Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

För att Sverige inte är överens om vilket sätt man räknar på så varje hyrevärd har typ ett eget sen räknar andra på annat sätt.
Därför det är krav på att folk har fullt namn och adress på lådan.

Absolut att det är krav på namn och adress på lådan.
Att fastighetsägare sitter kvar i gamla system är bara lathet och ignorans.

Lägenhetsnummer ser ut som följande: VåningDörr, bestämt med två siffror vardera, 4 siffror totalt.
Första våningen i entréplan har 10 sedan räknar man uppåt.
Våningarna under entréplan börjar på 09 och fortsätter nedåt.
Exempel:
Våning 2, andra dörren från vänster: 1202
Våning 13, 4e dörren från vänster: 2304

Detta finns kanonbeskrivet på Lantmäteriets hemsida: http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Fastighetsinformati...

Finns även en PDF där.
Jag förstår dig, att fastighetsägare inte alltid bryr sig eller är uppdaterade.
Dock så finns det fall där det är omöjligt att dela ut posten till rätt person utan lägenhetsnummer. Tillexempel om det bor två Anders Andersson på samma adress. Då behövs lägenhetsnumret.

Men, att gå endast på lägenhetsnumret är felaktigt.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag kan instämma med att jag tror detta har blivit en trend, att skälla på PostNord. Självfallet är det inte bra med förseningar och trasiga paket, men som ovan skriver så tror jag att det handlar om en mindre procent.

Att det är ett kolli per däck är inget som PostNord bestämmer, det är avsändaren du får ta det med. Jag kan ge dig en professionell bedömning om varför man delar däck i olika kollin. Om man skickar 4 däck som ett kolli blir försändelsen för tung och måste ställas på pall/halvpall, detta blir i regel dyrare och mer omständligt.
Att brevbäraren väljer att köra ut med 3/4 kollin är också korrekt, hen kan inte veta om du köpt 3 eller 4 däck. Att det blir försening på ett av kollina händer, varför vet jag inte.

Som du skriver i slutet så får inte gummi blandas med livsmedel vilket betyder att dina däck inte får hamna hos ICA, hemköp eller annan livsmedelsbutik som är utlämningsställe. Att det i detta fall gjort det är fel. Inget mer att orda om där

Tack för ditt utförliga och proffsiga svar @Nollan!

Avsändaren gav mig bara ett kollinummer när det skickades så jag kunde inte se att det var delat i fyra förrän det kom fram. Att det är det mest ekonomiska valet kan jag förstå.

Fortfarande nyfiken på varför de valde att åka med ett däck till grannstaden (Lidköping) när resten hamnade i Skara där jag bor? Det fanns inget på däcket som antydde att Lidköping skulle vara ett bra ställe att leverera till och man undrar också hur brevbäraren beslutade vilket serviceställe hen skulle välja.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Klagomålen har bara ökat varje år, och inte lite heller. Det skulle jag verkligen inte påstå vara tomma tunnor.

Vill inte skönmåla postnord men man måste också beakta att volymerna de hanterar varje år har ökat väldigt mycket jämfört med tidigare, det är sjuka mängder paket det handlar om, sen om man vill se det som en ursäkt är visserligen en annan sak.
Bara detta fenomen som Black Friday fanns ju inte för ett par år sedan...

En sak som vi har blivit lite tagna på sängen med är att postnord nyligen ändrat sin reklamationshantering.
Istället för att ta i hänsyn till värdet på den skickade produkten så ersätts nu endast en summa räknat på vikten av kollit som skickats till kund vilket i de flesta av våra fall är ca <5% av produktens värde.
Detta är t ex vid skadat gods eller om paketet "försvunnit", händer också att paketet är öppnat med bara kartong utan produkt.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Tack för ditt utförliga och proffsiga svar @Krullieboy!

Avsändaren gav mig bara ett kollinummer när det skickades så jag kunde inte se att det var delat i fyra förrän det kom fram. Att det är det mest ekonomiska valet kan jag förstå.

