Permalänk

Kortslutning

Har under två års tid haft tre stycken nätagg som kortsluter, vilket inte borde hända så ofta enligt mig. Undrar vad problemet kan vara? Två stycken corsair cx600watt har kortslutit och ett från coolermaster på 500 watt. Kan det vara mitt gamla moderkort (ASUS P6X58D-E) som det är fel på som gör att det kortsluter, eller någonting annat? Tacksam för svar

Permalänk

Första frågan blir, har du glömt att sätta i distanser i chassit till moderkortet?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

Första frågan blir, har du glömt att sätta i distanser i chassit till moderkortet?

Nej det har jag inte glömt

Permalänk
Inaktiv

En kortslutning är ett väldigt specifikt fel. Det finns många andra saker som kan gå fel med ett nätaggregat. Hur vet du att det är frågan om just kortslutning?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad menar du med att nätdelen kortsluter ? Menar du att de skadas pga att du ansluter nått som är kortslutet eller menar du verkligen att nätdelarna i sig drabbas av interna kortslutningar, det låter osannolikt att flera nätdelar går sönder internt av sig själva inom så kort tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter mer som att ni borde se över elnätet i hemmet

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med att nätdelen kortsluter ? Menar du att de skadas pga att du ansluter nått som är kortslutet eller menar du verkligen att nätdelarna i sig drabbas av interna kortslutningar, det låter osannolikt att flera nätdelar går sönder internt av sig själva inom så kort tid.

Det är endast nätaggregatet som kortsluter, allting annat i datorn klarar sig. Det sker inte när jag ansluter någonting speciellt, det har bara hänt medans jag har suttit och kollat på youtube eller liknande

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Låter mer som att ni borde se över elnätet i hemmet

Hmmm det är endast nätagget som har reagerat? Ingenting annat i huset har slutat funka när nätaggregatet har kortslutit.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

En kortslutning är ett väldigt specifikt fel. Det finns många andra saker som kan gå fel med ett nätaggregat. Hur vet du att det är frågan om just kortslutning?

Jag vet inte men det verkar som det efter allt mitt googlande Har du något annat tips på vad det kan vara? Alltså nätagget dör och sedan så slutar det att funka helt så att jag måste byta ut det, och om jag inte minns fel så öppnade jag upp ett efter detta hade hänt och då var säkringen brunnen.

Permalänk
Inaktiv

Kortslutning vill jag kalla för ett lekmannamässigt problem på ett visst problem som kan uppstå. En kortslutning som kommer och går uppstår ibland bland saker som rör sig, det kan även vara så att felet uppstår när man själv rör på kablarna.

I detta fall skulle jag gissa på att din dator belastar nätagget hårt, jag skulle mäta strömförbrukningen av vad hela datorn drar till att börja med. Jag skulle samtidigt granska varför nätdelarna gick sönder, var det enbart säkringen på de alla eller var det annat fel?

Sist, fel som inte inträffar direkt är svåra att hitta och i princip allt som går på el i datorn skulle kunna vara ett fel, även om chansen att en led är tjuven är låg. Och jag tycker att de flesta hårdvarorna själva skulle ta stryk.
Att köra utan grafikkort i 6 månader och se om felet inte uppstår då är kanske inte det roligaste. Så lycka till, sedan finns det en chans att du har haft otur vid nätaggregaten.

Permalänk
Rekordmedlem

Du vet alltså inte om nätdelarna har drabbats av kortslutning utan menar att de har gått sönder, Det är mycket större chans att de har påverkats av nån extern faktor som överbelastning eller överspänning på elnätet, vad har du för delar i datorn och har du några bilder på hur den ser ut inuti som visar om allt sitter ordentligt monterat ? Har du någon gång provat demontera datorn helt och bygga om den för att förvissa dig om att den är korrekt monterad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.