Skadeståndsskyldig sanering?

Permalänk
Medlem

Ni borde ringt så hade det antagligen varit avklarat redan. Sms osv är så långsamt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju bättre låta den skyldige betala direkt än att andra försäkringstagare ska betala.

Du har ju försäkring just för att täcka sådana saker. Annars kan man ju lika gärna vara oförsäkrad om man aldrig tänkt nyttja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det känns ju lite som en smäll i käften på tanten om ni kommer dra in försäkringsbolagen, hon försökte ju bara hjälpa, inte hennes fel att din brud var redlös.

Det är ju inte tantens försäkringsärende. Det är deras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Ägaren till bilen är ju bevisligen en sympatisk och snäll person, varför utgår ni från att hon skulle försöka lura er? Förutom själva kostnaden för saneringen så har ni ju dessutom orsakat henne en hel del problem, hon kan inte använda sin bil fram till den är sanerad, hon måste ta sig tid att åka till och från saneringen. Det absolut minsta ni ska göra är att betala vad saneringen kostnar. Om ni dessutom har någon hut i kroppen vilket ni tveksamt verkar ha så ska ni även köpa en liten present till henne som tack.

Handlar väl inte om hut. Personen är ju villig att betala för kostnaden, dock orolig för hur mkt det kan komma att kosta. Nu har ju någon som arbetat som sanerare i tråden redan skrivit vad en trolig kostnad lär hamna på så de tär väl knappast ett problem.

Permalänk

Mitt största bekymmer hade nog inte varit kostnaden för sanering utan flickvännen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

Har inga personliga erfarenheter, men samtliga av mina vänner som besökt hotell gripen har fått besöka kurator efteråt med, trots det enstaka besöket. Men det kan ju ha ändrats, det var ju inte igår man var tonåring ^^

Men det har jag, sov en natt hos konstapeln för 7-8 år sedan efter en studentfest. Hände aldrig någonting efteråt. Polisen som släppte ut mig var till och med noga med att påpeka just detta, att det inte skulle bli några ytterligare påföljder.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

@DalleH: Jag drog en pizza i en kompis bil ett nyår, gick på runt 2000 att sanera den skadan utan helrekond av resterande del av bilen vilket jag hade krävt om det var en nyare bil men min kompis var snäll och det var en skrotbil utan värde. En kompis drog en pizza i en taxi och han betalade 3500 för rengöring och det var ändå lädersäte som ”bara” är att torka av, tyg hade förmodligen varit dyrare. Allt upp till 5000 känns ju billigt beroende på hur illa det är, vissa drar ju en fontän över allt och då hade jag krävt en ny bil. Lägg dessutom till att du fortfarande har en flickvän kvar, säg till henne att betala notan vad det än kostar men se till att du inte står för kalaset så kanske hon lär sig en läxa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker man skall göra sitt yttersta för att tantens bil skall bli så återställd det bara går. En god gärning för en god gärning.

Som någon föreslog, det är väl bättre att ringa och pratas vid om hur man skall gå tillväga på bästa sätt? Sedan kan man ju även ringa sitt försäkringsbolag och fråga dem om råd? Pinsamt, visst, men det är sånt man lär sig av.

Och det där tjafset om att "någon annan får betala" bla bla. Hellre det än att det går ner i fickorna på försäkringsbolaget. De tjänar tillräckligt redan.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

Fyllecell är ju dock inte 'bara' en natt hos snuten,

Fast, en övernattning i fyllecellen, är just det, bara en natt i fyllecellen.

Skrivet av Turble:

obligatoriska möten med soc och kurator för alla som hamnar i fyllecell.

Obligatoriska möten? Lite beroende på var man bor, så kan det hända att man får ett informativt brev där socialtjänsten informerar om att man har rätt till hjälp. För det mesta kräver det dock upprepade övernattningar. Socialtjänsten skiter som regel i det helt om du är över 20.

Skrivet av Turble:

Det blir en 'prick' i protokollet osv.

I vilket protokoll? Det registreras inte i belastningsregistret, eftersom det inte är ett brott att vara full. Det görs/ska göras en lämplighetsprövning för körkort, om man blir omhändertagen för fylla två gånger inom två år, men i praktiken måste du bli omhändertagen betydligt oftare än en gång om året för att de ska ta körkortet. Samma sak påstås gälla för vapenlicens, men det måste vara åtminstone 15 år sedan jag ens hörde talas om någon jägare som fått sina licenser återkallade för fylla, och det finns en del i bekantskapskretsen som omhändertas så pass ofta att de får papper hemskickade där de informeras om att trafikverket vill att de ska höra av sig så man kan ta ställning till om fylle vore en orsak för att dra in deras körkort eller ej.
Rättspraxis säger att enbart omhändertagning för fylle, inte är grund för indraget körkort, utan att en utredning av personens lämplighet måste göras, och det finns domstolsunderlag som säger att vapenlicensen kan återkallas för 3 övernattningar, inom två år. Det är dock, KAN, inte skall, så även här finns utrymme för tolkning.

Och, för den som är intresserad, så är en fylle-övernattning en "LOB".
(Lagen om omhändertagande av berusade personer m.m)
En av orsakerna till varför en LOB inte leder till speciellt mycket är för att det görs ingen faktiskt nykterhetskontroll, och man är medveten om att LOB missbrukas rätt grovt.

Skrivet av Turble:

Har inga personliga erfarenheter, men samtliga av mina vänner som besökt hotell gripen har fått besöka kurator efteråt med, trots det enstaka besöket. Men det kan ju ha ändrats, det var ju inte igår man var tonåring

Det har nog just med åldern att göra. Under 20, så ska socialtjänsten höra av sig och informera om vissa rättigheter man har, till stöd och hjälp. Någon obligatorisk kallelse finns inte, men beroende på var man är folkbokförd hanteras det olika. Det kan hända att man bara får ett par papper hem, med "rätt" information, och sen har socialtjänsten fullgjort sitt uppdrag, det kan även hända att man får hem ett papper med information om tidsbokat besök, men de har inga möjligheter att tvinga en att gå.
Är man minderårig kan dock föräldrarna få ungefär samma papper, och om de inte väljer att ta kontakt med socialtjänsten kan det leda till att den omyndiga omhändertas, och omplaceras, då vårdnadshavaren inte uppfyller sina skyldigheter mot den minderåriga. Det föregås dock av massor med pappersarbete, och vanligen rätts-prövning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Jo, polaren behövde i allafall inte gå på något möte senast det hände.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av DalleH:

Hon är ju villig att betala så länge det är en rimlig summa och att det avser rätt "typ" av sanering. Oron är ju eftersom hon inte svarat på ersättningsförslaget vi skickade att hon kommer försöka dra en fuling och ta en helsanering av bilen bara för att och kräva henne på allt upp emot 10 000kr. Frågan är om hon gör det har hon då lagligt stöd att kräva ersättning och kan hon driva det i rätten?

Kort svar: Nej.

Kolla runt vad en sådan sanering kostar, det är omöjligt första gången någon spyr i en bil. Erbjud kvinnan den genomsnittliga summan för en sådan sanering, allt annat får hon stå för själv.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Det har han ju, men hon har ju inte fått tummen ur arslet och ens behagat att svara.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:
@htbtoma:

En del har nog ändrats sen min ungdom inser jag, tack för informationen!
Känns som vi är lite OT nu dock

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att allt detta bara är någon form av missförstånd och att hon inte har haft tid att kolla med saneringsfirman ännu eller så.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Vi har försökt komma i kontakt med kvinnan vid ett flertal gånger både över samtal och sms utan resultat, så allt ligger på is just nu. För övrigt så verkar många här missförstå syftet med tråden även fast jag varit väldigt tydlig. Vi VILL BETALA ersättning för sanering, tråden handlar om hur det skulle bli om ersättningsanspråket skulle hamna på en orimlig nivå. Att försöka få en uppfattning om vad som gäller vid en sån situation verkar betyda att man är ett svin, man ska bara betala oavsett vad som begärs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DalleH:

Uppdatering: Vi har försökt komma i kontakt med kvinnan vid ett flertal gånger både över samtal och sms utan resultat, så allt ligger på is just nu. För övrigt så verkar många här missförstå syftet med tråden även fast jag varit väldigt tydlig. Vi VILL BETALA ersättning för sanering, tråden handlar om hur det skulle bli om ersättningsanspråket skulle hamna på en orimlig nivå. Att försöka få en uppfattning om vad som gäller vid en sån situation verkar betyda att man är ett svin, man ska bara betala oavsett vad som begärs.

Tack för uppdate. Ja det blir tyvärr så med folk.
Hoppas det löser sig till det bästa för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fattar fortfarande varför du är orolig för kostnaden för saneringen? fattar du inte vilken tur din flickvän har haft!! det hade kunnat hända henne vadsomhelst. Jag hade tagit mig en allvarligt snack med tjejen om följderna som kan hända när man är för full och då helst som tjej. det finns värre saker att oroa sig för. Ibland for man ta konsekvenserna för man har gjort och bara acceptera kostnaden. Jag tror inte damen skulle ta ut mer än vad kostnaden blir om det nu blir någon.

Men jag fattar inte varför oroa sig för pengar jag skulle ha varit överlycklig över att allt gick väl denna gång. Läs tidningen samt se nyheter så ser ni vad som kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DalleH:

Det måste väl bara vara att kontakta ert försäkringsbolag och se hur de ställer sig?

Kostar det säg 5000kr att få bilen "ren" efter din flickväns eskapader så är det ju vad det kostar och då är det bara att hosta upp, tror inte att damen som plockade upp din flickvän vill göra någon ekonomisk vinning i detta men hon vill ju heller knappast ha en bil i sämre skick än innan. Givetvis ska inte ni bekosta polering av instrumentbrädan om hon spydde i baksätet tex men det tror jag inte heller hen som körde hem din flickvän vill eller har tänkt när hon skrev till er.

brukar stå i taxibilar att det kostar typ 1500kr om man spyr i bilen och dom har säkert någon bra deal så nånstans där eller lite över är vad det bör kosta dig som privatperson, beroende på vad för typ av säten det var i bilen osv.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Avstängd

Han har ju som sagt redan erbjudit det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Känns bara som att man gladeligen bara borde betala vad hon säger så länge det är rimligt, enligt mig kan det lätt tolkas som att man inte är villig att göra rätt för sig om man går via försäkringen i en sån här situation, men det är bara vad jag känner

Så om du hade en hemförsäkring och självrisken gick på säg 1k, sen kostar saneringen 5k så hade du pungat ur egen plånbok? Du måste vara försäkringsbolagets favoritkund.

Ibland kan man möjligtvis tjäna på det, att alltså ta små kostnader ur egen ficka för att hålla premien nere, men det är nog om summan ligger nära självrisken.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju bättre låta den skyldige betala direkt än att andra försäkringstagare ska betala.

Ja det finns, det heter oförsäkrad. Varför betala ett försäkringsbolag om du ändå inte kommer nyttja tjänsten?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Så om du hade en hemförsäkring och självrisken gick på säg 1k, sen kostar saneringen 5k så hade du pungat ur egen plånbok? Du måste vara försäkringsbolagets favoritkund.

Ibland kan man möjligtvis tjäna på det, att alltså ta små kostnader ur egen ficka för att hålla premien nere, men det är nog om summan ligger nära självrisken.

Syftade mer på att tanten förtjänar snarare mer än vad det säkerligen kostade att sanera bilen xD

Permalänk
Medlem

Ja, har ni försökt få tag på henne kan man ju inte begära så mycket mer.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Jag gav en taxi en anledning att städa bilen för ett par år sen och den anledningen täckte både bak- och framsäten. Han avkrävde mig 2000 och ett telefonnummer och ett par dagar senare ringde hans kontor och berättade vad de 2000 använts till; förlorad inkomst på bilen bland annat. Tror det hade tagit deras verkstad typ tre timmar eller nåt, men visst det va skinnklädsel och gummimattor.
Har väldigt svårt att se att det skulle gå på några tio papp dock om det inte är frågan om nån vit alcantara (finns det ens?) som fått en halvpava rödvin och magsaft på sig.

Permalänk
Medlem

Ah, den gamla "tant-som-plockar-upp-fulla-främlingar-för-att-hjälpa-dem-hem-men-också-få-dem-att-spy-i-hennes-bil-så-hon-kräver-massivt-betalt"-scammen, föll ni för den enkla?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Tycker nog denhär tråden är klar sedan två-tre sidor tillbaka nu.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Summa summarum om det du skriver faktiskt stämmer.
Plocka aldrig upp människor i behov av hjälp. Sköt dig själv och skit i andra.
What a wounderfull world!
https://www.youtube.com/watch?v=CWzrABouyeE

Nu har du kanske fått ett och annat svar på detta - det finns andra sätt att hjälpa än att ta upp en redlöst berusad person i sin bil. T.ex. ringa polisen för omhändertagande. Alternativt ringa larmnummer 112 om man inte förstår vad det är för fel på personen. Att stanna till och hjälpa en människa är viktigt och förhoppningsvis så förstår alla att man inte kan lämna en redlöst berusad person ensam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

En alkoholpåverkad person skulle jag nog ta upp, men inte en narkotikapåverkad person som förlorat kontrollen då skulle jag ringa polisen eller liknande för att hindra att personen skadar sig själv och kanske andra.
Sett till vad man kan göra om man är påverkad av tunga droger skulle jag föredra fyllecellen i vilket fall, tror man behöver samtalen då, till skillnad mot om man en enstaka gång är full (eller normalt pårökt, även om jag inte försvarar varken alkohol eller narkotika, definitivt inte narkotika) från glada vänners lag på krogen, men skulle nog vara ok med om någon lade in mig på fyllecellen om man var i ett sådant tillstånd på stan en mörk kväll bland trafik och annat. Om jag var narkotikapåverkad bland folk jag inte kände skulle jag se det som en välgärning även om man åker dit för ringa innehav eller något.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Nu har du kanske fått ett och annat svar på detta - det finns andra sätt att hjälpa än att ta upp en redlöst berusad person i sin bil. T.ex. ringa polisen för omhändertagande. Alternativt ringa larmnummer 112 om man inte förstår vad det är för fel på personen. Att stanna till och hjälpa en människa är viktigt och förhoppningsvis så förstår alla att man inte kan lämna en redlöst berusad person ensam.

Det jag skrev var en kommentar på en post som mer eller mindre skrev att hjälper du en annan person och det sedan händer en olycka så får den som stod för hjälpen stå för de kostnaderna vilket så klart är helt fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Napoleongl:

Jag gav en taxi en anledning att städa bilen för ett par år sen och den anledningen täckte både bak- och framsäten. Han avkrävde mig 2000 och ett telefonnummer och ett par dagar senare ringde hans kontor och berättade vad de 2000 använts till; förlorad inkomst på bilen bland annat. Tror det hade tagit deras verkstad typ tre timmar eller nåt, men visst det va skinnklädsel och gummimattor.
Har väldigt svårt att se att det skulle gå på några tio papp dock om det inte är frågan om nån vit alcantara (finns det ens?) som fått en halvpava rödvin och magsaft på sig.

Jag håller med. Samtidigt har taxibilar garanterat kraftig rabatt hos olika företag som städar bilar etc. Ett stort taxibolag kan ha egna anställda som gör jobbet. Det beror också på vad det är för tyg i sätet, det finns mocka och andra saker.

Men en olycka händer lätt och jag förstår mycket väl TS oro, jag hade varit precis likadan om det hade gällt mig.