Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Brorsan beställde något till LoL och eftersom han är minderårig så är hans konto kopplat till farsans. Så farsan använde sitt kort på hemsidan och woops så drogs det pengar utan användning av Bank-ID. Vilket inte hade gjort något om det vore ett e-kort eftersom det hade lätt till att utomstående max fått typ en tia. Att ha separata konton är bara onödigt tjafs vars enda orsak bakom är det faktum att banker generellt är användarfientliga.

Då är kortet öppet för e-handel då får du be honom ändra det, eller så har ni godkänt kortet vilket innebär att det inte krävs bank-id för framtida köp som görs mot League of Legends. Jag kan iaf. inte genomföra några köp när det är stängt för e-handel. Normalt låter jag mitt kort vara inställt på Endast säkra internet köp inom Norden.

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Då är kortet öppet för e-handel då får du be honom ändra det. Jag kan iaf inte genomföra några köp när det är stängt för e-handel.

Nej det är inte öppet för e-handel. Sparbanken bokstavligen säger att detta måste ske via bankID men något bankID har inte frågats efter utan pengarna gick direkt över. Utan att ha öppnat kortet för e-handel eller användning av sagda ID.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej det är inte öppet för e-handel. Sparbanken bokstavligen säger att detta måste ske via bankID men något bankID har inte frågats efter utan pengarna gick direkt över. Utan att ha öppnat kortet för e-handel eller användning av sagda ID.

Editerade min tidigare post...

Isf har ni godkänt/handlat med kortet tidigare mot just den aktören vilket innebär att det förmodligen inte krävs bank-id för framtida köp som görs mot denna aktör som ni handlade till League of Legends.

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Editerade min tidigare post...

Isf har ni godkänt/handlat med kortet tidigare mot just den aktören vilket innebär att det förmodligen inte krävs bank-id för framtida köp som görs mot denna aktör som ni handlade till League of Legends.

Är det bara jag som ser det enorma säkerhetshålet i och med detta?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det bara jag som ser det enorma säkerhetshålet i och med detta?

Nu har jag personligen inte Sparbanken (Swedbank)

Men under villkor Bankkort kan man läsa till sig följande (https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vill...):

4. Godkännande till att genomföra en transaktion respektive återkal-lelse av en betalningsorder

Ditt godkännande till att genomföra en transaktion eller en avtalad serie av återkommande transaktioner ger du genom att lämna ditt korts uppgifter till ett säljföretag, ett bankkontor, i en uttags- eller insättningsautomat. Detta kan ske genom läsning av kortets chip eller magnetremsa, avdrag av kortet på pappersnota, genom att lämna kortinformation (kortnummer, giltighetstid och där så är tillämpligt CVV2/CVC2 värde) skriftligt eller muntligt eller på annat sätt som erbjuds i olika miljöer beroende på den tekniska utvecklingen. I vissa miljöer krävs även att en transaktion godkänns skriftligen, genom knapptryckning, genom angivande av personlig kod eller på annat sätt enligt anvisningar som ges i ett säljföretags, ett bankkontors, en uttags- eller insättningsautomats tekniska lösning för genomförande av transaktionen. Vid begäran ska godkänd legitimation visas. En betalningsorder kan inte återkallas efter att du lämnat ditt godkännande till transaktionen. Dock kan du återkalla tidigare lämnad betalningsorder genom att vända dig till säljföretaget, enligt de villkor och inom den tid som du avtalat med säljföretaget, om transaktionen eller en serie av transaktioner inte är genomförda. Kontot kan efterdebiteras för kostnader som har uppstått i anknytning till hotellvistelse, bilhyra eller liknande om du vid beställning av tjänsten eller i avtal med säljföretaget blivit informerad om och godkänt detta.

8. Köp på internet
För att kunna använda ditt kort för köp på internet behöver kortet vara anslutet till en av banken angiven funktion som möjliggör detta. Sådan funktion kan till exempel vara Mastercard SecureCode/Verified by Visa och e-kort. Kort som av banken accepteras för köp på internet ansluts till sådan funktion på det sätt som banken vid var tid anger. I det fall anslutet kort ersätts av ett nytt kort, ansluts ersättningskortet automatiskt till funktionen. Vid internetköp ska du ange din personliga kod där det krävs. För personlig kod som används vid köp på internet tillämpas de regler som gäller för personlig kod i dessa villkor.

