Permalänk

ASUS P6X58D-E

Tjenare! Tänkte kolla om ni känner till några hyfsade cpu's som är kompitabla med mitt ASUS P6X58D-E? Vet att det är gammalt och är inte så kunnig, så tänkte fråga här om hjälp, då jag precis köpt en ny gpu och skulle vilja ha en ny cpu. Kör just nu med en i7 950 3.07 Ghz som jag tror snart går i graven. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@qwerty12345:
Det finns inte mycket bättre du kan ha till det kortet CPU Support (snabbaste är en Core i7 Extreme Edition 990X på 3.46Ghz).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty12345:

Tjenare! Tänkte kolla om ni känner till några hyfsade cpu's som är kompitabla med mitt ASUS P6X58D-E? Vet att det är gammalt och är inte så kunnig, så tänkte fråga här om hjälp, då jag precis köpt en ny gpu och skulle vilja ha en ny cpu. Kör just nu med en i7 950 3.07 Ghz som jag tror snart går i graven. Tacksam för svar!

Jag tror utan att ha gjort en massa matematiska uträkningar, att det mest prisvärda du kan göra är att skaffa ett nytt moderkort med nyare socket, då din socket "1366", och tillhörande processorgenerationer, är nästan är 10 år gamla, och har körts om av flera uppdaterade modeller. Kan även tänka mig att din i7a var lite av ett flaggskepp för den generationen så även om det gjordes en bättre modell så är skillnaden marginell, samt att en sådan gammal processor antagligen är svår att få tag på.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk

Kolla om du kan köra med en gammal xeon, typ X5650. De går för 200 på ebay

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Billigaste och smartaste alternativet imo är att beställa en X5660/X5650 sexkrärning XEON från aliexpress, kostar kring 200-300kr och ger en bra prestandaboost för pengarna. Detta är budgetalternativet, men har du pengarna (5000-6000) så kan det givetvis vara värt att byta plattform då din som sagt är 10 år gammal.

Permalänk
Medlem

Har den börjat krascha och därför snart "går i graven" eller är det bara att du tycker den är gammal och därav antar att den dör snart? Dom brukar ju klocka rätt bra så att om den är seg kan du klocka upp den.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Har den börjat krascha och därför snart "går i graven" eller är det bara att du tycker den är gammal och därav antar att den dör snart? Dom brukar ju klocka rätt bra så att om den är seg kan du klocka upp den.

Jo tänkte klocka den, problemet är bara att jag ej vet vilka inställningar jag ska ha och hur mycket min fläkt klarar av, jag använder fläkten som följde med

Permalänk
Skrivet av Gurraahh:

Billigaste och smartaste alternativet imo är att beställa en X5660/X5650 sexkrärning XEON från aliexpress, kostar kring 200-300kr och ger en bra prestandaboost för pengarna. Detta är budgetalternativet, men har du pengarna (5000-6000) så kan det givetvis vara värt att byta plattform då din som sagt är 10 år gammal.

Jo har funderat på det, har funderat på att beställa moderkort, cpu samt ram minnen men tänkte vänta tills jul och se ifall det blir någon schysst mellandagsrea Har du några förslag på prisvärda komponenter som klarar av shadow of war och pubg mm?

Permalänk
Medlem

@qwerty12345:

Hetast för tillfället, samt mest prosvärt, skulle jag säga är antingen ett paket med AMDs Ryzen 1600 eller Intels Core i5 8400/8600k, ett sådant kit borde hamna kring 5000-6000kr.

Permalänk
Medlem

Har själv samma moderkort men med en xeon w3680 jag köpte från ebay i våras för runt 700 sek.
Med en hyfsad överklockning är den ungefär lika snabb som en oklockad ryzen 5.
Min GTX 1070 flaskar i fler spel än vad min CPU gör i 1080p.
Köp en Billig 6 kärnig gulftown från e-bay imo. X56xx kostar ju typ bara 300. Vet dock inte om de har olåst multipel som 980x, 990x och w3680 har men det är ju bara skruva på bckl istället i så fall.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1