Moto G5 felköp, annan mobil men vilken

Permalänk
Medlem

Moto G5 felköp, annan mobil men vilken

Införskaffade mig en Lenovo Moto G5 men jag ogillar att inte kunna lägga in
vanliga telefonkontakter utan de måste gå igenom email!!!! Jag vill inte ha
mina telefonkontakter i mailkontakter .

Så nu sitter jag här med ett abonnemang 21 månader framåt.
Vill ha en annan smartphone som återger färgerna bra vid fotografering
samt att jag kan lägga in telefonkontakter som telefonkontakter
och inte genom mail (google). Finns det någon sådan billig smartphone?
Någon som vet? Jag har tidigare haft en HTC one M8, bra på alla sätt
utom att återge färgerna vettigt vid fotografering.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte riktigt
https://www.youtube.com/watch?v=ogSLjmJlRqg
Ser ut som "vanligt"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

vad menar du med att du måste lägga till dom via email?

https://www.verizonwireless.com/support/knowledge-base-88662/

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic:

Bild kommer senare

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:
Så ser det ut i min moto, inte som filmen visar på Youtube.
Under prickarna som Youtube-filmen visar så ser det inte
ut under mina "prickar"
Nedan länk till foto för att lägga till kontakter i min moto
http://hem-sidan.com/diverse_foton.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anne-58:

@Mr_Lazy:
ut under mina "prickar"

Inget SIM kort betyder att kontakterna bara kan sparas till ditt google konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anne-58:

@Mr_Lazy:
ut under mina "prickar"

Du kan väl bara trycka och ändra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

Jag har simkort, använder telefonen dagligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anne-58:

@Svensktiger:

Jag har simkort, använder telefonen dagligen

Såg SIM korts ikonen och antog att det var problemet

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Du kan ska trycka och ändra?

Trycka och ändra!! Var då någonstans!
Är lite less på denna mobil nu, så jag har lite
problem att ta in infon ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anne-58:

@Mr_Lazy:
ut under mina "prickar"

Borde gå att ändra till telefon eller sim också, går det inte peka på fältet där mailadressen står och välja annat?

Annars så sparas det inte via mail så som du har det nu, utan mailadressen är ID för ditt Googlekonto, så alla nummer du sparar synkas på Googlekontot, men du kommer förstås åt dessa lokalt också.

Fördelen med detta är tex att om du har en stor kontaktbok så följer den med när du byter telefon, utan att du behöver göra nått, bara samma Googlekonto användes, samma gäller installerade appar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anne-58:

@Cenorida: Du kan ska trycka och ändra?

Trycka och ändra!! Var då någonstans!
Är lite less på denna mobil nu, så jag har lite
problem att ta in infon ....

Tryck på texten där det står att kontakterna sparas till Google, så borde det säkerligen komma upp några valbara alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:
Tack för förklaringen, nej det går inte att klicka/trycka på den ikonen.

Jag vill ha mina kontakter i telefon inte i nån mailkontaktbok, hellre
i telefon el i simkortet. Vill ju allra helst slippa google helt om det
är möjligt men det får jag nog drömma om..

Så nån vettig mobil med endast telefonkontakter och återger
färgerna vid fotografering...Förslag!

Permalänk
Medlem

Offtopic:

Vilket bolag sålde mobilen till dig? Var det Mobilarena? Mobilizera/Viggo?

Visa signatur

RTX 4080 - AMD RYZEN 7 7800X3D - CORSAIR 1000W - FURY BEAST RGB 32GB RAM @ 6000 MHZ - CORSAIR 4000D AIRFLOW - MSI PRO X670-P - CORSAIR - H100I ELITE CAPELLIX - KINGSTON M.2 2TB

Permalänk
Medlem

Det är din kontakt app som inte stödjer att spara till telefon eller sim. Enklast är att bara ladda ner en valfri från play store.

