Permalänk
Medlem

Flaskhals, i princip

Jag sökte på "flaskhals" och det finns gott om exempel på specifika frågor om "flaskhals eller ej?" men jag skapar den här tråden för att jag vill förstå principen. Vad är det mitt grafikkort kommunicerar med och därmed vilka komponenter är det som kan orsaka flaskhals? När jag sen vet det... om jag googlar på ett moderkort (och andra potentiella komponenter), brukar de relevanta uppgifterna finnas tillgängliga i specifikationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Jag sökte på "flaskhals" och det finns gott om exempel på specifika frågor om "flaskhals eller ej?" men jag skapar den här tråden för att jag vill förstå principen. Vad är det mitt grafikkort kommunicerar med och därmed vilka komponenter är det som kan orsaka flaskhals? När jag sen vet det... om jag googlar på ett moderkort (och andra potentiella komponenter), brukar de relevanta uppgifterna finnas tillgängliga i specifikationen?

Oftast är det processorn(+RAM) eller grafikkortet som agerar flaskhals, då det mer eller mindre är dessa två komponenter som tillsammans avgör hur mycket prestanda du kan få i spel.

Om processorn i ett givet scenario (spel X, inställningar Y) klarar av att pumpa ut 132 fps, och grafikkortet i samma scenario klarar av att pumpa ut 87 fps så kommer bara 87 fps att levereras och grafikkortet "flaskhalsar" processorn.

Det optimala är att nå en kombination där CPU och GPU orkar leverera nästan samma mängd fps, men det är inte alltid så lätt att hitta den gränsen, och dom flesta nöjer sig med att låta antingen CPU eller GPU agera flaskhals, såvida skillnaden inte är för stor.
Har man t.ex. en CPU som klarar av att leverera 150 fps och en GPU som bara klarar av att leverera 50 fps så kanske det är läge att se sig om efter ett nytt grafikkort, eller vice versa.

Att veta vad som kommer flaskhalsa mellan processor och grafikkort är inte alltid så lätt att veta i förväg om man inte är insatt, och då är det bäst att fråga, t.ex. på detta forumet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

I enkla termer så är det som en motorväg där information går upp och ned. Skulle man t.ex. stänga av en fil på vägen så går trafiken långsammare och köerna blir längre. Ungefär så fungerar en flaskhals.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det är ett lite trubbigt uttryck, det handlar inte bara om ledningarna där data skickas utan mer att information/data ska bearbetas.

Jag ser det mer som 2 olika kontor. I cpu-kontoret sitter cpu-kärnorna och jobbar, när de har jobbat klart med ett papper skickas det pappret i rörpost till gpu-kontoret. Där sitter gpu-arbetarna och läser på papprena vilka bilder de ska måla, när de målat klart en bild skickas det till monitorn och användaren kan se de.

Flaskhalsen är i princip aldrig rörposten, den kan skicka massvis med papper (8 gb/s) utan oftare är det att cpu-arbetarna inte hinner klart med papprena fort nog vilket medför att gpu-arbetarna sitter sysslolösa i väntan på ett nytt papper, eller andra hållet, att gpu-arbetarna jobbar för fullt och oavsett hur mycket papper cpu-arbetarna skickar så kan inte gpu-arbetarna måla bilder fortare.

En annan faktisk flaskhals är posten som gpu-arbetarna skickar bilder i, en vanlig monitor kan bara visa 60 bilder per sekund, en mer gaminginriktad skärm 144 st. Så om gpu-arbetarna gör fler bilder per sekund än skärmen kan visa, då ligger flaskhalsen där.

Enklast att kolla vart ens flaskhals ligger är att kolla hur belastningen på cpu och gpu ligger.
Många med mig vill att gpu ska gå i 100%, att den ska "flaska" för att få ut maximal prestanda.
Sen måste man välja vilken fps man ska ha, jag gillar att ligga runt 100 fps eller högre, då får man höja eller sänka grafikinställningarna så man hamnar där.

Skrivet på mobilen så hoppas folk kan ha översikt med att texten kan te sig lite hattig.

Permalänk
Medlem

@Ucmh: Egentligen så pratar alla delar i din dator med varandra, och därmed så kan du få flaskhalsar på fler ställen än de som nämns. Utöver det så har du även mjukvara som pratar med varandra och även där kan du få flaskhalsar i form av dålig optimering och liknande.

Men för att enkelt svara på din fråga så är det näst intill omöjligt att komma ifrån flaskhalsar. Och även om man ska sträva efter att eliminera dem så tycker jag det är enklare att se det så att man ska reducera flaskhalsar så mycket det går, och så mycket plånboken tillåter.

