Stora tråden om Seafile.

Permalänk
Medlem

Stora tråden om Seafile.

Hej,
Jag tänkte skapa en tråd för oss alla som använder oss av Seafile.
Jag har även suttit och gjort ordning en guide för hur man installerar Seafile på Ubuntu server så det skall bli lätt för dom som vill komma igång med Seafile.
Detta på bästa sätt självklart, har även skrivit guider runt omkring det med bla. ssmtp, säkerhet och lite annat som kan behövas om man kör Seafile.

Seafile guiden:
https://github.com/NohaTech/Seafile-best-practices-for-Ubuntu...

Projektets huvudsida:
https://github.com/NohaTech/Seafile-best-practices-for-Ubuntu

Allt är som ni kan se på Github så om ni vill göra någon ändring eller lägga till något skicka en PR bara.

Så vad är Seafile?
Seafile är en molnlösning, dvs lagring på en server likt te.x Dropbox.
Seafile har många fördelar bla. är Seafile snabbare än te.x NextCloud när det kommer till Sync detta pga. dom har helt olika sätt som dom syncar på.

Även så har Seafile en stor fördel, den är dock fortfarande i beta stadiet men den heter SeaDrive och här har man gjort en teknik så att man lägger till sin Seafileshare precis som en networkshare dvs du kan arbeta mot den precis som du gör när du är hemma över te.x en SMBShare.
På så sätt så slipper man lagra allt på sin hårddisk och man kan se det och ändra på sakerna ändå.

Seafile har även en super bra funktion i sina klienter för Desktop OS och det är att man kan vara inloggad flera users samtidigt på en och samma klient och den synkar alla trots att man är flera inloggade på samma klient.
Helt perfekt fall om man te.x har en Storageserver någonstans och vill få ner filer från flera olika användare till en och samma server.

Seafile har klienter till dom flesta OS och även alla MobilaOS

För mer information se:
https://www.seafile.com/en/home/

Seafile är självklart gratis för hur många använder du vill deras CE version som är helt OpenSource.
Dom har en Pro version som bygger på CE versionen men har några tillägg som inte finns i CE versionen.

Så använder du Seafile? Om du gör det vad tycker du om det?

Edit:
Sen har ju Seafile något som nästan ingen annan har idag, dom har även deras server software för Windows Server.
Så om man vill kan man köra Seafile Native på Windows Server, dock så ligger deras versioner lite efter där då *nix är i framkant och prioriterat.
Men följ min guide ovan bara så kommer det inte vara några problem att installera Seafile.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag tänkte skapa en tråd för oss alla som använder oss av Seafile.
Jag har även suttit och gjort ordning en guide för hur man installerar Seafile på Ubuntu server så det skall bli lätt för dom som vill komma igång med Seafile.
Detta på bästa sätt självklart, har även skrivit guider runt omkring det med bla. ssmtp, säkerhet och lite annat som kan behövas om man kör Seafile.

Seafile guiden:
https://github.com/NohaTech/Seafile-best-practices-for-Ubuntu...

Projektets huvudsida:
https://github.com/NohaTech/Seafile-best-practices-for-Ubuntu

Allt är som ni kan se på Github så om ni vill göra någon ändring eller lägga till något skicka en PR bara.

Så vad är Seafile?
Seafile är en molnlösning, dvs lagring på en server likt te.x Dropbox.
Seafile har många fördelar bla. är Seafile snabbare än te.x NextCloud när det kommer till Sync detta pga. dom har helt olika sätt som dom syncar på.

Även så har Seafile en stor fördel, den är dock fortfarande i beta stadiet men den heter SeaDrive och här har man gjort en teknik så att man lägger till sin Seafileshare precis som en networkshare dvs du kan arbeta mot den precis som du gör när du är hemma över te.x en SMBShare.
På så sätt så slipper man lagra allt på sin hårddisk och man kan se det och ändra på sakerna ändå.

Seafile har klienter till dom flesta OS och även alla MobilaOS

För mer information se:
https://www.seafile.com/en/home/

Så använder du Seafile? Om du gör det vad tycker du om det?

Intressant.

