R9 280x oanvändbart efter driveruppdatering

Permalänk

R9 280x oanvändbart efter driveruppdatering

Tja!
Sitter på ett MSI R9 280x som jag för några veckor sedan körde en driveruppdatering på. Kortet gick då från att prestera 60 fps till 10 i alla spel jag prövade (GTAV, BF4) under samma inställningar som tidigare.
Jag väntade då några dagar tills nya uppdateringar skulle landa, men de löste ej problemet. Sitter nu på 17.11.4.

Jag försökte då att nedgradera till en äldre driver från AMDs hemsida, men då dessa bara sökte efter nya uppdateringar när de startades, och inte ville fungera alls när jag som svar kopplade ifrån internet var detta ingen lösning.
Har även prövat att rensa datorn på drivrutiner och installera om allt utan resultat.

Har ni kloka människor några idéer på vad jag kan göra? Är lite ledsen över att mitt kort ger upp på grund av mjukvara.

Här nere hittar ni specs om AMD mjukvaran:

Radeon programvaruversion - 17.11.4
Radeon programvaruutgåva - Crimson ReLive
Grafikkrets - AMD Radeon R9 200 Series
Minnesstorlek - 3072 MB
Minnestyp - GDDR5
Huvudklocka - 510 MHz
Windows-version - Windows 10 (64 bit)
Systemminne - 8 GB
CPU-typ - Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz

Dold text
Permalänk
Medlem

Du får undersöka hur klockfrekvenserna och hur GPU-usage(%) ser ut, med t.ex MSI Afterburner, när du kör t.ex GTAV.

Testa också med https://www.wagnardsoft.com/content/display-driver-uninstalle...

Permalänk
Medlem

I såna här fall kan det hjälpa om du använder programmet DDU för att rensa alla spår av befintliga grafikkortsdrivrutiner.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Du får undersöka hur klockfrekvenserna och hur GPU-usage(%) ser ut, med t.ex MSI Afterburner, när du kör t.ex GTAV.

Testa också med https://www.wagnardsoft.com/content/display-driver-uninstalle...

Skrivet av dunis90:

I såna här fall kan det hjälpa om du använder programmet DDU för att rensa alla spår av befintliga grafikkortsdrivrutiner.

Hej! Tack för era svar! Uppskattar enormt.
Körde DDU och installerade sedan om drivrutinerna, tyvärr kvarstår problemet.
Har kört afterburner, och GPUn jobbar på 100 % och klockar enligt afterburner på 500mHz. Mycket lågt med tanke på att den ska ligga på runt 1000?

Permalänk
Medlem

Startade du om till felsäkert läge innan du körde DDU?

Jag har 2st 280x. Båda funkar utmärkt iaf med driver version 17.11.1 och win10.

Permalänk
Skrivet av KJAK:

Startade du om till felsäkert läge innan du körde DDU?

Jag har 2st 280x. Båda funkar utmärkt iaf med driver version 17.11.1 och win10.

Ja!
Körde en ominstallation med DDU/nya drivers en gång till för att vara säker, men problemet kvarstår :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHaggland:

Har kört afterburner, och GPUn jobbar på 100 % och klockar enligt afterburner på 500mHz.

Ja, det låter lågt.
Testa att överklocka kortet? (Detta gör du också i Afterburner)

Permalänk

[UPDATE]
Löste problemet. Lyckades nedgradera till driver 17.2.1 och nu fungerar allt osm det ska igen. Tack för er hjälp!

Skrivet av Falcon:

Ja, det låter lågt.
Testa att överklocka kortet? (Detta gör du också i Afterburner)

Jo, har kört reset på inställningarna i afterburner för att se om det var mina gamla OC's som stökade. Verkar vara någonting som overridar afterburner så kortet vägrar springa snabbare än 500!
Så här ser det ut nu