Ljuddämpat chassi? Kom med tips! :D

Permalänk

Ljuddämpat chassi? Kom med tips! :D

Tjena! Söker ett chassi med en enda prio, att det ska vara knäpptyst ;). Gärna en glas panel på det då jag gärna vill flasha min pc med en RGB strip :P. Måste klara av ATX moderkort, och har även hög presterande fläktar med ganska låg DB. Nuvarande chassi är ett "Corsair 400C" utan ljudisolering /:, All hjälp är uppskattad

Permalänk
Medlem

Jag använder ett Fractal design Meshify som jag tycker är hyffsat tyst.. dock behöver jag lägga in flera fläktar än de som skickades med för den låter lite när jag spelar Overwatch på 144fps och när tempen kommer upp i 65C. När jag bara surfar etc, då är det knäpptyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 är definitivt tystare än Mesh som rekommenderas ovan, men kommer inte med glaspanel, för RGB. Det blir lite till att välja. Tyst, eller lampor. Antagligen rätt mycket för att glaspaneler är rätt fula efter att tillverkaren klistrat cm tjockt med ljudisolering över dem, så kan man inte helt enkelt få både och...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

"Knäpptyst" och "Sidopanel" brukar inte gå hand i hand när det kommer till chassin tyvärr.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det finns inga tysta chassin! Det gäller att ha tysta fläktar och bra kylare!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

"Knäpptyst" och "Sidopanel" brukar inte gå hand i hand när det kommer till chassin tyvärr.

Skrivet av Datanisse:

Håller med dessa.
Annars rekommendera jag något av Fractual Designs chassin tex R5, R4 eller C

Permalänk

@Datanisse: Har atm 2st sådanna här fast i 120mm som suger ut, https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/chassifl... och sen 2st sådanna här för insuget https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/chassifl... Tror det är hyfsat bra fläktar, men låter ändå mycket i mitt 400c /:

Permalänk

Jag kör Phanteks P400S, snyggt, lätt att montera i och att dölja kablar. Bra pris oxå.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Du får välja antingen eller. Chassit i sig är mindre viktigt än komponentsval.
P400S TG är tystaste chassit jag stött på med lampor. Men du måste styra fläktar och köpa tysta komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ljuddämpat chassi är bra för det tar högfrekventa ljud, och det är det jag stör mig mest på.
såklart måste man kombinera tysta komponenter med det. Nu kör jag en hel del HDD för jag vill ha det i min huvudburk, så ljuddämpat är krav för mig.

Med det har jag 4 noctua PWM fläktar som alla körs på låg rpm kurva, och ett semi passivt nätagg + gpu.

Var sugen på Bequiets nya 700 för jag gillar designen och innanmätet som fasen, men kunde inte motivera 2000kr. + jag har det på golvet, vet inte om jag hade orkat ha det uppe bara för det är snyggt.

Så köpte ett Define R5 Blackout edition på Inet nu för 799kr istället, byta ut mitt gamla Define 2 XL som är för stort och sletet + problem med front usb kortslutning slänga den skiten.

Hade jag velat ha något snyggt (i mina ögon, design är personligt) med ljuddämpat hade jag kört Be quiets nya 700 100%.
Phantek 400s går också såklart om man inte har så många hdd och cpu kylare som inte är så stor (min noctua u14 får inte plats där ex)

Venturi fläktarna är mycket bra imo, men då får ju se till att köra en vettig rpm kurva med dom så du inte maxar dom (vissa bios ex ställer inte ens in dom på pwm utan kör dom på DC och maxar dom, får man göra själv)

Min burk är iaf tyst även i spel, 6700k @ 4.5ghz och 1070 OC. Spelar aldrig med lurar heller så tyst burk är krav för min del.

