Finns det inga moderkort med 1155 socket längre (har en i7-3770k processor)?

Permalänk

Finns det inga moderkort med 1155 socket längre (har en i7-3770k processor)?

Tjenare! Är nybörjade så det skriker om det.

Jag har en Intel i7-3770k processor. Började titta på inet.se och komplett.se efter ett nytt moderkort (mITX) men ser att det bara finns socket 1150, 1151 och 2011. Använder för närvarande ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155, ATX, Z77.

Fungerar Socket-1151 också?

Med vänliga hälsningar,
Robin Viktorsson

Permalänk
Medlem

Socket 1151 kommer inte funka, endast 1155. Leta lite på t.ex swec marknad, blocket osv om någon har

Permalänk

Nope, Leta här på markanden! Itx är dock rätt sällsynta.

Permalänk
Entusiast

Det blev tyvärr ersatt med LGA1150, som i sin tur har blivit ersatt med LGA1151.
Du kan inte använda din 3770K i ett annat moderkort än ett med sockel LGA1155.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

@Robin_Viktorsson:

chansa o kolla ifall:

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=10882855&hb...

har det liggande, står lagerstatus är obekräftat dock.

http://www.blocket.se/goteborg/Nya_Moderkort_Socket_1155_1156...

finns på blocket men ack så mycket dyrare

Permalänk
Medlem

Kan du nöja dig med m-ATX så verkar det finnas en hel del.
Använd prisjakt.se så hittar du dessa.

Permalänk

Då har jag koll på läget! Kanonbra svar. Det tackar vi för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Kan du nöja dig med m-ATX så verkar det finnas en hel del.
Använd prisjakt.se så hittar du dessa.

Dessa är dock med budget chipset som inte lär klocka, alls. Lite synd att trycka en 3770k i dessa.

@Robin_Viktorsson du kanske har tur och letar, men du lär nog få mer för ett komplett system med 3770k och Z77 moderkort om du säljer det, och köper nytt iTX system än att jaga något udda kort.

Haswell/Broadwell finns moderkort till än, men även där börjar de bättre korten försvinna och kvar lämnas man med budget skräpet. Skylake kommer troligen ersättas även den om några månader av Kabylake, som också ska få nya moderkort.

Permalänk

Kikat här?
http://www.sweclockers.com/marknad/124418-soker-en-i7-3770k

Kan du inte köpa är ju sälja en möjlighet

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Störst chans att hitta ett vettigt kort skulle jag säga är ebay.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Robin_Viktorsson:

leta efter ett sådant här begagnat:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167995

jag har ett, bästa ITX som kom till 1155. Presterar som ett större moderkort i de allra flesta hänseenden.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@Robin_Viktorsson:

Du har precis gav dig in på det svåraste deal ever.

Jag fick tag i mitt Itx på ebay uk, där kan du hitta folk som lägger upp begagnade. men ja till pris av ett itx kort som kan ta dagens 6700k...

Permalänk
Medlem

Tjoo!

Jag köpte loss en dator från jobbet som hade 16gb RAM och i7 3770 för endast 300kr. Slängt in Win 10 på den och den verkar ganska rapp ändå. Det följer med ett AMD Radeon 7000 kort i den vilket jag antagligen inte kan spela ett enda spel på?

Vet inte vilket moderkort det är nu heller (på jobbet nu), Men antagligen något budget M-atx. Själva chassit är liknande det man ser på bilden, ganska litet och trångt. Något Dell-chassi.

Har funderat på att köpa en speldator och bygga helt nytt och slänga bort massa pengar. Vore ju skoj med Coffe Lake osv. Men jag brukar göra så och sen spelar jag inte så mycket ändå.

Kan jag komma undan billigt här, kanske byta endast grafikkort som får plats i burken och få en helt OK speldator? Eller krävs ändå helt nytt chassi, fläktar, moderkort, grafikkort för jag ska kunna spela nya spel med OK inställning?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Tjoo!

Jag köpte loss en dator från jobbet som hade 16gb RAM och i7 3770 för endast 300kr. Slängt in Win 10 på den och den verkar ganska rapp ändå. Det följer med ett AMD Radeon 7000 kort i den vilket jag antagligen inte kan spela ett enda spel på?

