Permalänk

kineskvalitet på Skruvstäd?

hej

blir lite irriterad på vad mjukt stål det är i vissa delar

drog åt den skruv som håller fast att den inte går att vrida runt skruvstädet, kanske bäst sätta en mutter där istället, eller finns det nån annan ide.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vad hade du räknat med, man får ju det man betalar för..
Det är ju billigt av en anledning.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Vad hade du räknat med, man får ju det man betalar för..
Det är ju billigt av en anledning.

jag är hos en bekant och det är hans skruvstäd och inte mitt. blir lite pinsamt om skiten går av när man bara använder händerna..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dra till närmsta secondhand eller loppis och köp något rejälare. De äldre funkar fortfarande riktigt bra och är betydligt billigare än nytt.

Permalänk
Medlem

Den är gjord av metallen Chinesium.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Kinesium, metalliskt glänsande magnetiskt material med en hårdhet mellan kallt smör och oasis. Kan rosta trotts avsaknaden av stålegenskaper.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bebben:

hahahaaha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bebben:

Skrivet av Karaff:

Kinesium, metalliskt glänsande magnetiskt material med en hårdhet mellan kallt smör och oasis. Kan rosta trotts avsaknaden av stålegenskaper.

Dock extremt miljövänligt mot kostnaden extremt skört.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Inget fel på kinesiskt stål, billigt kinesiskt stål däremot...

Permalänk
Medlem

Försöka att hitta något gammalt skruvstäd på en loppis eller nåt, ju äldre desto bättre. Jag vet inte hur gammalt det jag har ute i verkstaden är men det kommer iaf leva många hundra år mer än mig själv.

I brist på en hydraulisk verkstadspress har jag använt mitt gamla skruvstäd istället, skarvade på ett 2 meters järnrör och gungade med all min vikt. Lär ha varit jävla tryck men det stod pall.

Därför försöker jag enbart köpa verktyg som är gjorda under första halvan av 1900 talet, även gamla elektriska maskiner som bandslipar och svarvar. Allt förutom handhållna el-verktyg. Så kasta kinesskräpet åt helvete.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

hej

blir lite irriterad på vad mjukt stål det är i vissa delar
http://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/152029.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white
drog åt den skruv som håller fast att den inte går att vrida runt skruvstädet, kanske bäst sätta en mutter där istället, eller finns det nån annan ide.
https://i.imgur.com/PGvQxn7.jpg

Jag har ett gammalt skruvstäd som ligger på garagegolvet. Har en kompis som skulle hämta det men än så länge är det inte gjort, det var ett år sen.
Kommer du och hämtar så är det ditt, skickar inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har samma erfarenhet av skruvstäd. Ska dock nämnas att ett skruvstäd från biltema inköpt typ 2010 orkade med att jag pressade in nya bussningar för bilen. Där var det också en 1 meters hävarm samt min vikt på 90kg gungandes.

Dock så gick det skruvstädet sönder pga slog fel med släggan. Så kan nog ha lagt lite stress i det av ovanstående bedrift.

Permalänk
Avstängd

Där jag bor är det skitsvårt att hitta bra skruvstäd begagnade, har faktiskt aldrig sett något på loppis här, inte för att vara sådan, men jag har letat för eget bruk ett kraftigt äldre skruvstäd av stål.

Det finns nya tillverkade i Tyskland som är helsmidda i riktigt stål, men de går på ett antal tusen stycket...

Kinagrejerna håller väl skapligt tills de råkar ut för saker som gjutgodsbrott i gejdrarna och liknande, men till dess brukar de gå att fixa så de i allfall duger till hobbybruk.

Kan gå att laga med bult och en borrmaskin om man inte har tillgång till en svarv.

Ibland kan man få tag på ganska bra grejer som bara håller och håller för några hundralappar, ibland får man en nitlott, tex städ som plötsligt rämnar mitt itu, osv...
Tyvärr väldigt svårt att se när man köper Kiinagrejerna om det är bra gjort eller om man får måndagsexemplar...

Var dock aktsam på att även en del äldre Brittiska skruvstycken som var av enklare kvalitet kan ha defekt gjutgods så att de råkar på ras i stommen, kontrollera detta genom att skruva ut det fullt och kontrollera gejderns bakkant så där inte är antydningar till brott och sprickor.

Det du råkat ut för ser ut som ett härdningsfel.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Där jag bor är det skitsvårt att hitta bra skruvstäd begagnade, har faktiskt aldrig sett något på loppis här, inte för att vara sådan, men jag har letat för eget bruk ett kraftigt äldre skruvstäd av stål.

https://www.tradera.com/item/302451/290143536/gressel-skruvstycke-skruvstad

Finns gott om dem på tradera.

