Permalänk
Medlem

Borde dessa funka ihop?

Moderkort: ASUS ROG Strix Z270G Gaming - mATX / Z270

CPU: Intel Core i7-8700K - 12 trådar / 3.7GHz (4.7Ghz Turbo) / 12MB / Socket 1151 (Tray)

Jag har köpt båda för att killen på webhallen föreslog i7an före i5an eftersom att i5an var slut överallt.

Däremot står det på inets "Processorerna går endast att använda med moderkort utrustade med nya styrkretsen Z370."

Vad tror folket?
Det är ju trots allt samma sockel.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, 8700K fungerar inte med Z270. Det är samma sockel men pinnarnas funktion i sockeln är inte samma så de är inte kompatibla med varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: fan va segt att killen på webhallen sa att jag kunde köpa denna cpu istället för i5 då.

Betyder detta att jag måste köpa nytt moderkort ur 300 serien och sätta i CPUn i den istället?

Permalänk
Medlem

@CJ_Dune: Ja, du måste ha ett moderkort med Z370 chipset för att kunna använda din i7 8700k.
Nu vet jag inte om det var en i5 från samma generation men om det rörde sig om en i5 8600k eller i5 8400 hade du ändå behövt ett z370 moderkort.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

@CJ_Dune: Ja, undrar om det har blivit något missförstånd någonstans.

Ja, du måste ha ett annat moderkort men du kan ju bara lämna tillbaks det du köpte och köpa ett annat istället. Det andra alternativet är att byta processorn men när du har en 8700K tycker jag du ska behålla den.