Dator crashar till svart skärm med statiskt ljud - 500 SEK om du hittar felet

Permalänk

Dator crashar till svart skärm med statiskt ljud - 500 SEK om du hittar felet

Hej,

Brukar inte använda forumet så mycket men har just nu problem som är utöver min förmåga, så tänkte kolla om någon här kan lösa min gåta. 500 SEK swish till lösningen som leder till en fungerande dator. Börjar bli tokig snart.

Börjar med mina uppgifter:
ASRock Z77E-ITX
i7 2600K, noctua luftskyling
AX850
16 GB DDR3
RX470
120GB SSD + 4 TB HDD
W10 Pro
Node 304, noctua fläktar

Inget OC, låga temps på allt. Nyaste mjukvara och drivrutiner på allt.

Som rubriken sägen crashar datorn helt när jag spelar spel. Skärmen blir svart inom 0.1-1 sekunder och sedan följer ett statiskt ljud ur skärmens högtalare eller hörlurar (3.5mm) eller inget ljud om jag kör med USB headset. Jag får då hålla in power knappen tills datorn dör och starta om datorn. PUGB men även på AoM. Spelar inte mycket annat just nu men alla spel kan leda till crashen. Det finns inget riktigt samband för när crashen inträffar. Det kan hända 2 minuter efter launch (av spelet) eller 3 timmar efter. Oftast dock efter kanske 20-40 minuter. Den crashar alltså inte utanför spelandet; interetforum, youtube, osv.

Så, då är problemet beskrivet. Nu, innan alla vet varför datorn crashar, snälla läs mina felsökningsförsök

1. Drivrutiner: Har ominstallerat drivrutiner till grafikkort (DDU), ljudkort och massa annat i flera omgångar. Har också kollat att inget sitter i datorn som inte behövs för spelet (webcam, mf.) utan effekt.

2. Byta grafikkort: Jag bytte ifrån mitt dåvarande 690 till ett 970 och nu mitt RX470. Samma sak på alla kort.

3. Byta nätagg: Köpte ett nytt Colermaster nätagg, samma fel. Så bytte tillbaka igen till mitt AX850.

4: Byta minne: Hade tidigare 2x4GB ifrån Corsair. Körde med 1x4 i varje slot för att utesluta minnes sloten och minnet, samma fel. Bytte ut och uppgraderade till 2x8 GB nyligen, samma fel.

5: Byta moderkort: Köpte ett nytt moderkort ifrån forumet här, samma modell, samma fel. (ligger på tradera nu)

6: Byta kabel till skärmen: Gick ifrån en DVI-HDMI till en HDMI-HDMI till en DVI-VGA. (Asus VN247H btw) Dessutom kört på min TV också med HDMI, i alla kombinationer, samma fel.

7: Byta SSD: Körde med en 850 ifrån Samsung igår, clean install W10, nya drivrutiner, stram, PUBG, disc. Dessutom kopplade jag inte in min HDD för att utesluta något strul ifrån den. Körde andra SATA kablar också. Samma fel.

Då vill jag tycka att jag har uteslutit: Grafikkort, minne, SSD, skärm, kablar (hdmi, sata), moderkort, nätagg, kylning. Den enda komponenten som jag inte har bytt är processorn. Men den kan rendrera i Keyshot 10h utan paus med alla 8 trådar på 100% utan att den blir varm eller crashar daton, så jag har extremt svårt att skylla på processorn. Dessutom har jag (flera gånger) kollat att inga kablar sitter konstigt eller något annat är knas i lådan. Även om en komponent vore knas pga damm t.ex, så har jag fortfarande bytt ut nästan alla delar och får samma fel.

Om ni läst ända hit borde ni förstå min frustration. All hjälp uppskattas med ett tack i förhand och tipset som löser mina hårutfall belönas med 500 SEK.

/Gabriel

Permalänk
Medlem

Har du överklockat något?

EDIT: Nvm, läste igen och såg att du inte hade gjort det, mybad

Permalänk

Provat att uppdatera bios till senaste version? Annars hade jag satsat på att testa en annan cpu, kan väl vara så att den fungerar bra överlag men kraschar pga en specifik instruktion och därmed är defekt?

Edit: Du kan ju även testa om det blir bättre om du stänger av hyperthreading ht.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]

Permalänk

Tack för förslagen!

