VARNING för vissa Displayport-kablar - Kan skada GPU!

Permalänk
Medlem

Jaja. Nu hittade man hit. En morgon för inte längesen hade mitt grafikkort klappat ihop, mitt relativt nya gtx1080. Hittas ej som enhet i windows osv... kan ju vara pci-slot etc men hade även skumma problem som nämnts i tråden ibland med 970't jag hade innan också (samma kabelskrälle) men det kortet gick aldrig sönder iaf.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
CS-mästare

Köpte följande dp-kabel på Inet:
https://www.inet.se/produkt/8906037/displayport-1-2-ha-ha-sva...

Och får ibland svart skärm med felmeddelandet "Out of range" på min xl2420z trots att jag satt 1920 144hz som upplösning. Det sker slumpmässigt och läste precis en tråd på ocn att det kunde vara att kabeln försöker mata ström till skärmen, har jag fel kabel?

Permalänk

Trodde alla körde på HDMI nuförtiden.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av SE_Larsson:

Trodde alla körde på HDMI nuförtiden.

Kan inte få 144hz med den hdmi-versionen jag har. Mig veterligen börjar DP ta över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Köpte följande dp-kabel på Inet:
https://www.inet.se/produkt/8906037/displayport-1-2-ha-ha-sva...

Och får ibland svart skärm med felmeddelandet "Out of range" på min xl2420z trots att jag satt 1920 144hz som upplösning. Det sker slumpmässigt och läste precis en tråd på ocn att det kunde vara att kabeln försöker mata ström till skärmen, har jag fel kabel?

Har exakt samma kabel fast köpt från Webhallen, har använt dem i ca 1 år nu, först med ett 980 och nuvarande med 980ti.
Har haft små problem på båda korten och de har blivit ännu mer märkbara med windows 10, så jag har antagit att problemet var vid windows 10 så klart.

Jag snubblade över den här tråden och informationen förra veckan och har sedan kört med DVI och HDMI på mina båda skärmar och många om inte alla problemen har nu försvunnit.

Tyvärr måste jag ha DP för att köra båda mina skärmar i 120+ hz, då grafikkortet bara har 1 DVI port

Någon här som kan tipsa om en ordentlig DP kabel som man slipper få strul med? dvs. ej Pin20.
Skulle behöva kabel snarast möjligt. Har kollat runt fanatiskt de senaste dagarna och har ej hittat något vettigt eventuellt att det ej står något om den är 20pin eller 19pin.

Permalänk
Skrivet av obbeluff:

......

Någon här som kan tipsa om en ordentlig DP kabel som man slipper få strul med? dvs. ej Pin20.
Skulle behöva kabel snarast möjligt. Har kollat runt fanatiskt de senaste dagarna och har ej hittat något vettigt eventuellt att det ej står något om den är 20pin eller 19pin.

Det blir nog svårt då ingen utom trådskaparen vill testa med multimeter.
Någon skulle ju hur enkelt som helst kunna köpa ett dussin olika kablar från stora svenska butiker och testa dessa, men icke.
Enda svåra som jag ser det är att två händer kan bli lite lite. Man kan dock alltid fixera kabeln på något sätt, t.ex. tejpa den mot bordskanten eller liknande.
Själv äger jag ingen multimeter så från mig kommer ni inte se något test.

Edit: Om du går tillbaka och läser hela sidan fem så är det en person som faktiskt mätt en Deltacokabel. Och Ratatosk hittade till deras hemsida, www.deltaco.se där du finner produktdatablad för kablarna

#16767310

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jonte[YoT]:

Det blir nog svårt då ingen utom trådskaparen vill testa med multimeter.
Någon skulle ju hur enkelt som helst kunna köpa ett dussin olika kablar från stora svenska butiker och testa dessa, men icke.
Enda svåra som jag ser det är att två händer kan bli lite lite. Man kan dock alltid fixera kabeln på något sätt, t.ex. tejpa den mot bordskanten eller liknande.

Vi har försökt och det är i bästa fall två personer så att var och en kan koncentrera sig på sin kontakt. Men vår multimeter får inte utslag på något försök då kontaktytorna är för små. Fungerar fint med andra, betydligt större kontaktdon än DP. Så för att det ska bli praktiskt genomförbart måste man bygga en rigg med i princip två DP-honkontakter. Och går man så långt kan man lika gärna skapa en sluten lösning med batteri och lampa och liknande.

Men då måste någon med kunskap och handhavande bygga en sådan. Jag har då inte alls de färdigheterna. Så känner sig någon manad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vi har försökt och det är i bästa fall två personer så att var och en kan koncentrera sig på sin kontakt. Men vår multimeter får iinte utslag på något försök då kontaktytorna är för små. Fungerar fint med andra, betydligt större kontaktdon än DP. Så för att det ska bli praktiskt genomförbart måste man bygga en rigg med i princip två DP-honkontakter. Och går man så långt kan man lika gärna skapa en sluten lösning med batteri och lampa och liknande.

