Permalänk
Avstängd

Kort idiotfråga, vad menas med OC?

Var över 15 år sedan jag byggde datorer mer seriöst, så det har ju sas hänt en del sedan dess...

En grej jag funderar över i samband med mitt planerade inköp av ny dator snart är märkning med OC på vissa moderkort.

Minnen jag tittat på ligger på 3200, moderkorten jag tittat på ligger på 3200 i OC läge, men 2 400 MHz i standardläge.

(OC antar jag betyder överklockat)

Frågor:

* Hur påverkas livslängd över längre tid (läs flera år) på moderkortet om man kör OC?

* Hur ser det ut om jag kör minnena på den lägre frekvensen?

* Går det att köra dynamisk OC (eller är jag helt ute och cyklar...)?
(isf, hur?)

Som sagt idiotfrågor, men ville veta innan jag köper något.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

OC=OverClocking, alldeles riktigt.
* I teorin försämras livslängd vid överklockning då det genererar mer värme vilket sliter på komponenter, i praktiken är det inte säkert att det gör någon märkbar skillnad.
* DDR4-minnen snabbare än 2400MHz är mig veterligen alltid överklockade, den angivna frekvensen anger vilken hastighet tillverkaren garanterar att de ska kunna köras i utan problem.
* Huruvuda du kan köra dynamisk överklockning beror på vad för typ av hårdvara det gäller och om hårdvaran och drivrutinerna har stöd för det. Verkar som alla grafikkort har det nuförtiden, mer tveksamt gällande CPU och RAM.

Permalänk
Avstängd

Tackar!

Skall se om jag kan hitta mer info angående hårdvaran...

Dynamisk OC hade ju helt klart varit det bästa i mitt fall, då skulle man kunna utnyttja potentialen i moderna minnestyper, men slippa bränna värme ut i luften när det inte krävs.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar!

Skall se om jag kan hitta mer info angående hårdvaran...

Dynamisk OC hade ju helt klart varit det bästa i mitt fall, då skulle man kunna utnyttja potentialen i moderna minnestyper, men slippa bränna värme ut i luften när det inte krävs.

RAM genererar inte märkbart mycket värme ändå så det behöver du inte oroa dig för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

RAM genererar inte märkbart mycket värme ändå så det behöver du inte oroa dig för.

Skickades från m.sweclockers.com

Allright, men Det var mer de andra komponenterna jag funderade kring på moderkortet, om dessa påverkas eller ej?
Var så ohyggligt länge sedan jag höll på, så har glömt nästan allt om hur det funkar... Insåg igår att man har en heldel att läsa upp igen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number