Uppdaterade bios på nya moderkortet också till 1.9, crashar ändå.

Sen stängde jag av HT och den crashade 5 min in i spelet också.

Permalänk
Medlem

@Svampskaft: Detta kommer låta konstigt men har du testat att flytta på datorn? eller byta till ett annat eluttag, har en polare som hade liknande problem och det löste sig när han tog ström från ett annat rum (antar att det var något fel på elkablarna/uttagen)

Hoppas det löser sig
Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Kör du Wi-Fi eller med en ethernet??
Om du kör med wifi testa stänga av det i kontrollpanelen och sedan bara ethernet aktiverat.
Testa också att köra utan headset inpluggat och se om den fortfarande kraschar.
Hittade det här också när jag sökte runt på internet värt ett försök "i found the solution go to control panel/hardware and sound/ power options/then check balanced mode then click change plan
setting then click change advanced power settings / processor power management / then change 100% to 80 or less so it won't freeze"

Permalänk
Medlem

Prova forcera högre volt till ram i bios. Auto och stock inställningar fungerar inte alltid tillfredsställande.

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

byta till ett annat eluttag

Kör med ett annat ut tag nu. Får se vad som händer.

Skrivet av Taaxy:

Kör du Wi-Fi eller med en ethernet??

Testa också att köra utan headset inpluggat och se om den fortfarande kraschar.

Hittade det här också när jag sökte runt på internet värt ett försök "i found the solution go to control panel/hardware and sound/ power options/then check balanced mode then click change plan
setting then click change advanced power settings / processor power management / then change 100% to 80 or less so it won't freeze"

1. Kör med sladd. 2. Crashar med och utan headset. 3. Ska testa, har för mig att jag redan testat men kör ändå.

Skrivet av Wcx:

Prova forcera högre volt till ram i bios. Auto och stock inställningar fungerar inte alltid tillfredsställande.

Bra ide! Ska testa allt ovan först sen ökar jag spänningen på minnet.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror på knas med processorn, speciellt om den varit överklockad under längre tid. Skador pga elektromigration kan ge mycket konstiga och oförutsägbara fel och Sandy Bridge börjar bli till åren nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Provat ominstallation av Windows?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Ok. Annat uttag hjälpte ej.

Inställningen med 80% CPU spänning inte heller.

Skrivet av MultiMan:

Tror på knas med processorn, speciellt om den varit överklockad under längre tid. Skador pga elektromigration kan ge mycket konstiga och oförutsägbara fel och Sandy Bridge börjar bli till åren nu.

Har en 2500 på g.

Skrivet av JD:

Provat ominstallation av Windows?

Reda gjort..

Permalänk
Medlem

Hej

Redan föreslaget men såg inte att du testade enkom detta.
Testa att spela med "high performance" power-setting.

Permalänk
Medlem

Testa att i uppspelningsenheter inaktivera alla förutom 1, den du använder.

Permalänk
Skrivet av Dack3:

Testa att spela med "high performance" power-setting.

Körde med den inställningen innan jag pga tipset här bytte till blanced. Kör med perfornance nu igen, tyvärr samma fel.

Skrivet av Taaxy:

Testa att i uppspelningsenheter inaktivera alla förutom 1, den du använder.

Redan testat en hel det med detta. Också deaktiverat inställningar enheter direkt i enhetshanteraren.

Tack för all nya förslag!

Permalänk
Skrivet av Wcx:

Prova forcera högre volt till ram i bios. Auto och stock inställningar fungerar inte alltid tillfredsställande.

Också testat detta nu. Ändrat voltage ifrån 1.5 till 1.6 nu. Om du menade detta och inte i fler inställningar angående DRAM funkade det tyvärr inte heller.

Permalänk

Gå in i Safe Mode och kolla om det händer samma sak.

Permalänk
Medlem

- Testa med datorn utan chassi, dvs monterad på kartong eller annat ickeledande material.
- Testa med win7!
Ps. Brainstormar bara men allt verkar värt att testa.....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Testa att höja spänningen på minnena, och testa även memtest.
https://www.memtest86.com/

Det låter som minnesproblem.

Permalänk
Medlem

Och att bara kolla i Windows Event Log är fusk eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och att bara kolla i Windows Event Log är fusk eller?