Permalänk
Medlem

Define S är det tystaste jag hittills haft. Valet av fläktar är svårare men en generell regel verkar vara att större fläktar är tystare och flyttar mer luft än små. Kör AF140 fram och på lågvarv är de knäpptysta samt flyttar tillräckligt med luft så det räcker för enklare spel som tex Overwatch. Lirar jag något som kräver mer GPU kraft så får jag köra allt på 75% och då låter det lite mer men fortfarande lite. Har en GP14 i toppen för utblås och det är sjukt hur tyst den fläkten är, dock flyttar den kanske inte överdrivet med luft.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av godzlindauu:

Tjena! Söker ett chassi med en enda prio, att det ska vara knäpptyst ;). Gärna en glas panel på det då jag gärna vill flasha min pc med en RGB strip :P. Måste klara av ATX moderkort, och har även hög presterande fläktar med ganska låg DB. Nuvarande chassi är ett "Corsair 400C" utan ljudisolering /:, All hjälp är uppskattad

Några tips:

• Ha endast stora tysta fläktar vid låg RPM (120-140mm @ 40-50%)

• Skippa HDD helt och hållet

• Kör på stora maffiga kylflänsar, alternativt stora radiatorer (om du gillar vattenkylning)

• Dammfilter för in-luft (håller lådan mer ren, och minskar ljudnivån men har en viss påverkan på luftflöde också)

Min f.d. dator var en Fractal Design Define R2 med ljuddämpande material.

• Luftintag: 1x 140mm i botten, 1x 140mm i sidan.

• Utblås: 1x 120mm baksidan/upptill, 1x 140mm ovansidan/bak.

• Fläktkonrtoller för att stryka hastigheten på fläktarna till 40-50% (DC-matning), precis på gränsen till att de går igång.

• i5-750 @ 4 GHz med en Hyper 212 kyld av 1x 120mm, PWM-styrd från moderkortet, med runt 20/40% min/max.

• ASUS Strix GTX 970 med en tyst fläktkurva.

För några år sedan plockade jag ur alla hårddiskar och DVD-enhet för att köra med endast SSD+nätverkslagring. Den blev knäpptyst! Märkte inte av att man slagit igång den, och lät inte nämnvärt mer vid full last. Temperaturerna håller sig på okej nivåer (<70 grader på CPU och GPU) även vid stress-test.

Nya datorn är en Fractal Design Meshify C. Glassida, och ingen ljuddämpning. Minst lika tyst som förra! Samma generella tänk här.

• Luftintag: 2x 140mm i fronten, med ytterligare finmaskigt filter precis framför fläktarna.

• Utblås: 1x 120mm baksidan/upptill.

• Alla fläktar drivs via moderkortet. Maximalt ca 50% (DC-matat) när CPU når 90 grader.

• i7-8700k @ 4.7 GHz (via MCU) med en Cryorig R1 Universal. Värmeöverföringen från CPU till kylfläns är så dålig med Intels nuvarande CPUer att fläkthastigheten för CPU-kylaren inte spelar så stor roll. Vid stress-test når CPUn runt 80-85 grader med CPU-fläktarna vid ca 30-40% hastighet. Högre hastighet ökar snabbt ljudvolymen till hörbara nivåer, men minskar inte temperaturen nämnvärt.

• Samma GPU fortfarande, GTX 970, och den håller snarlika temperaturer som i förra lådan.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med moddningsandan på SweC?
Satsa på ljuddämpningsmaterial istället, typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetalje...

Men som övriga säger, se till att dina fläktar styrs via PWM och se över dina fläktkurvor samt övrig hårdvara som ev. låter.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Det mesta är väl sagt. För fläktar gäller inte bara tumregeln ju större desto bättre utan även ju fler desto bättre. Fler fläktar flyttar mer luft i hela chassit så du kan hålla lägre varvtal på varje fläkt. PWM fungerar bra med en del moderkort och andra inte, beror på moderkortet. En fläktkontroll och 3-pins ger fler valmöjligheter.

