Permalänk

Defekt nätverksuttag?

Hej,

Tänkte passa på att fråga här och kanske får mitt problem löst, för att dra det hela kort, köpte en lägenhet i våras där det ingår 1Gbit bredband, har haft problem med det från första början då oavsett router som använts(6st olika) så har wan porten tappat anslutningen för att sedan återfå men endast till 100Mbit, har även prövat med i mitt tycke alldeles för många nätverkskablar både helt nya och icke nya men 100% fungerande(förutom här då) har även under denna perioden prövat med olika inställningar och firmwares i routrarna utan framgång, det har hållit sig allt från 10min tills för en vecka sedan då den nuvarande routern hade hållit sig utan tappet i 40dagar, när problemet sker måste routern startas om och sedan fungerar det tills problemet uppstår igen..
Tog kontakt med bahnhof i veckan då det senaste veckan blivit sämre och sämre då det kan krävas ett tiotal omstarter av routern för att få det att fungera om än bara för en kortare stund varje gång...
Fick sedan mejl från en av deras tekniker som såg vid check att routern började länka i 100Mbit, så han gjorde en kabelmätning och upptäckte att det är kortslutning på dem två sista kabelparen i uttaget.
Då det ej är dem som har installerat uttagen här samt att ansvaret ligger på innehavaren av lägenheten enligt föreningen så valde jag att kolla närmre på uttaget men kan inte se problemet på kablarna, men däremot konfunderad kontakten mot nätverkskabeln om det kanske är där felet är?
därav jag skriver här för att kanske få se det hela med någon annans ögon, för om felet är uttaget så kommer det självklart att bytas ut.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

På de bilderna ser jag inget som ser ut att kunna orsaka kortis i kontakteringen.

Var går andra änden på kabeln? Kanske är fel på vägen? Föreningens ansvar, om det tillhör fastigheten?

Om du har tillgång till båda ändor på den så kan du prova den med en enkel nätverkstestare. De kan indikera om det är avbrott eller kortis i nått av paren

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
https://www.clasohlson.com/se/Kabeltestare-for-natverkskabel/...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

På de bilderna ser jag inget som ser ut att kunna orsaka kortis i kontakteringen.

Var går andra änden på kabeln? Kanske är fel på vägen? Föreningens ansvar, om det tillhör fastigheten?

Om du har tillgång till båda ändor på den så kan du prova den med en enkel nätverkstestare. De kan indikera om det är avbrott eller kortis i nått av paren

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
https://www.clasohlson.com/se/Kabeltestare-for-natverkskabel/...

Det är den enda delen som finns inne i fastigheten, resten går in i väggen och sedan ner i ett låst utrymme i källaren där all form av inkoppling finns, jo hade en tanke på det också men har tyvärr inte möjligheten då endast föreningen har tillgång till den andra änden, men om du inte kunde se något tydligt fel på uttaget så har jag förhoppningsvis inte blivit blind av problemet utan "bara" knäpp så jag får ta och prata med föreningen imorgon och hoppas på bra svar därifrån för detta problemet är väldigt frustrerande..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Det är den enda delen som finns inne i fastigheten, resten går in i väggen och sedan ner i ett låst utrymme i källaren där all form av inkoppling finns, jo hade en tanke på det också men har tyvärr inte möjligheten då endast föreningen har tillgång till den andra änden, men om du inte kunde se något tydligt fel på uttaget så har jag förhoppningsvis inte blivit blind av problemet utan "bara" knäpp så jag får ta och prata med föreningen imorgon och hoppas på bra svar därifrån för detta problemet är väldigt frustrerande..

det kan räcka att trycka till lite på kablarna,(har du en punch verktyg hemma så testa att trycka till dom igen)
ibland har det skurit lite dåligt så inte kontakten är kanon,
ramlar det ner till 100mb så är det nästan garanterat det som är problemet.
om du inte har jätte otur och fått en defekt kabel, det har ju hänt det med.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

det kan räcka att trycka till lite på kablarna,(har du en punch verktyg hemma så testa att trycka till dom igen)
ibland har det skurit lite dåligt så inte kontakten är kanon,
ramlar det ner till 100mb så är det nästan garanterat det som är problemet.
om du inte har jätte otur och fått en defekt kabel, det har ju hänt det med.

har inte ngt sådant verktyg men det kan alltid införskaffas, från första början så var det 10Mbit(100Mbit inom bolina) för att sedan gå upp till 100Mbit fram tills några år sedan då det blev 1000Mbit, men detta problemet kan ha funnits redan då bara att dem som bott här innan inte vetat bättre, min förrförra bostad inom samma fastighet hade liknande problem men det skedde med längre mellanrum med problem, men det kan när man tänker efter hänga ihop med mitt problem då det går till samma inkoppling i källaren så får hoppas föreningen åtgärdar såvida det inte är mitt uttag det är fel, så ska pröva med en punch down om det hjälper annars är jag kluven för jag kan inte se ngt fel på uttaget...

Visa signatur