Ultrabook som på allvar klarar 8-10 timmars användning på en laddning?

Permalänk
Medlem

Ultrabook som på allvar klarar 8-10 timmars användning på en laddning?

Finns det någon sådan? Jag köpte en Asus UX330CA (med m3-7Y30) i början på året. Har varit nöjd med prestandan och skärmen men batteriet räcker oftast "bara" 4-5 timmar. Surfar jag med låg ljusstyrka och en flik öppen i chrome kanske jag kan nå 7-8 timmar men det är inte mitt användningsmönster. Använder egentligen inga krävande applikationer mer än chrome, office-paketet och SPSS ändå är "all-day battery life" bara att glömma. Är det så här med alla ultrabooks eller finns det någon som klarar 8 timmar vid normalt kontorsarbete? Typ några applikationer öppna samtidigt och ljusstyrkan på medel? Är trött på att ständigt behöva ladda den. Tror batteritiden var lite bättre från början men det verkar orimligt att ett batteri ska försämras på lite drygt ett halvår.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av flipp:

Finns det någon sådan? Jag köpte en Asus UX330CA (med m3-7Y30) i början på året. Har varit nöjd med prestandan och skärmen men batteriet räcker oftast "bara" 4-5 timmar. Surfar jag med låg ljusstyrka och en flik öppen i chrome kanske jag kan nå 7-8 timmar men det är inte mitt användningsmönster. Använder egentligen inga krävande applikationer mer än chrome, office-paketet och SPSS ändå är "all-day battery life" bara att glömma. Är det så här med alla ultrabooks eller finns det någon som klarar 8 timmar vid normalt kontorsarbete? Typ några applikationer öppna samtidigt och ljusstyrkan på medel? Är trött på att ständigt behöva ladda den. Tror batteritiden var lite bättre från början men det verkar orimligt att ett batteri ska försämras på lite drygt ett halvår.

Lenovo X260 som jag har klarar 9-14h på en laddning beroende på last.
Jag har utrustat den med det stora batteriet. Brukar även ha med mig det lilla batteriet och byta om det krisar. Går ju att köpa extra batterier och externa batteriladdare om man har extrema användningsmönster. Batteriet hot-swappas då det sitter 20 Wh internt batteri i datorn.

X270 borde finnas ute och även T470-serien skall ha stöd för samma batterier som X270.
Jag sitter alltså med närmare 90 Wh med stora batteriet på 70 Wh monterat. Det är nästan dubbla mot många andra modeller. Notera dock att den inte är lika "sexig" som många andra ultrabooks.

Men den vinner på alla punkter där det betyder något för mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Intressant. Dock antar jag att det stora batteriet sticker ut nedtill och gör datorn tyngre? Skulle helst vilja ha en ultrabook med bättre batteritid. Jag var nära att köpa Macbook Air 13 för den hävdar många räcker riktigt länge men den faller på grund av den kassa skärmen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av flipp:

@DavidtheDoom: Intressant. Dock antar jag att det stora batteriet sticker ut nedtill och gör datorn tyngre? Skulle helst vilja ha en ultrabook med bättre batteritid. Jag var nära att köpa Macbook Air 13 för den hävdar många räcker riktigt länge men den faller på grund av den kassa skärmen.

Ja, batterier väger. Vill du ha stort batteri så kommer vikten med. (Du kan inte ha kakan och äta den) Datorn väger ca 2 kg med det stora batteriet så inte allt för farligt. Med lilla batteriet väger datorn ungefär 1.5 kg.

Om du verkligen vill ha något som är lätt men med vettig batteritid så får du väl titta på HP Spectre med sina 60 Wh.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, batterier väger. Vill du ha stort batteri så kommer vikten med. (Du kan inte ha kakan och äta den) Datorn väger ca 2 kg med det stora batteriet så inte allt för farligt. Med lilla batteriet väger datorn ungefär 1.5 kg.

Om du verkligen vill ha något som är lätt men med vettig batteritid så får du väl titta på HP Spectre med sina 60 Wh.