Där de skriver att i vissa miljöer krävs även att en transaktion godkänns skriftligen innefattar nog även Bank-ID

Hittade även: https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/hand...

Där står bl.a.

Vad innebär säkerhetstjänsten Mastercard SecureCode/Verified by Visa?
Tjänsten bygger på en global standard utvecklad av Mastercard och Visa. Mastercard kallar sin tjänst för Mastercard SecureCode och Visa kallar sin tjänst för Verified by Visa. Två namn för samma lösning med andra ord.

Tjänsten innebär att du som kund använder Mobilt BankID eller lösenord och SMS för att bekräfta kortköp på internet i de butiker som är anslutna till tjänsten.

Hur ansluter jag mig till tjänsten/öppnar mitt kort för internetköp?
Du ansluter dig till Mastercard SecureCode/Verified by Visa via internetbanken privat genom att öppna ditt kort för internetköp. Gå till Startsidan - Beställ tjänster - Öppna/stäng för internetköp. Du kan också hitta länken för Öppna/stäng för internetköp från sidan för Kortöversikt.

Vad händer om jag inte öppnar mitt kort för internetköp?
Om du inte har öppnat ditt kort för internetköp kommer du inte kunna genomföra kortköp på internet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Att ha separata konton är bara onödigt tjafs vars enda orsak bakom är det faktum att banker generellt är användarfientliga.

Ett e-kort kan du inte ha med dig till affären och du är mer eller mindre tvungen att ha ett fysiskt kort i dagsläget så om alla skulle ha separata kort och lönekonton så skulle alla e-pirater tycka det var lönlöst att försöka komma över kortuppgifter. De flesta har en smartphone och en bankapp idag och det tar max en minut att föra över pengar till kortkontot samt att du skulle ha en sak mindre att bekymra dig om

Visa signatur

Permalänk

e-kort var mycket bra och nu har Swedbank's sista tjänst som intresserat mig tagits bort.
Kan man koppla Swish till ett sparkonto och ha kvar sitt gamla 'löne-konto' och använda detta till internetbetalning och bara pytsa på det man vill (via Swish då alltså), sedan flytta lönen till sparkontot.

Funkar det?

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså..
Använd ett kreditkort, förslagsvis ett utan det hutlösa växlingspåslaget som ert bankkort har. Så slipper ni ligga ute med egna pengar om något går snett och så ringer ni banken om det dyker upp transaktioner ni inte känner igen. Måste man ju göra i vilket fall, vare sig det är 100 av era egna pengar eller 10k av bankens som försvinner. Gissa vilket de engagerar sig mest för att få tillbaka..

Och sätt krediten till en lagom summa och betala hela räkningen varje månad, om någon inte förstod det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är det några negativa aspekter med Privacy.com ?

En negativ aspekt är väl kanske att det bara funkar för personer som bor i USA.

Permalänk

Märkte precis att e-kort inte funkar längre - gillade verkligen den funktionen och letar aktivt efter något annat som kan funka. Jag såg ett par förslag tidigare i tråden men det verkar inte som de är "disposable" vilket är något jag tycker är mer säkert. Också är det ju najs för mig som gillar att betala till sidor och inte behöva oroa sig för nästa månads betalning om jag inte använder produkten eller inte behöva betala för netlfix ibland x)

Jag har hittat två sidor som kan funka

https://www.entropay.com/
https://www.coinizy.com/

Grejen är, för att ladda dessa kort så måste jag använda mitt verkliga debit kort vilket är något jag absolut inte vill göra x)

Någon annan som provat någon utav tjänsterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardenBerret:

Märkte precis att e-kort inte funkar längre - gillade verkligen den funktionen och letar aktivt efter något annat som kan funka. Jag såg ett par förslag tidigare i tråden men det verkar inte som de är "disposable" vilket är något jag tycker är mer säkert. Också är det ju najs för mig som gillar att betala till sidor och inte behöva oroa sig för nästa månads betalning om jag inte använder produkten eller inte behöva betala för netlfix ibland x)

Jag har hittat två sidor som kan funka

https://www.entropay.com/
https://www.coinizy.com/

Grejen är, för att ladda dessa kort så måste jag använda mitt verkliga debit kort vilket är något jag absolut inte vill göra x)

Någon annan som provat någon utav tjänsterna?

