel kan göras och ju mer parallellism kan man få enligt Gustafsons lag. Men i genomsnitt tycker i alla fall jag det är rätt uppenbart vilken modell som är "snabbast" för spel (skriver inte "bäst", i det ordet kan fler parametrar vägas in än absolut prestanda).

Tror att i7-8700K kommer ha tillräckligt med kärnor för att kunna bli obestridbar kung (d.v.s. "snabbast", kan absolut bli någon annan som får bäst perf/W, perf/bitcoin, perf/whatever) i spelprestanda rätt länge. Det kommer finnas extremt GPU-bundna fall där den inte hamnar absolut i topp, men i det läget är som sagt flaskhalsen inte CPU så inte relevant att prata om effekten från CPU-prestanda där.

Det finns så många olika speltitlar och i dom flesta recensioner som gjordes när Ryzen kom så körde samtliga större redaktioner precis samma spel och väldigt likt antal. Det är ingen slump. Jag var faktiskt inte den första och enda som reagerade på det.Många av spelen är så ofantligt dåligt skrivna idag också att det är skrämmande och det där vet tom du mer om än vad jag vet, men dom är antagligen också mer förlåtande på Core's cachearkitektur, men det är knappast en anledning till att mäta någon egentlig styrka hos en CPU som sagt, speciellt inte när du först motiverade att det är på grund av raw siffror på ALU hos respektive processor och utesluter allt annat.

Det är många faktorer och man ser att Zen tydligen KAN prestera väldigt bra per klockcykel mot Intel beroende på spel och det som är intressant. Därav är tester där fler spel testas av stor vikt. Men jag vet inte, man kanske ska ignorera faktum, bygga en processor som sväljer vad man än kastar på den för obegränsade ekonomiska resurser och emulera all kod i världen på den. Den som inte har sett och fattat Intel's damage control och att dom stadigt gått ut till recensenter för att styra till viss del hur testerna skulle genomföras har definitivt gått på niten. 8700K kommer garanterat att bli snabb. AMD kommer garanterat att kontra. Helt plötsligt så pressas utvecklingen framåt igen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

7700k är jag inte vän med. Visst den är snabb som tusan men mitt exemplar klockar dåligt och gick VÄLDIGT varmt innan delid. Stod mellan Ryzen 1700 och 7700k men jag har inte någon användning för massa kärnor så det slutade på Intel. Såhär i efterhand borde jag nog köpt Ryzen eller väntat, mitt 2 månader gamla system kommer bli "utdaterat" när 8700k släpps, det är lätt att vara efterklok....

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt en del personer i den här tråden som drar felaktiga slutsatser från data eller uppmärksammar inte under vilka omständigheter data insamlades. Jag har därför vigt en del av min tid till att undersöka dessa företeelser. En sak som jag tycker är lustigt är att en person som letar efter köpråd har glömts bort på sida 3. Till han säger jag bara att gå på en 1600, den är mest prisvärd eller vänta till coffee lake och se hur den blir.

720p är en vilseledande kategori
Samtidigt som man säger åt GPU:n att göra mindre arbete så lägger CPU:n mindre tid åt att säga åt GPU:n vad den ska göra. Vid högre upplösningar kan t.ex 1600 uppvisa en hel del bättre resultat än 7700k i enstaka titlar. Uppenbarligen så måste de spelen utnyttja fler kärnor, då 1600 inte har i närheten samma IPC och klockhastighet som 7700k. GPU:n flaskar, vilket borde leda till att 1600 och 7700k ska få exakt lika många FPS, men så är tydligen inte fallet.

@Yoshman nämner i #17022234 att skillnaden vid 720p blir signifikant för 7700k. Resultaten är förstås sanna, men hur väl duger det som en indikator för framtida prestanda? (Vill bara vara noga med att jag inte hyser något agg mot han. Han kan mycket, förklarar väl och har grymma ordvitsar om drivers)

Jag fann källan för de bilder han länkade och kopierade resultaten, men valde istället att gruppera efter årtalet då spelet släpptes. Detta ansåg jag som en optimal strategi för att se vilka trender historien kunde påvisa. Om ni inte tror mig så har jag sammanställningen här:

7700k vs 1600 i 720p
2014: Ledning 42%
2015: Ledning 39,5%
2016: Ledning 22%
2017: Ledning 9%

Så av dessa 25% så var de gamla spelen de största förlusterna för 1600. Om man ska utgå från trenden så finns det ingen anledning att tro att 1600 hoppar upp till 25% år 2018, utan kommer förmodligen lägga sig någonstans nära 0-5%. I 1080p med ett 1080ti i 30 spel kom hardware unboxed fram till på 9% , vilket stämmer väl överrens med resultatet från techpowerup 2017. Utvecklare verkar tillsynes innovera och hitta sätt att effektivare utnyttja flerkärniga processorer.

Sedan så har vi förstås argumentet att det är en upplösning som i princip ingen kör i förutom om grafikkortet inte är high-end, vilket i princip var en förutsättning för att det skulle vara relevant för CPU:ns prestanda från första början.

Extra resurser: 2500k vs 8350: hur olika variabler påverkar benchmarks och hur en dålig multitrådad CPU kom ikapp en del

Nya:re API:er spelar roll
I en paus under en föreläsning om ”Metoder inom högprestandaberäkningar” samtalar professorn med studenterna. Han utbrister "Have you guys heard about vulkan? It's really , really interesting".
Självklart, varför skulle en professor inom högprestandaberäkningar inte vara hypad på ett nytt API för beräkningar, men som också duger mycket bra för spel/grafik också. Att påstå att DOOM är dåligt optimerat skulle vara grovt felaktigt, ännu mer så nu när det kommer portas till nintendo switch.

Och sen har vi DX12, oh boy. Vad det är menat som skulle bli mycket bättre och ge mer kraft till utvecklarna fick dem att tappa bort sig i det nya, komplicerade API:t. Jag hörde en utvecklare berätta att det tog 1 år att skriva om koden från DX11 till DX12 i ett stort spel. Då är det även värt att nämna att hans meriter när det kom till GPU programmering var väldigt imponerande.

När jag ser på resultaten från hardware unboxed med ett 1080ti i 1080p i DX12 OC så ser man följande grupper:
De som lyckas: 3 spel där övergången till API:t lyckas, 1600 och 7700k ligger inom 5% av varandra.
De som misslyckas: 5 spel varav 2 har fått en ”ryzen patch” vad det nu ska betyda från sitt helt trasiga tillstånd. Vi har fördel för 7700k med 26% totalt, varav 15% RoTR, 20% deus ex, hitman 27%, warhammer 32%, GoW4 34%.

Det är rätt så uppenbart att det blir lite tokigt ibland när man övergår från standarder som de programmerat på ett långt tag till något nytt som även är mycket svårt att greppa. Vill man se fall där balansen är fantastisk så kan man ta en titt på crysis 3.

Extra resurser: Om dx12 (2015) ; en notering på hur drawcalls påverkar CPU:n i spel för i5 och r5 ; bonus: varför nvidia gör bra ifrån sig i dx11

Det som jag ser i statistiken är hyfsat tydligt. Vi går mot multitrådade tider i spel där ett större ansvar för optimeringar läggs på utvecklare. För de stora spelbolagen kommer dock AMD iallafall slänga sig över för att optimera för - det ökar ju trots allt deras benchmarkingresultat.

Permalänk
Medlem

Antar att det är intel som gäller för oss med 1080p skärmar som på sin höjd har ett youtube klipp eller en stream igång när man spelar?