Men då måste någon med kunskap och handhavande bygga en sådan. Jag har då inte alls de färdigheterna. Så känner sig någon manad?

Hitta ett trasigt k-don med små nog terminaler(hylsa), pinna ur och lämna någon cm med kabel, skala, och isolera, krokodilklämmor.
Lättare än att balansera mätpinner på stift.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av frankof:

Hitta ett trasigt k-don med små nog terminaler(hylsa), pinna ur och lämna någon cm med kabel, skala, och isolera, krokodilklämmor.

Vad du beskriver är en hel färdighet, något man måste bygga upp under en lång tid att pillande med liknande uppgifter. Trasiga DP-kontakter har vi gott om. Men alla är hankontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad du beskriver är en hel färdighet, något man måste bygga upp under en lång tid att pillande med liknande uppgifter. Trasiga DP-kontakter har vi gott om. Men alla är hankontakter.

Så svårt är det inte
(jobbar som felsökare på Volvo )
Eftersom du bara är intresserad av två terminaler med lite kabel kan du ju klippa sönder k-donet, det borde gå att få ut två av 20 även om du bara krossare det.
Fast har du bara fel ende spelar det mindre roll.
Trasiga grafikkort då?
Klippa/löda av anslutningen och spara lite på rätt plats.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Bildexpert 📺

@frankof: Löda om lite trasiga grafikkort! Check!

Fast mer allvarligt, ringakta inte dina egna erfarenheter och kunskaper. Det du ser som enkelt är en värdefull färdighet. Var stolt över att det inte alls är självklart för någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@frankof: Löda om lite trasiga grafikkort! Check!

Fast mer allvarligt, ringakta inte dina egna erfarenheter och kunskaper. Det du ser som enkelt är en värdefull färdighet. Var stolt över att det inte alls är självklart för någon annan.

Nädå, jag vet att det inte är bara bara, därav "krossa bara", alla kan svänga en hammare mot et k-don på ett hårdt underlag.
Är det gjutet kan du ändå inte pinna ur.
Du lär ju inte krossa samtliga terminaler, och två hela borde det gå att få ut.
(det är inte så vanligt att vi gör så på jobbet, men det händer )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Det blir nog svårt då ingen utom trådskaparen vill testa med multimeter.
Någon skulle ju hur enkelt som helst kunna köpa ett dussin olika kablar från stora svenska butiker och testa dessa, men icke.
Enda svåra som jag ser det är att två händer kan bli lite lite. Man kan dock alltid fixera kabeln på något sätt, t.ex. tejpa den mot bordskanten eller liknande.
Själv äger jag ingen multimeter så från mig kommer ni inte se något test.

Edit: Om du går tillbaka och läser hela sidan fem så är det en person som faktiskt mätt en Deltacokabel. Och Ratatosk hittade till deras hemsida, www.deltaco.se där du finner produktdatablad för kablarna

#16767310

Ah, missade det helt, jag hoppade lite här och där i tråden.
Tack för att du hänvisar mig till relevant information, uppskattas!
Jag har kollat upp produktbladet på mina kablar(DP-1020) och enligt den är pin20 ej inkopplad. Intressant, då lär jag åter igen försöka leta rätt på mitt problem. ska testa att köra 1x DVI 1xDP etc. för att se när problemet tillkommer.
intressant nog så försvann dem när jag bytte kablar.

Permalänk
Medlem

@almness: Jag får ocså svart skärm emellanåt vid uppstart med samma kabel, fast jag har en längre variant. Tror den är 5 meter eller liknande. Det jag brukar göra då är att ta ut DP-kontakten och återansluta den.

Permalänk
Avstängd

Har haft min skärm i signaturen någon månad nu.
Och i början kändes det kinkigt med dp kabel,skärmen kunde krångla vid uppstart.
Tacka vet jag dvi.aldrig nåt klabb med det.
Dock funkar den felfritt nu,Har använt medföljande displayport kabel sen dag.1

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Är det detta jag har råkat ut för kanske?

De senaste par veckorna har datorn kraschat när skärmen går i strömspararläge. Har misstänkt att det är GPUn - alternativt moderkortet - som strular. Kanske är det DP-kabel som jag införskaffade ganska nyligen. Får testa lite...

Permalänk
Medlem

Någon som köpt en mini-DisplayPort till DisplayPort och upplevt detta problem? Är i tankarna att köpa en extern skärm till min Macbook Pro som jag tänkte koppla via Thunderbolt - DisplayPort.

Permalänk
Avstängd

Köpte en Deltaco kabel från Webhallen.( Som det rekommenderas)
Dock samma problem.:(

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Jag måste fråga, om nu detta är ett problem, varför har man designat själva anslutningen så helt igenom idiotiskt att detta har kunnat bli ett problem?

