Windows 7 mest använda operativsystemet på Steam

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

AMD FX 6XXX 3 moduler 6 kärnor, men steam tycker det är 3 kärnor med HT

Det är inte Steam som "tycker att det är 3 kärnor med HT", det är faktiskt vad CPUn själv rapporterar via CPUID.

Vidare finns även Athlon och Phenom X3 modeller som har tre kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker Windows 10 är "helt okej". Hade nog egentligen velat gå tillbaks till 8.1 men giter inte ominstallera...

Windows 7-hypen bland lekmän förstår jag dock inte. Man ska inte underskatta en digital kom-ihåg-lapp verkar det som.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Haha mjaa, Är nog 10an som är mögel om man kollar på dessa .
Är ju fler som slutar med 10an och börjar med 7an lol
Other 45.95%-33.96%
Windows 98.04%+1.44%
Windows 7 64 bit63.60%+22.59% F
Windows 10 64 bit28.23%-17.14%
Windows 8.1 64 bit3.09%-2.14%
Windows 71.86%-1.12%
Windows 100.37%-0.24%
Windows 8 64 bit0.34%-0.24%
Windows XP 32 bit0.33%-0.21%
Windows 8.10.08%-0.05%
http://store.steampowered.com/hwsurvey

Du bör nog gå tillbaka till början och göra om den analysen. Du fick ju t ex massor av hjälp av artikeln, men det verkar du glömt bort så fort du kom till kommentarstråden.

Permalänk

Jag kör med 8.1 fortfarande, vill inte ha 10 och bli påtvingad uppdatering och massa övervakningsprogram som kartlägger allt man gör på datorn.

Permalänk
Medlem

Kineser, Kineser, Överallt kineser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Uppgraderingen till Windows 10 var gratis även för piratade kopior såvitt jag minns. Det är ingen kostnadsfråga att folk inte byter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att det var ett riktigt drygt misstag av Microsoft att inte fortsätta gratiskampanjen för evigt. Dessutom borde de gått ut hårt och sagt att non-genuine-licenser också får uppgraderingen, istället för som nu att det gick på hörsägen. Då hade det kunnar vara bättre.

Som det är nu så måste man ju betala för att uppgradera och det vet jag många som ryggar för. Det finns ju de som "kört pirat sedan Windows 95", och de är kanske inte så sugna på att nu betala.

Dessutom verkar Microsoft nu ha glidtacklat sidor som playasia och Aliexpress där der förut gick att köpa lagliga licenser ganska billigt.

Summa summarum tycker jag Microsoft får skylla sig själva att det ser ut som det gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rickosaurus:

Jag kör med 8.1 fortfarande, vill inte ha 10 och bli påtvingad uppdatering och massa övervakningsprogram som kartlägger allt man gör på datorn.

Du tror på riktigt det inte finns på 8.1?
....
Har du kollat din utgående trafik från NIC?
Kan lova dig mycket konstig trafik går där även på 8.1

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Uppgraderingen till Windows 10 var gratis även för piratade kopior såvitt jag minns. Det är ingen kostnadsfråga att folk inte byter.

Vad jag försökte förmedla var att jag endast höll mig fast vid gammalt utdaterat jox PGA kostnad. Har man avstått gratis uppdatering förtjänar man inte alla godbitar det bjuds på.

Skrivet av Rickosaurus:

Får hoppas du inte har en smartphone eller konto hos apple, MS eller google

Att stanna vid 8.1 istället för att hoppa på 10 eller backa till 7an är nog det dummaste jag läst.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Vet inte exakt hur de fungerar, men att använda tex win7 nycklar för att installera legit win 10 funkar ju fortfarande så skulle påstå att de fortfarande är gratis att uppgradera?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att det var ett riktigt drygt misstag av Microsoft att inte fortsätta gratiskampanjen för evigt. Dessutom borde de gått ut hårt och sagt att non-genuine-licenser också får uppgraderingen, istället för som nu att det gick på hörsägen. Då hade det kunnar vara bättre.

Som det är nu så måste man ju betala för att uppgradera och det vet jag många som ryggar för. Det finns ju de som "kört pirat sedan Windows 95", och de är kanske inte så sugna på att nu betala.