Jag tror inte att du kommer hitta någon specifikation på flashalsar då det finns en näst intill oändlig kombination av konfigurationer som du kan sätta ihop vad gäller komponenter. Därmed är det svårt att gardera upp sig inför varje scenario som skulle kunna uppstå.

Men det finns lite nyckelställen som nämns här i tråden. Processor, grafikkort, RAM minne samt skärm, men du har även din lagring att tänka på. Även om de flesta har sitt operativsystem på en SSD av något slag så används troligtvis hårddiskar fortfarande i större grad för lagring av exempelvis större bibliotek av spel.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Lättast är att kolla vad som belastas mest, då är det troligen flaskhalsen. Tex. om CPUn är belastad 100% och GPUn 70% så hade det kunnat vara värt att titta på ny CPU

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Oftast är det processorn(+RAM) eller grafikkortet som agerar flaskhals...

Vad menar du med "processorn(+RAM)"?

Skrivet av Xinpei:

I enkla termer så är det som en motorväg där information går upp och ned. Skulle man t.ex. stänga av en fil på vägen så går trafiken långsammare och köerna blir längre. Ungefär så fungerar en flaskhals.

Jo tack, vad en flaskhals är generellt sett är jag införstådd med Jag tänkte Sweclockers var ett bra ställe att fråga om just flaskhalsar för datorkomponenter, som sagt vilka komponenter som kommunicerar med mitt grafikkort och därför kan ställa till med en flaskhals.

Skrivet av Panzerfister:

...Jag ser det mer som 2 olika kontor. I cpu-kontoret sitter cpu-kärnorna och jobbar, när de har jobbat klart med ett papper skickas det pappret i rörpost till gpu-kontoret. Där sitter gpu-arbetarna och läser på papprena vilka bilder de ska måla, när de målat klart en bild skickas det till monitorn och användaren kan se de.

Flaskhalsen är i princip aldrig rörposten, den kan skicka massvis med papper (8 gb/s)...

Rörposten i detta fall är moderkortet, om jag förstår dig rätt?

Skrivet av Nephitis:

@urch: Egentligen så pratar alla delar i din dator med varandra, och därmed så kan du få flaskhalsar på fler ställen än de som nämns...

Ja! Det som har nämnts i tråden är CPU <-> GPU, men borde inte ex. RAM också kunna ställa till det, eller kommunicerar det inte med GPU:n?

Citat:

Jag tror inte att du kommer hitta någon specifikation på flashalsar då det finns en näst intill oändlig kombination av konfigurationer som du kan sätta ihop vad gäller komponenter.

Det förstår jag, och det var inte det jag var ute efter. Jag undrade bara om alla hastigheter som kan vara relevanta brukar finnas skrivna i spec.en, så man kan undersöka flaskhalsar själv.

Permalänk
Medlem

@Ucmh: Ja pci-e bussen mer specifikt, det är via den cpu och gpu kommunicerar.

Permalänk

generellt kan alla komponenter i princip bli en flaskhals.

kan vara allt från en lagringsenhet till cpu, ram, eller gpu

det är en fråga om att balansera mängden data per sekund som komponenterna kan hantera.

är något out of line och inte kan hantera data lika snabbt som resterande hårdvara så har man en sk flaskhals där allt bromsas in till den takt där denna produkten högst klarar att arbeta

tänk typ att du har en tratt på 10cm överdiameter som sedan övergår i ett hål som är 1cm i undre diameter du kan hälla på hur mycket vatten du vill sålänge volymen understiger vad du max kan trycka igenom samtidigt genom det lilla 1cm hålet utan att det rinner över.

Men går du över vad som max kan komma igenom hållet så kommer det bli fullt och du kommer få vänta tills mer vatten får plats eller sänka påfyllningshastigheten till samma nivå som vattnet hinner rinna ur.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Vad menar du med "processorn(+RAM)"?
Jo tack, vad en flaskhals är generellt sett är jag införstådd med Jag tänkte Sweclockers var ett bra ställe att fråga om just flaskhalsar för datorkomponenter, som sagt vilka komponenter som kommunicerar med mitt grafikkort och därför kan ställa till med en flaskhals.
Rörposten i detta fall är moderkortet, om jag förstår dig rätt?
Ja! Det som har nämnts i tråden är CPU <-> GPU, men borde inte ex. RAM också kunna ställa till det, eller kommunicerar det inte med GPU:n?
Det förstår jag, och det var inte det jag var ute efter. Jag undrade bara om alla hastigheter som kan vara relevanta brukar finnas skrivna i spec.en, så man kan undersöka flaskhalsar själv.