Fortfarande nyfiken på varför de valde att åka med ett däck till grannstaden (Lidköping) när resten hamnade i Skara där jag bor? Det fanns inget på däcket som antydde att Lidköping skulle vara ett bra ställe att leverera till och man undrar också hur brevbäraren beslutade vilket serviceställe hen skulle välja.

Inga problem, vill upplysa och informera

Då förstår jag att det blev lite förvirrande för dig

Jag vet inte exakt hur det ser ut på er ort. Men jag kan tänka mig att de tre däcken hamnade på terminal, där de ska vara om mottagaren ej var anträffbar. Det sista däcket som hamnade på livsmedelsbutik måste någon fått hjärnsläpp någonstans. Där har det troligtvis blivit fel helt enkelt.
Vilket serviceställe paketen hamnar på styrs av postnummer. Där ditt postnummer, eller det som står på paketet, bestämmer vilket ombud som ska hantera försändelsen.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Vill inte skönmåla postnord men man måste också beakta att volymerna de hanterar varje år har ökat väldigt mycket jämfört med tidigare, det är sjuka mängder paket det handlar om, sen om man vill se det som en ursäkt är visserligen en annan sak.
Bara detta fenomen som Black Friday fanns ju inte för ett par år sedan...

En sak som vi har blivit lite tagna på sängen med är att postnord nyligen ändrat sin reklamationshantering.
Istället för att ta i hänsyn till värdet på den skickade produkten så ersätts nu endast en summa räknat på vikten av kollit som skickats till kund vilket i de flesta av våra fall är ca <5% av produktens värde.
Detta är t ex vid skadat gods eller om paketet "försvunnit", händer också att paketet är öppnat med bara kartong utan produkt.

Paket ökar, vanliga brev minskar. Brev försvinner också, eller kommer försent. Jag fick faktiskt aldrig mitt brev om att jag hade fått mitt körkort, utan det tog 2 veckor så fick jag en påminnelse istället. Samt när jag inte fick brev om tandläkartid, som jag då inte hade någon aning om. Tänk då för dom som inte får sina räkningar, vilket det skrevs om i tidningarna för något år sedan.

Permalänk
Medlem

@Piinmu: Jag kan tycka att problemet är inte att dem är sena. Problemet är hur man bemöter det.

Ta ex Black Friday. Detta fenomen visste man om redan för ett år sedan, det är inte så att det damp ner på chefernas bord dagen föreblack friday..
Iochmed att det är en tung shoppinghelg borde ju ett seriöst företag förbereda sig. Men inte PostNord.

Har man tagit in extra personal för den extra hanteringen så att man fortfarande kan hålla stopptiderna på terminalerna? nej

Har man meddelat kunderna att tyvärr är det mycket att göra så ditt paket kommer bli sent? Nej, man skickar istället ut ditt paket kommer bli sent när man redan inser själv att det är sent för paketet inte kommit på 4 dagar när man betalat för 1...

Tar man fullt betalt för en tjänst man inte utför ordentligt? Ja, om man nu inte kan hålla stopptiderna, och inte vill ta in extra personal då får man väl bju på frakten eller sätta den till halva priset...

Detta är vad som iaf irriterar mig som kund. Och gör dem oseriösa. Schenker meddelade redan i kassan när jag beställde frakten via hemsidan att volymerna paket är stora och förseningar på upp till en vecka kan förekomma. Bra då är jag beredd på det, och kan välja om jag tycker det är värt risken att eventuellt vänta den extra veckan eller inte. Den dåliga framförhållningen som Postnord har beror varken på volymen paket, eller för lite personal. det är bara dåligt..

Sedan att Postord heller inte ger sina anställda på sorteringsterminaler en full lön utan standard är 60% anställning är ett annat tecken på oseriöst dåligt företag...

Permalänk
Medlem

Dock har de vidtagit åtgärder, men det blev tydligen för lite ändå: https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/paketkaos-pa-po...