Vet inte vilket moderkort det är nu heller (på jobbet nu), Men antagligen något budget M-atx. Själva chassit är liknande det man ser på bilden, ganska litet och trångt. Något Dell-chassi.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41Oh6FOP16L._SL500_AC_SS350_.jpg

Har funderat på att köpa en speldator och bygga helt nytt och slänga bort massa pengar. Vore ju skoj med Coffe Lake osv. Men jag brukar göra så och sen spelar jag inte så mycket ändå.

Kan jag komma undan billigt här, kanske byta endast grafikkort som får plats i burken och få en helt OK speldator? Eller krävs ändå helt nytt chassi, fläktar, moderkort, grafikkort för jag ska kunna spela nya spel med OK inställning?

@Akerhage: Vill inte förstöra din dag men det brukar vara rätt så kinkigt att byta delar i färdigbyggda märkesdatorer (dell, hp) osv. Sist jag skulle göra det i en hp maskin så slutade med att jag lovade mig själv att aldrig mera försöka mig på det. Blir bara en massa onödigt jobb utan resultat. Men har du tur så fungerar det. Kanske går det att lösa med en uppdatering till senaste BIOS om du tänker sätta in ett vassare grafikkort. Kolla upp det innan du införskaffar komponenter. Ta reda på modellen och googla. Plats för det i chassit måste ju också finnas. Processorn har inget K, alltså inget överklockningsämne. Chassit är nog begränsat med fläktplatser osv. Och som du säger, moderkortet brukar vara något budgetmodell med sina egna lösningar. Dvs att alla kylare t ex inte är kompatibla med det. Men att använda den som vanlig surfburk går ju alldeles utmärkt. Skulle nog byggt nytt utav begagnade komponenter istället. Minnena kan du ju t ex återanvända. Datorn i din signatur fungerar ju fint att spela på?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@Septembro, tack för svaret. Jag har den nu som surfdator/plex-server. Men finns det något grafikkort jag skulle kunna slänga in för max 1500kr kanske som då gör jag skulle kunna spela lite nyare spel? Finns ju ändå lite mini-versioner på grafikkortet med, så den bör få plats. Kan ju dessutom ta loss ex cd-läsaren samt sätta fast SSD-disken någon annanstans så får jag loss en stor del i chassit som tar plats. Hade varit skoj bara lira diablo 3, Guild wars 2 ex

Edit, datorn i min signatur är ett minne blott, äger bara en intel nuc nu.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

@Septembro, tack för svaret. Jag har den nu som surfdator/plex-server. Men finns det något grafikkort jag skulle kunna slänga in för max 1500kr kanske som då gör jag skulle kunna spela lite nyare spel? Finns ju ändå lite mini-versioner på grafikkortet med, så den bör få plats. Kan ju dessutom ta loss ex cd-läsaren samt sätta fast SSD-disken någon annanstans så får jag loss en stor del i chassit som tar plats. Hade varit skoj bara lira diablo 3, Guild wars 2 ex

Edit, datorn i min signatur är ett minne blott, äger bara en intel nuc nu.

@Akerhage: Aha. Ok ang. din signatur.

Det finns det säkerligen eller mest troligen. Är inte så kunnig på just grafikkortsbiten. Men det finns säkerligen andra här inne som kan besvara dig på den punkten. Borde det absolut finnas. Men kolla upp om det finns uppdatering till BIOS först. Annars kan det bli problem med grafikkortet i färdigbyggd dator. Har du tur så har du senaste redan. Kan du enkelt se i CPU-Z under Version på Mainboard fliken. Ha en bra dag.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Det bästa som jag tror finns i halvhöjdsformat är nog ett Nvidia GTX 1050ti. De ligger dock strax över din budget. Sen finns ju även vanliga GTX 1050 som går inom din budget, men då med sämre prestanda.

Dubbelkolla att du har plats i chassit ordentligt, två lediga slottar bak för att få plats med kylningen, att korten inte behöver någon extra strömanslutning (tror inte de har det, men dubbelkolla då jag tror din dator saknar en), samt kolla även att du får med en lågprofils-bracket, då det kan saknas i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Akerhage: Det bästa som jag tror finns i halvhöjdsformat är nog ett Nvidia GTX 1050ti. De ligger dock strax över din budget. Sen finns ju även vanliga GTX 1050 som går inom din budget, men då med sämre prestanda.

