Köptips surfplatta till morsan

Permalänk
Medlem

Köptips surfplatta till morsan

Hej allehopa!
Jag har en gammal mamma som är extremt stark teknofob, men jag tänkte ändå försöka att ge henne, och hennes man en surfplatta som de kan köra Skype och spela Wordfeud och sånt på. Själv har jag en gammal Nexus 7 som fortfarande tickar på rätt OK, fast det ska nog vara något nyare och större.

Eftersom iPad skall vara kungen av surfplattor, och "idiotsäkra" när det gäller användarvändlighet så köpte jag en sådan idag på black-friday-tjuvstarten, och har tillbringat ett par frustrerande timmar med att försöka sätta upp den. Jag känner samma förvirring som jag gjorde när jag fick en iPhone från jobbet för några år sedan: detta känns inte alls mera användarvänligt och enkelt än min gamla android-platta. Eller är det bara för att jag är inkörd och van på Android?

Det som är mest förvånande är att det verkar som det fortfarande inte går att lägga upp flera användare och växla mellan dem. På en telefon förstår jag att det inte är självklart, men för en surfplatta som åtminstone jag ser som något används av hela familjen så förstår jag inte tanken. Om jag har konto på en iPad, så har blir det ju då min mail som alla läser, min surfhistorik som används och uppdateras, mina bilder, mina wordfeud-matcher osv. Trodde verkligen detta var annorlunda nu.

Så, jag är rätt sugen på att lämna tillbaka denna och titta på alternativ. iPad'en var redan dyrare än jag hade tänkt mig, så det är väl absoluta max-taket.

Vad säger SC's samlade expertis? Jag vill betona att min mor är livrädd för ny teknik, och tanken var att ha absoluta minimum uppsatt: Skype, SVT Play, Wordfeud kanske, och helst också WhatsApp men det verkar knepigt.

- Ska jag ändå gå på iPad, och så får de på något sätt samsas om det konto jag satte upp för min mor?

- Ska jag byta till en Android-platta istället, och isåfall vilken? Det känns som det nästan bara finns svindyra eller billigt skit att välja mellan?

Permalänk
Medlem

Ja, det är för att du är van vid android.
Nej, det går tyvärr inte att ha flera användare.

Om de inte är teknikintresserade alls kanske det duger med delat konto?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om de har möjlighet med delat konto så är det optimalt, om du vill begränsa vissa appar när barnbarn/etc kommer på besök så läs denna artikelså kanske den är till hjälp: https://www.macworld.com/article/1163347/tablets/how-to-share...

Största fördelen med Apple produkter är att de generellt håller längre. Om de är lite klumpiga eller andra problem så rekommenderar jag varmt att köpa ett bra skal till iPaden.

Permalänk
Medlem

@acandell: Jag skulle lämnat tillbaka den. Är de inte vana med ios så skulle jag säga att android är mer logiskt och enklare. Har du själv android så känns det ju kanske enklare att förklara saker och ting, speciellt om det är via telefon eller dylikt.

Denna platta verkar många tycka om: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3822261

Jag skulle kört på den, installerat nova launcher prime, satt gridsize till det du tycker ser bra ut, stängt av alla gester osv. Sedan då du ställt in hemskärmen eller hemskärmarna som du vill låsa skrivbordet så det inte går att ändra. (finns i novainställningarna)

Skapa 2 googlekonton åt de och skriv ner både emailadress samt lösenord på en lapp så det finns.

Stänga av notiser kan vara en bra sak som man kanske glömmer också, mer och mer appar börjar med det efter de uppdaterats. Brukar ofta finnas i appens inställningar-pushnotiser. Annars kan man ju alltid långtrycka på notisen och stänga av de på det sättet.

Helst vill man ju inte ha några notiser synliga direkt som kan skapa förvirring, tex uppdateringar på appar. Där kan man ju sätta att de ska uppdatera automatiskt samt att det inte kommer synas i notisfältet att de uppdaterats eller att det finns nya uppdateringar. Det görs ju då i bakgrunden.

Just det, ett ställ till plattan kan vara bra att ha också om du nu inte kanske redan köpt ett. Ett ställbart modell lite kraftigare är kanske att föredra.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Asus-plattan verkar intressant. Tipset kom precis när jag beställt ett fodral till iPaden förstås, fast det kostade inte många tior, så det kan vara värt att byta om jag ångrar mig. Såg att den har en Android 8-uppdatering tillgänglig också till skillnade från de flesta andra jag tittat på.

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med, allt är enklare på en Android om man ska göra något mer komplicerat.

Angående inlåsning så tycker jag inte man behöver göra så mycket, har man bara inte sitt kreditkort registrerat på enheten så kan inte så mycket hända. -Nu tvingas man väl detta på iPad, men det går att blockera.

Jag tycker inte man ens bör spärra Google play/Apple för vad kan hända? Visst det finns skit på Google play, men att en användare av bara misstag går dit in och installerar något crap, känns långsökt.
Det är lite av hållet att låsa fast tvn, så att man inte råkar ta med den när man ska slänga sopor.

Köper man en billig surfplatta så behöver man inte var så rädd om den går sönder och även om operativsystemet skulle krascha så brukar det vara enkelt att återställa.