Byta DNS med BBB som operatör fungerar ej?

Permalänk
Medlem

Byta DNS med BBB som operatör fungerar ej?

Så har bytt router till en Technicolor TG799vac Xtream från BBB när jag fick fiber hemma. Har ej kunnat komma in på en hemsida som BBB blockerar och inte brytt mig om det men tänkte att jag skulle ta tag i saken idag.

Så började med att byta DNS server till Googles enligt (https://www.lifewire.com/how-to-change-dns-servers-in-windows...) och tänkte att allt skulle vara frid och fröjd. Men nej, bytt DNS på tre datorer plus mobilen och kommer ej in på hemsidan ändå.

Försökte byta DNS server i router det går inte.

Ringde BBB och de rekommenderade mig att köra nätverkskabel direkt till fiberuttaget, det skulle enligt de då fungera att komma in på sidan jag ville om jag använde en annan DNS server men nope fungerar ej.

Så ni som har BBB som operatör, hur kommer ni in på de två sidorna som BBB har blockerat via DNS?

Btw fungerar att komma in på hemsidan via mitt mobila nätverks så det är ju något fel på mitt nätverk...

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

@newflag:

Testat att starta om datorn efter att du har ändrat DNS?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

pröva köra
ipconfig /flushdns i cmd

har själv problem ibland med pihole som blockar något, och jag väljer att vitlista det men då måste jag tömma DNS cachen först.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@newflag:

Testat att starta om datorn efter att du har ändrat DNS?

Yes testade starta om fungerar fortfarande ej :/

Skrivet av Elghinnarisa:

pröva köra
ipconfig /flushdns i cmd

har själv problem ibland med pihole som blockar något, och jag väljer att vitlista det men då måste jag tömma DNS cachen först.

Testade det också fungerar fortfarande ej.

När jag tittar på details under network settings så står det att jag använder Googles DNS men när jag försöker nå sidan så kommer bara texten "This site cant be reached"

När jag kör ipconfig/all så står det

Connection-specific DNS Suffix . : lan
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8188EU Wireless LAN 802.11n USB 2.0 Network Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 84-16-F9-16-B7
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : fd99:9a0c:4899:0:e:b0b:2c5c:a7f5(Prrred)
Temporary IPv6 Address. . . . . . : fd99:9c:4899:0:12fc:d4a9:431a(d)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::e536:3b0b:2ed)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.55
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 26 november 2017 18:
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 27 november 2017
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.161
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 37775538
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1F-1A-CE-9E6
DNS Servers . . . . . . . . . . . : fe8::213:ff::d63c%16
8.8.8.8
8.8.4.4

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Så har bytt router till en Technicolor TG799vac Xtream från BBB när jag fick fiber hemma. Har ej kunnat komma in på en hemsida som BBB blockerar och inte brytt mig om det men tänkte att jag skulle ta tag i saken idag.

Så började med att byta DNS server till Googles enligt (https://www.lifewire.com/how-to-change-dns-servers-in-windows...) och tänkte att allt skulle vara frid och fröjd. Men nej, bytt DNS på tre datorer plus mobilen och kommer ej in på hemsidan ändå.

Försökte byta DNS server i router det går inte.

Ringde BBB och de rekommenderade mig att köra nätverkskabel direkt till fiberuttaget, det skulle enligt de då fungera att komma in på sidan jag ville om jag använde en annan DNS server men nope fungerar ej.

Så ni som har BBB som operatör, hur kommer ni in på de två sidorna som BBB har blockerat via DNS?

Btw fungerar att komma in på hemsidan via mitt mobila nätverks så det är ju något fel på mitt nätverk...

Är det Piratbukten? Gissar att BBB då filtrera all TCP 53 mot specifik URL/FQDN i sitt nätverk enligt det domsluts som finns och då hjälper det inte att ändra DNS utan du behöver gå via VPN-proxy.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det Piratbukten? Gissar att BBB då filtrera all TCP 53 mot specifik URL/FQDN i sitt nätverk enligt det domsluts som finns och då hjälper det inte att ändra DNS utan du behöver gå via VPN-proxy.

Jag har själv bytt DNS och då i den Thompson router som kommer från BBB, inga problem att komma åt TPB då.
BTW så går DNS över UDP och inte TCP (ja det finns undantag men inte i detta fallet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Jag har själv bytt DNS och då i den Thompson router som kommer från BBB, inga problem att komma åt TPB då.
BTW så går DNS över UDP och inte TCP (ja det finns undantag men inte i detta fallet)

För att få ett dylika filter att fungera så kräver det en viss infrastruktur som kanske inte är implementerad överallt vilket kan vara anledning till att det fungerar för vissa men inte alla. Men som jag skrev, jag gissar. Och ja, UDP, det gick lite fort där.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Yes piratburken.

Jag testar chrome just nu med något tillägg som heter VPN Proxy, sidan verkar nere(???) just nu då jag ej kommer åt den med varken dator eller mobilen.

Återkommer med resultat, men det verkar lovande eftersom jag kommer åt sidan just nu men den verkar bara ligga nere.