Men som andra sagt, välj tysta komponenter i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Det mesta är väl sagt. För fläktar gäller inte bara tumregeln ju större desto bättre utan även ju fler desto bättre. Fler fläktar flyttar mer luft i hela chassit så du kan hålla lägre varvtal på varje fläkt. PWM fungerar bra med en del moderkort och andra inte, beror på moderkortet. En fläktkontroll och 3-pins ger fler valmöjligheter.

Men som andra sagt, välj tysta komponenter i övrigt.

"utan även ju fler desto bättre." Knappast. Två fläktar för insug fram och en bak generar garanterat mindre ljud än t.ex. två/tre insug fram, ett utsug bak, två i toppen och en/två i botten oavsett hur förhållandevis låg rpm som används.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

@godzlindauu: Phanteks p400s TG är väldigt tyst! Rekommenderas starkt. Ledstrip ingår!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

Fractal Design S, Noctua ND-15 eller vad den heter på CPUn samt två feta 140mm in och 140mm ut (noctua). Passivt nätagg från EVGA. MSI grafikkort som stänger av fläkten i Windows. Allt PWM styrt på ASUS-brädan. Kan sova med datorn på, och den har gått igång från viloläge utan att jag märkt det. Under gaming så kommer fläktarna igång, men det är nästan behagligt vid det tillfället att höra att datorn faktiskt är på. Vad du än gör kör INTE vattenkylning, för det kommer låta från pumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helevete:

"utan även ju fler desto bättre." Knappast. Två fläktar för insug fram och en bak generar garanterat mindre ljud än t.ex. två/tre insug fram, ett utsug bak, två i toppen och en/två i botten oavsett hur förhållandevis låg rpm som används.

Nja... Lite beroende på vilken fläkt så klart, men om du ska flytta samma mängd luft, så låter det oftast mer med hälften så många fläktar, eftersom de måste snurra med något mer än dubbla varvtalet.
Men under ett visst varvtal, återigen, varierande vilket, så är fläkten, och luftflödet ohörbart i alla fall, så kan man hålla sig under den nivån, och få rätt luftflöde för att klara av att kyla grejerna, så tjänar man inte något på att dubblera antalet fläktar. De kommer vara precis lika ljudlöst...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Helevete: Så du menar att 3 fläktar på 600 rpm låter mer än 1 fläkt på >2000 rpm? Det får stå för dig.

Många fläktar är ingen garanti för en tyst PC. Det beror på hur chassit ser ut, vilka komponenter som sitter i osv. Får man bra luftflöde med 1 fläkt på låg rpm blir det inte tystare för att man har fler fläktar med samma rpm. Men fler fläktar kan flytta mer luft och då blir det enklare att köra dem på ett lågt rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Fractal Design S, Noctua ND-15 eller vad den heter på CPUn samt två feta 140mm in och 140mm ut (noctua). Passivt nätagg från EVGA. MSI grafikkort som stänger av fläkten i Windows. Allt PWM styrt på ASUS-brädan. Kan sova med datorn på, och den har gått igång från viloläge utan att jag märkt det. Under gaming så kommer fläktarna igång, men det är nästan behagligt vid det tillfället att höra att datorn faktiskt är på. Vad du än gör kör INTE vattenkylning, för det kommer låta från pumpen.

Enligt tester är Kraken x62 tystare än D15.

Edit: källa - https://www.tweaktown.com/reviews/8109/nzxt-kraken-x62-liquid...