Dessutom verkar Microsoft nu ha glidtacklat sidor som playasia och Aliexpress där der förut gick att köpa lagliga licenser ganska billigt.

Summa summarum tycker jag Microsoft får skylla sig själva att det ser ut som det gör.

Finns ett kryphål som gör att du fortfarande kan få Windows 10 helt lagligt utan att betala en krona. Det försvinner dock vid årsskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pressbyrom:

Vad jag försökte förmedla var att jag endast höll mig fast vid gammalt utdaterat jox PGA kostnad. Har man avstått gratis uppdatering förtjänar man inte alla godbitar det bjuds på.

Får hoppas du inte har en smartphone eller konto hos apple, MS eller google

Att stanna vid 8.1 istället för att hoppa på 10 eller backa till 7an är nog det dummaste jag läst.

Varför backa till 7:an? 8.1 är ju ändå bättre. Satt kvar med den till Fall Creator's update och börjar denna beté sig illa så kommer jag hoppa tillbaka till 8.1 igen. Sjuan är ett onödigt steg för långt såvida det inte handlar om något programs inkompatibilitet med nyare.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du bör nog gå tillbaka till början och göra om den analysen. Du fick ju t ex massor av hjälp av artikeln, men det verkar du glömt bort så fort du kom till kommentarstråden.

Göra om ? jag kopierade det som står i länken på steams sida...
Du kanske ska kolla det jag "Kopierade" mot vad som står på sidan..
Står samma sak pga jag kopierade det. Då man inte kommer direkt till sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Finns ett kryphål som gör att du fortfarande kan få Windows 10 helt lagligt utan att betala en krona. Det försvinner dock vid årsskiftet.

Kryphål och kryphål. Är bara att ladda ned Media Creation Tool, lägga in det på ett USB-minne och installera om. Aktivering sker med ens befintliga Windows 7-nyckel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Kryphål och kryphål. Är bara att ladda ned Media Creation Tool, lägga in det på ett USB-minne och installera om. Aktivering sker med ens befintliga Windows 7-nyckel.

Bar att skippa aktivera windows. Har inte aktiverat Windows 10 än. Allt funkar ju utom några få saker.
Blir ju inte som Windows 7 där du får svart skärm
Tanka hem Windows 10 via Media creator tool.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Ja, det fungerar, men om du inte har något handikapp som gör att du har behov av "assistive technologies" så bryter du mot M$'s EULA.

Så på sätt och vis är du inte bättre än en pirat som kör med ett crackat OS.

Permalänk
Medlem

Konstigt när dom tvingar oss dataspelare vara betatestare av uppdateringar som "creators update" och liknande skräp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stig86:

Ja hellre 7.an än det nya skitet som inte ens fungerar

Vad menar du? Den spionerar på användaren som bästa NSA skrivna spyware/malware. Win10 är ett under av väl fungerande massövervakning där man har horder av idioter som försvarar övervakningen med att skrika om FB och google. Varför övervaka folk när man kan få de att betala för nöjet och hjälpa till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carll:

Konstigt när dom tvingar oss dataspelare vara betatestare av uppdateringar som "creators update" och liknande skräp.

Som sagt, siffrorna beror inte på att folk lämnar Windows 10. Du, som många andra här tolkar dem på fel sätt. Se tidigare inlägg i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Bar att skippa aktivera windows. Har inte aktiverat Windows 10 än. Allt funkar ju utom några få saker.
Blir ju inte som Windows 7 där du får svart skärm
Tanka hem Windows 10 via Media creator tool.

Men varför skippa, om man har en fullt funktionell nyckel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man ska kanske inte överdriva betydelsen av det, men det finns faktiskt en del spelare som byter tillbaka från win10 till win8/win7 om de inte går tillbaka till Win10 Anniversary update pga stuttering-problem i både Creators update och Fall creators update.

Jag kan installera W10 enterprise om jag vill och det är nog den enda versionen skulle vara intresserad av, men det får i så fall bli LTSB som är baserad på 1607 (AU) isåfall. Annars så stannar jag på Win7 tills jag tvingas bort från det.

