Permalänk
Proffsmobbare

Riktigt stiligt! Börjar verkligen ta sig nu!

Jag är lite orolig över din DDC-pump, den tål egentligen inte att monteras i annat än räta vinklar, motståndet i vattnet och tyngdkraften snedställer rotorn mot keramikkulan och gör att den degraderas väldigt fort. Efter det börjar den vibrera och hoppa runt.

Förhoppningsvis löser det sig ändå!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av JoL_:

Haha är det bara jag som sitter och vrider huvudet fram och tillbaka för att inte bli sjösjuk när jag tittar på det?

Väntar spänt på slutresultatet!

Haha lite det jag menar! Får nog bli en film sen när den är klar, för på bilder är det bra knepigt att orientera sig.

Skrivet av wowsers:

Definitivt intressant, om jag kör hardline i framtiden blir det nog samma teknik med att använda vinklade kopplingar istället för att böka på allt för mycket med att böja rör.

Jag försöker hålla mig till raka rör där det går då jag tycker det passar chassits form bäst. Anslutningarna till grafikkort och CPU återstår och där får vi se ifall jag kör vinklade skarv-fittings ifall det behövs, men lutar nog åt några böjda rör också. Det är dock inte spikat ännu ifall jag ska köra akrylrör eller metall. Men lutar åt akryl då jag kan inkludera en färgat vätska för att toppa upp temat ytterligare.

Skrivet av Laine:

Riktigt stiligt! Börjar verkligen ta sig nu!

Jag är lite orolig över din DDC-pump, den tål egentligen inte att monteras i annat än räta vinklar, motståndet i vattnet och tyngdkraften snedställer rotorn mot keramikkulan och gör att den degraderas väldigt fort. Efter det börjar den vibrera och hoppa runt.

Förhoppningsvis löser det sig ändå!

Ja något händer det på kammaren

Hmm det var jag inte medveten om. Är detta oavsett design på pumptoppen? Har du någon kunskap om hur stor försämringen kan vara i drifttid? Beror givetvis på en rad andra parametrar men mellan tummen och pekfingret. För min egen del tvivlar jag på att det har någon betydelse. I dagsläget kör jag min WS hemma kanske i snitt 2h varannan dag, mer blir det inte. Här får designen gå före och behövs det en service (läs byte) av pump tidigare än normalt så får jag ta den smällen. Om vi nu inte pratar efter 100h av drift..

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av timpelay:

Ja något händer det på kammaren

Hmm det var jag inte medveten om. Är detta oavsett design på pumptoppen? Har du någon kunskap om hur stor försämringen kan vara i drifttid? Beror givetvis på en rad andra parametrar men mellan tummen och pekfingret. För min egen del tvivlar jag på att det har någon betydelse. I dagsläget kör jag min WS hemma kanske i snitt 2h varannan dag, mer blir det inte. Här får designen gå före och behövs det en service (läs byte) av pump tidigare än normalt så får jag ta den smällen. Om vi nu inte pratar efter 100h av drift..

Vågar inte svara på det, annat än att jag haft dålig erfarenhet av lutningar. Men det kanske klarar sig helt OK i ditt fall!

Oavsett så ser det förbannat snyggt ut vinklat som det är idag, perfekt placering och bara det i sig känns värt "risken".

Permalänk
Entusiast

Det tar sig! Sjukt stiligt! Själv har man inte åstadkommit ett jota på sistone pga diverse saker som kommit i vägen.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

Det tar sig! Sjukt stiligt! Själv har man inte åstadkommit ett jota på sistone pga diverse saker som kommit i vägen.

Tack! Det är ofta prylar som strular, men det löser vi right?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Nu börjar det dra ihop sig inför Dreamhack så lär ju lägga på några kol!

Tidigare hade jag enbart grovkapat akrylskivan för moderkortet då jag inte riktigt bestämt hur saker ska fästas in och rören ska dras till vattenkylningen. Nu har jag bestämt mig att skivan får bli slimmad och endast stödja moderkortet och agera nedre fäste för grafikkortet. En vända med sticksågen och efterarbete med fil så var formen klar!