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Me ❤️💛💚💙💜💖 @Heatmix:

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Jag började nämligen redan tro att du gjorde det ett tag så det var delvis seriöst/delvis sarkasm (om det finns hos herrn)

Det där testet du länkade till med Battlefield är visserligen ett nytt test i sig, men siffrorna från Ryzen 7 och även Ryzen 5 är utdaterade med tanke på vad som hänt sedan dom skrevs har förändrats en del, men där kan man se att den ligger i nivå med Haswell.

Du nämner skalära heltal som en enda faktor vilket är helt missvisande. Det blir i princip bara en teoretisk förklaring på vad för resultat som borde uppstå när man testar CPU #A mot CPU #B. Cache och minneshantering är en annan minst lika intressant faktor vilket du själv är medveten om och därav anledningen till att du sett samma sak som jag, att Broadwell-E gör sig förbannad kraftfull i många fall i just spel med sin 128MB L4 cache där den fortfarande kan gå om 7700K med bara en turbofrekvens på max 3.7GHz.

Vad jag vill komma fram till är att olika spel beter sig väldigt olika beroende på hur processorn fungerar så givetvis spelar en del optimeringar en stor roll, annars hade det inte varit så stora variationer mellan Zen, Skylake och Broadwell e-dram.

När vi ändå är inne på dessa diagram så kanske du minns hur du krigade stenhård för hur det knappt fanns någon anledning att välja en quad över en 7350K... 7600K och 1500X presterar rätt våldsamt mycket bättre precis som jag försökte beskriva då. Det är oundvikligt att multicore kommer snabbare än vad du verkar uppskatta.

Vet inte vem eller vilka du verkar syfta på som inte skulle förstå termen, men IPC skall jämföras 1 tråd mot 1 tråd, men är ju IPC en faktor i sig där man skulle vara en total idiot om man bortsåg från SMTyield och frekvens, men det har vi redan diskuterat tidigare och det är bara att hålla sig till dom reella resultat som finns att tillgå som jag redan postat med en större variation av spel än vad många andra kört med.

Det har fortfarande inte gått upp för många att dom flesta redaktioner testat samma jäkla spel och i en viss mängd... (undra varför...) Det var liksom bara att såga Zen med benen som var intressant med ROTR, Hitman och Total Warhammer med flera som man garanterat visste hade problem. Det finns så jäkla förbaskat mycket spel därute... Computer Base hade där och då i vart fall jäkligt många fler spel i sitt test och tog även hänsyn till en del mjukvarurelaterade problem som dom flesta andra struntade i.

En annan sak som jag också upptäckt är att en hel del spel fortfarande buggar eller felidentifierar AMD's SMT. Det gör det också svårare att förstå varför resultaten ser ut som dom ibland gör och har kanske inte i första hand att göra med att hårdvaran skulle vara svagare... En vanlig konsument skiter oftast i detta, men jag som gillar lite mer djupdykning tycker om att analysera för att hitta svar och på riktigt avgöra om det är en svaghet hos processorn eller ej.

Det finns många specifika optimeringar att göra även om det är x86 processorer både AMD och Intel. Arstechnica minns jag skrev lite om detta och ger lite matnyttig information, dock en gammal artikel i skrivande stund som säkert hade behövt en hel del korrigering:

https://arstechnica.com/information-technology/2017/04/game-p...

Är väl på tiden att man slutar snåla och mjölka pengar från 4c8t designer som man haft sedan Nehalem. Det är knappast någon slump att 8700K blir en hexacore, utan just för att AMD erbjuder fler kärnor och trådar i samma prisbild. Det kan bara bli bättre och AMD jobbar ju som bekant på högre frekvenser och IPC med kommande iterationer av Zen.

Tror ingen betvivlade Zen's flyttalprestanda

Ca 1% av befolkningen har användning av AVX, så det är som jag har sagt hela tiden, en niche. Den dagen då det ev blir utbrett på skrivbordet/speldatorer så har somliga bytt processor 1 eller 2 gånger innan dess och grafikkorten kommer göra denna typen av specifika operationer mångt mycket snabbare än en AVX2 kapabel CPU).

Du har med tiden ändrat syn lite skulle jag vilja påstå där du gått från "7350K tänket" till att faktiskt se att multicore kommer mer och mer till sin rätt (I samma veva där du drog jämförelser med Apple's dual core och stark enkeltrådsprestanda är kung, ja till en viss del). Skulle tro att du aldrig kommer få se någon DX11 titel som trådar bra till 16 trådar även om det kanske är möjligt. Oxide visade ju som sagt upp en alpha av AotS som lastade 100% av 16 trådar på ett event även om det var väldigt ostabilt.

Det handlar om att parallellisera så mycket som möjligt och dela upp olika pass/steg/fysik. i DX11 är såpass seriellt i förhållande till åtminståne Vulkan, och DX12 tycker jag inte ens är nämnvärt att kommentera då det har varit en katastrof hittills överlag och verkar inte skala över 6 kärnor. Givetvis beror det inte bara på API'n utan hur välknackade spelmotorer vi har. Dock så möjliggör en API som Vulkan ihop med kommande motorer en stor skillnad mot vad vi sett innan.

En del titlar har inte rullat som dom skulle alls på Ryzen vilket jag påpekade väldigt tidigt utan att få minsta stöd för. Det var uppenbart. Sen trillade patchar in som boostade allt i från 15-20% i dota2 och ROTR m.fl.

Ja, här går du också i god för det jag skriver ovan, att cache och minneshantering har en stor påverkan beroende på tillämpning, i detta fallet t.ex spel.

Ja just i detta avseende så vill man kalla Zen och Intel's HEDT för serverorienterade CPU'er men lasten har ju blivit mer och mer trådad på skrivbordet också så vem vet, det verkar ju som att Intel strävar mot detta för skrivbordet också, åtminstone för entusiaster och high end.

Jag skrev patch/optimering. Det är ju fortfarande idiotiskt att inte ta hänsyn till saker som rullar felaktigt på en maskin, och egentligen det som var min poäng hela tiden.

Det finns så många olika speltitlar och i dom flesta recensioner som gjordes när Ryzen kom så körde samtliga större redaktioner precis samma spel och väldigt likt antal. Det är ingen slump. Jag var faktiskt inte den första och enda som reagerade på det.Många av spelen är så ofantligt dåligt skrivna idag också att det är skrämmande och det där vet tom du mer om än vad jag vet, men dom är antagligen också mer förlåtande på Core's cachearkitektur, men det är knappast en anledning till att mäta någon egentlig styrka hos en CPU som sagt, speciellt inte när du först motiverade att det är på grund av raw siffror på ALU hos respektive processor och utesluter allt annat.

Det är många faktorer och man ser att Zen tydligen KAN prestera väldigt bra per klockcykel mot Intel beroende på spel och det som är intressant. Därav är tester där fler spel testas av stor vikt. Men jag vet inte, man kanske ska ignorera faktum, bygga en processor som sväljer vad man än kastar på den för obegränsade ekonomiska resurser och emulera all kod i världen på den. Den som inte har sett och fattat Intel's damage control och att dom stadigt gått ut till recensenter för att styra till viss del hur testerna skulle genomföras har definitivt gått på niten. 8700K kommer garanterat att bli snabb. AMD kommer garanterat att kontra. Helt plötsligt så pressas utvecklingen framåt igen.

Ålder på test

SweClockers spelresultat skilde sig något på Ryzen mellan testet av i9-7900X (4 juli) och Threadripper 1950X (10 augusti), du hävdar alltså att det kommit tillräckligt med patchar sedan dess alltså? Värt att notera kring just spel är att skillnaden i spel IPC är väsentligt mindre mellan Ivy Bridge och Haswell än mellan Haswell och Skylake.

