Uppgradera eller köpa nytt? All input är hjärtligt välkommet!

Permalänk

Uppgradera eller köpa nytt? All input är hjärtligt välkommet!

Hej,

Först och främst, jag skulle bli mycket tacksam för input i detta. Det finns väldigt mycket kunskap i denna community och jag uppskattar verkligen de som tar sig tid!

Jag står inför beslutet att uppgradera alternativt helt enkelt köpa en ny dator. Den jag har nu är i stort sett inte ändrad sedan jag köpte den i maj 2012. Jag har inte känt något behov av att göra några förändringar förrän nu. Jag skyller på PUBG... Jag är fullt medveten om att spelet i sig är sjukt ooptimerat, men vill göra det jag kan...

Här kommer specifikationerna på burken (om någon vill ha något mer/ytterligare specificerat så säg till!):

• Låda
    Antec P280 Tower No PSU Black ATX

• Moderkort
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H Intel Z77 4xDDR3 Socket 1155 ATX

• Nätagg
    Nätagg CM Silent Pro 800W, Modular

• Processor
    Intel Core i5-3570K 3.4GHz Socket 1155 Box

• Kylare
    Noctua NH-U9B SE2

• Grafikkort
    Gigabyte GeForce GTX 690 4096MB

• Ramminne
    2x Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL8/VENGEANCE

• SSD
    Intel 520 Series 240GB SSD R:550/W:520 2.5" SATA-3 OEM

• Övrig lagring
    ~6 TB 3,5"

Så frågan är, ska jag bemöda mig med att uppgradera denna kämpe eller ska jag helt enkelt avvakta lite och slå till på något nytt? Funkar till exempel moderkortet om man vill byta ut något? Så länge det är rimligt så spelar kostnaden mindre roll.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se att någon svensk handlare har samma minne så isf får du köpa ett 2 x 8 GB kit för ca 1300 spänn, vilket kanske inte känns så kul att lägga på gammal hårdvara imo.

Permalänk
Medlem

@saltanappar: Beror på din budget, annars skulle en processor-överklock och nytt grafikkort gör a en hel del.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Jag kan inte se att någon svensk handlare har samma minne så isf får du köpa ett 2 x 8 GB kit för ca 1300 spänn, vilket kanske inte känns så kul att lägga på gammal hårdvara imo.

Jag ber om ursäkt, men jag förstår faktiskt inte vad du menar

Skrivet av Yaana:

@saltanappar: Beror på din budget, annars skulle en processor-överklock och nytt grafikkort gör a en hel del.

Ny processor kan jag förstå, men är det inte en bit kvar innan grafikkortet är flaskhalsen? Något tips på processor? Funkar de "bästa" till nuvarande moderkort? Budgeten är hög, så antingen uppgraderar jag några delar och drar på en skön semester eller köper nytt för ~25 000.

Permalänk
Medlem

Vad har du för krav? Jag tycker en fet överklockning på cpu och ett 1070/1080 skulle räcka till en stor upplevelse förbättring. Sen har du ju lite pengar över till en skön semester!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Skrivet av Klonk97:

Vad har du för krav? Jag tycker en fet överklockning på cpu och ett 1070/1080 skulle räcka till en stor upplevelse förbättring. Sen har du ju lite pengar över till en skön semester!

Mvh

Krav och krav. Jag skulle vilja lira PUBG med lite färre FPS drops Är det verkligen GPU:n som är flaskhalsen tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltanappar:

Krav och krav. Jag skulle vilja lira PUBG med lite färre FPS drops Är det verkligen GPU:n som är flaskhalsen tror du?

Sli är väldigt krabbigt, speciellt när du har ett 690. Jag skulle vara rätt så säker att det är ditt grafikkort med 2gb(2x2) som ställer till det största problemet. Nu är jag dock inte en expert på vad pubg gillar, men det känns som jag har sett personer med din processor spela det fint.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Sli är väldigt krabbigt, speciellt när du har ett 690. Jag skulle vara rätt så säker att det är ditt grafikkort med 2gb(2x2) som ställer till det största problemet. Nu är jag dock inte en expert på vad pubg gillar, men det känns som jag har sett personer med din processor spela det fint.

