Asus eller Abit moderkort till AMD processor

Permalänk
Medlem

Asus eller Abit moderkort till AMD processor

Vilket av Abit NF7-S rev 2.0 eller ASUS A7N8X Deluxe är bäst? Vad skiljer dem åt? Har dem några för- respektive nackdelar gentemot varandra?

Permalänk
Medlem

Abit har allt som ASUS har till ett billigare pris + att den klockar bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Det som skiljer är att Asus-kortet har RAID vilket Abit inte har samt att Asus-kortet har fler USB-portar. Sedan har Asus ingen fläkt på NB, det kan ju ses som både fördel och nackdel. Annars är de ganska likvärdiga.

Visa signatur

"?"

Permalänk

Jag har för mig att Abit inte har Nvidias "soundstorm" ljud. Man har snikat in där.
Men det är lite bättre att överklocka med i gengäld.

Det beror i så fall på vilket man prioriterar. Måste man köpa ett ljudkort för mellan 1000-2000 för att få samma ljud som med Asus är det ju mindre trevligt IMO.

Å andra sidan är Asus-kortet rätt problematiskt och känns inte som någon helt lyckad produkt. Den första versionen gick knappt att köra fsb på mer än 175. Det är väldigt dåligt! Sedan lär det vara problem med SAta. Information som raderas och liknande.
På många Asus-kort(Nforce2) har biosen slutat fungera utan att det alls berott på användaren. De har inte bootat helt enkelt
Det känns lite som att beta testa hårdvara att köpa sådana produkter. Det kan kanske disskuteras om allt kan skyllas på Asus eller om Nvidia också har ett ansvar. Men jag har sett fler som har haft problem med Asus jämfört med Abit.

Visa signatur

Hälsningar RM!

Permalänk

Helt klart ABIT!!! Inga problem med Abitkortet men har hört en hel del störande saker om ASUS kortet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RM Andersson
Jag har för mig att Abit inte har Nvidias "soundstorm" ljud. Man har snikat in där.

Abit er Soundstorm sertifisert.. det er Asus som ikke det.. de mistet den.

Jeg ville valgt Abit.. de klokker mye bedre..

Visa signatur

AMD XP2500+@ 2616Mhz 227*11.5 - Abit NF7 v2.0 - Twinmos /m WB BH5 PC3200 - innovaFlatFlow-O-Matic - Hayden Giant - Hercules 9800np 128MB @ 450/365 -21197 3DMark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Det som skiljer är att Asus-kortet har RAID vilket Abit inte har samt att Asus-kortet har fler USB-portar. Sedan har Asus ingen fläkt på NB, det kan ju ses som både fördel och nackdel. Annars är de ganska likvärdiga.

Abit har väl också RAID? SATA RAID. Det enda kortet med PATA RAID jag känner till är Cahintech

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Asus har dual LAN annars är dom väll dom rätt lika förutom att abit kortet är bättre