Vilken Spectre tänker du på då? Hittade en recension där de hävdar att den har "Below-average battery life".
https://www.laptopmag.com/reviews/laptops/hp-spectre

Permalänk
Medlem

Laopten jag har i sign klarar ca 8 timmar, men 3450 är betydligt svagare än core m.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
99:e percentilen

Har inga precisa siffror, men min ThinkPad X1 Carbon brukar räcka hela arbetsdagen (med energischemat Balanced). Datorn väger 1,14 kg och kan lätt köras passivt kyld med TPFanControl. Dess tangentbord utklassar dessutom UX330CA:s, som jag först köpte, och den har två Thunderbolt 3 som båda stöder laddning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Surfar nu med lägsta ljusstyrkan och en flik öppen i Chrome. Inga andra program öppna. Har 85% batteri kvar och den estimerar att 4 timmar och 20 minuter återstår. Kollar runt på reviews och många hävdar att den ska ha bra batteritid. I det scenario jag kör nu (lägsta ljusstyrkan, surf med en flik) ska den klara runt 8-10 timmar enligt tester på nätet. Undrar om jag har ett måndagsex. eller om om batteriet hunnit nötas ner rejält på bara ett halvår? Minns att batteritiden var bättre i början (men inte fantastisk). Kan det hjälpa att installera om Windows?

ThinkPad X1 Carbon känns riktigt bra, har tittat på den i butik tidigare. Dock verkar den uppmätta batteritiden i reviews inte vara mycket högre än UX330CA så då är jag rädd för att jag lägger 14 000 kr på en ny dator som efter ett halvår har ungefär lika dålig batteritid.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alling:

Har inga precisa siffror, men min ThinkPad X1 Carbon brukar räcka hela arbetsdagen (med energischemat Balanced). Datorn väger 1,14 kg och kan lätt köras passivt kyld med TPFanControl. Dess tangentbord utklassar dessutom UX330CA:s, som jag först köpte, och den har två Thunderbolt 3 som båda stöder laddning.

Hade man bara kunnat få X280 med thunderbolt och 4-kärnig ULV eller Carbon X1 med externt och internt batteri som X2xx-serien så hade jag köpt på direkten!

Dock är det lite litet batteri i Carbon X1 för mig personligen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har precis laddat hem programmet batterybar och den säger att batteriet har drabbats av 13% slitage. Kan det stämma på ett halvårs användning? Låter orimligt mycket.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av flipp:

Har precis laddat hem programmet batterybar och den säger att batteriet har drabbats av 13% slitage. Kan det stämma på ett halvårs användning? Låter orimligt mycket.

Kan mycket väl stämma. Hänger mycket på hur du använder batteriet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Vilken Spectre tänker du på då? Hittade en recension där de hävdar att den har "Below-average battery life".
https://www.laptopmag.com/reviews/laptops/hp-spectre

Spectre x360-13 har 57.8 Wh batteri. Jag kör oftast med laddaren inkopplad men enligt recensioner har den riktigt bra batteritid.

https://www.notebookcheck.net/HP-Spectre-x360-13-w023dx-Conve...
"Runtimes on the Spectre x360 13 are incredibly long."
http://www.techradar.com/reviews/hp-spectre-x360-2016/2
"Battery life is the biggest standout performance of this laptop and it’s largely thanks to a massive 57.8-watt hour (WHr) battery."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Spectre x360-13 har 57.8 Wh batteri. Jag kör oftast med laddaren inkopplad men enligt recensioner har den riktigt bra batteritid.

https://www.notebookcheck.net/HP-Spectre-x360-13-w023dx-Conve...
"Runtimes on the Spectre x360 13 are incredibly long."
http://www.techradar.com/reviews/hp-spectre-x360-2016/2
"Battery life is the biggest standout performance of this laptop and it’s largely thanks to a massive 57.8-watt hour (WHr) battery."

Det låter bra men UX330 som jag har fick typ lika bra total batteritid i notebookchecks jämförelse. https://www.notebookcheck.net/Face-Off-Asus-Zenbook-UX360UA-v...
Kanske får installera om Windows och se om det blir bättre då, om det är något som ligger och suger batteri i bakgrunden. Även med batterislitage inräknat borde den räcka längre än 5 timmar med surf på lägsta ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Har precis laddat hem programmet batterybar och den säger att batteriet har drabbats av 13% slitage. Kan det stämma på ett halvårs användning? Låter orimligt mycket.

