Hur mycket data drar Google Maps?

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket data drar Google Maps?

Imorgon skall vi resa till USA från Arlanda. Bor ca 6 timmar från flygplatsen med bil, och har aldrig varit på Arlanda förut.
Då tänkte jag använda Google Maps som GPS i bilen, för att navigera fram till hotellet vid flygplatsen.

Dock är jag osäker på några saker gällande Google Maps appen:

* Hur mycket data kommer det att gå åt på min bilresa på ca 60 mil?

* Varnar appen för eventuella olyckor och bilköer?

* Övrigt att tänka på?

Väldigt tacksam för snabba svar, då avresan till Sthlm är imorgon förmiddag.

Permalänk
Avstängd

Använder väldigt lite, ett tips är dock att i stället tanka hem waze som även varnar för olyckor/köer/poliser vilket google maps inte gör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Använder väldigt lite, ett tips är dock att i stället tanka hem waze som även varnar för olyckor/köer/poliser vilket google maps inte gör

Ok, har just nu 2.28 GB datasurf kvar på mitt abonnemang.

Kommer det att räcka 60 mil, eller behöver jag tanka mer datasurf?

Såg idag när jag sökte på rutten, att Google Maps visst varnar för olyckor samt bilköer.

Tråden gäller bara Google Maps.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så kan man också navigera offline i Google Maps?

Permalänk
Medlem

Bara tanka ner offlineområde på wifi.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Är google cache borttaget? Gick ju cacha ett område med en fyrkand o ladda ner den över en tid

Permalänk
Medlem

Både i juli och i augusti gjorde jag resor på ca 25mil enkel väg med Maps påslagen, och sammanlagda dataförbrukningen för appen under bägge månaderna är 100mb. Då är det också inkluderat eventuella andra kartsökningar jag gjort.
Du kan navigera lugnt, dina 2Gb räcker långt.

Permalänk
Inaktiv

Det drar sjukt mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mieriola:

Både i juli och i augusti gjorde jag resor på ca 25mil enkel väg med Maps påslagen, och sammanlagda dataförbrukningen för appen under bägge månaderna är 100mb. Då är det också inkluderat eventuella andra kartsökningar jag gjort.
Du kan navigera lugnt, dina 2Gb räcker långt.

Ok, tack för ett bra svar. Precis det man ville höra inför imorgon

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd

Bättre att ladda ner HereWeGo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Är google cache borttaget? Gick ju cacha ett område med en fyrkand o ladda ner den över en tid

Finns en stor fet knapp i google maps appen som säger "offline maps" som låter dig, precis som du säger. Välja en fyrkant på kartan att ladda ned och spara offline.
området stockholm ned mot växjö tar enligt google maps, 245MB.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Använd Here WeGo och ladda ner hela sverige i mobilen. Då tar det inga data alls. Du kan även ladda ner den delstat i USA dit du åker och använda den offline i USA.

Permalänk
Medlem

Dina 2.28Gb är nog 0 i usa pga roaming?

Permalänk

Behöver du verkligen ha gps:en på alla 60 milen? Stockholm är väl rätt välskyltat numera? Kör Google Maps sista biten mot Arlanda så räcker surfpotten utan problem..

Permalänk
Skrivet av Nedomansky:

Behöver du verkligen ha gps:en på alla 60 milen? Stockholm är väl rätt välskyltat numera? Kör Google Maps sista biten mot Arlanda så räcker surfpotten utan problem..

Jag håller med detta
Bra skyltat ända till arlanda från vars man ens kommer
tuta o kör o läs på vägskyltarna bara

om du nu inte tänk köra "off-road" vill sägta då gäller andra regler

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Till Arlanda är det välskyltat från alla håll. Jag hade kört i stort sett hela vägen på skyltar, sen stannat till någonstans efter avfarten och matat in hotellets adress i Maps.

Permalänk
Medlem

Google Maps drar nästan ingenting. Du kan dessutom ladda ner kartorna hemma på wifi om du nödvändigtvis måste.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Du behöver väll inte ha gps:n på hela vägen till Stockholm? De är ju busenkelt att hitta till Stockholm, skyltar överallt. Men när du börjar närma dig Stockholm skulle du ju kunna sätta på gps:n.