Mvh

En ocad i5 3570k fungerar defenitivt i pubg, körde med det fram till ca 2v sen, så oc på cpu + gpu räcker ett tag till, sedan kan han byta cpu etc om ett tag men den gången begåller han gpu

Permalänk
Skrivet av Klonk97:

Mvh

Ja ok, det kanske är det som är problemet. Jag har bara fått för mig att PUBG är mer krävande för processor/minne.

Skrivet av t3ddyyy:

En ocad i5 3570k fungerar defenitivt i pubg, körde med det fram till ca 2v sen, så oc på cpu + gpu räcker ett tag till, sedan kan han byta cpu etc om ett tag men den gången begåller han gpu

Hmm, ok. Jag har inte någon erfarenhet av att klocka men jag gissar att det inte är alltför svårt... Gissar att man får testa sig fram men tror du kylaren funkar? Hur mkt kan man klocka 690?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltanappar:

Ja ok, det kanske är det som är problemet. Jag har bara fått för mig att PUBG är mer krävande för processor/minne.

Hmm, ok. Jag har inte någon erfarenhet av att klocka men jag gissar att det inte är alltför svårt... Gissar att man får testa sig fram men tror du kylaren funkar? Hur mkt kan man klocka 690?

Jag måste varit full när jag formulerade den där meningen... det jag menade var OC på CPU + NY GPU....

OC på CPU är väldigt lätt, du höjer bara clock ratio tills det blir instabilt, sedan höjer du volt lite, repeat, finns miljarder guider på internet hur man gör.

kylaren räcker absolut för att överklocka

Permalänk
Medlem

Skulle också säga att det är 690 som är största boven, många spel som inte lirar bra med SLI och då är det i praktiken 680-prestanda du får ut, som är ungefär som ett GTX1050 idag. Dvs, budgetsegmentet. Då får man skruva på inställningarna endel för att få till det.

Med din CPU tror jag inte det är några större problem att uppgradera ända upp till 1070 kanske, om du överklockar CPUn. Men sen blir nog avsaknaden av HT en flaskhals i nyare spel som gillar flera trådar. En 3770K kan vara värt det om du hittar en begagnad sjukt billigt, snitt-FPS påverkas kanske inte enormt, men det blir mycket färre dippar.

Kolla denna jämförelse, brode vara ungefär liknande för din CPU vs en 3770K
https://www.youtube.com/watch?v=2ZxZiksWtRQ

EDIT: Snabbare minnen är nog inte heller en dålig ide. Ivy Bridge/Sandy Bridge mår bra av snabba minnen. Du kan ju börja med att överklocka minnena du har, för att se hur lång de håller innan du slänger ut pengar.

Men för att prioritera skulle jag säga; först GPU, sen CPU, sen Minnen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av t3ddyyy:

Jag måste varit full när jag formulerade den där meningen... det jag menade var OC på CPU + NY GPU....

OC på CPU är väldigt lätt, du höjer bara clock ratio tills det blir instabilt, sedan höjer du volt lite, repeat, finns miljarder guider på internet hur man gör.

kylaren räcker absolut för att överklocka

Ahaaa, ja det förklarar din andra mening i det inlägget också (med att jag kan behålla GPU men köpa nu CPU)! Då är det ett 1080 som gäller antar jag. Funkar mitt moderkort till dem? Vad ska jag leta efter så jag är säker?