Skrivet av Xcorp:

Jag bytte också DNS i vår gamla Zyxel router från BBB och då fungerade det utmärkt, men som sagt det gick inte att byta i den nya... Så någonting med den nya routern gör att det inte fungerar med att bara byta DNS utan man måste använda en proxy också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Yes testade starta om fungerar fortfarande ej :/

Testade det också fungerar fortfarande ej.

När jag tittar på details under network settings så står det att jag använder Googles DNS men när jag försöker nå sidan så kommer bara texten "This site cant be reached"

Connection-specific DNS Suffix . : lan
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8188EU Wireless LAN 802.11n USB 2.0 Network Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 84-16-F9-16-B7
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : fd99:9a0c:4899:0:e:b0b:2c5c:a7f5(Prrred)
Temporary IPv6 Address. . . . . . : fd99:9c:4899:0:12fc:d4a9:431a(d)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::e536:3b0b:2ed)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.55
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 26 november 2017 18:
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 27 november 2017
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.161
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 37775538
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1F-1A-CE-9E6
8.8.8.8
8.8.4.4

Kör du bara ipv6?

isånafall gäller:

The Google Public DNS IPv6 addresses are as follows:

2001:4860:4860::8888
2001:4860:4860::8844

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Kör du bara ipv6?

isånafall gäller:

Det har jag ingen aning om hur kollar/vet jag det.

Btw så fungerar sidan swefilmer . ws som skall vara blockad av BBB vad jag förstått (?!?!?)

Visa signatur

Permalänk

@xp1ratex: BBB (och i pricip alla svenska leverantörer) har inget stöd för enbart ipv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordrassil:

@xp1ratex: BBB (och i pricip alla svenska leverantörer) har inget stöd för enbart ipv6.

Varför jag frågade var att hans ipconfig inte har nån ipv4 adress, han verkar bara ha en ipv6.

*edit: kan bero på att default gateway och dhcp inte är rätt enligt hans ipconfig.

Permalänk

8.8.8.8 som ipv4 som andra påpekar här. Direkt i din dator bara så kan du surfa på med BBB, jag har det själv. Enklaste är faktiskt att gå in via explorer och connection.

Det fungerar direkt och gör det inte det så gör du helt enkelt fel.

Permalänk
Medlem

Vad får du för svar om du kör nedanstående i cmd?

nslookup thepiratebay.org 8.8.8.8

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Avstängd

Gå in här https://www.dnsleaktest.com/ och kolla så inte DNS läcker?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

8.8.8.8
8.8.4.4

Du har en IPv6-DNS också här ser det ut som? Möjligen är det är din router och att den i sin tur använder BBBs DNS-servrar. Om routern kör dnsmasq (sannolikt) kan den ta emot DNS-frågor över IPv6 från LAN och skicka över IPv4 på WAN.

Prova stänga av IPv6 i Windows, eller konfigurera googles IPv6-DNSer (fast dessa kommer du förmodligen inte kunna nå, vet inte om du kommer få lite fördröjning i uppslag då ifall Windows försöker över IPv6 först och misslyckas innan den provar IPv4). Kanske kan du välja att specificera IPv6-DNS i Windows manuellt men inte ange någon (jag har ingen Windows att kolla på här), går det så är det en bra lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordrassil:

Skrivet av xp1ratex:

Varför jag frågade var att hans ipconfig inte har nån ipv4 adress, han verkar bara ha en ipv6.

*edit: kan bero på att default gateway och dhcp inte är rätt enligt hans ipconfig.

Skrivet av Math-ematics:

8.8.8.8 som ipv4 som andra påpekar här. Direkt i din dator bara så kan du surfa på med BBB, jag har det själv. Enklaste är faktiskt att gå in via explorer och connection.

Det fungerar direkt och gör det inte det så gör du helt enkelt fel.

Skrivet av Xay0r:

Vad får du för svar om du kör nedanstående i cmd?

nslookup thepiratebay.org 8.8.8.8

Skrivet av superegg:

Gå in här https://www.dnsleaktest.com/ och kolla så inte DNS läcker?

Skrivet av pko:

Du har en IPv6-DNS också här ser det ut som? Möjligen är det är din router och att den i sin tur använder BBBs DNS-servrar. Om routern kör dnsmasq (sannolikt) kan den ta emot DNS-frågor över IPv6 från LAN och skicka över IPv4 på WAN.

Prova stänga av IPv6 i Windows, eller konfigurera googles IPv6-DNSer (fast dessa kommer du förmodligen inte kunna nå, vet inte om du kommer få lite fördröjning i uppslag då ifall Windows försöker över IPv6 först och misslyckas innan den provar IPv4). Kanske kan du välja att specificera IPv6-DNS i Windows manuellt men inte ange någon (jag har ingen Windows att kolla på här), går det så är det en bra lösning

Jag satt och pillade med det lite nu och det som löste det var att ändra DNS IPv6 till Googles enligt följande precis som @xp1ratex föreslog. Jag har ej ändrat något på min router sen jag fick den från BBB och jag vet att det räckte med att ändra DNS IPv4 på min förra Zyxel från BBB så någonting har har förändrats.

Kan inget om nätverk så vet inte egentligen exakt vad jag gjorde men det fungerar i alla fall, så hoppas någon annan hittar denna tråden om de har problem med BBB och TG799vac Xtream

Tack för hjälpen grabbar

Visa signatur