De komponenter som kommunicerar med varandra är CPU (processor), GPU (Grafikkort), Minne (Ram) samt Lagringsmedia (HDD/SSD). Av dessa så är det oftast antingen CPU eller GPU som agerar störst flaskhals. I låg upplösning så läggs det mer krav på CPU medan i högre upplösningar (720P) så läggs det mer krav på GPU. Det bästa är att ha en så bra CPU som möjligt om man ska köra med kraftiga grafikkort för att motverka eventuella flaskhalsar. Det är i väldigt liten mån som Ram och Lagringsmedia kan agera flaskhals.. då oftast enbart om man får slut ram eller kör med en gammal HDD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

En del roliga beskrivningar

Lägg till att med en given kombination av CPU och GPU så kan CPU vara flaskhals i spel X medans GPU är det i spel Y.

Det är bra att tänka till på en balans i hårdvaran men en del är ju helt tokiga i att prata flaskhals till höger och vänster.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En del roliga beskrivningar

Lägg till att med en given kombination av CPU och GPU så kan CPU vara flaskhals i spel X medans GPU är det i spel Y.

Det är bra att tänka till på en balans i hårdvaran men en del är ju helt tokiga i att prata flaskhals till höger och vänster.

Korrekt. Det beror på upplösning men framförallt på hur väl stödet för flertrådade och flerkärniga processorer spelet har.

Counterstrike Global offensive är ett praktexempel på där en bra CPU är exakt lika viktig som en bra GPU. När jag gick från min 2700K till min nuvarande 7700K så ökade jag FPSen med närmare 30 och den blev framförallt stabilare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Kommunikation mellan RAM och GPU går via CPUn. Men PCIe-bussen är en enorm flaskhals jämfört med hastigheten på RAM och GPUns minne, så man försöker generellt undvika att ha mycket kommunikation mellan CPU och GPU. I t.ex. spel så laddas vanligtvis större texturer och modeller in i början av spelet, t.ex. när en ny bana laddas in, och kommunikationen under spelets gång handlar sedan mest om att tala om för grafikkortet vad den ska göra med datan som redan finns i dess minne.

Vill man däremot t.ex. använda grafikkortet för att göra beräkningar, d.v.s. GPGPU, så kan PCIe-bussen ställa till det. Om det krävs mycket kommunikation så kan det mycket väl vara så att det går snabbare att utföra beräkningarna enbart på CPUn, även fast CPUn är långsammare, just för att det tar så lång tid att skicka datan fram och tillbaka mellan CPU och GPU.

Poängen här är alltså att vad som är en flaskhals beror helt och hållet på hur man använder delarna. Och även när det gäller spel så belastar olika spel delarna olika, så att bygga en dator utan flaskhals är helt enkelt omöjligt om man inte har ett väldigt specifikt användningsområde för den. Det bästa man kan göra om man t.ex. vill bygga en speldator är att välja en bra processor, snabba minnen och ett så bra grafikkort som man har råd med/tycker är vettigt, och sen acceptera att processorn eller grafikkortet kanske inte alltid kommer utnyttjas till max i alla spel. Det går ju oftast att justera grafikinställningarna en hel del om man vill sänka eller höja belastningen på grafikkortet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

De komponenter som kommunicerar med varandra är CPU (processor), GPU (Grafikkort), Minne (Ram) samt Lagringsmedia (HDD/SSD). Av dessa så är det oftast antingen CPU eller GPU som agerar störst flaskhals. I låg upplösning så läggs det mer krav på CPU medan i högre upplösningar (720P) så läggs det mer krav på GPU. Det bästa är att ha en så bra CPU som möjligt om man ska köra med kraftiga grafikkort för att motverka eventuella flaskhalsar. Det är i väldigt liten mån som Ram och Lagringsmedia kan agera flaskhals.. då oftast enbart om man får slut ram eller kör med en gammal HDD.

Tack! Hjälpsamt. Jag tänkte ju uppdatera grafikkort, så då riktar jag in mig på att anpassa det till CPU:n. Jag har en 4 kärnors i7 på 3,07 GHz. Vilka hastigheter (i runda slängar, iom. det som har sagts om olika optimering i olika spel) letar jag efter i ett grafikkort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Tack! Hjälpsamt. Jag tänkte ju uppdatera grafikkort, så då riktar jag in mig på att anpassa det till CPU:n. Jag har en 4 kärnors i7 på 3,07 GHz. Vilka hastigheter (i runda slängar, iom. det som har sagts om olika optimering i olika spel) letar jag efter i ett grafikkort då?

