flertal bsod, hårdvara? Gärna svar inom black friday

Permalänk
Medlem

flertal bsod, hårdvara? Gärna svar inom black friday

Hej
Började få bsod på min dator. Oftast när jag var i ett game på overwatch, men även vid andra tillfällen. Har försökt att lösa det själv med google utan framgång. Installerade om från windows 7 till 10, ingen framgång. Uppdaterat alla drivrutiner jag kan komma på, utan framgång. Hittade några som hade liknande problem och löste det genom att ta bort intel driver update utility så testade det, utan framgång. bsod har bytt meddelande jag får också. Precis innan det här fick jag bsod MEMORY_MANAGEMENT medan datorn stod orörd med origin igång som laddar hem battlefront 2. Som sagt så skulle jag uppskatta ett snabbt svar så kanske jag kan dra nytta av black friday, tur i oturen...

Operativsystem: Microsoft Windows 10 64-bit build 10586
Processor: Intel Core i5 3570K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS P8Z77-V LX
Minne: 4x 4 GB Corsair Vengeance 1333MHz DDR3
Grafikkort: GTX 970 MSI
Hårddisk 1: intel ssdsc2ct120a3
Hårddisk 2: st4000dx001-1ce168
Nätaggregat:Corsair GS 800
Övrig kylning: 1x insug och 1x utblås i lådan
Övriga komponenter: någon cd läsare
Temperaturer: kring 36C i lådan, har tyvärr inget vid belastning.

Minidumps:
Download New folder.rar from FileFactory.com

Tack på förhand!

/Viktor

Permalänk
Inaktiv

@vikthoe: Om du får MEMORY_MANEGEMENT ofta innebär det oftast på att det är dina minnen det är fel på. Kör memtest86 och återkom med resultat.

Dina andra BSOD:s blir lite svåra att lösa, eftersom du inte gett någon crashkod.

Permalänk
Medlem

@anon261279: den första bsod var med KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE och sen med DRIVER_VERIFIER_DETECTED_VIOLATION. Den andra var väl pga att jag körde det programmet? den första sa iaf probably caused by ntkrnlmp.exe ( nt! ?? ::fnodobfm::`string'+2bc7f )

Jag kör memtest atm och har fått 87200 errors. Den är inte klar än. Tänkte bara om det är normalt eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikthoe:

@weeqo789: den första bsod var med KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE och sen med DRIVER_VERIFIER_DETECTED_VIOLATION. Den andra var väl pga att jag körde det programmet? den första sa iaf probably caused by ntkrnlmp.exe ( nt! ?? ::fnodobfm::`string'+2bc7f )

Jag kör memtest atm och har fått 87200 errors. Den är inte klar än. Tänkte bara om det är normalt eller inte?

Nej... 1 fel är illa... 87000+ är katastrof.

Du har instabilt system, och troligen fel på minnet eller inställningar/OC.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Den har nu kört 13 passes på alla fyra minnen med ca. 2500000 errors. Har jag tagit något form av rekord? Ska testa minnena individuellt också tänkte jag. Jag har inte ändrat några inställningar på dem som jag vet om. Vad ska jag kolla för inställningar isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikthoe:

@Paddanx: Den har nu kört 13 passes på alla fyra minnen med ca. 2500000 errors. Har jag tagit något form av rekord? Ska testa minnena individuellt också tänkte jag. Jag har inte ändrat några inställningar på dem som jag vet om. Vad ska jag kolla för inställningar isåfall?

Du kan börja med att sluta köra fler passes

Kolla om de står med XMP inställningar i. Detta är en förinställd överklockning.
Dessa är ofta endast testade med 2moduler, och det kan hända att det inte fungerar med 4.

Om de gör det, ställ ner dem till default (brukar vara 1333 DDR3).
Sen kör memtest igen.

Får du fel, gå vidare och testa varje modul för sig. Fungerar det så behöver vi bara försöka manuellt ställa in dem så de fungerar.

När du pillar med dem dock, var försiktig, för ESD skador dödar minnesmoduler. Se till att jorda dig mot chassit innan du tar i någon minnesmodul i datorn.

Får du fel på en eller två av dem när du testar dem en och en, men inte de andra, har du hittat felet.
Om alla får fel, testa byt minnes-slot i moderkortet.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ändrade de inställningarna du sa och fick flertal error ändå. Började köra dem en och en. De tre första gick igenom utan error. Den sista får extremt många errors. Vad gör jag nu? Slänga den trasiga? Köpa en likadan för att köra fyra stycken igen? har för mig att man inte ska köra 3 st? Och 2 st känns lite klent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikthoe:

@Paddanx: Ändrade de inställningarna du sa och fick flertal error ändå. Började köra dem en och en. De tre första gick igenom utan error. Den sista får extremt många errors. Vad gör jag nu? Slänga den trasiga? Köpa en likadan för att köra fyra stycken igen? har för mig att man inte ska köra 3 st? Och 2 st känns lite klent?

Du kan köra 3, men 1 av dem kommer köra single channel (2+1) läge. Detta ger lite sämre prestanda, men är ju bättre än inget. Så kör du de 3 som fungerar tills du hittat en lösning. Du bör iaf slippa BSOD och krascher.

Den trasiga kan du slänga, eller iaf märka så den aldrig används igen tills du hittar en ersättare.
(Kan vara bra att ha som referens)

Du kan köpa en ny att ersätta den gamla med. Vissa saker måste matchas dock:

- Spänning: Finns 1.35V, 1.5V och 1.65V. Ska helst vara samma som de du har, annars är risk för att de inte vill samarbeta.
- Cas Latency (CL): Måste vara samma eller lägre i den nya vs de du har. Tex CL9/CL10 på nya med CL10 på gamla är ok.
- Frekvens: Måste vara samma eller högre än de du har. Tex 1600/1333 går bra för 1333Mhz.
- Storleken: Måste vara samma storlek på modulen i den konfigurationen du kör.

DDR3 är relativt förlåtande, så det brukar gå att matcha lite halv-udda par. Så länge de hittar en nivå de kan samarbeta på så ska det gå. Det går att manuellt ställa in saker också, men råden ovan bör göra att du kan bara plugga in ett extra och det ska fungera.