Intel eller AMD för virtualisering

Permalänk
Medlem

Intel eller AMD för virtualisering

Hej,
För nuvarande har jag:
i5 3570K
8 GB ram
Geforce 970

Detta fungerar tillräckligt bra för de spel jag är intresserad av. Dock har jag börjat pilla lite med Ubuntu i VirtualBox och naturligtvis orkar inte datorn med spelen med detta igång. Att stänga av varje gång jag vill spela lite är verkligen otroligt jättejobbigt och eftersom datorn är inne på sitt 6:e år så funderar jag på att byta upp mig till 16 GB ram och antingen i7 8700K eller Ryzen 1800X. Vilken av dessa tror ni fungerar bättre? Efter att ha letat lite på prisjakt är min slutsats att priset blir i princip detsamma för båda alternativen, några hundra kronor hit eller dit är saksamma i det här fallet.
Jag brukar även ha en hel del firefoxtabbar öppna och kanske någon musik igång men har inget som helst intresse av filmredigering, streaming eller liknande.

Är prestandaskillnaden ens tillräckligt stor för att det ska vara värt att välja den ena över den andra pga detta?

rubrik
Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé att satsa på mer RAM om du vill ha virtuella maskiner igång samtidigt som du spelar. Fler kärnor är också en bra idé, om du tror att CPU-lasten blir för hög. Beror helt på hur hög belastningen är utöver det spel som är igång för tillfället.

Fördelen med Intel och i7-8700k skulle vara att du har möjligheten att köra någon variant av Linux i botten med hjälp av det inbyggda grafikkortet i processorn, och Windows i en VM med dedikerad tillgång till din diskreta GPU.

Fördelen att köra en Ryzen 1700 är att den har flera kärnor som, vid överklockning, kan leverera marginellt högre prestanda totalt sett. Jag skulle endast valt en 1800X om du absolut inte vill överklocka själv.

Sen kan du fundera på om du till en ny dator inte bör skaffa 2x16 GB redan från början, så du inte behöver "kasta bort" något minne om du vill utöka till 64 GB lite senare.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Fördelen med Intel och i7-8700k skulle vara att du har möjligheten att köra någon variant av Linux i botten med hjälp av det inbyggda grafikkortet i processorn, och Windows i en VM med dedikerad tillgång till din diskreta GPU.

Detta var ett bra argument jag inte hade tänkt på

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TassM:

Detta var ett bra argument jag inte hade tänkt på

Det skulle väl dock även gå med AMD om du sätter i ett billigt, extra grafikkort för hosten?

Hur är det dock med stödet för det på Windows-sidan? Det senaste jag hörde är att NVIDIA gör vad de kan för att blockera det i drivrutiner, och att AMD inte är mycket bättre?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur är det dock med stödet för det på Windows-sidan? Det senaste jag hörde är att NVIDIA gör vad de kan för att blockera det i drivrutiner, och att AMD inte är mycket bättre?

Lust att berätta mer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TassM:

Lust att berätta mer?

Det är nog bättre att du läser själv egentligen, jag har så pass dålig koll på området att jag nog bara kommer vilseleda.
Jag syftar på detta. OBS att inlägget är nästan tre år gammalt!
Jag har för mig att jag hörde något liknande nyligen, men är inte alls säker.
Det jag är säker på att varken Vega eller Pascal (för konsumenter) har stöd för SR-IOV, vilket skulle göra att man kan använda samma GPU både i Linux och Windows samtidigt. Reddit-tråd om detta.

Snabb edit: i samma tråd skriver trådskaparen att "[i]n fact, the Nvidia driver actively blocks you from doing this on anything under their Quadro series (although there are workarounds)" angående hela konceptet med GPU passthrough.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

SR-IOV är för att ge flera OS direkt tillgång till att använda samma hårdvara samtidigt. Det är mer riktat mot "enterprise"-segmentet.

IOMMU ger dedikerad tillgång till hårdvara i bara en VM. Intel kallar sin teknologi VT-d. AMD kallar sitt AMD-Vi.

Det finns en dedikerad subreddit för dessa områden, där det finns några som kör just en iGPU för host-OS och dGPU för guest-OS.

https://www.reddit.com/r/VFIO/comments/7fh48y/host_dedicated_...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Inaktiv

Grafikkort är överhypat, det är ytterst sällan man belastar såna.

Mitt råd är behåll nuvarande dator köp en ny, den nuvarande datorn fjärrstyr du sedan olika vm på. Den klarar galant av 2st ubuntu distar som inte belastar något.

Resultatet av detta är att din nya dator får lägga all kraft på det du håller på med som spel och det har hur många fördelar som helst, som att när du behöver starta om din dator så behöver du ej röra vm.

Ska du göra riktigt seriöst så tycker jag du ska lägga in Exsi i grunden på den gamla datorn, men det är kanske överdrivet.

Angående cpu så finns det enligt mig bara några få vettiga konsument processorer att köpa idag, det är Intels 8700K och Ryzen 1700X/1800X. De är ungefär likvärdiga om man tar hänsyn till pris, tillgänglighet, buggar, moderkortens livstid etc.
Så den som säger att den ena är en klar vinnare tycker jag mer har en agenda. För min del gillar jag inte monopol, och vill undvika företag som tack vare detta kan hålla upp priserna.
Som samsung har gjort det senaste med ssd, det har ej hänt ett skit på 2år, man har ändå varit tvungen att köpa samsung. Men inom cpu finns det nu alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Grafikkort är överhypat, det är ytterst sällan man belastar såna.

Mitt råd är behåll nuvarande dator köp en ny, den nuvarande datorn fjärrstyr du sedan olika vm på. Den klarar galant av 2st ubuntu distar som inte belastar något.