Permalänk
Medlem

@Morgan: När det kommer till PostNord så tror jag så mycket jag vill på sådana där uttalanden...
Det är rätt mycket som PostNord utåt säger att de gör men de gör dem inte.
Ex så säger PostNord utåt att express frakt är en tjänst du får betala extra för föratt de hanteras i systemet på andra snabbare sätt än "vanliga" paket.
Det görs dock inte på terminalerna...de sorteras precis som allt annat, så vad man betalar för är egentligen ingenting..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Dock har de vidtagit åtgärder, men det blev tydligen för lite ändå: https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/paketkaos-pa-po...

Citat:

Det handlar om förseningar på en dag eller två, säger Erika Ahlqvist som säger att anstormningen var omöjlig att förutspå för Postnord:

En dag eller två? Mitt paket som skickades förra onsdagen har nu fått uppskattad leverans till ombud idag, torsdag.
Hur ett paket som är skickat 3 dagar innan kaoset kan ta 9 kalenderdagar / 7 arbetsdagar? Pfff.

Så precis som @eembla säger, alltså fine, dom fick en kapacitetstopp. Men det som gör mig förbannad är att dom står och ljuger ihop något om "1-2 dagar" i media.

Utöver det, så jävla dåligt skött hos ombuden. Totalt jävla kaos där som sagt paket står i burar och ligger ÖVERALLT i dom stackars affärerna som fick smaka på paket-stocken!

------------------
Ytterligare analys:
En sak som verkligen har "rubbat" hela "systemet" är fri frakt, alternativt väldigt billig frakt.
Jag har i min omgivning (vänner, kollegor, grannar) märkt av en rätt rubbad grej:
Folk som vi som bor i Stockholm, som har tillgång till -nästan- alla affärer fysiskt, väljer ändå hemleverans.
Folk har blivit så sjukt bekväma att dom hellre väntar ett par dagar och plockar upp paketet i mataffären än fysiskt tar sig till butiken.
Minsta motståndets lag har verkligen gjort sig gällande här, vilket jag tror har ökat på paketen något enormt, på ett sätt som ingen kanske riktigt räknat med.
Det är inte ovanligt med 10 pers i kö vid utlämningen hos mitt ombud, och då är säkert hälften av paketen från affärer med fysisk butik i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eembla:

@Morgan: När det kommer till PostNord så tror jag så mycket jag vill på sådana där uttalanden...
Det är rätt mycket som PostNord utåt säger att de gör men de gör dem inte.
Ex så säger PostNord utåt att express frakt är en tjänst du får betala extra för föratt de hanteras i systemet på andra snabbare sätt än "vanliga" paket.
Det görs dock inte på terminalerna...de sorteras precis som allt annat, så vad man betalar för är egentligen ingenting..

Jo, det kan ju vara så. Men det är ju svårt för oss privatkunder att veta om det har lagts extra resurser eller inte. Detta var ju ett uttalande från dem själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

En dag eller två? Mitt paket som skickades förra onsdagen har nu fått uppskattad leverans till ombud idag, torsdag.
Hur ett paket som är skickat 3 dagar innan kaoset kan ta 9 kalenderdagar / 7 arbetsdagar? Pfff.

Så precis som @eembla säger, alltså fine, dom fick en kapacitetstopp. Men det som gör mig förbannad är att dom står och ljuger ihop något om "1-2 dagar" i media.

Utöver det, så jävla dåligt skött hos ombuden. Totalt jävla kaos där som sagt paket står i burar och ligger ÖVERALLT i dom stackars affärerna som fick smaka på paket-stocken!