Jag antar att det är en i7 950 du har i så fall? Då tänker du lite fel tycker jag, för processorn är ju rätt gammal och jag antar att du tänkt uppgradera den någon gång också? Om du då köper ett grafikkort som "matchar" processorn så kommer du ju behöva köpa ett nytt grafikkort igen när du uppgraderar processorn. Köp istället ett grafikkort i den prisklass du tycker är vettig och strunta i om processorn kanske flaskhalsar den i vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Flaskhalsen är i princip aldrig rörposten, den kan skicka massvis med papper (8 gb/s)...

Skrivet av Panzerfister:

@urch: Ja pci-e bussen mer specifikt, det är via den cpu och gpu kommunicerar.

Skrivet av perost:

Men PCIe-bussen är en enorm flaskhals jämfört med hastigheten på RAM och GPUns minne...

Motsägande uppgifter! Är PCI-e-bussen jämförelsevis långsam eller inte?

Permalänk
Medlem

Överlag tycker jag många fokuserar alldelens för mycker på "flaskhals" då det är olika för alla spel, vilka upplösningar man kör, bakgrundsprogram mm.

Det kan vara stora skillnader från spel till spel, Football manager kommer inte bli snabbare om du har en APU och sen köper till ett 1080TI, men sen och du spelar dom nyaste DX12 spelen så lär det bli en stor skillnad.

Bara man har ett balanserat system så klarar man det bra, sen om det är en I5/R5 och ett 580/1070 med 8gb ram eller en I7/R7 med ett Vega/1080 och 16GB ram så så är det rätt ok.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag antar att det är en i7 950 du har i så fall? Då tänker du lite fel tycker jag, för processorn är ju rätt gammal och jag antar att du tänkt uppgradera den någon gång också? Om du då köper ett grafikkort som "matchar" processorn så kommer du ju behöva köpa ett nytt grafikkort igen när du uppgraderar processorn. Köp istället ett grafikkort i den prisklass du tycker är vettig och strunta i om processorn kanske flaskhalsar den i vissa spel.

Jepp, det är det. Jag är medveten om min burk är gammal, men att lägga massa pengar på dator är inte en prioritet. Jag vill bara ha något som funkar och passar till resten av datorn. Jag är inriktad på att köpa ett begagnat grafikkort. På så vis kan jag ju smärtfritt uppgradera i framtiden, om jag skulle få för mig det, utan att ha bränt min budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Motsägande uppgifter! Är PCI-e-bussen jämförelsevis långsam eller inte?

PCIe-bussen är relativt långsam men vanligtvis inte en flaskhals, i alla fall inte i spel där man normalt inte behöver kommunicera så mycket med grafikkortet under spelets gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

CPU/Processor som ska mata grafikkortet med data.
Minnen som ska mata CPUn/Processorn med data.
HDD/SSD som ska mata CPU/Minne med data.

Nästan allt kan flaska ett grafikkort, men det går inte att säga ena eller andra gör alltid det, i alla situationer. Det sker mer ofta med högre FPS på tex spelet dock, då CPUn måste bearbeta grunden till varje bild på kortare tid för att hinna mata grafikkortet med denna info. Större testurer gör också mer last, men på annat sätt. Där är det mer RAM och disk som kan vara flaskhalsen, eller CPUn när den ska packa upp dem, men då du ofta kör lägre FPS med högre upplösning så kompenseras det lite där.

Minnet är något som börjat visa sig bli problem i en hel del äldre setups idag som kört typ 1333/1600Mhz DDR3. Där är inte nog med bandbredd för att effektivt leverera allt till CPUn när den behöver, så den står o väntar på det, vilket ser ut som CPU flaskhals.

Och disken måste mata data när du ska ladda in kartor, texturer, effekter osv, vilket i sin tur läggs primärt i RAM-minnet och först över till grafikkortets VRAM efter hand.

Så det är extremt komplicerat då olika mjukvaror lastar på olika sätt. 144FPS @ 1920x1080 tex sätter mer krav på CPUn än 60Hz @ 3840x2160 gör, men texturerna och detaljerna i högre upplösningen (om spelet har mer detaljerade) sätter mer krav på RAM/VRAM och PCI-E bandbredd.

Normalt är PCI-E 16X 2.0 eller PCI-E 8x 3.0 mer än nog för ett grafikkort dock, så länge du inte kör SLI/CF.