Sugen på berätta om hur synkningen är annorlunda mot nextcloud och för/nackdelar?
Även SeaDrive? Autentieras hur? Säkerhet och så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kul med en tråd för Seafile! Jag har själv kört Seafile på min hemmaserver ett bra tag nu, men använder det inte så himla intensivt om jag ska vara ärlig. Ville bara ha nåt som inte krävde värsta omfattande PHP-miljön och var lättare att sätta upp än t.ex. ownCloud/Nextcloud. För mina behov fungerar Seafile finemang.
Har dock inte helt riktigt bestämt mig för om jag gillar det. Ser fram emot att se mer diskussioner i tråden här.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
SeaDrive fungerar som så att du laddar ner en client som du loggar in på som sedan montar sig som networkshare.
Du har såklart ditt användarnamn och lösenord, men det stödjer även 2FA authorizing om du har aktiverat det på serversidan och på användaren.

Citat från Seafile.
"Access files in the cloud in local S: drive without syncing them. Extends the local disk space with the massive storage capacity on the server. Files can be used offline too."

Och Seafile känner själv av i klienterna om du är på samma LAN som din server och om du är det kopplar den över till LAN istället för WAN på så sätt får man alltid ut det absolut snabbaste man kan.
Detta gäller alla Seafiles klienter.

Sitter på kontoret så kan inte riktigt leta just nu, men det ska finnas en bättre förklaring för SeaDrive m.m.
Återkommer med det.

Här är det lite mer faktia om SeaDrive.
https://www.seafile.com/en/help/drive_client/

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Är man enbart ute efter en Dropbox liknande lösning så är Seafile säkert jättebra. Dock får man en upplevelse mer likt Google Apps (Dokumenteditering, Kalender, Kontakter, Mail, osv) med Nextcloud (inte NextCloud).

Har själv testat Seafile och visst, synken är snabb, men Nextcloud känns mer som en komplett lösning.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Är man enbart ute efter en Dropbox liknande lösning så är Seafile säkert jättebra. Dock får man en upplevelse mer likt Google Apps (Dokumenteditering, Kalender, Kontakter, Mail, osv) med Nextcloud (inte NextCloud).

Har själv testat Seafile och visst, synken är snabb, men Nextcloud känns mer som en komplett lösning.

Nu vill inte jag att det här blir en tävlingstråd men Seafile har allt som Nextcloud har förutom kalender och kontakter.
Dvs dokument osv finns på Seafile med, se och redigera dokument online, även skapa dokument.
Du kan också se bilder och filmer online.
Dela ut saker med länkar som är lösenordsskyddade eller att länken går ut efter xxx antal dagar och båda kombinerat också.
Och även skapa utdelade uppladdningslänkar med samma villkor som ovan.

Seafile nishar sig som en dropboxs lösning och Nextcloud som en plattform (plugins osv).
Pga det så kräver inte Seafile lika mycket av servern, Seafile synkar snabbare m.m.

Som jag skrev tidigare så är synken snabbare än Nextclouds synk.
Detta pga Seafile synkar block och på så sätt så behöver Seafile endast synka den delen av filen som har förändrats.

Sen är ju SeaDrive något som slår Nextcloud med hästlängder om man är ute efter storage bara som att det blir som om man har en SMBShare.

Ända lösningen nextcloud har som är snarliknande är WebDav och den tekniken är bristfällig som bäst.
Absolut inte Nextclouds fel då de inte är dom som kom på WebDav.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

jag körde själv seafile ett tag och det fungerade bra, dock är det 1-2 år sen nu.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

jag har bara väntat på att du ska komma in i tråden.

jag körde själv seafile ett tag och det fungerade bra, dock är det 1-2 år sen nu.

Dom flesta som har kört Seafile verkar ha samma uppfattning som dig att det fungerar bra osv.
Dom har utvecklats rätt mycket sedan 2år sedan.

Om du känner att du vill pröva igen så är det bara att följa guiden jag har gjort så som är länkad i första inlägget så kommer du vara öppe på nolltid.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag tänkte skapa en tråd för oss alla som använder oss av Seafile.
Jag har även suttit och gjort ordning en guide för hur man installerar Seafile på Ubuntu server så det skall bli lätt för dom som vill komma igång med Seafile.
Detta på bästa sätt självklart, har även skrivit guider runt omkring det med bla. ssmtp, säkerhet och lite annat som kan behövas om man kör Seafile.

