Permalänk
Medlem

Parkeringsregler (Bild)

Parkerar alla fel eller jag som missar något?
https://imgur.com/FNL04rD

Alla parkerar längs med trottoaren, fast enligt tilläggsskylten ska man väl parkera sida vid sida.
Så det är en bil som tar plats där tre bilar skulle kunna stå.

Nästa skylt är lastplats, som slutar gälla 17 eller 19. Gäller då samma parkeringsvis som den tidigare skylten?
Där fortsätter de parkera längsmed trottoaren.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Parkerar alla fel eller jag som missar något?
https://imgur.com/FNL04rD

Alla parkerar längs med trottoaren, fast enligt tilläggsskylten ska man väl parkera sida vid sida.
Så det är en bil som tar plats där tre bilar skulle kunna stå.

Nästa skylt är lastplats, som slutar gälla 17 eller 19. Gäller då samma parkeringsvis som den tidigare skylten?
Där fortsätter de parkera längsmed trottoaren.

Ibland undrar man om folk har fått sina körkort i ett kellogspaket , hur kan man missa vad skyltarna visar?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Sen ska ju de som står snett in, vara vridna åt andra hållet enligt skylten.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sen ska ju de som står snett in, vara vridna åt andra hållet enligt skylten.....

Då är det ju dumt att dra linjer åt andra hållet

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Ibland undrar man om folk har fått sina körkort i ett kellogspaket , hur kan man missa vad skyltarna visar?

Samt att skyltarna är ju så logiska att till att man inte ens behöver vara raketforskare för att förstå hur man ska parkera..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Då är det ju dumt att dra linjer åt andra hållet

Ja, eller så kan den som sätter upp skylten vrida den åt rätt håll.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Ja, eller så kan den som sätter upp skylten vrida den åt rätt håll.

Eller så ser den skylten likadan ut upp och ner.

Om TS med "alla" menar den silvriga Saaben så ja, den verkar stå fel. Peugeoten till höger ser ut att stå rätt och det är väl så mycket som går att tyda från bilden.

Permalänk
Medlem

Mao kan vi konstatera att samtliga på bilden parkerade bilar är felparkerade

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Mao kan vi konstatera att samtliga på bilden parkerade bilar är felparkerade

Hur står den bruna Peugeoten fel? Du ser ju till och med rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Eller så ser den skylten likadan ut upp och ner.

Om TS med "alla" menar den silvriga Saaben så ja, den verkar stå fel. Peugeoten till höger ser ut att stå rätt och det är väl så mycket som går att tyda från bilden.

Sant.. Är lite trött efter att bara sovit ett par timmar och kört hårt hela helgen och jobbat idag.

Finns dock skyltar som är åt andra hållet, så den som satte upp skylten, skulle valt en korrekt skylt istället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Saaben står fel, den andra står rätt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hur står den bruna Peugeoten fel? Du ser ju till och med rutan.

Skrivet av Selmalagerlöf:

Saaben står fel, den andra står rätt.

Kolla tilläggsskylten, 3:e uppifrån på den högra stolpen och jämför med hur bilarna där står

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Med alla, så menar jag att jag aldrig sett någon ställa sig "lodrätt". Varje gång står det någon där längs med.
Visst för typ tre månader sen så var det skyltat att parkera längs med, men man borde väl se att skylten ändrats. Var första jag såg då jag letade parkering.
Men det verkar som man måste måla parkerings rutor för att folk ska förstå...

Men är det den som gäller vidare då lastplatsen blir till parkering?

I andra änden av de sneda platserna är det skyltat rätt med åt vilket håll de ska stå (som rutorna är), och den skylten som är fel vänd var rätt innan de bytte skyltarna med tiderna då man ska betala.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Med alla, så menar jag att jag aldrig sett någon ställa sig "lodrätt". Varje gång står det någon där längs med.
Visst för typ tre månader sen så var det skyltat att parkera längs med, men man borde väl se att skylten ändrats. Var första jag såg då jag letade parkering.
Men det verkar som man måste måla parkerings rutor för att folk ska förstå...