Självklart!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Gå in i Safe Mode och kolla om det händer samma sak.

I safemode laddas inte drivrutiner för grafikkortet. Enbart en vgasafe drivrutin för att skärmen ska fungera. Så jag skulle få någon enstaka fps isf. Eller stämmer det inte?

Skrivet av NcLr:

- Testa med datorn utan chassi, dvs monterad på kartong eller annat ickeledande material.
- Testa med win7!
Ps. Brainstormar bara men allt verkar värt att testa.....

Kan testa med kartong om nya CPUn inte hjälper. Men känns som att den borde crasha lite när som om det vore felet, inte enbart i spel.

W7.. alltså det måste ju gå att köra spel med W10? Aldrig hört att just W10 skulle crasha datorn..

Skrivet av huttala:

Testa att höja spänningen på minnena, och testa även memtest.
https://www.memtest86.com/

Det låter som minnesproblem.

Memtest visar att allt är bra. Både men mina nuvarande 16 gig och tidigare 8 gig. Har höjt spänningen till 1.6V, hjälpte inte.

Skrivet av improwise:

Och att bara kolla i Windows Event Log är fusk eller?

Skrivet av NcLr:

Självklart!

Har kollat loggen flera gånger. Ser inget event som dyker upp strax innan crashen, framförallt inte ett som skulle dyka upp flera gånger.. Känns som att den crashar utan att lämna ett event.. men ska fortsätta kolla loggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampskaft:

Kan testa med kartong om nya CPUn inte hjälper. Men känns som att den borde crasha lite när som om det vore felet, inte enbart i spel.

W7.. alltså det måste ju gå att köra spel med W10? Aldrig hört att just W10 skulle crasha datorn..

Hehe, det är Windows! Vad kan man säga? Finns absolut inget som MÅSTE gå... Kommer ihåg på gamla goda tiden när Vista ersatte XP. Många märkliga fel upplevde man som aldrig fick sin förklaring. Men visst, kanske inte det mest sannolika felet....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Du har uteslutit allt utom elskåpet defekt som "laggar" vid belastning och cpu, jag skulle gissa på cpu som är defekt, även om den fungerar 100% i olika stresstester så får den inte den eller dom instrukserna som krashar den där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM Storm Trooper • Sabertooth x79, PB278Q, ROG Swift • i7 3820 • Hydro H60, • 32GB Vengance XMS3, AX1200i EVGA GTX 1080 FTW SLI • Samsung 850 EVO 500GB + 840 PRO 240GB • OCZ Agility3 120GB • 5x WD Red 1/1/2/3/3TB, Synology DS216j 2x 6TB • WD MyBook 4TB USB3 • Scythe Kaze Master 5.25" • Microsoft X4 • Logitech G700S • Steelseries Siberia 800 • Samsung UE60JU6075 • Windows 10 •

Permalänk
Medlem

Kika på CPUns undersidan (den som ligger emot sockeln) i fall du har smuts/gammal kylpasta som hamnat där fråna dina fingrar. Har vart med om liknande problem hos en bekants dator och det visade sig vara felet på hans. Värt ett försök om du inte redan kikat dvs.

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Skrivet av NcLr:

Hehe, det är Windows! Vad kan man säga? Finns absolut inget som MÅSTE gå... Kommer ihåg på gamla goda tiden när Vista ersatte XP. Många märkliga fel upplevde man som aldrig fick sin förklaring. Men visst, kanske inte det mest sannolika felet....

Ja men vill ändå vara kvar på 10 och få det att funka

Skrivet av Cyber7:

Du har uteslutit allt utom elskåpet defekt som "laggar" vid belastning och cpu, jag skulle gissa på cpu som är defekt, även om den fungerar 100% i olika stresstester så får den inte den eller dom instrukserna som krashar den där.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av arnamide:

Kika på CPUns undersidan (den som ligger emot sockeln) i fall du har smuts/gammal kylpasta som hamnat där fråna dina fingrar. Har vart med om liknande problem hos en bekants dator och det visade sig vara felet på hans. Värt ett försök om du inte redan kikat dvs.

Har en 2500 som jag ska byta och testa med. Kollade undersidan av min 2600k väldigt noggrann, inga konstigheter, inte på socketen heller.