Skrivet av Ucmh:

Jepp, det är det. Jag är medveten om min burk är gammal, men att lägga massa pengar på dator är inte en prioritet. Jag vill bara ha något som funkar och passar till resten av datorn. Jag är inriktad på att köpa ett begagnat grafikkort. På så vis kan jag ju smärtfritt uppgradera i framtiden, om jag skulle få för mig det, utan att ha bränt min budget.

Jag hade dock inte lagt för mycket på ett GPU, om du inte planerar att snart uppgradera det andra. Varför? Livslängd.

Grafikkort idag håller kanske 2-3 år beroende på last och temps. Många överklockade kort dör rätt tidigt. Och du får mer prestanda för mindre pengar om 2 år, så om du inte planerar använda prestandan inom kort tid, är den lite bortkastad.

Sen naturligtvis ska du inte köpa skräp heller... 1060 eller kanske 1070 är inget fel att satsa på idag, även på äldre maskin. Men du kommer inte få så hög FPS med så klent CPU/RAM, med tex 1070. Dock kan du får högre grafikdetaljer tills RAM bandbredden börjar ge dig framedrops iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

PCIe-bussen är relativt långsam men vanligtvis inte en flaskhals, i alla fall inte i spel där man normalt inte behöver kommunicera så mycket med grafikkortet under spelets gång.

Om det stämmer som killen tidigare i tråden sa, måste det alltså betyda att GPU och CPU arbetar med hastigheter över 8 Gb/s? Låter ju ruskigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

...Så det är extremt komplicerat då olika mjukvaror lastar på olika sätt. 144FPS @ 1920x1080 tex sätter mer krav på CPUn än 60Hz @ 3840x2160 gör, men texturerna och detaljerna i högre upplösningen (om spelet har mer detaljerade) sätter mer krav på RAM/VRAM och PCI-E bandbredd.

Jag har en skärm med max Hz på 75, så då ligger jag betydligt närmare 60 iaf., och antar att det betyder att jag ska ha lite mer tryck på grafikkortet än CPU:n.

Skrivet av Paddanx:

Jag hade dock inte lagt för mycket på ett GPU, om du inte planerar att snart uppgradera det andra.

Nej, men som sagt så tänkte jag köpa begagnat, så det går nog rätt smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Om det stämmer som killen tidigare i tråden sa, måste det alltså betyda att GPU och CPU arbetar med hastigheter över 8 Gb/s? Låter ju ruskigt snabbt.

Dagens GPUer toppar mot 500GByte/s i VRAM prestanda... eller 4000Gbit om du verkligen menar Gb (bit) i det du skrev. 200-300GB/s är vanligt i mellanklass.

CPU beror ju helt på ram men i runda slängar kör du DDR4 i 2133 minst (finns DDR3 där också), och du kör dem i dual channel. I teorin pratar vi 1066Mhz äkta frekvens, DDR gör x2 per frekvens, 64-bit interface, och 2 moduler i dual:
1066*2*64*2= ca 270Gbit per sekund, eller 34GB/s. Och om du tittar på DDR4/DDR3 moduler ser du också att de heter just PC17000, vilket är representativt till 17000 MT/s per modul. x2 = 34000.

CPUn cache är dock flera 100GB/s också, även om jag inte har exakta siffror i skallen. Men dagens DDR3-4 är uppe i cache prestandan på gamla PIII iaf, tom sämre P4. Så du kan tänka dig hur de har skalat med tiden de med från 500Mhz till 4Ghz+

Skrivet av Ucmh:

Jag har en skärm med max Hz på 75, så då ligger jag betydligt närmare 60 iaf., och antar att det betyder att jag ska ha lite mer tryck på grafikkortet än CPU:n.

Låter klokt tänkt.
RAM kan ofta klockas upp lite också, gratis för att minska det problemet (med CPU flask)

Skrivet av Ucmh:

Nej, men som sagt så tänkte jag köpa begagnat, så det går nog rätt smärtfritt.

Förutom att du då har kortare livslängd. Men det blir nog mer prisvärt, så inte så dum ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Paddanx har redan gett ett bra svar, men jag kan tillägga att PCIe 3.0 x16 ligger på 8 GT/s, inte 8 GB/s eller 8 Gb/s (T = transfer, B = byte, b = bit). Det ger då en bandbredd på 15.75 GB/s, vilket i sammanhanget är rätt slött. Sen får man inte glömma att inte allt handlar om bandbredd heller, latenser är också väldigt viktigt. PCIe har vad jag kan hitta latenser i storleksordningen flera hundra ns, medan DDR4 ligger på 10-15ns.

Men allt detta är ju helt orelevant för dig egentligen, för du har inget annat val än att använda PCIe ändå.