Permalänk

Jag lirar själv PUBG på ett 3570k som är överklockad till 4.3ghz samt ett gtx 1080. Visst blir det flaskhals i spelet, men ligger ändå på 60+ fps när spelet blir som mest krävande så som stora städer osv (100+ fps annars). Jag skulle dock rekommendera 16gb ram. Annars kan du prova "-lowmemory" som startalternativ och se om det gör något skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltanappar:

Ahaaa, ja det förklarar din andra mening i det inlägget också (med att jag kan behålla GPU men köpa nu CPU)! Då är det ett 1080 som gäller antar jag. Funkar mitt moderkort till dem? Vad ska jag leta efter så jag är säker?

1080 funkar utan problem, det enda du behöver tänka på är att kolla maxlängd på grafikkort som ditt chassi klarar av, och sedan kolla så det 1080 du väljer inte överskrider det.

Edit: kollade på hemsidan för chassit och det klarar upp till 330mm

Skrivet av MuffeN1337:

Jag lirar själv PUBG på ett 3570k som är överklockad till 4.3ghz samt ett gtx 1080. Visst blir det flaskhals i spelet, men ligger ändå på 60+ fps när spelet blir som mest krävande så som stora städer osv (100+ fps annars). Jag skulle dock rekommendera 16gb ram. Annars kan du prova "-lowmemory" som startalternativ och se om det gör något skillnad.

Min polare gick från 8 GB till 16 GB vilket tog bort stuttering i just PUBG, så det kan vara värt att överväga ytterliggare 8 GB RAM också, men försök få något begagnat då det inte är så kul att betala för gammal teknik.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle också säga att det är 690 som är största boven, många spel som inte lirar bra med SLI och då är det i praktiken 680-prestanda du får ut, som är ungefär som ett GTX1050 idag. Dvs, budgetsegmentet. Då får man skruva på inställningarna endel för att få till det.

Med din CPU tror jag inte det är några större problem att uppgradera ända upp till 1070 kanske, om du överklockar CPUn. Men sen blir nog avsaknaden av HT en flaskhals i nyare spel som gillar flera trådar. En 3770K kan vara värt det om du hittar en begagnad sjukt billigt, snitt-FPS påverkas kanske inte enormt, men det blir mycket färre dippar.

Kolla denna jämförelse, brode vara ungefär liknande för din CPU vs en 3770K
https://www.youtube.com/watch?v=2ZxZiksWtRQ

EDIT: Snabbare minnen är nog inte heller en dålig ide. Ivy Bridge/Sandy Bridge mår bra av snabba minnen. Du kan ju börja med att överklocka minnena du har, för att se hur lång de håller innan du slänger ut pengar.

Men för att prioritera skulle jag säga; först GPU, sen CPU, sen Minnen.

Tack för utförligt svar! Ja alla verkar vara ense om att mitt kära 690 inte längre håller måttet. Jag får helt enkelt kolla på en ny GPU. Dessutom verkar det som att många är överrens om att processorn behöver klockas och det får jag helt enkelt ta och lära mig. Intressant jämförelse i klippet, även om jag inte riktigt hängde med i alla siffror han rabblade upp hela tiden
Är det knepigt att överklocka minnen?

Skrivet av MuffeN1337:

Skrivet av t3ddyyy:

1080 funkar utan problem, det enda du behöver tänka på är att kolla maxlängd på grafikkort som ditt chassi klarar av, och sedan kolla så det 1080 du väljer inte överskrider det.

Edit: kollade på hemsidan för chassit och det klarar upp till 330mm

Min polare gick från 8 GB till 16 GB vilket tog bort stuttering i just PUBG, så det kan vara värt att överväga ytterliggare 8 GB RAM också, men försök få något begagnat då det inte är så kul att betala för gammal teknik.

Jag har 16GB DDR3 minne, skulle 16GB DDR4 göra stor skillnad tror ni? De jag har är ju äldre så jag gissar att det är mycket mer som skiljer dem åt. Funkar nya minnen till moderkortet som jag använder? Vilka minnen skulle ni rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltanappar:

Tack för utförligt svar! Ja alla verkar vara ense om att mitt kära 690 inte längre håller måttet. Jag får helt enkelt kolla på en ny GPU. Dessutom verkar det som att många är överrens om att processorn behöver klockas och det får jag helt enkelt ta och lära mig. Intressant jämförelse i klippet, även om jag inte riktigt hängde med i alla siffror han rabblade upp hela tiden

Jag har 16GB DDR3 minne, skulle 16GB DDR4 göra stor skillnad tror ni? De jag har är ju äldre så jag gissar att det är mycket mer som skiljer dem åt. Funkar nya minnen till moderkortet som jag använder? Vilka minnen skulle ni rekommendera?

Jaha jag trodde du hade 8Gb som han jag citerade sa, har du 16 gb ddr3 kmr de inte göra någon större skillnad med ddr4 i pubg, och ddr4 funkar inte i ett moderkort som klr ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltanappar:

Du kan bara köra DDR3 på ditt moderkort, men det finns ända upp till 2400mhz DDR3 så inget problem i sig.
Men som sagt testa att bara byta GPU först så får du se hur långt du kommer enbart på det, det kommer vara största lyftet Sen om du vill klämma ur lite mer prestanda kan du kika på överklockning och RAM.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@saltanappar:
Inte värt köpa helt nytt ännu för spel skulle jag säga...

Om du i dagsläget kör 2x8GB RAM så räcker det gott och väl.

Alltid bra att OC:a RAM

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av t3ddyyy:

Jaha jag trodde du hade 8Gb som han jag citerade sa, har du 16 gb ddr3 kmr de inte göra någon större skillnad med ddr4 i pubg, och ddr4 funkar inte i ett moderkort som klr ddr3

Du kan bara köra DDR3 på ditt moderkort, men det finns ända upp till 2400mhz DDR3 så inget problem i sig.
Men som sagt testa att bara byta GPU först så får du se hur långt du kommer enbart på det, det kommer vara största lyftet Sen om du vill klämma ur lite mer prestanda kan du kika på överklockning och RAM.

Aha, då har vi rett ut det. TACK!
Vilket grafikkort ska jag satsa på? Någon av dessa gissar jag, Inet

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@saltanappar:
Inte värt köpa helt nytt ännu för spel skulle jag säga...
https://www.youtube.com/watch?v=gMFd0aVhVKU

Om du i dagsläget kör 2x8GB RAM så räcker det gott och väl.
https://www.youtube.com/watch?v=GLke57NvFrI

Alltid bra att OC:a RAM
https://www.youtube.com/watch?v=NTWEzTV8B54

Tack för svar! Har tittat igenom samtliga klipp och de var alla mycket intressanta. Klocka ram verkar ju vara busenkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltanappar:

Aha, då har vi rett ut det. TACK!
Vilket grafikkort ska jag satsa på? Någon av dessa gissar jag, Inet

Skulle satsa på ett 1070 om du tänkt ha datorn 2-3 år till. Och sen köpt helt nytt allt. Tar du 1080 kan det kanske vara värt att ta med till nästa bygge, men utvecklingen går rätt fort så det är nästan tveksamt.

Här är ett bra erbjudande på ett 1070 (samma kort kostar 600kr mer på inet):
https://www.dustinhome.se/product/5010969840/geforce-gtx-1070...

Visa signatur

Permalänk

Skulle satsa på ett 1070 om du tänkt ha datorn 2-3 år till. Och sen köpt helt nytt allt. Tar du 1080 kan det kanske vara värt att ta med till nästa bygge, men utvecklingen går rätt fort så det är nästan tveksamt.

Här är ett bra erbjudande på ett 1070 (samma kort kostar 600kr mer på inet):
https://www.dustinhome.se/product/5010969840/geforce-gtx-1070...

Sådär, beställde nyss kortet från Elgiganten för 4090. Får se om jag väntar med att klocka CPU samt ram innan jag satt in kortet för att se hur stor skillnad det gör.

Stort tack till alla som hjälpt till!