Skalning med kärnor

Tror du missat vad jag faktiskt sagt om detta. Har hela tiden pekat på att saker som "span/work law", Amdahls lag och Gustafsons lag som "bevis" på att det jag hävdar faktiskt har en solid grund. Du (och ett par andra) verkar tolka det jag skriver som att jag hävdar att spel aldrig någonsin kommer kunna skala bättre än idag.

Vad jag faktiskt hävdar är att dagens spelmotorer är redan designade på ett sätt som givet ett tillräckligt komplicerat problem kan skala till hur många kärnor som helst. De är inte "optimerade" för 4C, den storlek på problemet dagens spel jobbar med är helt enkelt inte stort nog att skala speciellt väl förbi 4C.

I vissa spel syns detta väldigt väl, t.ex. BF1 och Civ VI (syntes redan i 2011 års BF och Civ V): i mindre matcher skalar det knappt förbi 2C/4T, i de mest komplicerade scenario skalar det helt OK förbi 4C/8T.

D.v.s. för varje specifikt test dikteras skalbarheten av Amdahls lag. "Span/work law" är ett sätt att teoretiskt kunna beräkna maximal parallellism i varje problem, något som då blir P-värdet som ska användas i Amdahls lag. Och vad jag säger med detta är: det är inte "lata programmerare" som begränsar skalbarheten, det är själva strukturen på problemet som ska lösas som inte tillåter mer parallellism -> oavsett vad man gör skulle dagens spel aldrig gå att skala speciellt mycket mer över kärnor.

Har gång på gång sagt att jag med inte hävdar att framtida spel kommer skala bättre med CPU-kärnor. Tvärtom så har jag här pekat på Gustafsons lag som säger att givet ett "tillräckligt" stort problem går det alltid att utnyttja en viss mängd kärnor (förutsatt att problemet inte är strikt sekventiellt, vilket är fallet för rätt mycket på skrivbordet men inte för spel). Hur snabbt detta kommer hända är omöjligt att säga, enda jag är helt övertygad om är att det kommer gå betydligt långsammare än många verkar tro på olika forum.

2C/4T

Vad de flesta här verkar vara överens om är att skillnaden i spelprestanda mellan R5-1600X och i7-7700K är i de flesta fall på en nivå där det inte spelar någon större roll. Håller vi oss till 1920x1080 + GTX1080 är den skillnaden i genomsnitt ~15 % givet vad SweClockers och TechPowerUp fått.

Har tyvärr inte siffror för i3-7350K (en CPU som relativt enkelt överklockas till 4,9-5,0 GHz, d.v.s 18-19 %), men i3-7100 är med i TechPowerUps mätningar. Den är till att börja med 7 % lägre klockad än i3-7350K i stock, ändå är genomsnittlig skillnaden i lägsta FPS mellan i3-7100 och R5-1600X 11 %, d.v.s. mindre än skillnaden mellan R5-1600X och i7-7700K (även mindre än R7-1800X och i7-7700K, rätt väntat då 1800X och 1600X presterar i princip identiskt i spel).

GTX 1080 + i3 är knappast en sannolik kombo, byt detta mot GTX1060/RX580 (som även de nog inte riktigt är vad en i3 köpare skulle välja som GPU) och du har något där CPU-delen rätt sällan är en flaskhals ens i moderna spel.

SIMD

Kan vi kanske vara överens om att flyttalsberäkningar, oavsett form, är en väldigt smal nisch?

Vad jag hävdar är att i de fall flyttalsprestanda är den primära flaskhalsen så är också majoriteten av de program som använda utanför benchmarks och hobbyprojekt nästan alltid SIMD-optimerade. Så håller med om att alla flyttalsintesiva program är nischer, men det finns betydligt fler program som idag är AVX-optimerade än där flyttal är primär flaskhals och man ändå förlitar sig på skalära flyttal.

Faktum är att de verktyg som används för vetenskapliga program, t.ex. det nu så hypade "machine learning", är inte bara AVX-optimerat det är AVX512-optimerat då en stor andel av dessa program använder sig av APIer som Basic Linear Algebra Subprograms (BLAS) och Linear Algebra PACKage (LAPACK). Finns en rad olika implementationer för dessa APIer till allt från GPUer till SSE/AVX/AVX512.

Matlab, Matematica, Octave och programmspråket R (som börjar bli allt vettigare att lära sig, är efterfrågat för välbetalda tjänster kring t.ex. "machine learning") är alla exempel på saker som redan har AVX512 stöd. Bild- och film-benhandlingsprogram är ofta SSE/AVX optimerade, här börjar vi också se allt mer GPGPU (vilket minskar behovet av många CPU-kärnor men ökar behovet av hög prestanda per kärna).

När man ser prestanda de senaste versionerna av Blender (som nyligen fått AVX-optimeringar) och även hur Clear Linux (som bara har upp till SSE4.2) presterar borde det vara uppenbart att det finns enormt med prestanda att hämta från SIMD, det förutsatt att flaskhalsen är något som är flyttalsintensivt och som kan SIMD-optimeras (är rätt få problem som inte på något sätt kan beskrivas med matriser, när man kommit dit har man både SIMD+FMA att tillgå).

Skrivet av Radolov:

Det finns faktiskt en del personer i den här tråden som drar felaktiga slutsatser från data eller uppmärksammar inte under vilka omständigheter data insamlades. Jag har därför vigt en del av min tid till att undersöka dessa företeelser. En sak som jag tycker är lustigt är att en person som letar efter köpråd har glömts bort på sida 3. Till han säger jag bara att gå på en 1600, den är mest prisvärd eller vänta till coffee lake och se hur den blir.

720p är en vilseledande kategori
Samtidigt som man säger åt GPU:n att göra mindre arbete så lägger CPU:n mindre tid åt att säga åt GPU:n vad den ska göra. Vid högre upplösningar kan t.ex 1600 uppvisa en hel del bättre resultat än 7700k i enstaka titlar. Uppenbarligen så måste de spelen utnyttja fler kärnor, då 1600 inte har i närheten samma IPC och klockhastighet som 7700k. GPU:n flaskar, vilket borde leda till att 1600 och 7700k ska få exakt lika många FPS, men så är tydligen inte fallet.

@Yoshman nämner i #17022234 att skillnaden vid 720p blir signifikant för 7700k. Resultaten är förstås sanna, men hur väl duger det som en indikator för framtida prestanda? (Vill bara vara noga med att jag inte hyser något agg mot han. Han kan mycket, förklarar väl och har grymma ordvitsar om drivers)

Jag fann källan för de bilder han länkade och kopierade resultaten, men valde istället att gruppera efter årtalet då spelet släpptes. Detta ansåg jag som en optimal strategi för att se vilka trender historien kunde påvisa. Om ni inte tror mig så har jag sammanställningen här:

7700k vs 1600 i 720p
2014: Ledning 42%
2015: Ledning 39,5%
2016: Ledning 22%
2017: Ledning 9%

Så av dessa 25% så var de gamla spelen de största förlusterna för 1600. Om man ska utgå från trenden så finns det ingen anledning att tro att 1600 hoppar upp till 25% år 2018, utan kommer förmodligen lägga sig någonstans nära 0-5%. I 1080p med ett 1080ti i 30 spel kom hardware unboxed fram till på 9% , vilket stämmer väl överrens med resultatet från techpowerup 2017. Utvecklare verkar tillsynes innovera och hitta sätt att effektivare utnyttja flerkärniga processorer.

Sedan så har vi förstås argumentet att det är en upplösning som i princip ingen kör i förutom om grafikkortet inte är high-end, vilket i princip var en förutsättning för att det skulle vara relevant för CPU:ns prestanda från första början.