Har du dessutom testat att deaktivera ljudkortet på moderkortet, får se om det hjälper..

Permalänk
Medlem

Låter så osannolikt, men det låter ändå som ett ram-problem. Blackscreen och statiskt oljud.

Har du testat att köra vardera sticka i vardera uttag på moderkortet?
Om du har 2st stickor och 2st portar så bör du testa dessa kombinationer.
Om du har Sticka Y och X och DIMM-platserna A och B så testa
Y+A, Y+B
X+A, X+B

I det här läget så är det bara att testa allt som går att testa.
Om det är en av ram-stickorna som krånglar och du råkat testa just den så.. ja, du fattar.
Samtidigt så säger du att du köpt nya ram-stickor för att du hade samma fel tidigare samt att du har bytt moderkort. Låter mycket osannolikt att det skulle vara felet.
Men hey, du har ju inget att förlora på att testa i alla fall.

Nästa steg är väl att fundera på om det är memory controllern i CPU som fått sig en törn.
Blir intressant för dig att prova en 2500.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att du också har säkerställt att alla strömkablar till moderkort + CPU är hela och fina samt ordentligt istoppade så att det inte glappar där.

En annan fråga är om du har en page file satt till standard i windows?
Om man inaktiverar page file (virtuellt minne som windows skapar mha hårddisk-utrymmne) och ett spel läcker minne eller dylikt så kan datorn svartskärma/statiskt ljud.

Nu har du förvisso 16GB vilket ska vara tillräckligt. Men shit happens ibland om spel läcker memory etc.

Du kollar detta på egenskaperna för "Den här datorn" - sedan in i Advanced system settings -- Performance -- Advanced -- där har du Virtual Memory.
Har bara en virtuell Win7 framför mig så kan inte guida Win10 på rak arm ur minnet.

Nu spyr jag ut idéer bara. Vissa mer eller mindre bra

parentes saknades
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

kör prime95, stresstesta o kolla att alla kärnor beter sig normalt, bara för den kan rendera i 10h betyder det inte att den gör det felfritt, jag antar grafikkortet har extern pcie-ström
annars tänker jag kanske moderkort har problem att leverera ström till både till processor+grafikkort på en gång

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk

En update då:

Skrivet av Skrutto:

Har du testat att köra vardera sticka i vardera uttag på moderkortet?

Men hey, du har ju inget att förlora på att testa i alla fall.

Nästa steg är väl att fundera på om det är memory controllern i CPU som fått sig en törn.
Blir intressant för dig att prova en 2500.

Yes, har testat och uteslutit ram och slots. Två olika uppsättningar av minnen och två olike moderkort, med då olika slots ger samma fel.

2500:an sitter inne sedan idag. Körde ett spel precis och crashade som vanligt..

Skrivet av Skrutto:

Jag förutsätter att du också har säkerställt att alla strömkablar till moderkort + CPU är hela och fina samt ordentligt istoppade så att det inte glappar där.

En annan fråga är om du har en page file satt till standard i windows?

Nu spyr jag ut idéer bara. Vissa mer eller mindre bra

Bra med många idéer, har testat det mesta normala..

har inte inaktiverar dumpfile. Har som mest sätt 10 GB använt när jag kört ett spel, oftast mindre.

Skrivet av cccm:

kör prime95, stresstesta o kolla att alla kärnor beter sig normalt, bara för den kan rendera i 10h betyder det inte att den gör det felfritt, jag antar grafikkortet har extern pcie-ström
annars tänker jag kanske moderkort har problem att leverera ström till både till processor+grafikkort på en gång

Prime95 och många andra benchs funkar fint i all evighet. Alla kärnor beter sig valigt, både på 2600K:n och 2500:an, inte sannoglikt att båda CPU:er har samma defekt..

Har ström via PCIE, ja.

Permalänk

Kort sammanfattning av läget då:

Med alla komponenter som jag har dubbelt nu, kan jag bygga en HELT till PC om jag hade ett extra case och CPU fläkt. Tror ingen misstänker case eller CPU fläkt så kommer inte köpa in dessa dubbelt också..

Då måste det vara ett mjukvarufel. Ett fel som fortfarande uppstår med en clean install på en annan SSD.. fattar inte hur det är möjligt.

Det är väl inte bara jag som tycker detta är sjukt skumt.. lol