Permalänk
Avstängd

Chassie spelar väldigt liten roll och viktigaste är

1: chassie fläktar, cpu, gpu
2: diskar där mekaniska låter ganska mycket och bör undvikas
3: nätagg tänker många inte på men kan låta rätt illa ...köp halv passivt eller helst hel men dom är dyr

Kolla nätagget vad du kan köra för watt för att ligga på passiv nivå köp delar efter watt nivån du kan ligga på för att hålla det passivt och använda minimalt med fläktar i låg rpm och helst bara 1 chassie fläkt bak och du har ett recept på att lyckas

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har en i princip helt tyst dator (se sign) och mitt chassi är inte det minsta ljudisolerat men däremot välventilerat. Som flera i tråden redan sagt så är det vad du stoppar i chassit som avgör. Har en Corsair H105 med lyckligtvis helt tyst pump, ett Palit SuperJetstream GTX 1080 som är löjligt tyst, ett Corsair AX1200i där jag aldrig hört fläkten starta och ett helt gäng med Nanoxia Deep Silence fläktar som viftar runt lite i 600 rpm. Givetvis så är alla roterande diskar förpassade till min NAS.

Även vid maxlast (spel) hörs knappt datorn som står under mitt skrivbord. Vid normal surfning är den så tyst att jag måste lägga örat mot plåten för att höra något.

Så, för möjliga största tystnad välj rätt komponenter och fläktar, chassit spelar mycket liten roll.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Fel sak att säga till en ägare av flera HFX chassin
Nu är min desktop några år gammal men det är rätt trevligt att ha en I5:a med ett 750TI i som låter exakt lika mycket vid maxlast som när den är avstängd

Enda nackdelen är talessättet Silence is Golden - det är principen som gäller vid prissättningen av prylarna.

Idag tror jag streacom är den enda aktiva tillverkaren av verkligt passiva och därmed tysta chassien

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Bra pris på R4:
https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

Om du behöver mekanisk lagringsdisk bör det vara 2,5" som är mycket tystare än 3,5".
https://www.inet.se/kategori/109/2-5-barbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

@Helevete: Så du menar att 3 fläktar på 600 rpm låter mer än 1 fläkt på >2000 rpm? Det får stå för dig.

Många fläktar är ingen garanti för en tyst PC. Det beror på hur chassit ser ut, vilka komponenter som sitter i osv. Får man bra luftflöde med 1 fläkt på låg rpm blir det inte tystare för att man har fler fläktar med samma rpm. Men fler fläktar kan flytta mer luft och då blir det enklare att köra dem på ett lågt rpm.

Givetvis inte. Mitt exempel är baserat på en standardmängd fläktar, d.v.s. två insug fram och ett utsug bak. Det finns ingen någorlunda kunnig människa som skulle använda endast en fläkt i ett tornchassi så parallellen en fläkt hög rpm gentemot tre fläktar på låg rpm är bara fånig.

Med din logik så ger nio fläktar på 500 rpm/pwmstyrda lägre ljudnivå än tre fläktar på 600 rpm/pwmstyrda. Det ger säkert ett mycket mysigt sus. Men för all del, go nuts.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Sista bilden i din länk säger allt egentligen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harddrive:

@tBiorrith: Sista bilden i din länk säger allt egentligen

Varför skulle man köra Pump och fläktar i max fart?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Sitter också på en Fractal design Meshify som är helt knäpptyst. Men så bytte jag ut de medföljande chassifläktarna mot 2 st 140 mm fractal design venturi samt en 120 mm venturi med. Cpu kylare be quiet dark pro 3. sen graffekortet 1080ti twinfrozr fläktar. Hörs inte ett ljud så länge man inte drar igång krävande grafik. Grafikkortet hörs om fläktarna på det går över 30%. D.v.s. en temp runt 70+ grader. Välj ett nätaggregat som är semi passivt för säkerhetsskull då fläktens inblås aldrig kan isoleras oavsett chassi

Tror inte du kan få till ett helt tyst chassi när grafikkortets fläktar vid 100% hastighet låter rätt så bra.
Mer luft som går genom datorn desto tystare för fläktarna går på lägre varv. Så resonerar jag.

Permalänk
Medlem

Fractal c mini, inget fönster eller annat trams.
Unvik vattenkylning då du måste ta bort flera dämpande paneler isf.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället