Problem! hjälp *nybörjare i programmering*

Permalänk

Problem! hjälp *nybörjare i programmering*

Hej,

jag har nyligen börjat en programmeringskurs,

har laddat ner Dev C++ 4.9.9.2

prövade att skriva ett program C++ utifrån kurslitteraturen (hittade inte på något eget utan jag skrev exakt som det stod i kurslitteraturen),
när jag ska kompilera och köra programmet får jag upp ett meddelande:

"g++.exe har slutat att fungera, ett problem gjorde att programmet slutade fungera korrekt. Programmet stängs och du kommer att meddelas om det finns någon lösning på problemet. Stäng program"

och ett meddelande där det står:

"Warning. Källfilen kompilerades inte"

jag får inte upp något meddelande om lösning på problemet och när jag körde felsök så kom bara meddelandet "Warning. Källfilen kompilerades inte" upp igen men inget mer.

Så prövade skriva ett program utefter C++ for DUMMIES.pdf där det ges ett exempel som jag skrev av. Testade att kompilera och köra men det blev exakt som med det förra programmet..(?)

Kan någon vänlig förklara för mig varför det blir på dette viset?

Hur ska jag lära mig koda och skriva program om jag inte ens förstår detta:/
Obs, programmering på distans är en bad idea om man är lika ny på ämnet som jag är fyi.

vore mycket tacksam för hjälp:)

Mvh
Alice

Permalänk
Medlem

Min första gissning: filen g++.exe prova bytnamn på den skippa specialtecken/etc i filnamn. Har aldrig provat + i ett filnamn för kompilering det kanske funkar? Men jag skulle iaf börja med att undvika sådant för att försäkra dig om att det inte påverkar. Kolla även MS visual studio. Tror de har en gratisvariant.

edit: Mjo det är inte optimalt med programmering på distans, om man är helt noob. Men vissa kurser så kan man ha möjligheten att åka till skolan med andra. Ev om du kan få kontakt med några andra som läser samma kurs. Så kan ni via skype eller dylikt sammarbeta lite för att komma in i det. Det är inte så effektiv att fråga efter hjälp på ett forum.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alice in PC-land:

Som det ser ut så är den version av G++ som följer med Dev C++ väldigt gammal, 3.4.2 som följer med kom Juli 2004. På Dev C++'s hemsida står det att de stödjer Windows upp till och med Windows XP.
Även om jag minns Dev C++ med värme tror jag det är dags för dig att leta efter annan programvara. Vissa trivs tydligen med MS Vistual Studio. Annars är Code::Blocks och CodeLite populära FOSS-alternativ.

EDIT: Självklart går det att byta ut bara G++ och fortsätta använda Dev C++ om man vill det men det är både krångligare om man inte är datorninja samt så saknar Dev C++ stöd för många av de nya funktioner som kommit till C++ i och med C++11, C++14 och kommande standarder. Så mitt råd är att inte göra sig mödan att lära sig Dev C++ eftersom den är hopplöst utdaterad och inte längre utvecklas aktivt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Min första gissning: filen g++.exe prova bytnamn på den skippa specialtecken/etc i filnamn. Har aldrig provat + i ett filnamn för kompilering det kanske funkar? Men jag skulle iaf börja med att undvika sådant för att försäkra dig om att det inte påverkar. Kolla även MS visual studio. Tror de har en gratisvariant.

edit: Mjo det är inte optimalt med programmering på distans, om man är helt noob. Men vissa kurser så kan man ha möjligheten att åka till skolan med andra. Ev om du kan få kontakt med några andra som läser samma kurs. Så kan ni via skype eller dylikt sammarbeta lite för att komma in i det. Det är inte så effektiv att fråga efter hjälp på ett forum.

Jag har inte skapat någon fil med namnet g++.exe därför vart jag ännu mer konfunderad när det dök upp:)
tack har laddat ner visual studios:)
Trodde iaf att läraren i denna kurs skulle vara mer behjälplig men hans svar på det mesta är "googla det". Eftersom jag inte känner någon programmerare så får jag försöka ta hjälp där jag kan dvs. i forum också:)

Permalänk

tack för länk!:) jag har (vad jag vet) den senaste versionen av dev c++ och även windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har inte skapat någon fil med namnet g++.exe därför vart jag ännu mer konfunderad när det dök upp:)
tack har laddat ner visual studios:)
Trodde iaf att läraren i denna kurs skulle vara mer behjälplig men hans svar på det mesta är "googla det". Eftersom jag inte känner någon programmerare så får jag försöka ta hjälp där jag kan dvs. i forum också:)

Ah läste det fel, tolkade det som att filen g++.exe inte gick att kompilera Men det är själva kompilatorn. Nu när jag tänker efter så är det ju självklart, döh. Ah det är en lärare som inte kan något, trist med sånna. Förstår inte hur en sådan lärare kan hålla i en kurs om sånt denne inte kan något om. Eller så är hen väldigt LAT.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Som det ser ut så är den version av G++ som följer med Dev C++ väldigt gammal, 3.4.2 som följer med kom Juli 2004. På Dev C++'s hemsida står det att de stödjer Windows upp till och med Windows XP.
Även om jag minns Dev C++ med värme tror jag det är dags för dig att leta efter annan programvara. Vissa trivs tydligen med MS Vistual Studio. Annars är Code::Blocks och CodeLite populära FOSS-alternativ.