Efter mycket velande fram och tillbaka angående grafikkort så har jag tillslut valt att använda mig av Nvidia GTX 1080 FE. Varför? Jo bättre spelprestanda idag går inte att få med enbart en 8 pin strömanslutning. Nu hade det inte varit hela värden med dubbla 8 pin, men jag hade detta kort sedan tidigare från ett annat bygge. Hade jag fått välja fritt så skulle det givetvis ha blivit ett Ti, men det har jag inte pengar till. Dessutom vill jag ha så lite kablar som möjligt så då är detta kort perfekt! Bilderna nedan visar dock ett 1070 då jag hade det tillgängligt vid tillfället.

Kortet kommer kylas med Bitspowers vattenblock och prydas med deras backplate. Denna kommer jag dock modifiera rätt ordentligt!

Ärligt talat är inte Bitspowers backplate speciellt exklusiv vad det gäller material eller finish. Dessutom har den en grön (ganska naturligt) Nvidia-logga. Jag har valt att använda logotypen men istället för att ha den målad så sågar jag ut konturen av den i backplaten.

Detta är resultatet av sågning och ett jäkla filande. Backplaten är nu tvådelad med en stor del och en mindre som tillsammans bildar Nvidias logotyp. Men är vi klara där tro? Nä det kommer vara en del svart i det färdiga bygget så varför inte jobba på detaljer och exklusivitet.

Hur den färdiga finishen blir återstår att de, jag satsar på att högglanspolera! Det är dock nån timmes mer jobb innan jag är där. Men tid är väl vad vi alla har lika mycket av.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmobbare
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Woop! Toksnyggt!

Kan bli!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Min granne har en ganska trevlig verkstad och i ett hörn där inne står en stor men gammal och lite risig blästerbox. Denna fick jag låna och tillbringa en timme med! Sanden var sopslö, skyddsrutan i behov av byte och hela vänster hand på den långa handsken var borta. Men istället för att lämna iväg ramen kunde jag blästra den själv!

Det är något sjukt tillfredsställande att blästra saker. Bara se hur rost och skit försvinner och en genomgående fin yta framträder. Det gör gott för själen det. Nu är i alla fall ramen redo för lack (jag har valt att lacka istället för att polera) och jag har bestämt färg. Det blir en lite annorlunda svartmetallic med enbart guld/mässings flakes. Det ger färgen en lite brun nyans i vissa ljus och den kommer förhoppningsvis skimra fantastiskt vid stark belysning.

Jag kommer medvetet inte att slipa ramen något då den gärna får ha lite struktur även med lack på, istället för att vara helt silkeslen. Chansningarna håller hög nivå just nu

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Dags för lack! Då vädret just nu inte tillåter någon lackering utomhus, så byggde jag mig en avskärmning med hjälp av kartong inne i garaget. Jag monterade även skruvar i alla hål för att agera fötter då jag vrider runt ramen åt alla håll. De ser även till att jag inte får massa färg i gängorna. Jag låter medvetet bli grundfärg efter rådgivning från de som blandat färgen till mig. Eftersom datorn inte kommer bli utsatt för någon fukt och är nyblästrad behövs det helt enkelt inte. Färgen jag lägger på har fullgod vidhäftning och med klarlack på så är skyddet tillräckligt.

För att snabba på den första torkningen och därmed motverka eventuella rinningar så använde jag mig av den byggfläkt jag har stående i garaget. Denna slog jag på direkt efter ett lager färg och den fick då blåsa varmluft en stund på ramen tills den blivit dammtorr. För att ge mig själv så bra förutsättningar som möjligt var ramen förvarad i rumstemperatur innan lackeringen. Färgburkarna förvärmde jag i varmvatten då jag upplever att det ger ett bättre resultat. Dessutom har jag bara underhållsvärme i garaget och vill inte att burkarna ska bli kalla.

Belysningen är viktig vid lackering för att se så man applicerar lagom med färg. Min belysning i taket i garaget räcker inte så långt så istället kompletterar jag med en stark LED-lampa. Denna kan jag även flytta runt för att få ljus på alla vinklar, något jag upptäckte var svårt.

Det var mycket svårare att lackera ramen än vad jag först trodde. Jag försökte arbeta metodiskt genom att börja med insidan. Eftersom jag hela tiden behöver vrida och vända på ramen så kändes det lämpligt att spara de yttre sidorna till sist. Vad jag sedan kom fram till var att jag helst ville lägga ett lager färg på hela ramen, i ett svep. Det för att minimera sprutdamm på nästan torr färg. Här hade det varit en klar fördel att ha ramen hängande istället. Men det hade jag tyvärr inte möjlighet till.