Går du konstant igenom många laddningscykler i veckan så kan det stämma. Batterier slits och håller för x antal hundra "hela" laddningscykler helt enkelt, såklart dock med variation på olika typer av batterier. Men det är stor skillnad på livstiden ifall man brukar ha nätkabeln i sin dator och använder batteriet ner till 50% nån gång ibland bara, eller kör det i botten regelbundet.

Så det är tyvärr nåt du får räkna med när du köper nytt. Antingen ha god marginal för batterislitage eller köpa nya batterier efter hand helt enkelt.

Jag har en 10 år gammal Dell-laptop som höll i runt 4 timmar batteritid när den var ny, nu får jag väl bokstavligen ut 20 minuter ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Går du konstant igenom många laddningscykler i veckan så kan det stämma. Batterier slits och håller för x antal hundra "hela" laddningscykler helt enkelt, såklart dock med variation på olika typer av batterier. Men det är stor skillnad på livstiden ifall man brukar ha nätkabeln i sin dator och använder batteriet ner till 50% nån gång ibland bara, eller kör det i botten regelbundet.

Så det är tyvärr nåt du får räkna med när du köper nytt. Antingen ha god marginal för batterislitage eller köpa nya batterier efter hand helt enkelt.

Jag har en 10 år gammal Dell-laptop som höll i runt 4 timmar batteritid när den var ny, nu får jag väl bokstavligen ut 20 minuter ungefär.

Jag använder den med batteri dagligen så det är nog där skon klämmer då. Den varnar ju vid 10 eller 15 procent så där omkring brukar jag ladda den igen. Kör den aldrig helt i botten.

Idealet är nog att hitta en dator som ger minst 12 timmar surf i början så man ligger på 7-8 timmar efter ett år, samtidigt vill jag inte ha en 2KG koloss att släpa på. Kanske är mina krav orimliga. Hade hoppats man kommit längre med att trimma ned energiförbrukningen, har för mig att Macbook Air hade runt 10 timmar surf redan för 5 år sedan. Verkar inte ha hänt så mycket sedan dess...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Jag använder den med batteri dagligen så det är nog där skon klämmer då. Den varnar ju vid 10 eller 15 procent så där omkring brukar jag ladda den igen. Kör den aldrig helt i botten.

Idealet är nog att hitta en dator som ger minst 12 timmar surf i början så man ligger på 7-8 timmar efter ett år, samtidigt vill jag inte ha en 2KG koloss att släpa på. Kanske är mina krav orimliga. Hade hoppats man kommit längre med att trimma ned energiförbrukningen, har för mig att Macbook Air hade runt 10 timmar surf redan för 5 år sedan. Verkar inte ha hänt så mycket sedan dess...

Du har ju också alternativet att byta batteri när det börjar bli slitet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så du inte har problem med drivrutinen för touchpaden. På min ux303ln i sign sköt processoranvändningen och frekvensen i taket så fort jag använde två fingrar på touchpaden, inte optimalt när man scrollar pdfer hela dagarna haha. Det krävdes lite reserach och en drivare från nyare modell för att lösa problemet. Batteritiden gick från 3-4 timmar till 6-7 timmar för mina användningsområden.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du har ju också alternativet att byta batteri när det börjar bli slitet

Skickades från m.sweclockers.com

Vågar man göra ett batteribyte på egen hand? Ser att ett nytt batteri kostar ca 1000 kr på ebay.

Permalänk

Batteri bör du kunna byta väldigt enkelt

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden, men jag kör Zenbook 3, drygt 9h batteritid i word + chrome. Mycket nöjd och den väger bara 0.92kg.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk

Skulle slå ett slag för Dell XPS 15 man kan och får byta batteri själv utan att bryta garantin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Det låter bra men UX330 som jag har fick typ lika bra total batteritid i notebookchecks jämförelse. https://www.notebookcheck.net/Face-Off-Asus-Zenbook-UX360UA-v...
Kanske får installera om Windows och se om det blir bättre då, om det är något som ligger och suger batteri i bakgrunden. Även med batterislitage inräknat borde den räcka längre än 5 timmar med surf på lägsta ljusstyrkan.