------------------
Ytterligare analys:
En sak som verkligen har "rubbat" hela "systemet" är fri frakt, alternativt väldigt billig frakt.
Jag har i min omgivning (vänner, kollegor, grannar) märkt av en rätt rubbad grej:
Folk som vi som bor i Stockholm, som har tillgång till -nästan- alla affärer fysiskt, väljer ändå hemleverans.
Folk har blivit så sjukt bekväma att dom hellre väntar ett par dagar och plockar upp paketet i mataffären än fysiskt tar sig till butiken.
Minsta motståndets lag har verkligen gjort sig gällande här, vilket jag tror har ökat på paketen något enormt, på ett sätt som ingen kanske riktigt räknat med.
Det är inte ovanligt med 10 pers i kö vid utlämningen hos mitt ombud, och då är säkert hälften av paketen från affärer med fysisk butik i Stockholm.

Skulle snarare säga att frakten är rätt dyr (kan ju få hemleverans för under 200kr om du beställer utomlands t.ex Tyskland, Sverige skulle det kosta 600kr om ens alternativet finns).

Troligaste orsaken i Stockholm är troligen 14dagars ångerätt och slippa köer.

I mindre orter åker jag inte 2 mil för köpa grejer till överpris (betydligt dyrare än på nätet i många fall), dessutom datordelar finns ingen butik i närhet som har bra utbud, samt inte tar 500 extra bara för det ligger på en hylla.

Ta ett exempel köpa en borrmaskin kostar 1500kr för bosch blå, exakt samma maskin kostar det dubbla i byggvaruhusen.

Enda jag helst inte vill köpa över nätet är vissa kläder och skor (men butiker har fått så uselt utbud, så det blir nog att i framtiden köper man det över nätet med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle snarare säga att frakten är rätt dyr (kan ju få hemleverans för under 200kr om du beställer utomlands t.ex Tyskland, Sverige skulle det kosta 600kr om ens alternativet finns).

Troligaste orsaken i Stockholm är troligen 14dagars ångerätt och slippa köer.

I mindre orter åker jag inte 2 mil för köpa grejer till överpris (betydligt dyrare än på nätet i många fall), dessutom datordelar finns ingen butik i närhet som har bra utbud, samt inte tar 500 extra bara för det ligger på en hylla.

Ta ett exempel köpa en borrmaskin kostar 1500kr för bosch blå, exakt samma maskin kostar det dubbla i byggvaruhusen.

Enda jag helst inte vill köpa över nätet är vissa kläder och skor (men butiker har fått så uselt utbud, så det blir nog att i framtiden köper man det över nätet med).

Förstår det helt och hållet i mindre orter. Men där var det ju mer förväntat. Samtidigt som att många som skriver i tråden att dom aldrig upplever problem verkar bo ute i landet.
Man kan ju tycka att det borde fungera bättre i tätort men det är väl sånna sjuka volymer. Måste ha varit hundratals paket från t ex Webhallen, HM och Inet hos mitt ombud. Det är affärer som ligger -mindre- än 15 minuter bort från där jag bor.
I min mening galenskap att folk hellre chansar på storlekar på kläder över nätet och returnerar, istället för att åka 15 minuter buss och testa i butik? Sån sjuk ineffektivitet ur miljösynvinkel på detta beteende. Skicka kläder fram och tillbaka.

Postnord gnäller, dom borde väl snarare vara överlyckliga av cäshen detta driver in?
Vanlig post har dom ju enligt egen utsago tappat typ 50% på, och det lär väl fortsätta. Om 10 år är det väl endast extremt viktig "REK" där man fortfarande måste ha fysiska orginal som finns kvar.
Utan paketen skulle dom ju stå på ruinens brant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Troligaste orsaken i Stockholm är troligen 14dagars ångerätt och slippa köer.

Detta kan jag skriva under på! Sedan har många butiker (exempelvis Clas Ohlson) erbjudanden som enbart gäller på nätet emellanåt. Jag brukar däremot i 9 fall av 10 försöka välja leverans till butik istället för att hämta hos mitt postombud.

Hos Webhallen och ICA (hemelektronik), så väljer jag även att betala i butiken. Här finns även produkten i fråga oftast i deras egna butikslager, vilket gör att jag inte får en produkt som PostNord kastat runt.