Jag la 3-4 lager svartmetallic en kväll, och kvällen efter så många lager klarlack burken räckte till. Skulle lätt kunna lägga lika många lager klarlack till ovanpå men jag är nöjd med resultatet!

Detta är elegant om något! Utan direkt belysning är ramen svart, och med rätt vinkel på ljus skimrar den fantastiskt!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Jag fick hem passande radiatorgaller i svart laserskuren akryl ala Bitspower så tog tag i det direkt och sågade ut hål för radiatorerna matchande gallrets öppning. Dessa kommer som tidigare visats sitta i främre sidorna vinklat nedåt och därför inte speciellt synliga.

Kanske inte den mest spännande uppdateringen, men nog så viktig. Hela kylningen baseras på dessa två radiatorer så de ska ha bästa möjliga flöde!

Nu ska jag kapa skruvar i rätt längd till sidorna..

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Jag skrev ju sist att jag skulle kapa skruvar, det har jag gjort. Men känns som att detta inlägg med hårdvara kunde få kliva före!

Med ordentlig attack och lite tur lyckades jag köpa Intels 8700k på releasedagen! Den har legat och mognat tills nu i väntan på att moderkort ska bli tillgängligt. Det börjar bli ont om tid så jag körde till Webhallen i Sthlm och knep ett moderkort direkt efter releasen av det. Valet föll på Gigabyte Z370N Wifi som passar som handen i handsken vad det gäller avskalad design och färgtema. Det har två M.2 expansionsplatser, en med kylfläns och den andra på moderkortets baksida. 3 st fläkt-headers så jag kan PWM-styra pumpen och de båda fläktarna på radiatorerna. Till det även Wifi som produktnamnet anger, perfekt eftersom jag ännu inte har trådbundet i det rummet hemma där datorn ska placeras!

Jag har enorma förväntningar på denna lilla pjäs. Med tanke på att den faktiskt kostar ~4k så bör den även prestera! Får sitta på plats och gosa till sig innan vattenblocket åker på.

Tack vare grym support från Samsung Sverige så kommer Tilt stolt rulla sina program och spel från en 960 PRO NVMe M.2 SSD på 512 GB. Den kommer ensam få agera systemdisk inuti datorn då jag kör lagring separat på NAS. 512 GB räcker gott till mitt behov och PRO-versionens prestanda och garantitid gör den enormt framtidssäker.

Nästan lite synd att gömma denna skapelse under en kylfläns, men det mår den garanterat gott av vid belastning!

Vid mitt besök på Computex-mässan i Taiwan i somras så passade jag även på att besöka Team Groups monter/hotellsvit där de visade sina senaste RAM-minnen och SSDer. I samband med det såg jag deras specialutgåva på de förövrigt läckra T-Force Xtreem DDR4 jag använt i ett bygge tidigare. Denna specialutgåva är en "World Record" edition 2x8GB DDR4-4133 som fått en helt svart kylfläns med vit text. Inget lullull och RGB, utan en ren design som föll mig i smaken ögonblickligen. Matchningen till moderkortet är dessutom så spot on det kan bli.

Samma här, stort tack till Team Group som valt att stödja Tilt med dessa unika minnen!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Stiligt

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Proffsmoddare

Ser riktigt bra ut dude! Ska bli riktigt kul att se den live på dh

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av wowsers:
Skrivet av Forsberg Customs:

Ser riktigt bra ut dude! Ska bli riktigt kul att se den live på dh

Tack! Ja vi ses där

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Då det verkade omöjligt att hitta den skruven jag ville ha i rätt längd för sidopanelerna. Så fick jag ta tag i saken och kapa varje skruv individuellt. Ett ytterst tråkigt och tidskrävande arbete men för långa skruvar skulle inte se välgjort ut.

Jag hade en bit vinkeljärn över så gjorde en mall bestående av en bit akryl i rätt tjocklek och ett gängat hål i vinkelstålet. Skruva i en skruv och sedan kapa längs med för rätt längd. Därefter rundade jag av snittet med slipmaskin för att få en välfungerande första gänga.