tips också: istället för att ta suddiga kort på din telefon med en annan telefon(?) ta en screenshot i stället. (power+volym ner(oftast))

https://play.google.com/store/apps/collection/search_results_...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Googlade lite och tydligen går det inte att spara kontakterna i telefonen... @Anne-58 Testa att ladda hem en ny dialer & contacts-app från Google Play, ex. True phone, Exdialer eller liknande.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det är din kontakt app som inte stödjer att spara till telefon eller sim. Enklast är att bara ladda ner en valfri från play store.

tips också: istället för att ta suddiga kort på din telefon med en annan telefon(?) ta en screenshot i stället. (power+volym ner(oftast))

https://play.google.com/store/apps/collection/search_results_...

Skrivet av Kent:

Googlade lite och tydligen går det inte att spara kontakterna i telefonen... @Anne-58 Testa att ladda hem en ny dialer & contacts-app från Google Play, ex. True phone, Exdialer eller liknande.

Är ni säkra? I denna video lyckas han dock https://www.youtube.com/watch?v=ogSLjmJlRqg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Offtopic:

Vilket bolag sålde mobilen till dig? Var det Mobilarena? Mobilizera/Viggo?

Jag skickade efter från Comviq

Permalänk
Medlem

@Kent:

Tack ni båda som rekommenderar att jag ska hämta ner appar !
Jag får prova mig fram..

Och tack för infon att det inte går att spara kontakterna på annat sätt,
det känns bra för då får jag bekräftat att jag inte är helt bakom

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Hej. Har en Moto G5 själv och stämmer som Anne-58 skriver.
I videon så där det står "Phone-only, unsynced contact" där har jag de konton som jag aktiverat "kontakt sync" med telefonen och inte det valet. Så tror att telefonen i videon är inte kopplad med ett google konto.
Så man måste använda en separat app för att skapa kontakter på SIM kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är ni säkra? I denna video lyckas han dock https://www.youtube.com/watch?v=ogSLjmJlRqg

Jag kollade precis på min Moto G5S plus och de enda alternativen som finns är via något konto. Alla mina kontakter är på mitt google konto men efter jag bekräftade mitt google konto så får jag inte upp de andra alternativen längre. Skumt men inget som stör mig iallafall

@gadher: Exportera till sim går att göra i standardappen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

@infigo: Aaaa. Missade det. Läste bara importera.

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Yes, laddade ner googles kontaktbok till min galaxy S8, och från den går det inte att spara lokalt, men det går i min vanliga app. Udda funktion att ta bort tycker jag..

Personligen tycker jag det bara är fördelar med att spara kontakterna i molnet, så man slipper bli av med dom när man byter telefon, installerar om den, eller att den går sönder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte återger färger korrekt? I vilka situationer brukar du ta kort där färgerna inte ser bra ut? Inomhus, utomhus, både och?

Moto G5:s kamera är/var bland de bättre i sin prisklass, men har som alla andra budgetlurar problem när ljuset inte är bra. Gå till en butik och testa att ta bilder med en telefon om du vill vara säker på att det passar ditt användningområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Inte återger färger korrekt? I vilka situationer brukar du ta kort där färgerna inte ser bra ut? Inomhus, utomhus, både och?

Moto G5:s kamera är/var bland de bättre i sin prisklass, men har som alla andra budgetlurar problem när ljuset inte är bra. Gå till en butik och testa att ta bilder med en telefon om du vill vara säker på att det passar ditt användningområde.

Moto återger färgerna bra, där har jag inget negativt att säga .

Permalänk
Medlem

Ska ju gå.

I min variant av googles kontaktapp så måste man när man skapar en ny kontakt aktivt klicka på "visa ytterligare fält", därefter kan man välja Google eller lokalt genom att klicka på fältet där det står att kontakten lagras i Google-kontot.

Moto G5 verkar ju använda googles kontaktapp så det lär ju gå där också.

Kan ju vara så att användaren har nekat "Contacts" att komma åt lokal lagring första gången frågan dök upp, då lär inte alternativet vara valbart längre.