Det verkar inte bara vara W10 som är problematiska heller i spel, Nvidias drivrutiner verkar skapa lika många problem som de löser numera.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Undrar hur många % av dessa Windows 7 är köpta

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kan förstå att Windows 7 är fortfarande så populärt, det är välfungerande och faktiskt mer lättanvänt, användarvänligt än vad Windows 10 är.

Dock tycker Windows 10 är helt OK när man mest använder det som rent desktop OS + använder nån av tredjeparts meny/start, så längtar inte tillbaka till sjuan. däremot Windows 8.x var det värsta jag kört hemskt OS.

Dock tror Microsoft kan ta det lugnt, de flesta normalanvändare kommer vara sig de vill eller ej tvingas byta ut Windows 7 förr eller senare, Nya spel, nya datorer ny hårdvara generellt och tillbehör ogillar Windows 7 alltmer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Men varför skippa, om man har en fullt funktionell nyckel?

De har haft fel på servrarna när jag försökte. Så gav upp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickosaurus:

Precis samma anledning som mig. Gillar win 7 bättre, men där uppstår tyvärr lite problem för min nyare hårdvara. Fulspel som alltid för att tvinga folk att "uppdatera".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

De har haft fel på servrarna när jag försökte. Så gav upp

Alright. Jag installerar ibland flera datorer om dagen utan problem, i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Precis samma anledning som mig. Gillar win 7 bättre, men där uppstår tyvärr lite problem för min nyare hårdvara. Fulspel som alltid för att tvinga folk att "uppdatera".

Tycker du att det är "fulspel" när hårdvarutillverkarna inte lägger ned tid och pengar på att försöka få deras hårdvara att fungera med ett operativsystem som släpptes för åtta år sedan?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Ja, det fungerar, men om du inte har något handikapp som gör att du har behov av "assistive technologies" så bryter du mot M$'s EULA.

Så på sätt och vis är du inte bättre än en pirat som kör med ett crackat OS.

Man behöver inte ha något handikapp utan det räcker att man använder något av dessa hjälpmedel. Jag använder exempelvis skärmtangentbordet då och då, när jag sitter med musen i soffan till exempel.

Permalänk
Medlem

Förstår inte all hat mot Win7. Kan man ens jämföra skiftet mellan Win7 till Win10 som det är att skifta mellan WinXP till Win7?

Hoppet från DX11 till DX12 är inte alls lika revolutionerande som det var med hoppet från DX9 till DX10/11. Designen mellan Win7 och Win10 är märkbar, visst, men WinXP designen var ju nästan gammalmodig redan när det släpptes och hoppet till Vista(samma design som Win7 mer eller mindre) var enormt. Sedan har WinXP usel 64-bit kompatibilitet bland annat, något som redan funkar skapligt sedan Vista/Win7. Utforskaren har varit densamma sedan Vista om inte mindre justeringar, vilket var en klar förbättring mot Utforskaren som finns i WinXP.

Finns nog säkert 100+ anledningar till varför man borde byta från WinXP till Win7, men aldrig att jag kan tänka mig att det finns lika många till varför man borde byta från Win7 till Win10.

Jag som 19-åring bör ju om någon vara för allt som är nytt och revolutionerande, men hypen som Win10 har fått är något som jag aldrig riktigt har förstått mig på.

Men ja, Win10 funkar bra det med så länge man inte petar på legacy program/spel. Hade ju inte kunnat spela Forza Horizon 3 t.ex utan Win10 med tanke på UWP osv.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Alright. Jag installerar ibland flera datorer om dagen utan problem, i alla fall.

Hehe samma här. Jo jag har nycklar som är bundna till mitt microsoft konto. Men de har inte funkat än. Aktiverar står det att Microsoft servrar är upptagna och error . Så jag väntar med det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Tycker du att det är "fulspel" när hårdvarutillverkarna inte lägger ned tid och pengar på att försöka få deras hårdvara att fungera med ett operativsystem som släpptes för åtta år sedan?

Nej, det är fulspel när MS spärrar säkerhetsuppdateringar om man kör win7 (som fungerar utan problem) på ny hårdvara. Både AMD och intel var redo att stödja win7 men MS skrek nej för då skulle NSA vara sura att folk kan hålla sig borta från spyware10.