Fast i testet är det UX360UA med i7-6500U? Hittade en review med m6Y30 och då är det betydligt större skillnad (ca 3 h i deras WiFi 1.3 test, med fördel för Spectre X360) https://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-UX360CA-FC060T-Con...

Tittat på Dell XPS 13? Modeller med i5 och FHD verkar få bortåt 10-11 timmar i de recensioner jag sett. Nu har de dessutom precis uppdaterat till Kaby Lake Refresh så du får 4C/8T "på köpet".

Här är en påbörjad recension fast med i7 och QHD-skärm, så du bör kunna räkna med bättre batteritid än så.
https://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-13-i7-8550U-QHD-Laptop...

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är lätt att hitta datorer med utbytbara batterier i ultrabook-klassen idag - men det är en ganska viktig detalj att batteriet är lätt att byta om du är en 'poweruser' och kör med batteriet under 15% laddgrad var dag - kör man så långt ned så räknas det som en full cykel, dvs. full->tomkörning. Om det går till 0% eller stannar vid 15% är ganska egalt - det sliter lika illa på batteriet...

Att bara ladda ur delvis betyder i praktiken att batteriet aldrig går under 50% laddgrad och då har du kapat hälften av tänka drifttiden. - dvs. batteriet bör klara 16 timmar vid full -> tom om du tänker köra 8 timmar/dag

Det som också sliter illa på batteriet är toppladdning sista timmen i alddningen- dvs de sista 15% till fulladdning - en del BIOS/hjälpprogram så kan man ställa ned nivån så att den tex. slutar ladda batteriet vid 85% laddningsgrad och inte går till 100%. Med andra ord för lång batterilivslängd som klarar många cycler så bör man inte ladda mer än 85% och inte urladda till mer än 50% - dvs att man nyttjar ca 35% av batteriets totala kapacitet var dag.

och slutligen - stor batterikapacitet väger, och har alltid gjort det, och vi kommer inte att se några revolutionerande steg på länge än när det gäller lagrad energi på mindre volym och mindre vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det kanske inte är lätt att hitta datorer med utbytbara batterier i ultrabook-klassen idag - men det är en ganska viktig detalj att batteriet är lätt att byta om du är en 'poweruser' och kör med batteriet under 15% laddgrad var dag - kör man så långt ned så räknas det som en full cykel, dvs. full->tomkörning. Om det går till 0% eller stannar vid 15% är ganska egalt - det sliter lika illa på batteriet...

Att bara ladda ur delvis betyder i praktiken att batteriet aldrig går under 50% laddgrad och då har du kapat hälften av tänka drifttiden. - dvs. batteriet bör klara 16 timmar vid full -> tom om du tänker köra 8 timmar/dag

Det som också sliter illa på batteriet är toppladdning sista timmen i alddningen- dvs de sista 15% till fulladdning - en del BIOS/hjälpprogram så kan man ställa ned nivån så att den tex. slutar ladda batteriet vid 85% laddningsgrad och inte går till 100%. Med andra ord för lång batterilivslängd som klarar många cycler så bör man inte ladda mer än 85% och inte urladda till mer än 50% - dvs att man nyttjar ca 35% av batteriets totala kapacitet var dag.

och slutligen - stor batterikapacitet väger, och har alltid gjort det, och vi kommer inte att se några revolutionerande steg på länge än när det gäller lagrad energi på mindre volym och mindre vikt.

Förstår att det ideala är att hålla sig mellan 50 och 85 procent men i praktiken blir det ju rätt besvärligt att trixa med laddaren hit och dit utifrån aktuellt batteriprocent.