Resultatet av detta är att din nya dator får lägga all kraft på det du håller på med som spel och det har hur många fördelar som helst, som att när du behöver starta om din dator så behöver du ej röra vm.

Ska du göra riktigt seriöst så tycker jag du ska lägga in Exsi i grunden på den gamla datorn, men det är kanske överdrivet.

Angående cpu så finns det enligt mig bara några få vettiga konsument processorer att köpa idag, det är Intels 8700K och Ryzen 1700X/1800X. De är ungefär likvärdiga om man tar hänsyn till pris, tillgänglighet, buggar, moderkortens livstid etc.
Så den som säger att den ena är en klar vinnare tycker jag mer har en agenda. För min del gillar jag inte monopol, och vill undvika företag som tack vare detta kan hålla upp priserna.
Som samsung har gjort det senaste med ssd, det har ej hänt ett skit på 2år, man har ändå varit tvungen att köpa samsung. Men inom cpu finns det nu alternativ.

Att köpa allt nytt och behålla den gamla är inte ett alternativ, då börjar det röra sig om extra tusenlappar när man måste skaffa låda, nätagg, lagringsmedia, etc. Jag har inte heller någonstans att ställa den gamla.

Att 8700K och 1800X är ungefär jämförbara är vad jag misstänker men jag hittar inga tester som motsvarar mitt scenario. Allt är av förståeliga skäl endast med spelet igång så därför är jag intresserad av folks tankar.

Att inte stödja monopol är visserligen ett bra argument...men om monopolföretaget trots allt har den blir produkten...

Permalänk
Datavetare

Som flera redan påpekat, ofta är det främst mängden RAM som sätter käppar i hjulet för virtualisering. Så om du inte absolut vill köpa ett nytt system är det nog bara mer RAM som behövs.

I ditt fall låter det som du vill ha Linux igång, låter också som du kör Ubuntu via GUI -> d.v.s. du jobbar interaktivt. I det läget lär du i normalfallet endera lasta CPUn från Linux eller från Windows. Det är ett typexempel som brukar fungera hur bra som helst på även en rätt enkel dator, förutsatt tillräckligt med RAM.

Kan köra Win10 + FreeBSD + Ubuntu parallellt på en Surface Pro 4. Brukar aldrig ha mer än ett virtuellt OS igång, är väl tight med 16 GB RAM.

Men visst fungerar det och då jag använder *NIX system som utvecklingsplattformar via SSH är mitt användarfall så att det är normalt bara ett OS som äter mycket CPU åt gången. Fungerar också OK att t.ex. köra en längre kompilering i något av *NIX system och ändå surfa, köra MS office eller likande i Win. Det på en 2C/4T laptop CPU inklämd i en pekplatta

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

8GB ram till gör som sagt gott, men att spela samtligt som annat så är en annan dator att föredra.
Jag är emot kostsamma byte av hårdvaror som inte ger så mycket, en annan sak att bara köpa till mer minne.
Så om du ska köpa ny cpu så är bästa AMD/Intel konsument det enda vettiga tycker jag. Att man i ditt sammanhang inte hittar en klar vinnare handlar om att Intel/AMD konkurrerar emot varandra och de lägger priserna så att det ej finns en klar vinnare.
Men visst skulle 1700X + moderkort kosta detsamma som en 8700K med moderkort, så vem skulle köpa 1700X? Nu när det finns annat som en långvarig moderkort och lägre pris.

Som vanligt så är det bättre att vänta men man får vänta längre, men i ditt fall skaffar du 8GB ram till din burk idag. Sedan när Ryzen 2/ Ice Lake kommer då skaffar du en ny dator och du kommer få en riktig bra cpu.

Skrivet av Yoshman:

Som flera redan påpekat, ofta är det främst mängden RAM som sätter käppar i hjulet för virtualisering. Så om du inte absolut vill köpa ett nytt system är det nog bara mer RAM som behövs.

I ditt fall låter det som du vill ha Linux igång, låter också som du kör Ubuntu via GUI -> d.v.s. du jobbar interaktivt. I det läget lär du i normalfallet endera lasta CPUn från Linux eller från Windows. Det är ett typexempel som brukar fungera hur bra som helst på även en rätt enkel dator, förutsatt tillräckligt med RAM.

Kan köra Win10 + FreeBSD + Ubuntu parallellt på en Surface Pro 4. Brukar aldrig ha mer än ett virtuellt OS igång, är väl tight med 16 GB RAM.

Men visst fungerar det och då jag använder *NIX system som utvecklingsplattformar via SSH är mitt användarfall så att det är normalt bara ett OS som äter mycket CPU åt gången. Fungerar också OK att t.ex. köra en längre kompilering i något av *NIX system och ändå surfa, köra MS office eller likande i Win. Det på en 2C/4T laptop CPU inklämd i en pekplatta

https://i.imgur.com/SQZTzD2.png

Ja just detta vad man gör är väldigt viktigt och det är ju inget skillnad på en vm som vilken maskin som helst. Dock skapar VM onödig overhead och det nya är dockers/containers. Detta med VM har blivit lite knasigt och det är ej ovanligt att man i en lösning har 10st VM igång där respektive VM gör sin sak.
Text 8st vm som ofta finns i en lösning, ska man ha redudans ja då blir det 16st vm som man ska labba med.
Domänkontroller, mjukvaruserver, terminalserver, databasserver, licensservrer, DMZserver, webserver, filserver.

Jag drömmer mig tillbaka till den tid då folk körde allt på en och samma dator. Mm vad gött, vänta blåskärmar varje dag, slut på drömmen. Men dockers/containers is the future.