Så här efter Black Friday och Cyber Monday, så ska jag tag mig runt i Stockholm för att samla ihop alla mina prylar som jag beställt.
Tur att ICA Maxi har långa öppettider, så att jag hinner ta en tur med tunnelbana, pendeltåg och buss efter jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår det helt och hållet i mindre orter. Men där var det ju mer förväntat. Samtidigt som att många som skriver i tråden att dom aldrig upplever problem verkar bo ute i landet.
Man kan ju tycka att det borde fungera bättre i tätort men det är väl sånna sjuka volymer. Måste ha varit hundratals paket från t ex Webhallen, HM och Inet hos mitt ombud. Det är affärer som ligger -mindre- än 15 minuter bort från där jag bor.
I min mening galenskap att folk hellre chansar på storlekar på kläder över nätet och returnerar, istället för att åka 15 minuter buss och testa i butik? Sån sjuk ineffektivitet ur miljösynvinkel på detta beteende. Skicka kläder fram och tillbaka.

Postnord gnäller, dom borde väl snarare vara överlyckliga av cäshen detta driver in?
Vanlig post har dom ju enligt egen utsago tappat typ 50% på, och det lär väl fortsätta. Om 10 år är det väl endast extremt viktig "REK" där man fortfarande måste ha fysiska orginal som finns kvar.
Utan paketen skulle dom ju stå på ruinens brant?

I storstäderna som jag skrev har man bättre ångerrätt än i butik. Många t.ex beställer i Webhallen butiken över nätet alla varor och plockar ut dessa över disk (just för ångerrätten). Men sen finns det ju som du nämner många lata, som väljer att få hem med posten.

Kläder har jag inget problem att köpa online om passformen inte är så noga (t.ex T-shirts,boxer, strumpor). Men skor? ska man köpa 4 olika modeller/märken i 3 olika storlekar (skorna verkar bli mindre i storlekarna för varje år också)?

Ja posten borde ju vara glada av den ökande e-handeln, men efter danska posten tog över har det bara gått utför.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eembla:

@Morgan: När det kommer till PostNord så tror jag så mycket jag vill på sådana där uttalanden...
Det är rätt mycket som PostNord utåt säger att de gör men de gör dem inte.
Ex så säger PostNord utåt att express frakt är en tjänst du får betala extra för föratt de hanteras i systemet på andra snabbare sätt än "vanliga" paket.
Det görs dock inte på terminalerna...de sorteras precis som allt annat, så vad man betalar för är egentligen ingenting..

Fast det där stämmer inte. Expresspaket hanteras som expresspaket och INTE som ett vanligt paket. Jag vet inte vad du personligen har för insyn i terminalverksamheten men ett expresspaket SKA inte gå med vanliga paket. Detta för att säkerställa att expresspaketen är det första utdelningskontoret tar hand om och på så vis får ut så fort som möjligt, eller så kund kan hämta det.
Vad menar du med att "..de sorteras precis som allt annat.."? Syftar du på paket-, brev- eller värdesorteringen då?

MVH

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

@Nollan: Iaf i sorteringsterminalen i Härryda Fläskebo där sorteras inte express paket ut från "vanliga" paket när de går på bandet genom paketvändaren. Där lastas bara burar med paket där alla möjliga typer av paket är tillsammans. Det gör att express paket hanteras på samma sätt som allt annat och går inte på något sätt fortfare genom terminalen..
Det förklarar varför iaf när jag beställt express paket i princip aldrig får dem express...
Beställde nu i veckan express från både inet och netonnet och posten tog 3 dagar på sig istället för dden köpta 1 dags leveransen..

Permalänk
Medlem

Det är förståeligt att Posten går på knäna nu och jag kan tänka mig att förseningarna kommer fortsätta.