Men är det den som gäller vidare då lastplatsen blir till parkering?

I andra änden av de sneda platserna är det skyltat rätt med åt vilket håll de ska stå (som rutorna är), och den skylten som är fel vänd var rätt innan de bytte skyltarna med tiderna då man ska betala.

Du ska aldrig underskatta människors vanetänkande..

Har en gata som vi ofta kör ut på, för att komma in mot centrum och annat. Den är i dagsläget en vanlig gata, där högerregeln gäller.
Men för ett stort antal år sedan var det en huvudled...

Trots att det är så länge sedan och alla skyltar om huvudled är borta sedan flera år, så tror folk fortfarande att det är en. Själv väntar jag på att folk ska köra förbi, för de är inte med på att de ska stanna. Tjejen har som sport att köra ut, strax innan de är framme vid korsningen...
Då brukar de tvärnita och skrika/vifta i bilen för att sedan argt köra förbi. Folk är bara för roliga.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Roligt att de just igår kväll bytte ut skylten mot att parkera längs med trottoaren...
Vad ska man nu klaga på

Undrar om de satte upp fel i början eller bytte för ingen parkerade rätt.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Kolla tilläggsskylten, 3:e uppifrån på den högra stolpen och jämför med hur bilarna där står

I det läget känns det som det är kutym och vettigt att följa de heldragna linjerna på marken istället för skylten som kanske blivit marginellt fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazen:

Roligt att de just igår kväll bytte ut skylten mot att parkera längs med trottoaren...
Vad ska man nu klaga på

Undrar om de satte upp fel i början eller bytte för ingen parkerade rätt.

Nån som såg ditt inlägg säkert

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Du ska aldrig underskatta människors vanetänkande..

Har en gata som vi ofta kör ut på, för att komma in mot centrum och annat. Den är i dagsläget en vanlig gata, där högerregeln gäller.
Men för ett stort antal år sedan var det en huvudled...

Trots att det är så länge sedan och alla skyltar om huvudled är borta sedan flera år, så tror folk fortfarande att det är en. Själv väntar jag på att folk ska köra förbi, för de är inte med på att de ska stanna. Tjejen har som sport att köra ut, strax innan de är framme vid korsningen...
Då brukar de tvärnita och skrika/vifta i bilen för att sedan argt köra förbi. Folk är bara för roliga.

Folk verkar betrakta alla större vägar (större än anslutande) som huvudleder om det inte finns skyltar eller så vad jag kan se. Hade jag litat blint på högerregeln så hade jag sannolikt blivit påkörd flera gånger om dagen. Sen blir det ju att man själv gör det också då bilarna som kommer från andra vägar stannar och om jag då stannar på den större vägen så blir folk bakom sura och tutar och den anslutande bilen fattar inte alls att jag väntar på den så jag får vänta länge, vifta fram dem och hålla på liksom. Dock får man förstås vara beredd på vissa personer, ofta äldre surgubbar, som blint håller på reglerna och kör ut framför en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Själv väntar jag på att folk ska köra förbi, för de är inte med på att de ska stanna. Tjejen har som sport att köra ut, strax innan de är framme vid korsningen...
Då brukar de tvärnita och skrika/vifta i bilen för att sedan argt köra förbi. Folk är bara för roliga.

Du kan ju upplysa din tjej om att hon då bryter mot grundregeln i trafiken, att alltid göra vad man kan för att undvika en olycka. Det hon gör som "sport" är en mycket allvarligare trafikföreteelse än de som missar att det är högerregel. Lite som att ha som sport att ligga utanför ica med snipergevär och HS'a ungar som snattat
Omoget beteende av din tjej som inte alls hör hemma i trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

I det läget känns det som det är kutym och vettigt att följa de heldragna linjerna på marken istället för skylten som kanske blivit marginellt fel.