EDIT: Självklart går det att byta ut bara G++ och fortsätta använda Dev C++ om man vill det men det är både krångligare om man inte är datorninja samt så saknar Dev C++ stöd för många av de nya funktioner som kommit till C++ i och med C++11, C++14 och kommande standarder. Så mitt råd är att inte göra sig mödan att lära sig Dev C++ eftersom den är hopplöst utdaterad och inte längre utvecklas aktivt.

Jaha, det kan förklara saken. Jag har Windows 10:)

Jag har laddat ner Visual studios men laddade ner Dev C++ för att det mesta av kurslitteraturen (och även slutprovet) utgår från det programmet. Eftersom jag är helt ny på ämnet så tyckte jag att det var lättare att kunna göra precis som beskrevs i kurslitteraturen (innan jag fått mer kött på benen och kan testa mina vingar) men trodde jag..
Hade svårt att applicera kurslitteraturen på t.e.x ett annat program som Visual Studios:/ men det låter ju klokare som du säger att inte göra sig mödan att lära sig ett mer eller mindre utdaterat program så jag tar det rådet och försöker mig på Visual studios igen:)
tack för svar!

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Ah läste det fel, tolkade det som att filen g++.exe inte gick att kompilera Men det är själva kompilatorn. Nu när jag tänker efter så är det ju självklart, döh. Ah det är en lärare som inte kan något, trist med sånna. Förstår inte hur en sådan lärare kan hålla i en kurs om sånt denne inte kan något om. Eller så är hen väldigt LAT.

yes, det är det:) tog mer än 7 dagar (för mig) att bara installera det på min Mac :'(
ja, eller iaf trist med en oengagerad lärare, jag vill ju lära mig det är därför jag går kursen:) vill förstå vad jag gör:)
vi får se om jag lyckas få ihop ett program som är nästa inlämningsuppgift...*lord jeeez*

Permalänk
Medlem

yes, det är det:) tog mer än 7 dagar (för mig) att bara installera det på min Mac :'(
ja, eller iaf trist med en oengagerad lärare, jag vill ju lära mig det är därför jag går kursen:) vill förstå vad jag gör:)
vi får se om jag lyckas få ihop ett program som är nästa inlämningsuppgift...*lord jeeez*

Menar du att du sitter i OS X-miljö? I så fall är ju XCode i stort sett guds gåva till mänskligheten. Finns gratis i App Store, utvecklat av Apple.
(Annars säger mina mac-vänner att Visual Studio Code är bra, men det är en annan historia)

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag har laddat ner Visual studios men laddade ner Dev C++ för att det mesta av kurslitteraturen (och även slutprovet) utgår från det programmet.

Jag stämmer med i kören som rekommenderar att du använder något annat än Dev-C++, men om du verkligen vill använda Dev-C++ ändå så finns en nyare version här. Det är en annan utvecklare som har uppdaterat Dev-C++ efter att Bloodshed själva lagt ner projektet, så den versionen är "bara" 2½ år gammal. Men om programmering är något du fastnar för och vill fortsätta med efter kursen så bör du som sagt använda något mer modernt.

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Menar du att du sitter i OS X-miljö? I så fall är ju XCode i stort sett guds gåva till mänskligheten. Finns gratis i App Store, utvecklat av Apple.
(Annars säger mina mac-vänner att Visual Studio Code är bra, men det är en annan historia)

Jag började med att ladda ner Xcode från appstore i OS X men blev för krångligt att tillämpa det som läraren skrev att vi skulle göra (han utgår från windows Dev C++ äldre version) på det jag ska skulle göra i Xcode. Eftersom som sagt slutrovet är i Dev C++ tänkte jag att det var bättre att börja där:) men Visuals försöker jag mig på nu i Windows via en virtuell desktop (Oracle Virtual Box).
Har fortfarande kört fast och är lite frustrerande, nu när jag öppnat ett projekt, källfil och skrivit min kod och kör programmet så kommer det upp build errors och "unable to start program .... det går inte att hitta filen"

är du kunnig på Visual studios eller vet du nån som är det?:)

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag stämmer med i kören som rekommenderar att du använder något annat än Dev-C++, men om du verkligen vill använda Dev-C++ ändå så finns en nyare version här. Det är en annan utvecklare som har uppdaterat Dev-C++ efter att Bloodshed själva lagt ner projektet, så den versionen är "bara" 2½ år gammal. Men om programmering är något du fastnar för och vill fortsätta med efter kursen så bör du som sagt använda något mer modernt.

Tack!:)
Ja i framtiden blir det något mer modernt:) men har ännu inte lyckats skapa ett eget program (och då har jag bara gjort efter beskrivning, visserligen en beskrivning där läraren till och med använder en äldre version av kompilator och windows)