Som jag ser det så är detta knappast kabeltillverkarnas fel utan ett gravt designfel som inte borde vara där från början.

Faktiskt en grej som ensam skulle kunna få mig att välja bort hela standarden i nuläget om man inte rättar till det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

@Mizzarrogh:
Håller med dig helt,vad är detta????
Har kört med vga&Dvi,under många år,aldrig nåt klabb.
Mitt främsta problem är omstart av datorn.
Datorn känner inte av att det finns 1 skärm inkopplad.(Har 2 grafikkort har provat dp port på båda.)
Höll på med överklockning av cpu,som kräver många omstarter,när man ändrar inställningar i Bios.Det projektet fick ju läggas ner.
Och sen Windows ovanpå det,gillar ju inte direkt resetknappen,strömavbrott.
Då ska man reparera windows också.Rena skämtet ju alltihop.
Händer dock inte varje gång jag startar om.Är typ 50&50.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mizzarrogh: VESA har designat med tanke att kunna slippa separat strömförsörjning för adaptrar och signalomvandlare. Allt skulle kunna strömförsörjas via skärmen. Vilket är en god tanke.

Fast det finns inte mycket (jag vet då ingen) produkter som använder detta. Lägg till att man inte varit så tydlig med NÄR en kabel ska använda funktionen. Det vill säga, en kabel ska endast strömförsörja när den är tänkt att användas med ovan nämnda signalomvandlare (som ingen använder). Men aldrig annars. Detta har uppenbarligen inte varit tydligt och VESA har heller inte varit påstridiga med certifieringar på samma sätt som exempelvis HDMI Licensing är.

Lägg på detta till att det finns en del kretsbaserade problem och buggar runt produkter med Displayport som ännu inte byggts bort. Så även om kabeln är korrekt finns det fortfarande risk för krångel.

Permalänk
Medlem

@Mange43: och @Mizzarrogh:

Pin 20 används till adaptrar som måste strömfåras istället för separat strömtillförsel.

Men en kabel som ansluter direkt skal inte ha stiftet anslutet. Så där är det slarv från tillverkare.

EDIT: To slow.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Jo, DP i sig är en bättre standard än de gamla, den har klara fördelar tex jämfört med DVI när inkörningsproblemen är över, jag menade bara att detta är idiotiskt gjorda saker som saboterar ryktet för hela standarden i nuläget.

Borde inte adaptrar fasas ut på sikt?

Edit, jag menar bara att det känns ju som ett praktexempel på Murphys släde, det var ju inte, sett ur rent teknisk synvinkel, de som designade kontakternas fel på den heller...

Edit, när det gäller övergången själva standarden så är jag absolut i första ledet att välkomna den med öppna armar, så det är inte det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Köpte en multimeter och testade min Deltaco kabel, kan ännu en gång bekräfta att deras kablar är korrekt tillverkade.

En kinakabel som jag hade klarade inte testet, den slängdes.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att kabeln man får med skärmen ska vara en som funkar... Men jag har oxå haft problem med att datorn ej går igång igen om jag har haft skärmen avslagen, ibland rebootar den oxå. Ska mäta min kabel när jag kommer hem.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Även jag har problem vid uppstart, varje gång datorn har varit avstängd och jag startar upp den så blir det ingen bild och den röda VGA-lampan lyser på moderkortet. Måste bryta strömmen ett par gånger sen brukar datorn gå igång, och VGA-lampan släcks.

Finns det någon kabel som kan rekommenderas lite extra, som verkar funka för de flesta i alla fall?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

@almness:

Hade samma grejer oftast när datorn har varit i vila över natten och jag sätter på ett spel så mitt i spelet out of range crap kommer upp.
Byte till denna och alla problem borta https://www.liontech.se/club-3d-club3d-displayport-kabel-14-h...

Permalänk

Jag köpte mig en mini-dator för inte så länge sedan. En Lenovo Ideacentre 200, och den har displayport-utgång. Tänkte att jag skulle testa den igår och köpte den enklaste kabeln på Kjell till min nya monitor. "No Video Input". Känns som jag har läst det mesta online nu men fattar verkligen inte vad som gör att det inte funkar att få bild genom Displayport. HDMI från datorn funkar bra.

Kan det vara så att det är pin 20 som är boven här med? Känns segt att gå igenom femtioelva displayport-kablar för att hitta den rätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

@almness:

Hade samma grejer oftast när datorn har varit i vila över natten och jag sätter på ett spel så mitt i spelet out of range crap kommer upp.
Byte till denna och alla problem borta https://www.liontech.se/club-3d-club3d-displayport-kabel-14-h...

Tackar, funkade för mig med

Permalänk
Medlem

@Veofasa: Bara glad att andra slipper alla problem jag har gått igenom