Seafile guiden:
https://github.com/NohaTech/Seafile-best-practices-for-Ubuntu...

Projektets huvudsida:
https://github.com/NohaTech/Seafile-best-practices-for-Ubuntu

Allt är som ni kan se på Github så om ni vill göra någon ändring eller lägga till något skicka en PR bara.

Så vad är Seafile?
Seafile är en molnlösning, dvs lagring på en server likt te.x Dropbox.
Seafile har många fördelar bla. är Seafile snabbare än te.x NextCloud när det kommer till Sync detta pga. dom har helt olika sätt som dom syncar på.

Även så har Seafile en stor fördel, den är dock fortfarande i beta stadiet men den heter SeaDrive och här har man gjort en teknik så att man lägger till sin Seafileshare precis som en networkshare dvs du kan arbeta mot den precis som du gör när du är hemma över te.x en SMBShare.
På så sätt så slipper man lagra allt på sin hårddisk och man kan se det och ändra på sakerna ändå.

Seafile har även en super bra funktion i sina klienter för Desktop OS och det är att man kan vara inloggad flera users samtidigt på en och samma klient och den synkar alla trots att man är flera inloggade på samma klient.
Helt perfekt fall om man te.x har en Storageserver någonstans och vill få ner filer från flera olika användare till en och samma server.

Seafile har klienter till dom flesta OS och även alla MobilaOS

För mer information se:
https://www.seafile.com/en/home/

Seafile är självklart gratis för hur många använder du vill deras CE version som är helt OpenSource.
Dom har en Pro version som bygger på CE versionen men har några tillägg som inte finns i CE versionen.

Så använder du Seafile? Om du gör det vad tycker du om det?

Edit:
Sen har ju Seafile något som nästan ingen annan har idag, dom har även deras server software för Windows Server.
Så om man vill kan man köra Seafile Native på Windows Server, dock så ligger deras versioner lite efter där då *nix är i framkant och prioriterat.
Men följ min guide ovan bara så kommer det inte vara några problem att installera Seafile.

Snyggt! Har inte testat att installera,men det ska jag göra så fort jag får tid.

Det man skulle kunna göra är att endast tillåta anslutningar från t.ex Sverige för att minska attackytan.
Jag brukar köra med iptables och ipset för att endast tillåta anslutningar från Sverige.

Ex.

wget http://www.ipdeny.com/ipblocks/data/countries/se.zone

$IPSET -F sweden > /dev/null 2>&1
$IPSET -X sweden > /dev/null 2>&1
$IPSET -N sweden nethash

for IP in $(cat /tmp/se.zone)
do
$IPSET -A sweden $IP
done

$IPT4 -I INPUT -m set --set !sweden src -j DROP

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Glömde att fråga, har någon av er testat deras ISO och Android app med OpenSource varianten?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Snyggt! Har inte testat att installera,men det ska jag göra så fort jag får tid.

Det man skulle kunna göra är att endast tillåta anslutningar från t.ex Sverige för att minska attackytan.
Jag brukar köra med iptables och ipset för att endast tillåta anslutningar från Sverige.

Ex.

wget http://www.ipdeny.com/ipblocks/data/countries/se.zone

$IPSET -F sweden > /dev/null 2>&1
$IPSET -X sweden > /dev/null 2>&1
$IPSET -N sweden nethash

for IP in $(cat /tmp/se.zone)
do
$IPSET -A sweden $IP
done

$IPT4 -I INPUT -m set --set !sweden src -j DROP

Ska ta och kolla på det sen.
Har uppdaterat guiden nu med memcached så man ökar prestandan med 30% via unix_socket.

Återkom sen efter du har installerat och berätta vad du tyckte om guiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Glömde att fråga, har någon av er testat deras ISO och Android app med OpenSource varianten?

Inte hundra på vad du menar här, men jag använder Androidappen för att synka foton från telefonen. Det fungerar alldeles utmärkt tycker jag!

Permalänk
Medlem

Uppdatera inte till 6.2.3 jag gjorde det misstaget idag och hittade en del buggar / problem som jag inte fick ordning på så jag håller på att rullar tillbaka till min backup.