Arbetet med backplaten för grafikkortet har fortsatt med en evighet av slipning och därefter polering. Här är den snart klar och finpolering för slutfinish återstår. Förhoppningsvis kommer moderkortet spegla sig stiligt när denna blir monterad. Nvidia-loggan kommer jag lämna öppen för att visa lite av kortet bakom. Och ja, här på bilderna saknas den separata delen som kompletterar loggan.

Det är ju inte kul att polera men fint blir det. Så jag beslöt mig även för att polera några kupolmuttrar och skruvar i mässing som bland annat kommer hålla moderkorts-ramen på plats mot baksidan. Det är viktigt med detaljerna.

Kabeldragningen i detta bygge kommer vara fullt synlig och måste därför ordnas därefter med rätt längd och en schysst dragning. Jag vill inte heller ha kablarna i fokus så ska dra dem på ett ej uppseendeväckande sätt. Till detta har jag valt att tillverka mina egna cable combs. Då jag valt en lösning där kablarna i början styr sig själva i förhållande till kontakten så behöver dessa combs vara dubbla så kablarna går i en lämplig båge från kontakten och sedan rakt nedåt. Jag ritar en modell o 3D-CAD som jag sedan skrivit ut i en Ultimaker 3 3D-skrivare. Ett perfekt verktyg för prototyptillverkning och förhållandevis snabbt då delarna är så pass små. (Vi pratar 1-5 timmars utskrift för det jag skrivit ut till detta projekt.

Den första bilden här visar hur min design på modell reviderats gång på gång efter varje prototyp för att anpassas till mina kablars tjocklek, avståendet mellan dem och även skrivarens bästa resultat. Delarna är så små att en variation i sidled på plus-minus 0,2 mm påverkar resultatet. Här är tre varianter som jag började med innan slutlig design bestämdes. Syns ganska tydligt hur finishen varierar beroende på måtten i min 3D-modell. Dessa tre är nämligen utskrivna med samma kvalitet från skrivaren.

När jag väl labbat fram en hålbild som jag var nöjd med. Efter cirka 10 prototyper allt som allt. Så uppdaterade jag även designen med min logga i vitt mot de annars svarta combsen. Samma sak här, det tog några försök och revideringar innan loggan såg bra ut utskriven.

Här är två färdiga 8 pin combs för grafikkort och moderkort. Även en variant med 24 pin och ledsagare för 8 pin. Denna fick jag dock göra om igen senare då mitt ögonmått från en bild inte stämde med moderkortet då jag väl hade det hemma.

Här är den slutgiltiga varianten på 24 pin med ett större avstånd mellan 24 pin och 8 pin. Dessutom gjorde jag en hexagon-design istället för denna då den kommer knyta ihop mönstret med sidopanelerna.

De två nedre nya delarna är ledsagare för 8 pin (till höger) och ett samlingsfäste för 24 pin och dubbla 8 pin direkt innan de ska anslutas till nätaggregatet.

Fästena skruvas på plats mot moderkortsskivan, det större med distanser för att linjera perfekt med nätaggregatet.

Slutligen så reviderade jag även min tidigare tillverkade stödskiva som fästs i nätaggregatet och stödjer moderkortet. Jag modellerade en ny design med lite förbättringar och svart finish istället för tidigare transparent. På bilden syns skivan under uppbyggnad med cirka 20% fyllnadsgrad för solida delar. Därav rutnätet.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Dreamhack är nu hiskeligt nära så jag tänkte försöka uppdatera här och få med så mycket av arbetet innan premiärvisningen sker.

Kablarna i detta bygge består av en 24 pin och dubbla 8 pin. Då avstånden är korta har jag bestämt mig för att organisera alla tillsammans i en enhet. Kanske är det ett sätt att skapa sig mer arbete och eventuellt trubbel än nödvändigt. Men jag räknar med att det är bästa och absolut snyggaste lösningen! Jag har valt att använda helsvarta kablar med svart sleeve för att hålla det rent och snyggt. Fokus ligger inte på gaming eller uppseendeväckande färger så svart känns mest premium och därmed givet.

Jag började med 24 pin och här ser ni hur mina combs är tänkta att fungera. Kablarna går rakt upp och vänder 180 grader rakt ned utanför moderkortet. Combens första del trycker jag ned mot kontakten och på så sätt hålls den på plats i rätt position. En bit ut till vänster är urtagen för 8 pin från grafikkortet som kommer ledas ned även den via denna comb.

Kablarna vänder ner från den övre comben och går därefter genom den undre där alla kablar kommer samlas framför nätaggregatet. Jag har valt att behålla moderkortets pinout hela vägen fram till och med det sista fästet. Det sitter placerat cirka 6 cm framför PSU. Direkt efter detta fäste gör jag sedan övergången till nätaggets pinout som är 12 + 18 pin. En sån övergång gör man helst på en lite längre bit, kanske 20 cm som kan döljas bakom någon panel. Nu var det en pain att göra på så kort bit, när det dessutom behöver vara precis rätt längd.

Jag fortsatte sedan med 8 pin från moderkortet (CPU) och 8 pin från grafikkortet. Dessa dras även de gemensamt in i fästet framför nätaggregatet. Riktigt knepigt att crimpa kontakterna rätt roterade och samtidigt få till bra slut på sleevingen. Jag kör utan krympslang för singelkablar och sätter dit en snutt där det är dubbla kablar i ett stift. Känns bäst så!

Tadaa! En färdig bläckfisk Nu får man be till valfri högre makt att jag kopplat rätt och inte missat något på vägen. Den är en del jumpers mellan pins som jag fått flytta och samla vid kontakterna till PSU. Förhoppningsvis är det rätt. Jag har kollat, dubbelkollat och trippelkollat.

Det kanske inte ser så ut men de här kablarna har definitivt varit de mest krävande jag gjort hittills i någon modd. Eftersom jag inte kunnat gömma undan något slack alls så har precision varit A och O för att det ska bli perfekt. Ett bra exempel på att tidskrävande och noggrant arbete kanske inte alltid märks vid första anblicken.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Nu haglar det minsann uppdateringar, håll i hatten!

Version två av stödskivan för moderkortet är klar. (Efter att jag hade ritat en modell som var helt åt skogen, så ja egentligen är detta version tre.) Helt klart mer nöjd med en svart variant än den i akryl. Dessutom ritade jag in en förstärkning i toppen för en större anliggningsyta mot moderkortsskivan.

Skivan fästs i samma hål som jag tidigare borrat i nätaggregatet. Jag valde dessutom att använda tumskruv med mässings-yttre för att matcha resterande delar, fittings osv.

Nu kändes det läge att testa systemet då jag har alla delar. Jag provade först med originalkablarna för att minimera felkällor. Det gick utmärkt och jag kunde skönt nog gå vidare med det som finns kvar att göra! Mina nya kablar väntar jag med att prova innan allt är på plats för jag vill inte rycka och dra i dom i onödan.

Efter att jag hade målat ramen och konstaterat att den svarta metallicfärgen var så som jag ville ha den, så målade jag även den bakre ramen till I/O och grafikkort. Istället för att ha den i aluminium tänkte jag att en helhet med samma färg skulle göra sig bättre. Såhär i efterhand är jag fortfarande toknöjd med det valet.

Äntligen dags att slutföra rördragningen! Jag valde att revidera min tidigare lösning på drain-port och gjorde istället en lite mer elegant lösning. Dessutom knyter jag ihop den bakre sidan och pumpen i ett till steg som stagar upp röret som går fram till radiatorn. Att det dessutom blev lite mer bling (mässing) där nere under pumpen är en klar bonus!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

väldigt fint bygge synd man inte fick se det i verkligheten.
big ups och lycka till med dina vidare kreationer!

kommer galleri med sexy close ups?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Emrik:

väldigt fint bygge synd man inte fick se det i verkligheten.
big ups och lycka till med dina vidare kreationer!

kommer galleri med sexy close ups?

Tack! Det gör sig tämligen bra IRL

Galleri kommer så snart som möjligt!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Satan vad snyggt!

Permalänk
Proffsmoddare

Projektet är nu klart och jag använder galleriet till att visa de sista godbitarna jag jobbade med precis innan Dreamhack!

Galleri - Tilt

Med lite schysst tajming lyckades jag även bli nominerad till tävlingen Månadens galleri här på Sweclockers!
Så gillar ni Tilt, in och rösta!

Månadens Galleri (december 2017

Stort tack till alla som följt projektet och jag hoppas kunna fortsätta framöver!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay