Permalänk
Medlem

Öka VRAM

Hej!

Nu är det så att jag skulle vilja öka min dedikerade videominne; som just nu ligger på 512MB.
Är det möjligt att kunna åtminstone öka till 1xxx?

Intel HD Graphics 5500
Intel Core i7-5600U @ 2.60GHz
16G ram

Just nu när jag går in på Bildskärmskort - egenskaper, så lyder det;

Tillgängligt grafikminne: 8640 MB
Dedikerat videominne: 512 MB
Systemvideominne: 0 MB
Delat systemminne: 8128 MB

Har redan kollat igenom BIOS, men kunde tyvärr inte ändra där...
Har testat Registereditorn och lagt till en fil där för att ändra vramen (ni som känner till detta vet vad jag har gjort).

Har då ändrat värdet på den filen till 512(MB) i hexadecimal form. Har testat att ändra värdet till något högre än 512, men får inte vramen att stiga. Någon som har något tips för att öka detta värde?

Permalänk
Medlem

@Östen:

Det går inte att ändra vram om du inte trycker i ett nytt grafikkort. Det står tillgängligt eftersom grafikkretsen kan använda systemminnet(?) tror jag

Permalänk
Medlem

Mängden Dedikerat Vram kan du nog inte öka på något sätt, då detta är just Dedikerat, den delade mängden kanske går att trixa med, men inte den Dedikerade vad jag någonsin har hört.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat från 128MB Dedikerat ramminne till 512. Var nog inte tydlig med det. Jag vet att man kan ändra till ännu högre (med det delade minne som är "över"). Men jag vet inte hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

@Östen:

Det går inte att ändra vram om du inte trycker i ett nytt grafikkort. Det står tillgängligt eftersom grafikkretsen kan använda systemminnet(?) tror jag

Skrivet av BM-Mods:

Mängden Dedikerat Vram kan du nog inte öka på något sätt, då detta är just Dedikerat, den delade mängden kanske går att trixa med, men inte den Dedikerade vad jag någonsin har hört.

.

Permalänk
Medlem

@Östen: Du verkar ha rätt! Kan tyvär inte hjälpa dig, googlade lite snabbt och det kan handla om bios begränssning och då spelar det ingen roll, är det något spel du vill ha igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

@Östen: Du verkar ha rätt! Kan tyvär inte hjälpa dig, googlade lite snabbt och det kan handla om bios begränssning och då spelar det ingen roll, är det något spel du vill ha igång?

Jo precis, Destiny 2 rättare sagt Det kräver minst runt 1000MB VRAm, eller åtminstone i speldugligt skick. Har då sett att folk med sämre datorer än mig har då fått upp VRAMen till ett högre värde. Men det gäller att pricka av rätt siffror av vad jag beskrev tidigare, är då vad jag gissar på...

Permalänk
Medlem

@Östen:
Vilket moderkort har du?
Vet att det ibland är svårt att hitta. Men om du har 512 dedicerat nu, hittade du menyn då det står 512?

Edit:
https://ark.intel.com/products/85215/Intel-Core-i7-5600U-Proc...
16Gig ska gå att allokera. Hur vet jag inte.

Edit2:
" Graphics Video Max Memory 16 GB "
"Graphics Video Max Memory

The maximum amount of memory accessible to processor graphics. Processor graphics operates on the same physical memory as the CPU (subject to OS, driver, and other system limitations)."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Östen
Intel HD Graphics 5500 kan kanske starta Desteny 2 men har svårt att tänka mig att det kan spela det även på lägsta inställningarna. Tyvärr =(
Om det fungerar ändå så skicka gärna ett PM eller skriv i tråden då jag är nyfiken.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Börja med att uppdatera bios och se ifall det släpper på 512mb gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östen:

Jo precis, Destiny 2 rättare sagt Det kräver minst runt 1000MB VRAm, eller åtminstone i speldugligt skick. Har då sett att folk med sämre datorer än mig har då fått upp VRAMen till ett högre värde. Men det gäller att pricka av rätt siffror av vad jag beskrev tidigare, är då vad jag gissar på...

Minimumkravet för grafikkort är enligt systemkraven GTX 660, GTX 1050 eller HD 7850. Alla dessa grafikkort är många gånger snabbare (~5x snabbare eller mer) än ett HD Graphics 5500, så du lär få svårt att spela Destiny 2 med någon som helst prestanda med det grafikkortet om systemkraven är pålitliga.

Permalänk
Medlem

Om du inte har intels senaste drivare inte så
https://downloadcenter.intel.com/product/85215/Intel-Core-i7-...-
sen klicka på Intel Graphics Drivers for Windows (15:40) använd helst inte länken nedan då det inte är helt ok att dela länkar på det sättet. Och den fungerar säkert inte heller.

https://downloadcenter.intel.com/download/26984/Graphics-Inte...

Edit:
Tycker det är skumt om du har 0 från RAM så uppdatera drivrutinerna. Även om du inte kan spela desteny 2 så borde det hjälpa till i andra program. Minns däremot att man får med en kontrollpanel som gör lite olika saker då man har ALT intryckt. så jag brukar gå in och stänga av det. På min 3770k ligger det under alternativ och support. (får sv an någon anledning.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Börja med att uppdatera bios och se ifall det släpper på 512mb gränsen?

Har den senaste.

Skrivet av perost:

Minimumkravet för grafikkort är enligt systemkraven GTX 660, GTX 1050 eller HD 7850. Alla dessa grafikkort är många gånger snabbare (~5x snabbare eller mer) än ett HD Graphics 5500, så du lär få svårt att spela Destiny 2 med någon som helst prestanda med det grafikkortet om systemkraven är pålitliga.

Okej, jo jag såg ju det. Jag tänkte mig inte heller att det skulle flyta på som en dröm. Men åtminstone kunna spela det någorlunda bra:)
Spelet funkar just nu, men det ser ut som första doom! haha

Skrivet av hACmAn:

Om du inte har intels senaste drivare inte så
https://downloadcenter.intel.com/product/85215/Intel-Core-i7-...-
sen klicka på Intel Graphics Drivers for Windows (15:40) använd helst inte länken nedan då det inte är helt ok att dela länkar på det sättet. Och den fungerar säkert inte heller.

https://downloadcenter.intel.com/download/26984/Graphics-Inte...

Edit:
Tycker det är skumt om du har 0 från RAM så uppdatera drivrutinerna. Även om du inte kan spela desteny 2 så borde det hjälpa till i andra program. Minns däremot att man får med en kontrollpanel som gör lite olika saker då man har ALT intryckt. så jag brukar gå in och stänga av det. På min 3770k ligger det under alternativ och support. (får sv an någon anledning.)

Tackar! Jo jag tycker det var väldigt underligt att det såg ut såhär. Jag får kika vidare