Dom fel jag fick var:
*Memcached fungerade inte.
*Man kunde inte kolla på video's i WebGUI (.mov och .mp4)

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har lekt lite med detta nu. Stör mig på framförallt två saker.

1. Uppladdning från mobilen funka fint. Men jag ville döpa om biblioteket eftersom jag har två mobiler.
Gick jätte bra tills jag tog ett kort med mobilen, Seafile skapade då det gamla biblioteket igen och struntar helt i det jag bytte namn på.

2. Seadrive är det som lockar mer. Men att man inte kan laddaupp/ta bort mappar är ju en dealbraker.

Gör jag fel?
Hur gör ni?

Hur gör ni med backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Har lekt lite med detta nu. Stör mig på framförallt två saker.

1. Uppladdning från mobilen funka fint. Men jag ville döpa om biblioteket eftersom jag har två mobiler.
Gick jätte bra tills jag tog ett kort med mobilen, Seafile skapade då det gamla biblioteket igen och struntar helt i det jag bytte namn på.

2. Seadrive är det som lockar mer. Men att man inte kan laddaupp/ta bort mappar är ju en dealbraker.

Gör jag fel?
Hur gör ni?

Hur gör ni med backup?

Ta bort mappar ska inte vara några problem är du säker på att du inte försöker ta bort bibloteken?
Du kan inte ladda upp direkt i S: utom du får ladda upp i bibloteken, fungerar klockrent för mig iaf.
Se också till att du har 0.8.2 av SeaDrive då det är nyaste.

Du lär ändra location i settings på mobilappen annars blir det som du säger.
Settings -> Upload Destination (där ändrar du till det biblotek du vill ladda upp till)

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ta bort mappar ska inte vara några problem är du säker på att du inte försöker ta bort bibloteken?
Du kan inte ladda upp direkt i S: utom du får ladda upp i bibloteken, fungerar klockrent för mig iaf.
Se också till att du har 0.8.2 av SeaDrive då det är nyaste.

Du lär ändra location i settings på mobilappen annars blir det som du säger.
Settings -> Upload Destination (där ändrar du till det biblotek du vill ladda upp till)

Ska undersöka SeaDrive funktionen mer. Ser ut som jag får olika resultat på två olika servrar.

Problemet med mobilappen är att jag har ett bibliotek som heter bilder vilket också är location.
I biblioteket skapar appen sen en mapp som heter MyPhotos där mapparna Camera och Screenshots ligger. Inga problem med det.
Men min OCD vill att MyPhotos ska hete P8 (modellen på min telefon) och där blir det problem.
Seafile hänger med och ändrar namnet i alla led men appen kopplar inte att jag bytt namn på mappen och fortsätter synca med MyPhotos.

Permalänk
Medlem

Gällande filmer i webgui så var det inte fel på 6.2.3 det var jag som hade gjort ett fel i csp i nginx men det är fixat nu i min github så det issuet är löst.

Dock verkar memcached vara pga. 6.2.3, hoppas dom fixar det omgående annars fungerar det säkert lika bra utan memcached med om man inte har super många users.
Jag vet att Seafile skall börja inom kort att använda redis istället.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Tänkte just fråga; varför inte Redis? Det är väl bara att installera på servern där Seafile körs? Eller finns det inte stöd för det i Seafile?

Och en annan fråga; finns det färdiga VMs istället för massa guider att följa?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@Calby: Tänkte just fråga; varför inte Redis? Det är väl bara att installera på servern där Seafile körs? Eller finns det inte stöd för det i Seafile?

Och en annan fråga; finns det färdiga VMs istället för massa guider att följa?

Nej, det ända som finns är en Docker.
Hade tänkt göra en VM när jag får tid över alt ett installscript.

Ja du, memcached kom före redis, och dom är två konkurrenter. Utvecklarna för Seafile har väll bara blivit kvar på memcached.
Men redis är så vitt jag kan förstå lite bättre pga redis uppdateras mer m.m.
Men i vanlig miljö märks nog inte skillnaden, men Seafile skall gå över till Redis inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Det verkar som att 6.2.3 inte kan köra memcached över socket utom måste köras över HTTP.
Men 6.2.3 har inga större uppdateringar egentligen så man kan lugnt stanna kvar på 6.2.2.

Men om ni ska updatera se till att ni ändrar memcached före så att den kör på HTTP istället för socket.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Utvecklarna för Seafile har väll bara blivit kvar på memcached.
Men redis är så vitt jag kan förstå lite bättre pga redis uppdateras mer m.m.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kört med Redis på mitt [no-name] cloud i ett par år. *bort*

Jag skulle säga att du kommer märka stor skillnad när Redis blir aktuellt. Redis är även bättre på att hantera locks i databasen, så låsta filer ett minne blott. Det är i alla fall så jag upplevt det.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ska ta och kolla på det sen.
Har uppdaterat guiden nu med memcached så man ökar prestandan med 30% via unix_socket.

Återkom sen efter du har installerat och berätta vad du tyckte om guiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har installerat och seafile fungerar fint. Dock så lyckas inte jag att konfigurera nginx.
Får ett fel som jag lyckas inte fixa

nginx: [emerg] unexpected end of file, expecting ";" or "}" in /etc/nginx/conf.d/seafile.conf

Den gnäller på den absolut den sista raden i filen.

Sen är det så att att mappen /etc/nginx/sites-available/ inte finns när jag installerar nginx enligt instruktion.
Den default filen finns i /etc/nginx/conf.d/

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Jag har installerat och seafile fungerar fint. Dock så lyckas inte jag att konfigurera nginx.
Får ett fel som jag lyckas inte fixa

nginx: [emerg] unexpected end of file, expecting ";" or "}" in /etc/nginx/conf.d/seafile.conf

Den gnäller på den absolut den sista raden i filen.

Sen är det så att att mappen /etc/nginx/sites-available/ inte finns när jag installerar nginx enligt instruktion.
Den default filen finns i /etc/nginx/conf.d/

Det är precis som du säger, du får helt enkelt justera raderna i filen då nginx är känslig för om man har för många eller för få mellanslag m.m.

Posta hela din config här så kan jag kolla på den.
Kollar isf på den under morgondagen pp morgonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Bugfix finns i Guiden för memcached issue för version 6.2.3.
https://github.com/NohaTech/Seafile-best-practices-for-Ubuntu...

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Then you should add this to the HTTPS 443 mainserver block.

Vilken fil är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Then you should add this to the HTTPS 443 mainserver block.

Vilken fil är det?

Det är config filen för NGINX.
Du kan lägga in den configen efter detta i filen:
# }

Efter den raden kan du lägga in det du ska lägga in, se till att trycka enter bara.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby:

Slängde mig ut i oceanen Letsencrypt.
Vart ska jag börja?

IMPORTANT NOTES:
- The following errors were reported by the server:

Domain: exempel.se
Type: connection
Detail: Fetching
http://exempel.se/.well-known/acme-challenge/
Timeout

To fix these errors, please make sure that your domain name was
entered correctly and the DNS A/AAAA record(s) for that domain
contain(s) the right IP address. Additionally, please check that
your computer has a publicly routable IP address and that no
firewalls are preventing the server from communicating with the
client. If you're using the webroot plugin, you should also verify
that you are serving files from the webroot path you provided.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

@Calby:

Slängde mig ut i oceanen Letsencrypt.
Vart ska jag börja?

IMPORTANT NOTES:
- The following errors were reported by the server:

Domain: exempel.se
Type: connection
Detail: Fetching
http://exempel.se/.well-known/acme-challenge/
Timeout

To fix these errors, please make sure that your domain name was
entered correctly and the DNS A/AAAA record(s) for that domain
contain(s) the right IP address. Additionally, please check that
your computer has a publicly routable IP address and that no
firewalls are preventing the server from communicating with the
client. If you're using the webroot plugin, you should also verify
that you are serving files from the webroot path you provided.

Det du har gjort fel är att du har domänet exempel.se vilket du inte ska ha, du ska självklart ändra det till en egen domän.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby:

Jo men det har jag. Ville inte ha med min domän så jag ändrade till exempel. Sorry.
Jag har mindomän.se
Känns som det är något med min router kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

@Calby:

Jo men det har jag. Ville inte ha med min domän så jag ändrade till exempel. Sorry.
Jag har mindomän.se
Känns som det är något med min router kanske.

Posta hela din nginx config.

I routern lär du ha öppnat port 80 och 443

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V