Extra resurser: 2500k vs 8350: hur olika variabler påverkar benchmarks och hur en dålig multitrådad CPU kom ikapp en del

IPC

Cache-designen kan inte hanteras separat, den är ju del av en fullständig krets IPC.

Min poäng med att peka på SKL-X vs SKL-S är att dessa två har exakt samma front-end och back-end design, ändå skiljer deras spel IPC (den är högre för SKL-S).

Orsaken? SKL-X (och Zen) har en cache-design som är bättre lämpade för att skalas till många CPU-kärnor och bättre lämpad för problem där många oberoende uppgifter beräknas.

Spel, likt de flesta multitrådade desktop-program, utför en eller några få uppgifter där vissa delmoment kan köras på flera kärnor. Ett sådan fall kräver relativt mycket synkronisering, något som är mer effektivt om man har en inkluderande LLC (Last Level Cache) som täcker alla CPU-kärnor.

SKL-S: inkluderande L3$ (som är dess LLC) som täcker alla kärnor
SKL-X: L3$ är en victim-cache (fast täcker alla kärnor) medan L2$ är separat per CPU-kärna -> mindre effekt när kärnor ofta måste synkronisera
Zen: L3$ är en victim-cache och per CCX (4 kärnor) medan L2$ är separat per CPU-kärna -> mindre effekt när kärnor ofta måste synkronisera, här är CCX<->CCX latens nästan samma som latens mot RAM

Slutsats: spel är inte optimerade för SKL-S designen, de råkar jobba med ett problem där S-serien (och även E-serien) har en mer optimal cache-design. Detta ökar IPC för den typen av problem jämfört med SKL-X.

Nya:re API:er spelar roll
I en paus under en föreläsning om ”Metoder inom högprestandaberäkningar” samtalar professorn med studenterna. Han utbrister "Have you guys heard about vulkan? It's really , really interesting".
Självklart, varför skulle en professor inom högprestandaberäkningar inte vara hypad på ett nytt API för beräkningar, men som också duger mycket bra för spel/grafik också. Att påstå att DOOM är dåligt optimerat skulle vara grovt felaktigt, ännu mer så nu när det kommer portas till nintendo switch.

Och sen har vi DX12, oh boy. Vad det är menat som skulle bli mycket bättre och ge mer kraft till utvecklarna fick dem att tappa bort sig i det nya, komplicerade API:t. Jag hörde en utvecklare berätta att det tog 1 år att skriva om koden från DX11 till DX12 i ett stort spel. Då är det även värt att nämna att hans meriter när det kom till GPU programmering var väldigt imponerande.

När jag ser på resultaten från hardware unboxed med ett 1080ti i 1080p i DX12 OC så ser man följande grupper:
De som lyckas: 3 spel där övergången till API:t lyckas, 1600 och 7700k ligger inom 5% av varandra.
De som misslyckas: 5 spel varav 2 har fått en ”ryzen patch” vad det nu ska betyda från sitt helt trasiga tillstånd. Vi har fördel för 7700k med 26% totalt, varav 15% RoTR, 20% deus ex, hitman 27%, warhammer 32%, GoW4 34%.

Det är rätt så uppenbart att det blir lite tokigt ibland när man övergår från standarder som de programmerat på ett långt tag till något nytt som även är mycket svårt att greppa. Vill man se fall där balansen är fantastisk så kan man ta en titt på crysis 3.

Extra resurser: Om dx12 (2015) ; en notering på hur drawcalls påverkar CPU:n i spel för i5 och r5 ; bonus: varför nvidia gör bra ifrån sig i dx11

Det som jag ser i statistiken är hyfsat tydligt. Vi går mot multitrådade tider i spel där ett större ansvar för optimeringar läggs på utvecklare. För de stora spelbolagen kommer dock AMD iallafall slänga sig över för att optimera för - det ökar ju trots allt deras benchmarkingresultat.

För varje existerande titel/problem finns en hård gräns för möjlig parallellism (en gräns som kan beräknas om man vill med "work/span law"). Poäng? Dagens spel kan inte skalas speciellt mycket mer över CPU-kärnor.

År speltitlar släpptes
Detta är åren de titlar TechPowerUp använde släpptes

  • 2015: Witcher 3, Fallout 4

  • 2016: BF1, Civ V, Deus Ex, Dishonored 2, Doom, Far Cry Primal, Hitman, Rise of the Tomb Raider, Warhammer: TW, Watch Dogs 2

  • 2017: Styx: Shards of Darkness, Resident Evil 7, Sniper Elite 4,

Skalning med kärnor vs lanseringsår
Prestandafördel i7-7700K vs R5-1600X blir då (lägsta FPS i 1920x1080)

  • 2015: 22 %

  • 2015: 16 %

  • 2017: 1 %

Så du har alltså helt rätt, spelen har blivit mycket bättre på att utnyttja flera kärnor!!! Eller kan det finnas en annan förklaring?

Prestandafördel R5-1600X vs i3-7100 blir då (lägsta FPS i 1920x1080)

  • 2015: 17 %

  • 2015: 13 %

  • 2017: 0 %

Hmm, verkar som 2C/4T blir allt bättre ju modernare spelet är...

Uppenbar förklaring: spelen som testas ovan har blivit allt mer GPU-bundna med åren. Ovanpå det är ju resultaten för 2015 baserat på endast två spel, så rätt hög varians. Tar man 7700K vs 1600X är skillnaden 40 % i Fallout 4 men bara 4 % i Witcher 3, statistik är lurigt

720p

Jag har aldrig hävdat att dessa siffror är en bra proxy för framtida prestanda. Är noga att påpeka att alla förutsägelse om framtiden är mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Vad jag hävdar är att 720p ger information kring hur mycket "luft" som finns kvar i dagens titlar.

Personligen bryr jag mig rätt minimalt om spelprestanda som sådan, spelar främst på konsol. Är däremot väldigt intresserad kring programmeringstekniken för bl.a. spel.

Vidare är flesta CPU-benchmark rätt värdelösa då de testar fall som inte alls är representativt för majoriteten av alla program som körs på en typisk desktop-PC. Typiska program jobbar med skalära heltal, innehåller mycket villkorad körning samt hoppar ofta mellan I/O och CPU-beräkning. Spel i 720p är väldigt bra proxy för de två första och halvhyfsad för den sista.

D.v.s. 720p resultaten säger ofta mer om generell prestanda i saker !=spel än resten av alla CPU-benchmarks som brukar testat. Möjligen använder spel CPU-kärnor i betydligt större utsträckning jämfört med vad som är fallet i de flesta desktop-program (undantag finns naturligtvis, men tror de flesta som har sådan fall är väl medveten om detta, jag har själv något enstaka sådant fall).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

köp en coffee lake /tråd

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ålder på test

SweClockers spelresultat skilde sig något på Ryzen mellan testet av i9-7900X (4 juli) och Threadripper 1950X (10 augusti), du hävdar alltså att det kommit tillräckligt med patchar sedan dess alltså? Värt att notera kring just spel är att skillnaden i spel IPC är väsentligt mindre mellan Ivy Bridge och Haswell än mellan Haswell och Skylake.

Skalning med kärnor

Tror du missat vad jag faktiskt sagt om detta. Har hela tiden pekat på att saker som "span/work law", Amdahls lag och Gustafsons lag som "bevis" på att det jag hävdar faktiskt har en solid grund. Du (och ett par andra) verkar tolka det jag skriver som att jag hävdar att spel aldrig någonsin kommer kunna skala bättre än idag.

Vad jag faktiskt hävdar är att dagens spelmotorer är redan designade på ett sätt som givet ett tillräckligt komplicerat problem kan skala till hur många kärnor som helst. De är inte "optimerade" för 4C, den storlek på problemet dagens spel jobbar med är helt enkelt inte stort nog att skala speciellt väl förbi 4C.

