Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Läste just att man inte ska koppla in sin Xbox One X till en "surge protector" utan direkt in i väggen.
Problemet jag har är att sladden helt enkelt är för kort så jag måste koppla den till skarvdosa (ej en surge protector). Tror ni konsolen kommer ta skada? Microsoft hävdar som sagt att den ska kopplas rakt in i väggen för maximal prestanda.

... men en från Kjell eller Clas Ohlson bör inte vara några problem. Kör min "vanliga" Xbox One" med en as-fett grenuttagsdosa från Kjell.

Permalänk

Vilka externa hårddiskar passar Xbox one och är billigast? Gärna 1 TB minst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3430290,3946969
Dessa kollade jag på när jag köpte WD-varianten. Behövs utrymme om man har One X.

glömde länk
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3430290,3946969
Dessa kollade jag på när jag köpte WD-varianten. Behövs utrymme om man har One X.

Stödjer den så mycket minne? Vad är Max den klarar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

Stödjer den så mycket minne? Vad är Max den klarar?

Jag ser att jag i dagsläget har 4,02 lediga terabyte i konsolen
Vet inte hur mycket maxgränsen är, men 4 extra TB räcker ett tag.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag ser att jag i dagsläget har 4,02 lediga terabyte i konsolen
Vet inte hur mycket maxgränsen är, men 4 extra TB räcker ett tag.

Gött måste man göra ngt särskilt för det ska funka eller bara stoppa in och köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

Gött måste man göra ngt särskilt för det ska funka eller bara stoppa in och köra

Den behöver formateras, men xboxen känner av att du pangat in en extern hdd så den fixar det. Du behöver bara klicka igenom lite grejer och sen är det klart.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

@Näbbdjuret: funka ju klockrent ack för hjälen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

Köpte denna Xbox Seagate på hela 8TB och med inbyggd USB-hub från Amazon. Riktigt bra pris nu på BF: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07173WR4B/ref=oh_aui_det...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av martinot:

Köpte denna Xbox Seagate på hela 8TB och med inbyggd USB-hub från Amazon. Riktigt bra pris nu på BF: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07173WR4B/ref=oh_aui_det...

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81D296v-nzL._SL1500_.jpg

Najs köpte Seagate 4TB Game Drive USB 3.0 Portable 2.5-inch External Hard Drive for Xbox One på tyska amazon.

Permalänk
Medlem

Slog till på en Xbox One S budlat med Forza Horizon 3 på Black Friday. Makalöst vad snyggt Forza är, till och med frun som satt i soffan med mig la märke till hur bra det såg ut Köpte till ME Andromeda, Deus Ex Mankind Divided och Quantum Break på Gamestops rea dagen efter, visste väl att jag inte skulle kunna hålla mig till att inte köpa så många spel i början..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Slog till på en Xbox One S budlat med Forza Horizon 3 på Black Friday. Makalöst vad snyggt Forza är, till och med frun som satt i soffan med mig la märke till hur bra det såg ut Köpte till ME Andromeda, Deus Ex Mankind Divided och Quantum Break på Gamestops rea dagen efter, visste väl att jag inte skulle kunna hålla mig till att inte köpa så många spel i början..

Gott - grattis!!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gott - grattis!!

Tackaar!

Följdfråga till er som har ett Xbox One S, har inte hittat något svar online.. Hur låter er konsol vid användning? Mitt Xbox har ett liite högfrekvent surr från fläkten, inte nog för att höras när det händer grejjer i spelet men man hör det ändå vid tysta scener. Det enda jag hittat online är folk som har problem med klickande fläktar, så tänker att fläktsurret är relativt normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Tackaar!

Följdfråga till er som har ett Xbox One S, har inte hittat något svar online.. Hur låter er konsol vid användning? Mitt Xbox har ett liite högfrekvent surr från fläkten, inte nog för att höras när det händer grejjer i spelet men man hör det ändå vid tysta scener. Det enda jag hittat online är folk som har problem med klickande fläktar, så tänker att fläktsurret är relativt normalt?

Normalt så skall de inte låta så. Har en konsol som gör det, och har tänkt att lämna in den för utbyte (men har varit lat och inte orkat än).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Normalt så skall de inte låta så. Har en konsol som gör det, och har tänkt att lämna in den för utbyte (men har varit lat och inte orkat än).

Det är lite här jag står och hänger också. Det är ändå så pass lågt att det inte hörs över spelljudet som sagt och att man säkert vänjer sig, min tanke är att jag ger det en månad och stör jag mig på det fortfarande får jag reklamera den efter jul..

Permalänk
Medlem

Någon annan som passade på att beställa nya XB1 X på BF?

Själv så körde jag på Inet/Swec-specialaren i fredags och paketet har idag kommit på posten (tyvärr inte hunnit att hämta ut)... Skall bli kul att se om det är en fin förbättring! 🙂

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Någon annan som passade på att beställa nya XB1 X på BF?