Det verkar kört, försökte själv installera en apple tv hos päronen idag, självklart kräver den ett kreditkort för att funka. Hade ekort funnits kvar hade det blivit ett ickeproblem, men som det ser ut nu måste jag ringa apples support för att lösa det...

Jag vet inte om jag är mer irriterad på swedbank än apple

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Coinizy är det bästa alternativ jag sett hittils.
Tyvärr så rä det en bra bit kvar dock

Tex kostar det 0,5$ att skapa ett nytt kort och 1$ per kort per månad, du kan enbart ha tre kort igång samtidigt, och du kan anvädna dig av "The Coinizy Burn™ feature" tre gånger under livstiden av ditt coinizy konto.
Så med andra ord du kan ha maximalt sex kort med samma konto.

Hittar inget om det går att slå på/av internetköp så gissar på att det alltid kommer vara öppet och om kort nummret läcker ut så är det som vilket vanligt kort som helst upp till det man har laddat det med vill säga.

Alla andra länkade sidor här i tråden har varit ännu sämre dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Coinizy är det bästa alternativ jag sett hittils.
Tyvärr så rä det en bra bit kvar dock

Tex kostar det 0,5$ att skapa ett nytt kort och 1$ per kort per månad, du kan enbart ha tre kort igång samtidigt, och du kan anvädna dig av "The Coinizy Burn™ feature" tre gånger under livstiden av ditt coinizy konto.
Så med andra ord du kan ha maximalt sex kort med samma konto.

Hittar inget om det går att slå på/av internetköp så gissar på att det alltid kommer vara öppet och om kort nummret läcker ut så är det som vilket vanligt kort som helst upp till det man har laddat det med vill säga.

Alla andra länkade sidor här i tråden har varit ännu sämre dock.

Tack för infon! Då verkar coinzy vara ganska skit - kan man dock inte skapa flera konton eftersom det inte är några checks som på t.ex paypal?

Entropay kräver 2.75% av det du skickar för att omvandla från SEK till USD/GBP/EUR sedan tar dom 4.95% för att skicka pengar från ditt kort till dess kort så 8% av det du skickar går till dom, verkar jävligt högt tycker jag, vad tycker ni? Jag brukar inte fylla dessa kort med mycket mest för sidor jag absolut inte vill använda mitt debit kort med och som inte har paypal.

Dessa kort kommer alltid vara öppna och därför är det bra med disposable så man inte har mycket pengar på de korten om det händer att entropay eller liknande tjänster blir hackade - det är just därför jag inte vill fylla på mitt kort på entropay eftersom jag inte vet om de sparar debit kort infot som också kan komma ut om de blir hackade

Permalänk
Medlem

Coinizy behöver du ej "regga" dig på så länge man använder sig av bitcoin att fylla på korten med.
Vill man fylla på med paypal/kreditkort/paysafe/etc så behöver man "regga" sig även efter att man vill fylla på med 2500$ heller om man samanlagt har fyllt på med 2500$ över hela livstiden av kontot.
https://www.coinizy.com/en/knowledge_base/how-to-verify-coini...

Visst 2500$ och 6st kort över livstiden av kontot går ju troligen att komma runt genom att använda sig av olika bitcoin konton vid påfyllning.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av twilek:

En negativ aspekt är väl kanske att det bara funkar för personer som bor i USA.

Varför skulle det bara fungera för dem i USA ?

Har förstått att så är läget, men liksom... vad är det som gör att det begränsas till staterna tro ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har alltid haft 2 konton, ett bankkonto och ett kortkonto utan kredit.
Pengar sätts in på och räkningar betalas från bankkontot och för över pengar när det behövs till kortkontot för köp och internethandel samt prenumerationer.
Brukar inte ha mer än 1000-1500kr på kortkontot under veckorna. Fungerar otroligt smidigt nu med mobilt bank-ID bara att gå in på mobilen och flytta över pengar på 1 minut om det behövs.
Har även Paypal kopplat till kortkontot så att prenumerationer kan dras där igenom.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Har även Paypal kopplat till kortkontot så att prenumerationer kan dras där igenom.

synd att man var tvungen att ha ett kort kopplat dit för att nyttja på vad det nu var.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

Såhär en månad efter, och några reor passerade, hur har ni klarat av avsaknaden av e-kort?

Jag märkte själv under BF att min möjlighet att använda kortet online var oerhört begränsat då jag hittills klarat mig utmärkt med ett Maestro-kort. Blir ett byte till Mastercard.
Har dragit igång Revolut också, men det blir så besvärligt med ett extra steg i betalningen om man skall föra över pengar dit (eller andra tjänster). Auto-topup som kan underlätta undviker jag, jag vill styra när det skall dras.

Kort sagt, saknaden efter e-kort är stor för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Såhär en månad efter, och några reor passerade, hur har ni klarat av avsaknaden av e-kort?

Jag märkte själv under BF att min möjlighet att använda kortet online var oerhört begränsat då jag hittills klarat mig utmärkt med ett Maestro-kort. Blir ett byte till Mastercard.
Har dragit igång Revolut också, men det blir så besvärligt med ett extra steg i betalningen om man skall föra över pengar dit (eller andra tjänster). Auto-topup som kan underlätta undviker jag, jag vill styra när det skall dras.

Samma här, stör mig varje gång jag inte kan använda ekort. Fick bli nyckelkund i banken, där ingick ett extra kreditkort som jag tänkt handla på nätet med. Har inte hittat en bättre lösning än, vill inte förlita mig på div. tredjepartsföretag tycker det räcker att banken hanterar mina pengar.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Samma här, stör mig varje gång jag inte kan använda ekort. Fick bli nyckelkund i banken, där ingick ett extra kreditkort som jag tänkt handla på nätet med. Har inte hittat en bättre lösning än, vill inte förlita mig på div. tredjepartsföretag tycker det räcker att banken hanterar mina pengar.

Jepp, kör på samma grej, ett separat konto + tillhörande kort, som jag sätter in pengar på när jag vill handla på nätet.

Man saknar verkligen e-kort. Så jävla mycket smidigare. Det hela blir så jäkla flagrant också, då det inte tillhör vanligheterna att tekniken tar ett steg bakåt...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jepp, kör på samma grej, ett separat konto + tillhörande kort, som jag sätter in pengar på när jag vill handla på nätet.

Man saknar verkligen e-kort. Så jävla mycket smidigare. Det hela blir så jäkla flagrant också, då det inte tillhör vanligheterna att tekniken tar ett steg bakåt...

Antagligen beror det på att folk över lag inte bryr sig, så tjänsten användes inte tillräckligt för att swedbank skulle fortsätta tillhandahålla den.

Vi får se hur det ser ut om 5-10 år, fortsätter kredikortsstölderna öka kanske det blir krav på engångskort.

Visa signatur

Permalänk

Saknar e-kortet med! Jag har avstått flera köp den senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Antagligen beror det på att folk över lag inte bryr sig, så tjänsten användes inte tillräckligt för att swedbank skulle fortsätta tillhandahålla den.

Vi får se hur det ser ut om 5-10 år, fortsätter kredikortsstölderna öka kanske det blir krav på engångskort.

Nej. Orsaken var helt enkelt ekonomisk. De vill inte lägga pengar på att föra över det till ett nyare system så de valde att stänga ned det istället. Vilket i sig säger mer om banken än om dess kunder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Stör mig rejält på det.
Gillade verkligen möjligheten att kunna handla helt utan risk.
Sitter t.ex. med demo på ett program jag skulle kunna tänka mig att betala för.
Men utan e-kortet så får det vara.

Gick f.ö. ner på swedbank och avslutade mina konton strax efter e-korten försvann.
Påpekade noga att just e-kortet var det som hållit mig kvar som kund.

Permalänk
Medlem

Ja e-kort saknar man mycket. Konstigt att ingen annan bank har en sån tjänst.

Har tackat Swedbank genom att flytta mitt bolån och lär byta bank helt under nästa år.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Jag gilla också tjänsten.
Hade två st konton utöver lönekontot redan innan tjänsten stängdes så jag bara ordna ett nytt mastercard på ett av dem och sen stängde jag lönkontokortet för internetbetalningar.
Tar 5 millisekunder att föra över cash på det kontot och det kostade mig 60kr/år så jag är nöjd o glad igen. Kör paypal, swish och abonnemang på det andra kontot istället nu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Håller med. Har kört med Klarna/Qliro på senaste tiden. Jag har också märkt att jag har dragit på att beställa en del pryla från Aliexpress, troligtvis för att det känns osäkert nu utan e-kort.