I vissa spel syns detta väldigt väl, t.ex. BF1 och Civ VI (syntes redan i 2011 års BF och Civ V): i mindre matcher skalar det knappt förbi 2C/4T, i de mest komplicerade scenario skalar det helt OK förbi 4C/8T.

D.v.s. för varje specifikt test dikteras skalbarheten av Amdahls lag. "Span/work law" är ett sätt att teoretiskt kunna beräkna maximal parallellism i varje problem, något som då blir P-värdet som ska användas i Amdahls lag. Och vad jag säger med detta är: det är inte "lata programmerare" som begränsar skalbarheten, det är själva strukturen på problemet som ska lösas som inte tillåter mer parallellism -> oavsett vad man gör skulle dagens spel aldrig gå att skala speciellt mycket mer över kärnor.

Har gång på gång sagt att jag med inte hävdar att framtida spel kommer skala bättre med CPU-kärnor. Tvärtom så har jag här pekat på Gustafsons lag som säger att givet ett "tillräckligt" stort problem går det alltid att utnyttja en viss mängd kärnor (förutsatt att problemet inte är strikt sekventiellt, vilket är fallet för rätt mycket på skrivbordet men inte för spel). Hur snabbt detta kommer hända är omöjligt att säga, enda jag är helt övertygad om är att det kommer gå betydligt långsammare än många verkar tro på olika forum.

2C/4T

Vad de flesta här verkar vara överens om är att skillnaden i spelprestanda mellan R5-1600X och i7-7700K är i de flesta fall på en nivå där det inte spelar någon större roll. Håller vi oss till 1920x1080 + GTX1080 är den skillnaden i genomsnitt ~15 % givet vad SweClockers och TechPowerUp fått.

Har tyvärr inte siffror för i3-7350K (en CPU som relativt enkelt överklockas till 4,9-5,0 GHz, d.v.s 18-19 %), men i3-7100 är med i TechPowerUps mätningar. Den är till att börja med 7 % lägre klockad än i3-7350K i stock, ändå är genomsnittlig skillnaden i lägsta FPS mellan i3-7100 och R5-1600X 11 %, d.v.s. mindre än skillnaden mellan R5-1600X och i7-7700K (även mindre än R7-1800X och i7-7700K, rätt väntat då 1800X och 1600X presterar i princip identiskt i spel).

GTX 1080 + i3 är knappast en sannolik kombo, byt detta mot GTX1060/RX580 (som även de nog inte riktigt är vad en i3 köpare skulle välja som GPU) och du har något där CPU-delen rätt sällan är en flaskhals ens i moderna spel.

SIMD

Kan vi kanske vara överens om att flyttalsberäkningar, oavsett form, är en väldigt smal nisch?

Vad jag hävdar är att i de fall flyttalsprestanda är den primära flaskhalsen så är också majoriteten av de program som använda utanför benchmarks och hobbyprojekt nästan alltid SIMD-optimerade. Så håller med om att alla flyttalsintesiva program är nischer, men det finns betydligt fler program som idag är AVX-optimerade än där flyttal är primär flaskhals och man ändå förlitar sig på skalära flyttal.

Faktum är att de verktyg som används för vetenskapliga program, t.ex. det nu så hypade "machine learning", är inte bara AVX-optimerat det är AVX512-optimerat då en stor andel av dessa program använder sig av APIer som Basic Linear Algebra Subprograms (BLAS) och Linear Algebra PACKage (LAPACK). Finns en rad olika implementationer för dessa APIer till allt från GPUer till SSE/AVX/AVX512.

Matlab, Matematica, Octave och programmspråket R (som börjar bli allt vettigare att lära sig, är efterfrågat för välbetalda tjänster kring t.ex. "machine learning") är alla exempel på saker som redan har AVX512 stöd. Bild- och film-benhandlingsprogram är ofta SSE/AVX optimerade, här börjar vi också se allt mer GPGPU (vilket minskar behovet av många CPU-kärnor men ökar behovet av hög prestanda per kärna).

När man ser prestanda de senaste versionerna av Blender (som nyligen fått AVX-optimeringar) och även hur Clear Linux (som bara har upp till SSE4.2) presterar borde det vara uppenbart att det finns enormt med prestanda att hämta från SIMD, det förutsatt att flaskhalsen är något som är flyttalsintensivt och som kan SIMD-optimeras (är rätt få problem som inte på något sätt kan beskrivas med matriser, när man kommit dit har man både SIMD+FMA att tillgå).

För varje existerande titel/problem finns en hård gräns för möjlig parallellism (en gräns som kan beräknas om man vill med "work/span law"). Poäng? Dagens spel kan inte skalas speciellt mycket mer över CPU-kärnor.

År speltitlar släpptes
Detta är åren de titlar TechPowerUp använde släpptes

  • 2015: Witcher 3, Fallout 4

  • 2016: BF1, Civ V, Deus Ex, Dishonored 2, Doom, Far Cry Primal, Hitman, Rise of the Tomb Raider, Warhammer: TW, Watch Dogs 2

  • 2017: Styx: Shards of Darkness, Resident Evil 7, Sniper Elite 4,

Skalning med kärnor vs lanseringsår
Prestandafördel i7-7700K vs R5-1600X blir då (lägsta FPS i 1920x1080)

  • 2015: 22 %

  • 2015: 16 %

  • 2017: 1 %

Så du har alltså helt rätt, spelen har blivit mycket bättre på att utnyttja flera kärnor!!! Eller kan det finnas en annan förklaring?

Prestandafördel R5-1600X vs i3-7100 blir då (lägsta FPS i 1920x1080)

  • 2015: 17 %

  • 2015: 13 %

  • 2017: 0 %

Hmm, verkar som 2C/4T blir allt bättre ju modernare spelet är...

Uppenbar förklaring: spelen som testas ovan har blivit allt mer GPU-bundna med åren. Ovanpå det är ju resultaten för 2015 baserat på endast två spel, så rätt hög varians. Tar man 7700K vs 1600X är skillnaden 40 % i Fallout 4 men bara 4 % i Witcher 3, statistik är lurigt

720p

Jag har aldrig hävdat att dessa siffror är en bra proxy för framtida prestanda. Är noga att påpeka att alla förutsägelse om framtiden är mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Vad jag hävdar är att 720p ger information kring hur mycket "luft" som finns kvar i dagens titlar.

Personligen bryr jag mig rätt minimalt om spelprestanda som sådan, spelar främst på konsol. Är däremot väldigt intresserad kring programmeringstekniken för bl.a. spel.

Vidare är flesta CPU-benchmark rätt värdelösa då de testar fall som inte alls är representativt för majoriteten av alla program som körs på en typisk desktop-PC. Typiska program jobbar med skalära heltal, innehåller mycket villkorad körning samt hoppar ofta mellan I/O och CPU-beräkning. Spel i 720p är väldigt bra proxy för de två första och halvhyfsad för den sista.

D.v.s. 720p resultaten säger ofta mer om generell prestanda i saker !=spel än resten av alla CPU-benchmarks som brukar testat. Möjligen använder spel CPU-kärnor i betydligt större utsträckning jämfört med vad som är fallet i de flesta desktop-program (undantag finns naturligtvis, men tror de flesta som har sådan fall är väl medveten om detta, jag har själv något enstaka sådant fall).

Jag är med på vad du säger och du har helt rätt. Dock så är det väl inte många som direkt argumenterar emot dig så jag vet inte varför du lägger ner all denna tid. Det är mer andra synvinklar än ren motargumentation.

