När har ett grafikkort för mycket coil whine?

Permalänk
Medlem

När har ett grafikkort för mycket coil whine?

Håller just och byter mitt MSI GTX 1080 Gaming X mot ett nytt pga coil whine så blev lite fundersam vad ni anser vara "för mycket" och göra en RMA/Reklamtion?

Själv går gränsen när jag kan höra det med hörlurana på (utan ljud).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

"Omröstningens resultat är dolt."

Kan du öppna upp så andra kan ta del av hur folk tycker?

Permalänk

@Implor: låter det även med fps cap på säg, 144?
jag kunde spela Overwatch i 240-300fps utan ett enda tjut från mitt amp extreme 1080 jag hade innan

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

"Omröstningens resultat är dolt."

Kan du öppna upp så andra kan ta del av hur folk tycker?

Fail! Fixat nu!

Skrivet av truedesire:

@Implor: låter det även med fps cap på säg, 144?
jag kunde spela Overwatch i 240-300fps utan ett enda tjut från mitt amp extreme 1080 jag hade innan

Jag har det redan i windows lite små hackande. I Dead by Daylight med 60fps (max fps där) så hörs det väldigt bra utan hörlurar på och igenom min AKG k712 med låg volym.

Har en m-itx lådan på bordet bredvid mig så det hjälper inte direkt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Då jag inte använder hörlurar om jag kan undvika det så hade jag stört mig om jag hörde det igenom lådan och ifall det lät konstant oavsett fps.
Hade det däremot varit den typen av coilwhine som bara uppstår i menyer och dylikt när man har över 500 fps så hade jag nog ignorerat det.

@Implor har du testat med ett annat nätagg?
Sitter och funderar och under dom senaste 6 åren har jag haft 11 olika grafikkort och har inte haft minsta lilla coilwhine på ett enda av dom. Antingen så har jag haft tur eller så har jag ett stabilt system (med "bra" PSU) som inte ger upphov till det så lätt. Vilket man iof skulle kunna klassa som tur det med...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@Implor: personligen får jag dille om det tjuter men om det bara förekommer vid säg 200+ är det en sak men vid ca 144 ska det vara 0 enligt mig.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Inaktiv

Röstade: Minsta antydan av Coil whine.
Man kan diskutera alternativet När jag hör det genom lådan, men om man hör det med öppen låda så accepterar jag det ej.

Det finns dock undantag och det är datorer som ska stå i ett annat rum. Och det brummar en hel del i serverrum, men någon högfrekvent läte vill jag ej ha. Det är skillnad på vilken frekvens som missljudet har.

*edit*
Orsaken är att jag ej kan jobba med högfrekventa ljud, det finns mycket man kan ha allergi/sympton emot. Men ljusa frekvenser tål jag ej.

*edit2*
Ingen av mina datorer har haft Coil whine som jag har hört och reagerar på, ljud som man ej hör men som kan skapa symptom är en annan fråga. Men jag har ej upplevt något problem med datorerna som inte har det folk kallar för Coil whine.

*edit3*
Är inte nätdelen en stor bov bakom Coil whine? Så jag ser det ej som en grafikkortfråga, jag hade en gång en dyr nätdel som låt som bara den men den gick tillbaka genom deras ångerrätt. Företag var oschysst emot mig och de fick tillbaka. -Detta är för länge sedan preskriberat.
Dessutom en nätdel som har Coil whine med en dator behöver ej ha det med en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Då jag inte använder hörlurar om jag kan undvika det så hade jag stört mig om jag hörde det igenom lådan och ifall det lät konstant oavsett fps.
Hade det däremot varit den typen av coilwhine som bara uppstår i menyer och dylikt när man har över 500 fps så hade jag nog ignorerat det.

@Implor har du testat med ett annat nätagg?

Nej. Dåligt med sådana på stock. Men hade ett 970 innan som inte var det minsta spol ljud på alls så känner inte att det är nätagget som är boven (dom drar typ samma effekt).

Skrivet av truedesire:

@Implor: personligen får jag dille om det tjuter men om det bara förekommer vid säg 200+ är det en sak men vid ca 144 ska det vara 0 enligt mig.

Jo exakt. Vid löjliga FPS så är det skit samma. Men vid 144FPS är det riktigt tydligt och stör mig som attan när man försöker smyga runt i PUBG.

EDIT:
FPS blir lite missvisande. Är egentligen belastningen på GPU som är intressant. Normalt är det spolarna till den switchade regulatorn som tjuter och då blir det värre med mera ström igenom.

Visa signatur