Dator crashar till svart skärm med statiskt ljud - 500 SEK om du hittar felet

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma fel, crashade när jag körde pubg, och stress test på chache minnet. lösningen var flasha bios för mig.

Permalänk
Medlem

Hej,
OK, du har alltid testat att byta:
-Moderkort
-RAM
-GPU
-CPU
-PSU
-Strömuttag
-Skärmkabel (Kan inte vara orsaken dock).
-Installerat om Windows
-Uppdaterat BIOS

Det finns nästan ingenting kvar att testa. Det skulle vara om du kopplar upp allt utanför chassit och testar om det går.
Jag har svårt att se vad det skulle vara, men nu börjar det ju bli dags att testa alla hopplösa "tester".

Det kanske helt enkelt inte meningen att du ska spela

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Skrivet av Ro9in:

Jag hade precis samma fel, crashade när jag körde pubg, och stress test på chache minnet. lösningen var flasha bios för mig.

Vad menar du stress test på chache minnet? Och flasha bios, då menar du "ominstallera" bios?

Skrivet av Skrutto:

Hej,
OK, du har alltid testat att byta:
-Moderkort
-RAM
-GPU
-CPU
-PSU
-Strömuttag
-Skärmkabel (Kan inte vara orsaken dock).
-Installerat om Windows
-Uppdaterat BIOS

Det finns nästan ingenting kvar att testa. Det skulle vara om du kopplar upp allt utanför chassit och testar om det går.
Jag har svårt att se vad det skulle vara, men nu börjar det ju bli dags att testa alla hopplösa "tester".

Det kanske helt enkelt inte meningen att du ska spela

Som du säger är det sjukt osannolikt att chassit skulle strula.. om så borde problemen alltid dyka upp, inte bara i spel

Jag är ganska nära på att bara sälja alla komponenter bara. Får skita i pubg och aom kan jag köra då och då på min jobbdator också.

Vet någon ett bra ställe att köpa icke statiska plastpåsar?

Permalänk
Medlem

Har datorn fungerat tidigare?
Har du testat byta alla olika kablar i datorn? Stötte själv på ett problem som jag identifierade vara nätaggsrelaterat, men det visade sig vara själva strömkabeln från nätagget till väggutagget som blivit dåligt och orsakade krascher under belastning.

Du kan ju testa att använda den integrerade grafiken.
Om det går, testat byta mellan PCI-E gen 1 och gen 2 i BIOS?

Permalänk
Medlem

Kollat temperaturen? Kan ju faktiskt vara CPU kylaren som inte håller..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Har datorn fungerat tidigare?
Har du testat byta alla olika kablar i datorn? Stötte själv på ett problem som jag identifierade vara nätaggsrelaterat, men det visade sig vara själva strömkabeln från nätagget till väggutagget som blivit dåligt och orsakade krascher under belastning.

Du kan ju testa att använda den integrerade grafiken.
Om det går, testat byta mellan PCI-E gen 1 och gen 2 i BIOS?

Kan vara det sjukaste jag hört. Satta i en ny adaperkabel precis. Får köra ett game ikv och se vad som händer. Om inte det hjälper kan jag testa byta pci-e version.

Skrivet av Ykalon:

Kollat temperaturen? Kan ju faktiskt vara CPU kylaren som inte håller..

Skulle köpa flera liter flytande kväve om det skulle hjälpa något. Men tyvärr är jag snarare orolig att min dator blir förkyld snart. 2500:an når knappt över 50 grader och 470:ot ligger runt 70 grader..

Permalänk

Testat adaperkabel och pci-e version 1,2 o 3. Hjälpte inte..

Permalänk
Medlem

Underklocka grafikkortet lite med typ 100mhz, låter som ett Kernel-problem jag hade med ett grafikkort tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Underklocka grafikkortet lite med typ 100mhz, låter som ett Kernel-problem jag hade med ett grafikkort tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Gjort.. tyvärr utan effekt.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem, för mig var det mjukvaran inne i själva ssdn som spökade.

Permalänk
Medlem

humm testat stänga av game mode i windows 10,
sen hade du testa installerat windows 7?

Permalänk
Skrivet av tast:

Hade ett liknande problem, för mig var det mjukvaran inne i själva ssdn som spökade.

Samma problem med två olika SSD, så borde inte vara det.

Skrivet av nezzi:

humm testat stänga av game mode i windows 10,
sen hade du testa installerat windows 7?

Testat, funkar ej. Inte testat W7..

Förmodligen är felet i W10 någonstans i systemet. Komponera själva gör inga problem. Reda lagt upp kortet och i7:an på tradera.

Tack för all för all hjälp! Synd att det inte löste sig.. hade varit intressant. Kommer lägga ut alla komponenter på tradera de närmastes dagarna och någon är intresserad.

Permalänk

@Svampskaft:

Hej!

Har du testat att ge mer volt till processorn?

Vet inte vad du har nu men kanske testa runt 1.275 volt.

Mvh Alfons

Permalänk
Medlem

@Svampskaft:

humm jobbigt med gremlins 3 andra du kan testa om vill.
disable interna grafikkort i enhetshanteraren.

du råkar inte ha kvar stock kylaren???
om du har testa köra med den, samt koppla ur alla andra fläktar.

GL

Permalänk
Medlem

Se det som ett tecken att köpa en ny burk. Ibland väntar jag bara på att mina prylar ska paja så man får en anledning att köpa något kul. Alltid kul med nytt

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Medlem

Liksom... kan man få en uppföljning på den a tråden? Hittat något som hjälpte två månader senare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

moderkortdistanser på :)?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampskaft:

Gjort.. tyvärr utan effekt.

Kom igen nu svampen, hittat något fel/bugg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

@Svampskaft: Med "Flasha bios" menar han nog, att trycka på din "Clr Cmos" knapp (på moderkortet), alternativt plocka ur batteriet i någon minut. Återställer bioset :] (och ja, jag såg att du testat annat moderkort men vem vet)

Merry Xmas

Permalänk
Medlem

Hehe detta felet känner jag igen från min gamla core2duo burk, då var det min lagringsdisk som spökade och frös hela datorn, hoppas du testat och låta den där 4tb lagringsdisken vara urkopplad och utan ström från nätagget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har du bytt eller kopplat ur dessa saker?

Mus, tangentbord, usb kablar, usb prylar, usb hörlurar, chassifläktar mm som många glömmer bort. Dom och porten de kopplats till kan orsaka allvarliga fel.

Ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Den enda som behövs är power sw som startar datorn som verka funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej igen!

Nu var det ett tag sen jag skrev här. Tack alla som fortfarande kommer med förslag!

Jag har sålt samtliga komponenter för någon månad sen. Har en jobb dator där AoM puttrar på helt ok och tänkte klara mig med detta.

Så tråden är SOLVED typ

Skickades från m.sweclockers.com