Skrivet av Recall:

Ja e-kort saknar man mycket. Konstigt att ingen annan bank har en sån tjänst.

Har tackat Swedbank genom att flytta mitt bolån och lär byta bank helt under nästa år.

Går i samma tankar här. Bolånen har jag iofs i en annan bank, men jag klurar på att byta bank. Kanske skulle starta en tråd om alternativa banker Ett krav för mig är att internetbanken har en riktig bankdosa som Swedbank har. Allt som kopplas till datorn och mobilt bank-id är i min mening osäkrare.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Kan vi inte starta någon sorts kampanj för att de skall återinföra e-kort till kunderna? Sedan kan vi också påpeka att vi alla kan tänka oss att lämna banken om e-korts tjänsten uteblir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag gilla också tjänsten.
Hade två st konton utöver lönekontot redan innan tjänsten stängdes så jag bara ordna ett nytt mastercard på ett av dem och sen stängde jag lönkontokortet för internetbetalningar.
Tar 5 millisekunder att föra över cash på det kontot och det kostade mig 60kr/år så jag är nöjd o glad igen. Kör paypal, swish och abonnemang på det andra kontot istället nu.

Jag använde E-kort bara och tycker att det är tråkigt att den försvann. Nu har jag som dig ett visst konto där jag på någon sekund kan föra över pengar till, men vi tog bara ett mastercard på sambon och sedan ett konto som båda har tillgång till. Slipper vi betala flera mastercard-kort. Ur säkerhetssynpunkt så är det osäkrare med mastercard men känns som ända systemet som har någon slags säkerhet tack vare att det inte finns pengar på kontot.

Skrivet av Hurtigbullen:

Håller med. Har kört med Klarna/Qliro på senaste tiden. Jag har också märkt att jag har dragit på att beställa en del pryla från Aliexpress, troligtvis för att det känns osäkert nu utan e-kort.

Går i samma tankar här. Bolånen har jag iofs i en annan bank, men jag klurar på att byta bank. Kanske skulle starta en tråd om alternativa banker Ett krav för mig är att internetbanken har en riktig bankdosa som Swedbank har. Allt som kopplas till datorn och mobilt bank-id är i min mening osäkrare.

Jag kollade på många andra banker både innan e-kort försvann och jämförde nu med, men kom fram till att det spelar ingen roll vilken bank man har. Tycker att deras internetbank fungerar bra och deras app är bra. För mig så kändes det inte värt att byta bank eftersom avgifterna är i princip detsamma vilken bank man än har. Sparpengarna har jag givetvis inte på Swedbank och använder inte deras fondtjänster heller.

Klarna tycker jag verkligen inte om, så tråkigt med alla e-butiker som använder den nya "klarna"-betalningen. Om jag kan så använder jag direktbetalning, smidigast och säkrast. Men även det har klarna tagit över betalningen för.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Inställer mig i skaran som använde e-kort och ogillade att de tog bort den istället för att piffa upp den, tänk om man kunde skapat e-kort i mobilappen istället för den kassa flash-popup-sidan.

Nåväl, tidigare i år flyttade jag mitt bolån från Swedbank samt sparkonto till andra banker. Jag har nu öppnat konto hos Forex bank och tänkte använda det som lönekonto för betalningar av e-fakturor och autogiro. Konto inklusive debitkort är kostnadsfritt hos Forex. Det känns inte aktuellt att stanna kvar hos Swedbank och betala MER för ett extra kort som erbjuder sämre säkerhet än vad e-kort gav. Jag sparar 425 kr/år på att flytta, alltid något.
Swish och mobilt bankid får dock vara kvar hos Swedbank, det har inte Forex. Ja, ju fler banker desto bättre? Jag glömde nämna att jag har Coop också, ett gemensamt konto med frugan.

https://privacy.com verkar ju ha en bra tjänst, om den kommer till Sverige.

(och till er som har använt era kort på nätet i 20 år och aldrig haft problem så har jag kört bil dagligen i 20 år och aldrig råkat ut för en olycka, så nu har jag slutat använda bilbälte och airbagen sålde jag till nån östeurope)