Själv så körde jag på Inet/Swec-specialaren i fredags och paketet har idag kommit på posten (tyvärr inte hunnit att hämta ut)... Skall bli kul att se om det är en fin förbättring! 🙂

Hur många Xbox Ones har du i dagsläget? Känns som du köpt en i månaden typ

Min gamla Xbox One 500GB har bara använts 2-4 gånger i år. Tidsbrist samt hur bra Xbox Anywhere ändå är, spelar samma spel på PC istället helt enkelt. Hoppas dock att XOX kan äta tillbaks marknadsandelar från Sony dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur många Xbox Ones har du i dagsläget? Känns som du köpt en i månaden typ

LOL! Var nog ett halvår sedan jag köpte en (till landet).

Hade egentligen inte tänkt att köpa någon ny konsol alls, men blev en Switch då jag just nu har nytt jobb och pendlar kollektivt (enklare att nå kollektivt än mitt gamla jobb, och mycket svårt med parkering på det nya). Hade även tänkt att skippa X.et på ett bra tag (har ingen 4K-TV eller projektor i dagsläget), men kunde inte låta bli Inetspecialaren för oss Swecare i fredags.

Så nu sitter jag med både ny bärbar som jag spelat med sedan i helgen (har faktiskt inte orkat koppla in Switchen i TV än, även om bra funktion), och en ny stationär som väntar i butiken/posten.

Nu blir det inte mer konsoler på ett bra tag (lovar!), och fokus kommer ligga på ny spel-PC till nästa år. Har ett Dan A4 som väntar, men funderar på att skippa det och köra på Ghosten som släpps på KS imorgon onsdag istället.

Var riktigt nära att köpa en vit PS4 Slim (för endast 1990 kr för ca. ett halvår sedan), men inser att jag inte kan ha allt för många system. Blir meckigt med alla inkompatibla spel och tillbehör med så många system (Switch är ju undantag då det är det enda bärbara systemet, och nya X:et är ju 100% kompatibel med allt för mina nuvarande S-konsoler).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

LOL! Var nog ett halvår sedan jag köpte en (till landet).

Hade egentligen inte tänkt att köpa någon ny konsol alls, men blev en Switch då jag just nu har nytt jobb och pendlar kollektivt (enklare att nå kollektivt än mitt gamla jobb, och mycket svårt med parkering på det nya). Hade även tänkt att skippa X.et på ett bra tag (har ingen 4K-TV eller projektor i dagsläget), men kunde inte låta bli Inetspecialaren för oss Swecare i fredags.

Så nu sitter jag med både ny bärbar som jag spelat med sedan i helgen (har faktiskt inte orkat koppla in Switchen i TV än, även om bra funktion), och en ny stationär som väntar i butiken/posten.

Nu blir det inte mer konsoler på ett bra tag (lovar!), och fokus kommer ligga på ny spel-PC till nästa år. Har ett Dan A4 som väntar, men funderar på att skippa det och köra på Ghosten som släpps på KS imorgon onsdag istället.

Var riktigt nära att köpa en vit PS4 Slim (för endast 1990 kr för ca. ett halvår sedan), men inser att jag inte kan ha allt för många system. Blir meckigt med alla inkompatibla spel och tillbehör med så många system (Switch är ju undantag då det är det enda bärbara systemet, och nya X:et är ju 100% kompatibel med allt för mina nuvarande S-konsoler).

Ah, lite lugnare på senare tid då. Bra köp, du har ju alla spelplattformar nu (förutom PS4 då) så du har ju tillgång till alla spel som släpps. Sånt gillar jag personligen mycket, bara köpa spelet och spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah, lite lugnare på senare tid då. Bra köp, du har ju alla spelplattformar nu (förutom PS4 då) så du har ju tillgång till alla spel som släpps. Sånt gillar jag personligen mycket, bara köpa spelet och spela.

Det senaste (att hinna med att spela) är väl den svåraste biten!

Förutom en 7-8 spel för Switchen, så blev det en hög nya spel även för XBOX/W10 under BF-rean, inklusive Forza 7.

Samt lite nya racingtillbehör från Fanatec blev det också under BF-helgen...

För att fira nya Forza 7 så fick det bli en ny ratt+hub:
https://www.fanatec.com/eu-en/steering-wheels/clubsport-steer...

Ny bromspedal:
https://www.fanatec.com/eu-en/pedals-accessories/csl-elite-pe...

Sedan kunde jag inte låta bli att förbeställa denna (passar för simulering av GT3/formelbilar):
https://www.fanatec.com/eu-en/steering-wheels/csl-elite-steer...

Mycket nu.

Visa signatur

Permalänk

Hur tusan vet man om spel körs i 4K på sin Xbox One X?
Just nu menar jag Elder Scrolls Online som ska vara Xbox One X Enhanced. Finns inga alternativ under inställningarna i spelet.

Permalänk
Medlem

Bethesda släpper tydligen patchar till One X konsolen idag för Fallout 4 och Skyrim SE.
https://wccftech.com/fallout-4-skyrim-xbox-one-x-patch-today/

Blir till att undersöka lite senare i veckan huruvida man upplever någon skillnad, spelar Skyrim SE just nu på min X

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Beställde en S och tänkte ta den själv så får barnen min befintliga One.
Behöver jag föra över något eller det räcker med att logga in med mitt konto? Spelen får ju installeras igen, men det kan jag ta.
Har inget annat installerat/manuellt överfört till boxen.