Jag uppskattar att du gör det men är det någon här som hävdar att i7 7700k inte är den bästa CPU'n för enbart spel idag? Tråden frågade varför man ska köpa Ryzen när 7700k är bättre för spel och dom flesta säger därför att om man spelar krävande spel och samtidigt gör något i bakgrunden så upplevs 7700k som att den ger en mindre stabil spelupplevelse, även om den levererar mer fps. Säkert inte på ett nyinstallerat Windows men efter några år av användande eller vid en typisk last som vi entusiaster lägger på våra datorer så verkar, vad jag läst, 4 kärnor med HT inte slå lite lägre klockade 6/8 kärnor med HT.

Finns som ett exempel på tungt bruk tester som visar att 7700k inte levererar 100 % frames vid streaming (x264, bra kvalité och höga bitrates) t.ex men där R7 1700 enkelt klarar av det även om FPSen är lägre i snitt. Ställer man upp processprioriteten på streamingmjukvaran så levererar 7700k 100% frames men istället så blir upplevelsen på din dator stuttrig. Inte i alla spel men den ligger ändå på gränsen för en sådan last.

Nu är det ju bara någon enstaka procent av alla som använder datorer som streamar, men i och med att det blir enklare och enklare så är det fler och fler som gör det. Man kan ju lätt ställa mer kvalitén och klara det fint med en 7700k också. Det är dock en fråga om vad man prioriterar som användare.

Hur som, min poäng är att vi alla vet att 7700k är bättre på att leverera fps, speciellt i dx11 och äldre titlar där IPC och MHz är king. Vi vet även att iom att spel blir bättre optimerade så blir dom lättare för alla processorer att driva runt. Vi vet även att problem inte går att skala upp till oändligt med processtrådar och få en linjär ökning av prestandan. Allt detta gör dock inte 7700k till ett bra köp trots att den är snabbast på 0-100. Dom flesta användarupplevelserna inrymmer lite backar och kurvor också. Så med tanke på priset och begränsningarna som kommer med 7700k så väljer många att rekommendera något annat nu när det finns alternativ.

Känns bara som om det är en menlös diskussion då alla har rätt.

Älskar dock att du delar med dig av din kunskap och du lägger upp dina svar på ett exemplariskt sätt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

År speltitlar släpptes
Detta är åren de titlar TechPowerUp använde släpptes

  • 2015: Witcher 3, Fallout 4

  • 2016: BF1, Civ V, Deus Ex, Dishonored 2, Doom, Far Cry Primal, Hitman, Rise of the Tomb Raider, Warhammer: TW, Watch Dogs 2

  • 2017: Styx: Shards of Darkness, Resident Evil 7, Sniper Elite 4,

Skalning med kärnor vs lanseringsår
Prestandafördel i7-7700K vs R5-1600X blir då (lägsta FPS i 1920x1080)

  • 2015: 22 %

  • 2015: 16 %

  • 2017: 1 %

Så du har alltså helt rätt, spelen har blivit mycket bättre på att utnyttja flera kärnor!!! Eller kan det finnas en annan förklaring?

Prestandafördel R5-1600X vs i3-7100 blir då (lägsta FPS i 1920x1080)

  • 2015: 17 %

  • 2015: 13 %

  • 2017: 0 %

Hmm, verkar som 2C/4T blir allt bättre ju modernare spelet är...

Uppenbar förklaring: spelen som testas ovan har blivit allt mer GPU-bundna med åren. Ovanpå det är ju resultaten för 2015 baserat på endast två spel, så rätt hög varians. Tar man 7700K vs 1600X är skillnaden 40 % i Fallout 4 men bara 4 % i Witcher 3, statistik är lurigt

Hmm, jag är ingen fan av minimum eftersom det tar ut ett tiotal värden ur ett tusental värden. Med de siffrorna så kan man ju även påstå "varför ska man välja en 7700k, när 7100 presterar så bra minimum?"

Med det sagt, jag tog en titt på alla resultaten för 7100 och G...vad den nu heter också och fick fram följande resultat:

Och då kan vi se följande: 2015 var ett dåligt år för trådar. 2016 var ett mycket bra år för trådar, 2017 så blev allt mycket sämre. Det är förmodligen GPU-bottlenecken (eller någon interaktion med minneshanteringen) som du talar om 2017.
Om man jämför intel CPU:erna med varandra så ligger G och 7100 mer eller mindre konstant över hela tidsperioden (samma antal trådar). 7700k är dock alltid snabbare än de lägre trådade CPU:erna.

Vi vet sedan tidigare att 7700k tappade mot 1600X 2015 till 2016. Och det var inte konstigt, för det var någon GPU bottleneck som fick 7700k att prestera mycket bättre än dess färre trådade syskon. Och 1600X sticker också upp, dock från ett underläge 2015 och till ett stort överläge med en takt snabbare än 7700k. Både 1600X och 7700k förlorar mark med en möjlig GPU bottleneck 2017, men 1600X tappar mindre jämfört med de lägre trådade CPU:erna. Vad det beror på kan jag inte säga på rak arm, kan vara p.g.a att det är bättre trådat och kan (trots GPU-bottlenecken) hantera saker bättre såsom att förse GPU:n med drawcalls, göra beräkningar i bakgrunden etc. Eller så kan 7700k få några fler procent, det kan bli lite hursomhelst.

Jag kan konstatera baserat på de andra 99% av rutorna att det gick hyfsat bra för flertrådade CPU:er från 2015 till 2016, men att en GPU-bottleneck verkar ha uppstått först 2017 i 720p.

Så nu är frågan, vad kommer att krävas för att låsa upp den här flaskhalsen om man ska köra i 1080p+ ? Man kommer nog behöva ett grafikkort som presterar som 2-4 1080ti's , lite beroende på det här med att utvecklarna lägger ner mer krut på grafiken varje år. Det kortet ligger nog åtminstone 3 år bort och kommer vara galet dyrt.

Sedan vad som händer då har jag inte heller en aning om. Båda kommer att öka (det är självklart), men vilken kommer att öka mest? Det är det som är frågan som jag försöker hitta svaret på.

Skrivet av Yoshman:

720p

Jag har aldrig hävdat att dessa siffror är en bra proxy för framtida prestanda. Är noga att påpeka att alla förutsägelse om framtiden är mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Jag har inte heller hävdat att du hävdat att de är en bra proxy, bara tillagt att den data som du visade på även säger att prestandan rör sig mot fördel fler kärnor/trådar.

EDIT: Hittade just en sak som jag letade efter, dock är det lite svårt att tolka resultaten då det kommer att vara en viss skew för 7700k då setupen varierar mellan de olika systemen. 7700k har bättre RAM, vilket kommer påverka AVG, ge högre min, etc. Då GPU:n är så stark som den bara kan vara och utnyttjas fullt ut så tar bättre klockat RAM och ger fördelar, har både bekräftats av sweclockers och andra källor.

Nu, tillbaka till professorn, varför var han så upprymd över vulkan? För att det kan skala väl!
Se här! Vi ser att 2x xenon har grova problem med att bibehålla framerate (måhända det har att göra 1866 clockat RAM, måhända det har att göra med klockhastigheten 3ghz) och 1700 sägs vara den som håller bäst baserat på hur GPU:n uttnyttjas (du vet, syftet med vulkan. Low level, high performance) och RotR får sämre resultat med 720p, 258 FPS mot 190 FPS.

Gå över till 4k benchmarks (a.k.a försök att uttnyttja GPU:n så mycket som möjligt) så sker något underligt. 2x xeons presterar signifikant bättre än båda systemen . Vad som händer att är (från ett GPU perspektiv) är att kärnorna arbetar parallellt med att mata GPU:n. Därefter har de tid över att göra andra saker.