Märkligt att jag inte upplevt samma batterislitage på mina smartphone för de används ju på ungefär samma sätt. Något som dock hänt på smartphoneområdet är ju att systemchippen blivit mycket mer strömsnåla så batteritiden är klart bättre med samma batteristorlek idag jämfört med för bara några år sedan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av flipp:

Förstår att det ideala är att hålla sig mellan 50 och 85 procent men i praktiken blir det ju rätt besvärligt att trixa med laddaren hit och dit utifrån aktuellt batteriprocent.

Märkligt att jag inte upplevt samma batterislitage på mina smartphone för de används ju på ungefär samma sätt. Något som dock hänt på smartphoneområdet är ju att systemchippen blivit mycket mer strömsnåla så batteritiden är klart bättre med samma batteristorlek idag jämfört med för bara några år sedan.

Den största anledningen är att batteriet aldrig blir bättre än den sämsta cellen. Ett datorbatteri har generellt sett 2-6 celler. Oftast 3 i serie även om andra antal förekommer rätt ofta med.

Är en av dessa potatis och tappar 15% kan man grovt säga att hela batteriet tappar 15%.

Din mobiltelefon har bara en cell i sitt batteri. Om den mår bra så mår den bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har inga precisa siffror, men min ThinkPad X1 Carbon brukar räcka hela arbetsdagen (med energischemat Balanced). Datorn väger 1,14 kg och kan lätt köras passivt kyld med TPFanControl. Dess tangentbord utklassar dessutom UX330CA:s, som jag först köpte, och den har två Thunderbolt 3 som båda stöder laddning.

Skrivet av flipp:

ThinkPad X1 Carbon känns riktigt bra, har tittat på den i butik tidigare. Dock verkar den uppmätta batteritiden i reviews inte vara mycket högre än UX330CA så då är jag rädd för att jag lägger 14 000 kr på en ny dator som efter ett halvår har ungefär lika dålig batteritid.

Kolla att det är 5:e generationens X1 Carbon du kollar på och läser reviews om, där prisar de i regel batteritiden. Det är stor skillnad mellan den och 4:e gen. Allings kommentar om Thunderbolt 3 skvallrar om att han har 5:e generationen.

Sidonotis: Har själv en 4:e gen med strömslukande 1440p-skärmen, den ger mig ca 6h på en laddning.
Sidonotis 2: Förutom tangentbordet på X1 så spelar CPU:n i en annan liga också mot Asusen

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Inaktiv

Lenovo ThinkPad X1 Carbon med den lägst specade processorn och 1080p-skärm utan touch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hur fort batterier slits beror i hög grad på vilka batterier man fick i sin laptop.

de stora - Samsung, LG, Sony gör i regel kvalitetsbatterier (men det kan variera med batch även här), men är det annat dret från mer okända tillverkare (typiskt funna i 'piratbatterier') så är hållbareheten oftast väldigt mycket mindre och varje urladdning tar en rejälare tugga av batteriets totalkapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

@DavidtheDoom: Intressant. Dock antar jag att det stora batteriet sticker ut nedtill och gör datorn tyngre? Skulle helst vilja ha en ultrabook med bättre batteritid. Jag var nära att köpa Macbook Air 13 för den hävdar många räcker riktigt länge men den faller på grund av den kassa skärmen.

Har en macbook air 13 via min skola, den är otrolig batteritid om man bara är i OSX delen och man inte gör extrema saker som att spela eller sånt. Vid vanligt skolarbete så behöver jag inte ladda på flera dagar om man bara använder program som word, excel eller andra office program.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikf1:

Har en macbook air 13 via min skola, den är otrolig batteritid om man bara är i OSX delen och man inte gör extrema saker som att spela eller sånt. Vid vanligt skolarbete så behöver jag inte ladda på flera dagar om man bara använder program som word, excel eller andra office program.

Var nära att köpa en Air innan jag slog till på UX330CA. Är rätt säker på att jag varit nöjd med batteritiden på den. Alla som har den tycker att batteritiden är superb. Akilleshälen på Air är skärmen som är löjeväckande på en laptop 2017. Kanske hade det dock varit värt att leva med en sämre skärm för att få batteritiden och touchpaden på Air. Mac OS kan jag leva med.