Hur är det, har både gamla One och "nya" S wifi?

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joaquin:

Beställde en S och tänkte ta den själv så får barnen min befintliga One.
Behöver jag föra över något eller det räcker med att logga in med mitt konto? Spelen får ju installeras igen, men det kan jag ta.
Har inget annat installerat/manuellt överfört till boxen.

Hur är det, har både gamla One och "nya" S wifi?

Du ställer ditt one som ett "home xbox", medans ditt nya S har du bara ditt användarkonto på, på detta sätt kan dina barn få allt innehåll du köper samt dela på xbox gold med ett annat konto på samma konsol.
https://support.xbox.com/sv-SE/games/game-setup/my-home-xbox

Ja båda har Wifi, 5GHz-bandet klarar de till och med av.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av broschi:

Du ställer ditt one som ett "home xbox", medans ditt nya S har du bara ditt användarkonto på, på detta sätt kan dina barn få allt innehåll du köper samt dela på xbox gold med ett annat konto på samma konsol.
https://support.xbox.com/sv-SE/games/game-setup/my-home-xbox

Ja båda har Wifi, 5GHz-bandet klarar de till och med av.

Tack för tipset.
Men kan barnen (den störste) ha ett eget konto på min gamla One och ändå köra på mitt Gold?
Om den står som hemma, påverkar det S:en på något sätt då? Borde nästan vara tvärtom i så fall, att nya S som blir min så att säga, står som "home". Eller tänker jag fel?

Nu när jag läser det igen, verkar det inte fungera riktigt så. Jag vill bara ha nya S som min One är nu och sen får barnen One där de får ett konto.

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joaquin:

Tack för tipset.
Men kan barnen (den störste) ha ett eget konto på min gamla One och ändå köra på mitt Gold?
Om den står som hemma, påverkar det S:en på något sätt då? Borde nästan vara tvärtom i så fall, att nya S som blir min så att säga, står som "home". Eller tänker jag fel?

Nu när jag läser det igen, verkar det inte fungera riktigt så. Jag vill bara ha nya S som min One är nu och sen får barnen One där de får ett konto.

Konsolen som blir home är den som delar sitt innehåll(guld inkl.) med andra konton, så antalet konton på one kvittar borde fungera i vilket fall! Ditt S har ju ditt konto som ska användas aktivt,så då har du tillgång till allt innehåll utan att sätta ditt S som home.

Enda begränsningen är att bara ett konto kan starta ett spel, men ett annat konto kan inte starta samma spel då det endast finns en licens, utan måste ägas i 2 exemplar.

Hoppas jag klargjort tillräckligt vad som gäller! Men som sagt One ska vara Home-konsolen och S ska du bara logga in på, då får du efterfrågat resultat!

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av broschi:

Enda begränsningen är att bara ett konto kan starta ett spel, men ett annat konto kan inte starta samma spel då det endast finns en licens, utan måste ägas i 2 exemplar.

Det här är väl ändå felaktigt, man kan väl visst spela multiplayer med någon annan inloggad på sin home-konsol och bara ha en digital kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det här är väl ändå felaktigt, man kan väl visst spela multiplayer med någon annan inloggad på sin home-konsol och bara ha en digital kopia.

Men inte samma spel, vilket är det jag vill få fram!

EDIT: Starta samma spel samtidigt för att vara helt tydlig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@broschi: Fel fel fel fel. Alla blir förvirrade när de ska beskriva gamesharing men det är inte så svårt. Problemet är att ingen, inklusive microsoft, säger som det är rätt ut utan saker som "varje konsol behöver en licens" när man inte ens köper spel till konsoler....

Den enkla beskrivningen är:

Köper du ett digitalt spel får du två (2) licenser; en du kan använda på den xbox du är inloggad på och en som gäller på den xbox som är din home-konsol.

Av olika omständigheter har jag inte testat det; (jag köpte overwatch på skiva och skippade BF1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@broschi: Fel fel fel fel. Alla blir förvirrade när de ska beskriva gamesharing men det är inte så svårt. Problemet är att ingen, inklusive microsoft, säger som det är rätt ut utan saker som "varje konsol behöver en licens" när man inte ens köper spel till konsoler....

Den enkla beskrivningen är:

Köper du ett digitalt spel får du två (2) licenser; en du kan använda på den xbox du är inloggad på och en som gäller på den xbox som är din home-konsol.

Av olika omständigheter har jag inte testat det; (jag köpte overwatch på skiva och skippade BF1)

Jag har inte testat detta med 2 ones än, men du har säkert rätt. Jag har bara hunnit testa detta med ett one och ett 360, trodde det var samma som gällde över hela. Men varför skrev du inte det från första början?

EDIT: Nu när jag tänker efter så var det ett DLC-pack som kan varit boven i mitt drama.

Visa signatur