För tomb raider så svänger även den svagt (men konsekvent) i ryzens favör i 4k, lite konstigt kan man också tycka med tanke på att det är DX11, men det har fått en "ryzen patch". Det visar iallafall att rätt så oväntade resultat när man går till högre GPU-användning i högre upplösningar. Många trådar ska ge bättre resultat i intensiva scener om spelet är optimerat.

Med det i baktanke, så kan det faktiskt förbättra prestandan för fler kärnor/trådar med tiden. Visst, om det är en kvadratisk skalning eller vad det nu är spelar inte så stor roll om resultatet är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Det är bara att vänja sig, här på sweclockers forum vill många att man ska stödköpa AMD's produkter fast de är rent av sämre för det endamålet snittanvändaren ska använda datorn till.

Battlefield 1 är väll bland de spel som faktiskt kan använda många trådar effektivt och även där är Ryzen efter Intel. http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Själv skulle jag aldrig rekommendera AMD oavsett vad datorn skall användas till, så många av mina bekanta som gått på detta med stödköpa som har slutat med en knappt fungerande dator eller andra skumma problem.

"Ryzen för att streama till Twitch"
Jag kan streama till Twitch med min gamla 3770K i 1440P 60fps med hög bitrate, mycket hänger på mjukvaran man använder sig av.

Vill man kunna flytta med moderkortet ex antal generationer och använder program som trådar riktigt riktigt bra så ska man överväga en Ryzen. Annars inte.

Så du menar att stödköpa ett monopol istället är bättre? För Ryzen står på egna meriter ifall du missat det. Om stödköpen du nämner handlar om datorer och AMD och inte är helt taget ur sitt sammanhang så har ju det betalat sig i det här fallet, AMD har kommit med en produkt som är på samma nivå som Intel fast till ett lägre pris. Att AMD-plattformar skulle vara mer problematiska än Intel är bara FUD.

Skrivet av X-TroNiC:

Nu är det väll inte så många titlar som är så lättdrivna, men vad skulle du välja i Fallout 4 till exempel.
70 eller 100fps? Känns dock lite fel att jämföra 1600 Ryzen och 7700K. Då kan han lika gärna köpa 7600K som kostar något mer än 1600 och endå få mer spelprestanda än Ryzen 1800X i 1080P.

Fallout 4 är horribelt programmerat och ett värsta fall. Det spelet skalar mest med minneshastighet och IPC.

Skrivet av X-TroNiC:

Eller så håller man sig till ren fakta

Det var det här med sten i glashus...

Skrivet av anon159643:

Alla har inte råd med en dedikerat pc enbart gjort för spel som knappt kan köra något annat.
Alla bättre framtida processorer desktops ser ut att gå emot 8 kärnor, programvaruutvecklare kommer självklart försöka utnyttja detta. Inom vissa programvaror t.ex. cad utnyttjar vissa programvaror redan 16 core idag, men allteftersom fler kunder får flerkärniga processorer så kommer utvecklare satsa mer pengar på det.

Felet många gör är att de pratar om Amdahl's law och totalt ignorerar första villkoret att det endast gäller för ett specifik problem. Spel som mycket annat byggs istället efter den hårdvara som finns tillgänglig, när fler kärnor tillkommer så tillkommer det nya saker som det tidigare ej fanns.

Något jag saknar i typ alla spel är vettig AI, fast frågan är inte om det där behövs ett dedikerat chip just för detta?

Hahaha, vilken diss

Skrivet av Cameltotem:

Folk älskar vara edgy, det är populärt att hata på Intel och tro på alla rykten.

Jag sitter här med en 7700k som ligger på 70 grader i spelande, vet att jag har mycket högre fps än Ryzen personerna och jag multitaskar inte. När jag kodar eller arbetar så gör jag självklart inte det samtidigt som jag spelar spel.

Folk får göra som de vill men tycker mest synd om de som inte kan något om datorer och har en kompis som är Ryzen fanboy och säger att Intel suger. De är de personer som förlorar på det här.

Intel suger för det är ett maffiabolag. Om vi ska prata om produkterna så är de likvärdiga med AMD:s. Intel erbjuder lite bättre alternativ i enkeltrådade scenarion medan AMD erbjuder en hel del bättre alternativ i flertrådade, men på det stora hela överlappar de varandra och är likvärdiga. Oftast är AMD:s alternativ väldigt prisvärda också. Så det är absolut inte synd om AMD-kunder.

Skrivet av Radolov:

Vill bara påminna att han sa att det var en 9% skillnad med ett 1080ti (dvs, visar på en svag GPU bottleneck med 1080 & Vega64), men det är fortfarande ett bra argument tycker jag att man är sannolikare att nå en gräns vid GPU:n innan CPU:n spelar en alltför stor roll. Hade man sorterat efter "spel utvecklade efter år x där år x är nära i tiden" eller "spel som utnyttjar dx12 & vulkan" så bör skillnaden bli aningen mindre. (OBS: bara en tes, kan någon räkna på det med den här videon eller den här artikeln?)

Värt att nämna att du hade en rätt så kraftig överklock , men det bådar gott för Zen+ på 12nm(?).

------------------------------
Sedan hur framtiden ser ut kan man enbart spekulera i, men en del saker talar för flerkärniga processorer med aningen sämre singletrådprestanda än en processor med färre kärnor. Jag kommer dra huvudpunkterna med en kort förklaring:

  • Utvecklarna har aldrig behövt utveckla för över 8 trådar, för den marknaden har varit så låg. Nu när ryzens 12&16 trådiga CPU:er har sålts i flertalet så kan det vara värt för utvecklarna att tänka på det (lägg även till 8700k och 8700 nu).

  • Nya GPU-API:er får fäste. Dx11, OpenGL och så är begränsade till hur många trådar får hjälpa till med att samla ihop drawcalls. DX12 och Vulkan har mycket högre antal som kan hjälpa till. Utvecklaren måste förstås göra rätt för att det ska bli en skillnad. En förklaring för drawcalls finns här (fram till 6:20) och här ser man skillnaden i ett väloptimerat fall. De flesta fall är INTE så just nu.

  • Kort sagt, en processor som redan utnyttjar sina trådar fullt ut idag kan aldrig bli bättre i framtiden.

Detta är som sagt vilka faktorer som jag ser som driver utvecklingen, sedan så behöver det ju inte vara att det faktiskt blir så. En ren gissning är att 1700 blir som bäst i genomnsnitt 0-5% bättre än 7700k efter ett par år. Med det sagt så finns det många saker som fungerar bättre på singeltrådad prestanda och andra saker som skalar bra med flera kärnor.

Jag ser fram emot att se vilken riktning utvecklingen går, både på hårdvaru- och mjukvarufronten!

Lägg därtill att dagens konsoler tvingar utvecklarna att optimera för fler svaga kärnor, vilket nog är en stor anledning till att det börjat få genomslag nu.

Skrivet av fantomsmurfen:

Inget snack om du ska spela på datorn. I7-7700K spöar Ryzen när det gäller gaming. Bara spekulationer att förhållandet kan svänga i framtiden.

https://www.dustinhome.se/product/5010991011/core-i7-7700k-42-ghz-processor?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637162326

EDIT: AMD tycks sponsra en hel del Youtubers som ska framhålla Ryzens förträfflighet. Gå inte på den niten. Intel behöver inte sponsra en massa Youtubers för att visa att Intel är bäst. Det är ren objektiv fakta.

Haha, din lustigkurre! Du drar en massa saker ur arslet och avslutar med "objektiv fakta".