Permalänk
Avstängd

Tackar!
Var skitlänge sedan jag var in på tradera...
Blir att regga sig där nu ser jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

DANG!!
Kanske inte vad TS söker, men ni som håller på med smide, Slå till på ett sådanthär om det går för några hundralappar!!
https://www.tradera.com/item/302451/291076160/gammalt-skruvst...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Jag har ett gammalt skruvstäd som ligger på garagegolvet. Har en kompis som skulle hämta det men än så länge är det inte gjort, det var ett år sen.
Kommer du och hämtar så är det ditt, skickar inte.

tack men lite långt att åka.
lägg ut på bortskänkes sidorna, är inte i närheten av Västerås för tillfället.
bort.nu
bortskänkes.se
bjussa.se

Visa signatur

Permalänk

Julas och biltemas är inte bättre, vridit av käftarna med handkraft

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Men visst är det en liftarm/låsarm som låser städet?

D v s du har köpt ett städ, som går att vrida 360 grader, sen låser man fast det genom att fixera graden med låsarmen som man låser genom att trycka ner eller upp, sen är den låst!

Det är så jag tolkar det när jag ser bilderna.

Plattformen under har hål för att fixera med bultar.

Och även om det inte är liftarmar så tror jag tror du har gjort nått fel! Du behöver inte dra den så hårt.
Den ska bara fixera, inget övervåld behövs.

Behövs övervåld, d v s man ska stå o slå med slägga etc då skulle du inte köpt ett skruvstycke som har vridskiva som är 360° vridbar

Sen frågan: varför köpte du ett skruvstycke som har vridskiva som är 360° vridbar ?

Om du nu måste ha ett städ som går att vrida 360 grader, så kolla på detta Skruvstycke med städ 360° vridbart 125 mm

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men visst är det en liftarm/låsarm som låser städet?

D v s du har köpt ett städ, som går att vrida 360 grader, sen låser man fast det genom att fixera graden med låsarmen som man låser genom att trycka ner eller upp, sen är den låst!

Det är så jag tolkar det när jag ser bilderna.

Plattformen under har hål för att fixera med bultar.

Och även om det inte är liftarmar så tror jag tror du har gjort nått fel! Du behöver inte dra den så hårt.
Den ska bara fixera, inget övervåld behövs
.

Behövs övervåld, d v s man ska stå o slå med slägga etc då skulle du inte köpt ett skruvstycke som har vridskiva som är 360° vridbar

Sen frågan: varför köpte du ett skruvstycke som har vridskiva som är 360° vridbar ?

Om du nu måste ha ett städ som går att vrida 360 grader, så kolla på detta Skruvstycke med städ 360° vridbart 125 mm

jag vet vad låsarmarna är till för, men om Skruvstädet är helt löst så vrider man väl på dom för att få det att sitta fast.
något övervåld kan väl det inte bli om man bara använder händerna ?

jag har aldrig köpt ett Skruvstäd och jag äger inte heller detta..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det är felhärdat så att det bildas en brott zon i handtagen, därför har de gått av.
Dåliga kvalitet kolstål får en vandrande brott zon över mer eller mindre hel stycket om det uppstår inre spänningar, tex vid felaktig härdning.

Dessutom är billigt stål från Kina ofta kontaminerat med gjutjärn och annat som i sig ger ett mycket sprödare gods även i små mängder (på grund av att kol och kiselhalten är annorlunda i gjutjärn, kol går att balansera men inte tex fosfor om smältan körs i en Martin ugn eller liknande, vilket är det vanligaste för skrotåtervinning, stiger halten av tex svavel, fosfor, men även vanadin, kisel, koppar, etc blir det färdiga stålet undermånligt och mycket sprött. Gjutjärn har helt andra proportioner i smältan än smides stål, blir typ som du skall grädda pannkakor och skall använda 2 dl mjöl och en tesked salt, men du får en del av receptet på bulldeg som innehåller 2 kg mjöl och två matskedar salt när du börjat på pannkakssmeten, bullarna hade blivit bra, men som pannkakor blev det kanske inte lika lyckat, eftersom vi fick våldsamt mycket mer mjöl och salt i smeten nu... Sedan kanske den vi handlade mjölpåsen av lagt i några grekiska oliver och ett kryddmått senapsfrö i mjölpåsen, i grekiskt olivbröd hade det varit gott, men inte i pannkakor, senapsfröna skulle till en helt annan avdelning med inlagda gurkor men dendär resten blev kvar i påsen, osv... ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number