Jag beställde i måndags en del prylar (som fanns/finns i lager) från CDON och Elgiganten. De har inte ens börjat hantera beställningarna ännu.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag fick sms i Tisdags att min telefon skulle köras ut under arbetsdagens slut.
Idag Torsdag väntar jag fortfarande och det står "Delayed" när jag kollar tracking

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Troligaste orsaken i Stockholm är troligen 14dagars ångerätt och slippa köer.

Köper man på t.ex Webhallen eller Inet så kan man ju alltid beställa och betala online och sedan hämta ut i butik så gäller fortfarande 14 dagars ångerrätt eftersom avtalet och betalning är gjort på distans, betalar man däremot i butiken istället så ryker ju ångerrätten direkt.

Personligen har jag 5 minuter till Webhallen och ca 15 till närmsta Inet, att ta sig till närmsta utlämningsställe tar även det ca 5 minuter, så jag beställer oftast från Webhallen, betalar online och plockar sedan ut varan 30-60 minuter senare i deras butik.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Har jobbat som brevbärare säkert 8år, men har slutat.

T.om frukten i personalrummet drogs in av kostnadsskäl, samt att man kunde få skäll av ledningen om man tog en kaffe efter 6h postutdelning med cykel i isblandat regn. Att dem själva drack på sitt kontor var inga problem.

Toppstyrt och personalomsättningen var skyhög, har lärt upp mängder med folk som bara lämnade efter 1-4månader. Det har effektivserats väldigt mycket, mycket pga vikande brevvolymer såklart. Kände även många som jobbat där hela sina liv, det är inte samma yrke idag som när dem började.

Det här är ett fenomen som råder över hela landet inom i princip alla lågutbildnings jobb. Att Postnord inte är ett undantag förvånar inte jätte mycket. Dhl är ett annat bolag som verkar vara skit att jobba på överlag. Likaså Shenker är väl inte bästa heller vad jag fått uppfattningen om.

Personlig erfarenhet med chaufförer och bekanta har berikat mig med denna uppfattningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eembla:

@Krullieboy: Iaf i sorteringsterminalen i Härryda Fläskebo där sorteras inte express paket ut från "vanliga" paket när de går på bandet genom paketvändaren. Där lastas bara burar med paket där alla möjliga typer av paket är tillsammans. Det gör att express paket hanteras på samma sätt som allt annat och går inte på något sätt fortfare genom terminalen..
Det förklarar varför iaf när jag beställt express paket i princip aldrig får dem express...
Beställde nu i veckan express från både inet och netonnet och posten tog 3 dagar på sig istället för dden köpta 1 dags leveransen..

Det låter märkligt men jag har ingen erfarenhet av terminal. Jag vet bara att när de kommer till företagscenter så kommer alla express, vare sig brev eller paket, med värdeförsändelserna. Detta för att personalen snabbt ska kunna hantera dessa.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Skriver mest för att ventilera lite, j*v*a skit bolag, har misstänkt att det återigen (detta är inte första gången) försvinner post och avier och fick det just bekräftat.
Ett paket som jag råkade se på säljarens sida att det var tracking på har tydligen legat på lokala Ica sedan den 10/11, rusa ner precis och självklart har det gått tillbaka.
Inget SMS, ingen avi på posten, ingen påminnelse, ingen avi registrerade auto i appen (har postnords app med auto-registrering på mitt mobilnummer), nada på över två veckor...
Nu ska det skickas tillbaka till Singapore (ett aber för både mig och säljaren), gissar att paketen som inte trackades utan skickades som vanliga brev och borde vara framme ligger bredvid där de dumpat alla annan post.

Exakt samma situation som var för ett par år sedan, saknade brev, räkningar, avier etc och upptäckte det med rek-brev. Blir väl att ringa och tjafsa i två-tre veckor igen om vad fan de håller på med medan de säger att "inget är fel, vi ser inget, vi gör inget" för att sedan magiskt upphöra när man bråkat på dem och får tag i någon högre upp.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har faktiskt varit hyffsat skonad från problem med leveranser med PostNord. Men nu verkar även jag bara drabbad.