Japp, visst är det så. Tror knappast någon skulle få P-böter för det iaf. Fast jag funderar på vilket som egentligen har företräde när skyltning och vägmarkeringar är motstridiga.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Japp, visst är det så. Tror knappast någon skulle få P-böter för det iaf. Fast jag funderar på vilket som egentligen har företräde när skyltning och vägmarkeringar är motstridiga.

Ännu mer intressant om man får nån skön kille som han som jagade kommun om en p-bot in i långbänk i tingsrätten som vill hävda att han parkerat enligt skylt/anvisade linjer och därför parkerade rätt. Vore ju ett intressant rättsfall om inte annat. Kan inte minnas att jag läst någonstans huruvida skyltning/markering är det som trumpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Folk verkar betrakta alla större vägar (större än anslutande) som huvudleder om det inte finns skyltar eller så vad jag kan se. Hade jag litat blint på högerregeln så hade jag sannolikt blivit påkörd flera gånger om dagen. Sen blir det ju att man själv gör det också då bilarna som kommer från andra vägar stannar och om jag då stannar på den större vägen så blir folk bakom sura och tutar och den anslutande bilen fattar inte alls att jag väntar på den så jag får vänta länge, vifta fram dem och hålla på liksom. Dock får man förstås vara beredd på vissa personer, ofta äldre surgubbar, som blint håller på reglerna och kör ut framför en.

Det där stör mig som fan med en del trafikanter som verkar tycka att det är viktigare att ha rätt än att överleva...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Japp, visst är det så. Tror knappast någon skulle få P-böter för det iaf. Fast jag funderar på vilket som egentligen har företräde när skyltning och vägmarkeringar är motstridiga.

enligt detta har ju båda prioritet 3, misstänker dock det är betydligt större chans att få en bot om man följer skylten istället för vägmarkeringen här

Citat:

I denna ordning ska du följa/prioritera anvisningar och regler:
Polismans tecken
Trafiksignal
Vägmärken/skyltar
Regler

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Du ska aldrig underskatta människors vanetänkande..

Har en gata som vi ofta kör ut på, för att komma in mot centrum och annat. Den är i dagsläget en vanlig gata, där högerregeln gäller.
Men för ett stort antal år sedan var det en huvudled...

Trots att det är så länge sedan och alla skyltar om huvudled är borta sedan flera år, så tror folk fortfarande att det är en. Själv väntar jag på att folk ska köra förbi, för de är inte med på att de ska stanna. Tjejen har som sport att köra ut, strax innan de är framme vid korsningen...
Då brukar de tvärnita och skrika/vifta i bilen för att sedan argt köra förbi. Folk är bara för roliga.

Där jag bor har det aldrig varit en huvudled. Ingen följer högerregeln. Följer jag högerregeln går personen i bilen bakom mig ur sin bil och idiot förklarar mig, varje gång. Förra vintern slog en person av min ytterspegel i vrede, välkommen till Göteborg!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Folk verkar betrakta alla större vägar (större än anslutande) som huvudleder om det inte finns skyltar eller så vad jag kan se. Hade jag litat blint på högerregeln så hade jag sannolikt blivit påkörd flera gånger om dagen. Sen blir det ju att man själv gör det också då bilarna som kommer från andra vägar stannar och om jag då stannar på den större vägen så blir folk bakom sura och tutar och den anslutande bilen fattar inte alls att jag väntar på den så jag får vänta länge, vifta fram dem och hålla på liksom. Dock får man förstås vara beredd på vissa personer, ofta äldre surgubbar, som blint håller på reglerna och kör ut framför en.

Ja, folk är helt värdelösa på det där. Så fort gatan från höger är en ”anslutande” till vad folk anser vara ”huvudgata” i området så helt magiskt glömmer dom att högerregeln existerar.

Sen finns det dock som nån annan nämnde dom som är helt galna pt andra hållet, händer ofta att man själv redan är mitt ute i korsningen, redan in i vägbanan som kommer från höger, det är ju då omöjligt att hinna stanna och välja för den från höger men det har faktiskt hänt mig att idioter som ska svänga från höger kört upp och sneddat över trottoaren och pressat sig framför samtidigt som dom står på tutan.

Det största problemet är att samhället idag avspeglas även i trafiken. Folk fokuserar sjukt egoistiskt och ör ofta stressade och ska bara fram. Sen en inställning om att alla vet bäst. Det är alltså ok att bryta mot skyltning och regler eftersom det givetvis är så att den som satt upp skyltarna eller gjort bestämmelsen har fel.

Två exempel från området där jag bor:
Huvudgatan är skyltad 30. Folk vägrar acceptera det och kör 50 ändå. Boende i området har kontaktat polisen som ej har resurser att göra nått åt saken.

Det finns fler bilar än parkeringsplatser. Istället för att acceptera läget när man bor mitt i stan så är folks inställning att staden/kommunen är ”dumma i huvudet som inte löst parkeringsfrågan” och så löser dom det själva genom att parkera precis överallt. Trottoarer, övergångsställen, lastzoner, garageuppfarter, gräsplättar, cykelvägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det där stör mig som fan med en del trafikanter som verkar tycka att det är viktigare att ha rätt än att överleva...

Hade alla vetat vad som var rätt hade vi haft större chans att överleva i trafiken.
Något så grundläggande som högerregeln torde ju inte vara för mycket begärt av bilister att dom vet vad det är.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Hade alla vetat vad som var rätt hade vi haft större chans att överleva i trafiken.
Något så grundläggande som högerregeln torde ju inte vara för mycket begärt av bilister att dom vet vad det är.

Det vet nog alla. Men folk kan göra missar. Ska du då köra ut och skapa en krasch bara för att du tekniskt har rätt? Eller om du ser en bil närma sig övergångsstället och den inte har en chans att stanna i tid, brukar du springa du ut och dö då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hade alla vetat vad som var rätt hade vi haft större chans att överleva i trafiken.
Något så grundläggande som högerregeln torde ju inte vara för mycket begärt av bilister att dom vet vad det är.

Det säger jag inte emot. Men jag är nog inte villig att sätta mig själv och mitt fordon i vägen och ta en krock för att bevisa att jag har företräde när jag ser att den andra personen inte saktar in som de borde.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det vet nog alla. Men folk kan göra missar. Ska du då köra ut och skapa en krasch bara för att du tekniskt har rätt? Eller om du ser en bil närma sig övergångsstället och den inte har en chans att stanna i tid, brukar du springa du ut och dö då?

Det jag menar. Händer rätt ofta att jag ska ta mig över vägar vid övergångsställen och ser bilar som enligt reglerna borde stanna, men ser jag att vederbörande inte saktar ner kommer jag inte kliva rakt ut och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det vet nog alla. Men folk kan göra missar. Ska du då köra ut och skapa en krasch bara för att du tekniskt har rätt? Eller om du ser en bil närma sig övergångsstället och den inte har en chans att stanna i tid, brukar du springa du ut och dö då?

Ska man då bara köra på och orsaka en krasch om man inte är säker på att man kör på en huvudled eller ej? Orsaka en krasch för att man inte riktigt vet? Om man ser en bil komma från höger och man "amen det är nog inte högerregel här så jag kör på!".

Fine, man kan göra missar, det gör jag med. Men om man gång på gång inte följer högerregeln, då missar man den inte då ignorerar man den.
Trafiken är baserad på regler. Det är inte meningen att "starkast ska fram" likt jungelns lag. Om alla kuvar sig efter att vissa inte vill använda högerregeln och låter dom hållas ja då kan vi ju lika gärna skita i allt vad trafikregler är. Eller hur.

Permalänk
Medlem

Borde införa en ny skylt, "Högerregelskylten", eftersom så många inte fattar när den gäller eller inte.
Det är ju oftast så att det börjar med folk som inte vet/har koll, sen anpassar vi andra oss för att undvika olyckor och så slutar med att det blir allmänt accepterat att strunta i högerregeln därför att "alla andra inte gör det" i en viss korsning/vägsträcka.