Dubbelkolla att du har plats i chassit ordentligt, två lediga slottar bak för att få plats med kylningen, att korten inte behöver någon extra strömanslutning (tror inte de har det, men dubbelkolla då jag tror din dator saknar en), samt kolla även att du får med en lågprofils-bracket, då det kan saknas i vissa fall.

Tack där, ett 1050 funkar säkert kanon, går säkert hitta något beggat med ju. Hmm, får med en lågprofilsbracket? Vad exakt menar du där?
Edit, Kollade priser på 1050ti och sålänge ett sådant funkar så köper jag gärna det. Någon som kanske kan se direkt vilket kort som är minst och bör funka?
Hittar bara ex detta,
https://www.komplett.se/product/909051/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4030741 där har du ett, men innan du köper så kolla hur mycket ström din pci-e port kan leverera. har för mig dell har begränsning på sina moderkort vilket gör att ett grafikkort som tar all sin ström från pci-e porten inte kommer funka.

Visa signatur

ASUS z97i-plus wifi | i7-4790k | Phanteks PH-TC14PE | 16gb Corsair Vengeance LP | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Om du har halvhöjdskort i chassit, vilket är troligt med tanke på att den är rätt smalt (måste se baksidan).
Tittar du på bilden på grafikkortet som du länkar till så sitter ett fullbredds-bracket (plåten som skruvas fast bak i chassiet) på alla bilder, och tittar man på MSIs hemsida så står det att en lågprofils-bracket är "optional" som medföljande tillbehör.
Står inget på Kompletts hemsida, men på Inets står det att det medföjer till de kortet: https://www.inet.se/produkt/5403147/msi-geforce-gtx-1050-ti-4...

Titta på: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41q%2BzO-iYE...
för att se skillnaden mellan fullbredd och h lågprofil (halvhjöd).

Så även om det är ett lågprofils kort så kan det vara så att det inte medföljer plåt bak för att det skall kunna monteras i lågprofils chassin..

@Faffa: Har han ett Radeon 7XXX kort, så drar den ungefär lika mycket från slotten som ett modernare och snabbare 1050 kort, om den nu inte har någon extern anslutning för ström. Men visst det är värt att kolla i datorn idag och se hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Tack där, ett 1050 funkar säkert kanon, går säkert hitta något beggat med ju. Hmm, får med en lågprofilsbracket? Vad exakt menar du där?
Edit, Kollade priser på 1050ti och sålänge ett sådant funkar så köper jag gärna det. Någon som kanske kan se direkt vilket kort som är minst och bör funka?
Hittar bara ex detta,
https://www.komplett.se/product/909051/datorutrustning/pc-kom...

Google is your friend my friend. Nej, men du måste ju själv mäta och kolla om du är osäker. Jag googlade lite snabbt på GTX 1050 ti + itx och fann detta:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4204220

Borde få plats i de flesta chassin. Sedan skulle jag strong rekommendera att skaffa en tredjepartskylare som TYP en Cryorg C7. Sedan om du kan/vågar klocka den lite så får en budget dator med mkt BRA bang for the buck.

https://www.inet.se/produkt/6912047/cryorig-c7#specs

Om budgeten blir för hög skulle jag dessutom ha satsat på ett ännu lite vassare men begagnat grafikkort på Tradera. Köp bara från toppsäljare då typ 4.8 - 5.0 i snittbetyg och högst par negativa omdömen av kanske flera hundra. Köp också ett som är i fint skick och måttligt använt men som funkar bra. Då sitter du i regel ganska säkert skulle jag vilja påstå även om du inte nödvändigtvis har en garanti. Visst är det inte 100 % riskfritt men jag skulle vilja påstå att det kan vara värt. Nästan alla mina komponenter har hållt i många år och någon gång bör/måste man uppgradera igen iallafall.

Lycka till med datorbyggandet!

EDIT: Jag slarvade lite med att läsa igenom tidigare inlägg. Det lågprofilskort du länkade till känns som i minsta lagret. Borde funka i typ nästan alla chassin tänker jag och dessutom lite billigare än det jag länkade till. Ta på öppet köp, och gå hem och kolla/testa vet jag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla goa svar här!
Jag skall hem och kika BIOS, kolla hur platsen ser ut osv så får jag se vad jag hittar på. Kanske kan skicka en bild här på hur innanmätet ser ut så ser ni kanske fort vad som funkar. Samt hitta lite specs på moderkort osv. Var något år sen jag byggde en dator så har hunnit tappa det där man hade koll på då. Ytterst tacksam för all hjälp här! <3

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Snabbt svar önskas nu då
Antar man får öppet köp ändå om det inte funkar?

Tänker jag springer förbi webhallen på hemvägen idag och köper detta, är det något som borde funka för mig?
Mindre hittar jag ju inte

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/271793-msi_g...

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage:
Det där är ett fullhöjds kort och som andra nämnt så behöver du förmodligen ett halvhöjds, ett annat problem som kan dyka upp är om datorn har stöd för grafikkort med UEFI bios. Visserligen är det en IB baserad maskin så den borde redan haft det implementerat vid leverans men man vet aldrig med OEM maskiner.

Dom har ett på webhallen men finns inte i lager.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/274288-msi_g...

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Om datorn ser ut som bilden länkade till så går det inte med grafikkortet du länkar till på Webbhallen, utan bara lågprofil/halvhöjds kort som gäller.

Ett annat problem som jag såg när jag letade efter bilder på datorn är att du troligtvis inte kommer att kunna köra grafikkortet i en PCI-e 16x slot.
Ja, lådan har två kortplatser bak, men moderkortet verkar tyvärr ha 16x slotten i den understa platsen.
Bör inte vara så stort problem för den övre slotten är en "öppen" 4x slot, det vill säga att du kan stoppa i ett 16x kort utan problem, dock med lägre prestanda.
Detta behöver ju inte heller vara något problem eftersom inte ens de snabbaste grafikkorten idag kan maxa bandbredden i PCI-e bussen, utan skillnaden är bara enstaka FPS, och i ditt fall med ett långsammare kort så är väl skillnaden ännu mindre.

Det är vad jag sett på bilder som jag hittat på internet, men behöver ju inte vara rätt för det. Din kanske har något annat moderkort än det jag tittat på..

Så kolla i CPU-z vad du har för moderkort/utgångar, etc och titta även i lådan hur det ser ut för att dubbelkolla i chassit.

Permalänk
Medlem

Hade varit bra om vi haft modellnr eller liknande för datorn så att vi kunnat se exakt vad som går in i den där maskinen.

Skrivet av loefet:

Bör inte vara så stort problem för den övre slotten är en "öppen" 4x slot, det vill säga att du kan stoppa i ett 16x kort utan problem, dock med lägre prestanda.

4x bör inte påverka ett 1050 ti över huvud taget, ett 1080 ti tappar nån enstaka halv procent här och där från att köras i en 8x slot.

Permalänk
Medlem

@KalBumling: Bör ju åtminstone vara en PCIe v2.0 slot också, kanske även v3.0 beroende på chipset etc. så det är ju inte helt illa ändå. Sett personer köra grafikkort på PCIe 1x slots med helt OK prestanda så det skall ju inte vara några problem.

Och visst, +1 på mer info om maskinen.

Permalänk
Medlem

Hej, fått fixa bilder på morgonen här nu, så inte hunnit kika om jag fått andra svar. Men här kommer bilder från cpu-z och datorn.
Vad tror ni efter att ha sett dessa? Optiflex 7010 heter datorn, sen vet jag inte om det är samma saker som är i datorn som när den köptes.

Bild från CPU-Z

Bilder på datorn

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Det såg ju lovande ut.
Dubbla PCIe 16x slottar
Dock lågprofil/halvhöjdskort bara så egentligen har du bara:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4030741
att välja på om du vill ha ett GTX 1050ti.

Det finns 3 andra kort, men de säljs inte hos några vettiga (enligt mig) återförsäljare, eller är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Akerhage: Det såg ju lovande ut.
Dubbla PCIe 16x slottar
Dock lågprofil/halvhöjdskort bara så egentligen har du bara:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4030741
att välja på om du vill ha ett GTX 1050ti.

Fan vad nice, var det jag länkade först tror jag
Men kommer inte vara några problem alls då att få in detta i burken va, med tanke på plats o så? (Fläktarna osv).
Kommer väl inte vara några problem köra ex diablo 3 osv på högsta inställningar med det kortet?

Visa signatur

Intel NUC :(