Skrivet av Enigma:

Färre antal testade spel också. Men vet du vad, folk får köpa precis vad dom vill Tror ingen av processorerna har något problem att driva vilket spel som än testas idag förutom att man har mätt upp mindre stuttering med Ryzen, och användare upplever bättre subjektivt flyt, speciellt om systemet ska göra något mer samtidigt som du spelar ett spel som nyttjar många kärnor/trådar redan så uppstår parking/stall. R7 har dubbelt så många kärnor och trådar och man går mot Vulkan och mer och mer parallellism i spelmotorer.

Skrivet av Skrutto:

En sak som många också glömmer, som är en oerhört viktig del av spelupplevelsen är stabiliteten.
Max FPS är inte så speciellt relevant egentligen, om inte min. fps är stabil.
Med en 7700k så kommer du absolut att få den högsta FPS:en, men din minimum FPS kommer högst troligt att vara lägre än med en Ryzen-processor.
7700K är en raging bull, men den är inte så stark om något händer i bakgrunden av spelet.
Lite volatil helt enkelt. Större svängningar i prestanda, medan Ryzen är stabil.

Jag tar stabil före kraftiga svängar på FPS-mätaren varje dag i veckan.

Sitter och spelar PUBG på 1440p/Ultra och ligger på ca 100fps. Händer inte mycket varken upp eller ner.
Perfekt för mig! Otroligt smooth spelupplevelse.

Hade tidigare en i7 4790K överklockad. På pappret en jättebra CPU.
Men hade stutter och andra bekymmer så spelupplevelsen blev aldrig riktigt flytande.

Jag har en teori om det där. Jag är måhända ute på mycket hal is här då jag inte har ingenjörskunskaper på området, men jag tänker mig att AMD:s striktare uppdelning av kärnorna samt cachestrukturen är bättre lämpad för flertrådade scenarion med helt skilda arbetslaster jämfört med Intels ringbuss där "allt" måste gå samma väg. Kanske blir det pyttesmå fördröjningar när det kommer nya laster som ska runt i ringen på Core. Ungefär som att man på en motorväg ska anpassa hastigheten till en bil som är på påfarten och ska in på motorvägen. Medan Zen har skilda vägar och därför blir en kärna inte påverkad av en annans arbete.

Skrivet av makatech:

Vilket är intressant eftersom en överväldigande majoritet av folk som hänger här är gamers men ändå väljer väldigt många Ryzen.

Själv valde jag mer Ryzen av nyfikenhet samt att jag spelar ytterst lite, ville ha en bra allround cpu.

Ryzens X modeller minskar avståndet till Intels mera högklockade cpu'er något vid tex spelande men ändå verkar en kraftig majoritet välja en icke X modell vilket också förvillar mig något.

Har tyvärr läst en del skit om Ryzen om man kör musikproduktionsprogram på datorn, stämmer detta kommer jag bli jäkligt besviken dock och lämnar kanske Ryzen lägret. Tvekar på att det stämmer dock, säkert en enorm överdrift.

Det ligger en del i det. Initiala recensioner på musikproduktionssidor rapporterade om latensproblem med Ryzen. Och det stämmer säkert då musikprogram kräver hög noggrannhet för att fungera bra. Dock kan det lika gärna bero på att programmen är dåligt optimerade för Ryzen. Verkar tyvärr som att ingen ha följt upp det eller tagit en ny titt efter alla olika uppdateringar med Ryzen.

Skrivet av R3pt1l3:

Should YOU Upgrade to Ryzen?
Linus Tech Tips

https://www.youtube.com/watch?v=ukZqSoDyjcU

Trött på att se den idioten länkas till i var och varannan tråd här. Detta är inte Kalle Anka-klockers. Visst kan han verka förtroendegivande, men det är för att han i grunden är instruktör och talare.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Trött på att se den idioten länkas till i var och varannan tråd här. Detta är inte Kalle Anka-klockers. Visst kan han verka förtroendegivande, men det är för att han i grunden är instruktör och talare.

"Idioten" har dock en poäng här. Ska just du uppgradera? Svaret är kanske. Sitter du på en någotsånär snabb CPU från Intel sedan 2XXX serien, så behöver du knappast det för att spela spel.

Nu kan det iofs vara så att jag tycker att han har en poäng, eftersom det är exakt vad jag har sagt, i princip hela tiden.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

7700k är död som prolle.
Ryzen nya kungen.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av R3pt1l3:

Should YOU Upgrade to Ryzen?
Linus Tech Tips

https://www.youtube.com/watch?v=ukZqSoDyjcU

Skrivet av GilbertG:

Trött på att se den idioten länkas till i var och varannan tråd här. Detta är inte Kalle Anka-klockers. Visst kan han verka förtroendegivande, men det är för att han i grunden är instruktör och talare.

Idiotiskt är att Linus jämför med en 1600 som bara har turbo på 3.6GHz och ingen 1600X som med XFR har 4.1GHz.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

7700k är död som prolle.
Ryzen nya kungen.

Gissar på att den nya kungen kommer att vara 8700K om några veckor.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Varför bråkas det om typ en tusenlapp på cpu när grafikkorten idag har ballat ur till mellan 5-8k?
Absolut, dumt att kasta pengar i sjön, men såvida Ryzen inte starkt utklassar Intel så finns det ju ingen mening med att sitta och snåla för att spara en tusing?

Så som jag tolkat diskussionen sen ryzen kom så är det fortfarande intels cuper som är snabbast överlag men att folk ändå förespråkar ryzen för att den ligger bättre i pris/prestanda, är det korrekt uppfattat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Gissar på att den nya kungen kommer att vara 8700K om några veckor.

@Mithras
1600x har ju bättre multitrådad prestanda än 8700k enligt tester.
Singel trådad prestanda är inget att söka efter då mer och mer optimeras för fler kärnor.

http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-8700k-benchmar...

Permalänk
Medlem

Det primära för mig i detta scenario är att jag ofta har en massa skit igång i bakgrunden när någon ber en hoppa in i en PUBG eller liknande och jag är övertygad om att utvecklare kommer bli bättre på att utnyttja fler kärnor framåt. Så en Ryzen 7 kommer vara relevant mycket längre än en 7700K.

Jag är precis i läget att byta ut min 4790K som jag kör i 4.7GHz med 32GB ram emot en ny burk så ungarna får ta över denna. Då jag har lite att röra mig med så kan jag välja utifrån användning och framtidstro. Hade detta varit 1½ år sedan hade jag nog köpt en 7700K eller liknande utan att blinka. Men nu är den inte ens med på listan av kandidater.

Jag funderar till och med på en 1950X och 32GB ram till den. Sure, i vissa spel så får jag lägre fps än med en 7700K. Men det är inte så låga fps tal att det direkt hade varit något jag reagerade över. Och det ligger i linje med vad jag har idag och jag byter inte primärt för att jag har låg fps utan för att mitt system blir lite överbelastat när jag kör ett par VM och sådant medan jag utvecklar på den.
För att inte tala om alla PCIe lanes som kommer till nytta då jag kommer köra ett gäng PCIe baserade SSD's.

Så en 1950X hade varit relevant för mig i säkert 5 år utan problem. En 7700K är risken att jag hade börjat reta mig på inom ett eller två år.

Även om jag hade haft råd med Intels 16-18 kärninga varianter också så anser jag att de tar på tok för mycket betalt för vad de levererar ställt mot vad AMD erbjuder idag.
AMD känns som att de ligger rätt med sin lineup och Intel känns bara som en galen höna som släpper en mängd CPUer som i princip ligger i samma segment och överlappar.

Sedan vill en liten del av mig supporta AMD nu. Efter att ha sett vad de erbjuder och hur det skakade liv i en sovande CPU marknad så vill jag absolut inte tillbaka till ett läge med Inteldominans som vi befunnit oss i senaste åren. Om bara samma sak hade hänt på GPU marknaden så hade det varit roligt att vara PC entusiast igen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P