Beställde godis från Gottebiten.se på BlackFriday. I måndags kom ett autogenererat mail om att ett paket från Gottebiten.se är påväg till mig. Alla uppgifter om paketet finns i mailet inklusive kollinummer.
Men när jag söker på kollinummret på PostNords sida så står det "Inväntar försändelse". Sen dess har inget hänt.

Sedan i måndags så har alltså statusen stått still på:

Citat:

Inväntar försändelse

PostNord har fått elektronisk information om din leverans som nu är hos avsändaren eller på väg till PostNords terminal. Spårningsinformationen uppdateras när leveransen har ankommit terminal

Frågan är om det bara är att avvakta eller om det är någon idé att höra av sig till Gottebiten.se och PostNord....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Har faktiskt varit hyffsat skonad från problem med leveranser med PostNord. Men nu verkar även jag bara drabbad.

Beställde godis från Gottebiten.se på BlackFriday. I måndags kom ett autogenererat mail om att ett paket från Gottebiten.se är påväg till mig. Alla uppgifter om paketet finns i mailet inklusive kollinummer.
Men när jag söker på kollinummret på PostNords sida så står det "Inväntar försändelse". Sen dess har inget hänt.

Sedan i måndags så har alltså statusen stått still på:
Frågan är om det bara är att avvakta eller om det är någon idé att höra av sig till Gottebiten.se och PostNord....

Hör av dig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Men med det höjda portot från årsskiftet så blir det säkert bättre...

https://www.svd.se/postnord-darfor-blir-det-dyrare-att-skicka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Har faktiskt varit hyffsat skonad från problem med leveranser med PostNord. Men nu verkar även jag bara drabbad.

Beställde godis från Gottebiten.se på BlackFriday. I måndags kom ett autogenererat mail om att ett paket från Gottebiten.se är påväg till mig. Alla uppgifter om paketet finns i mailet inklusive kollinummer.
Men när jag söker på kollinummret på PostNords sida så står det "Inväntar försändelse". Sen dess har inget hänt.

Sedan i måndags så har alltså statusen stått still på:
Frågan är om det bara är att avvakta eller om det är någon idé att höra av sig till Gottebiten.se och PostNord....

Det har alltså ännu inte kommit till PostNord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Men med det höjda portot från årsskiftet så blir det säkert bättre...

https://www.svd.se/postnord-darfor-blir-det-dyrare-att-skicka...

Citat:

Alla skickar färre brev, skriver Anders Holm, vd Postnord Sverige.

Och det tror dom kommer bli bättre genom att höja priset till 9:-?
Riktiga raketforskare där på Postnord.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Har du kollat på statusen idag?
Mitt godispaket som var packat/skickat den 28:e fick inatt en uppdatering om att det var på väg, beräknad leverans på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@Hubertus: Har du kollat på statusen idag?
Mitt godispaket som var packat/skickat den 28:e fick inatt en uppdatering om att det var på väg, beräknad leverans på måndag.

Vet inte om du egentligen menade att svara mig. Men statusen på mitt paket har inte förändrats. Det står fortvarande att PostNord "inväntar försändelse". De får en arbetsdag till på sig. Men på måndag blir det väl antagligen till att börja jaga ett bortslarvat paket....

Permalänk
Hedersmedlem

"Inväntar försändelse" innebär att paketet aldrig är inskannat hos posten. Kollinumret skapas automatiskt när företaget som skickar gör en paketorder och skriver ut frakthandlingar (normalt sett pacsoft-programvara om det inte är ändrat). Det är troligare att felet ligger hos skickande företaget faktiskt i det läget, och inte PostNord, av egen erfarenhet.

Ett företag kan skapa hundra frakthandlingar med kollinummer och sätta på olika paket, men ingenting behöver vara hämtat eller på väg för det. Buren med de paketen kanske inte blivit hämtat av någon anledning, eller så har den som skapat frakthandlingarna gjort fel så att just det kollinumret aldrig använts, men att du inte fått det rätta, nya numret.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro