Ni som har Swedbank, vad tycker ni om den nya internetbanken?

Permalänk
Medlem

@VituraZ: Tycker knappast det är ett "i-landsproblem" i den bemärkelsen som uttrycket ofta används, dvs för att förringa någon annans åsikt och låta påskina att den är insignifikant.

Varken denna tråd, eller ditt tidigare inlägg, är i min mening ett "i-landsproblem", utan handlar om subjektiva upplevelser av den nya internetbanken som Swedbank inför.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vissa saker de gjort för att vara snyggt samtidigt har skapat mycket fler ”klick” än tidigare. Funderar på att byta bank pga jag inte alls gillar den nya siten. Dålig överblick och inte särskilt användarvänlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Tycker den funkar rätt bra. Jag har inga problem att hitta något.
Har inte märkt några som helst problem men jag föredrog den gamla .

Permalänk
Medlem

Betydligt sämre.

För stora mellanrum som gör att det inte går att få en bra översikt. En massa onödiga rullmenyer och en massa extrasteg för att göra en enkel funktion. Ex: lägga tull pg för betalning, nu kommer man först till lägga till konto, man måste sen i en ny meny välja att det är bg/pg, sen har man den funktion som tidigare direkt kom.

Tidigare version var mycket renare och gav bättre översikt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skywa1ker:

Byt bank, sämsta banken ever, sa upp mitt konto direkt och gick till en vettig bank som Handelsbanken / SEB.

Lycka till med ditt byte av bank, hela Svenska folket borde bojkotta skiten.

Handelsbanken skulle jag aldrig i mitt liv få för mig att byta till, världens i särklass sämsta bankhemsida. De är ett skämt jämfört med t.ex. Swedank

OnTopic: Det jag stör mig mest på är den undermåliga sökfunktionen för historiken av betalningar, men den var inte direkt bättre i den gamla hemsidan.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Tänkte höra med er andra härinne på SweC som har Swedbank om vad ni tycker om deras nya internetbank.

För mig ter det sig som att dom lekt runt med gränssnittet lite väl mycket och en del saker funkar sämre än innan. Det är väl eg. inga världsomvälvande saker som är fel, men det är rätt irriterande att behöva använda nåt som funkar mindre bra när dom faktisk hade nåt som funkade riktigt bra innan.

Några exempel:

• Inloggning mha dosa där koden som ska matas in i dosan nu anges som en åttasiffrig grupp istället för som tidigare, två fyrsiffriga grupper. Ett åttasiffrigt tal är mycket svårare att läsa/komma ihåg, vilket gör inloggning krångligare.

• När man ska bekräfta betalningarna så har dom bytt layout och använder en relativt smal kolumn med massor med tomt utrymme mellan raderna, vilket resulterar i dålig översikt. Idag hade jag fyra betalningar från två konton och var då tvungen att scrolla för att kunna få se allt som hade med godkännandet att göra.

• Den nya internetbanken är inte färdig, utan man måste byta tillbaka till den gamla för utföra vissa saker. Trots detta tvingas man varenda <infoga valfritt kraftuttryck här> gång man loggar in att använda den nya internetbanken.

Nu när Swedbank lagt ner e-kort så är deras internetbank enda skälet för mig att till att stanna kvar som kund. Därför vore det också intressant att höra från er som även har nyliga erfarenheter av andra internetbanker; hur bra upplever ni att de är i jämförelse med Swedbanks lösning?

PS. Jag hoppas jag startade tråden i rätt forumavdelning. Om det ligger på fel ställe ber jag om ursäkt och att en moderator flyttar den till lämplig avdelning.

Jag tycker att den är helt OK, förutom att man fortfarande måste gå tillbaka till den gamla versionen för att göra vissa saker. Men förutom det så föredrar jag nya internetbanken.

Permalänk
Medlem

Jag har både Sparbanken och SEB. Bytade till SEB men behöll Sparbanken också. (Har även kort hos båda, Visa hos sparbanken och Mastercard på SEB)
Båda har sina för och nackdelar.

Jag använder dock inte internetbanken typ alls utan använder till 99% apparna.
SEB:
+ Lite mer modern interface, kan byta bild på sina konto vilket är en kul sak.
- Du kan INTE sortera dina konto, vilket är extremt irriterande, varken på internetbanken eller i appen. I mitt fall vill jag ha mitt lönekonto överst i listan, sen andra konto under. Hört av mig till SEB ang detta och skickat vidare till dev teamet.
- Med SEB kan man inte fritt välja vilket konto man vill betala räkningar ifrån, detta är något så fruktansvärt irriterande. Man måste välja det kontot man har "enkla vardagen" på, dvs lönekontot.
Jag ringde och fick det pålagt på ett nytt privatkonto så jag iaf kan välja mellan 2 st.

Sparbanken appen (samma som swedbanks app afaik)
+Går att sortera sina konto, vilket är STORT plus i min mening.
+Med sparbanken kan jag välja FRITT vilket konto jag vill betala räkningar ifrån.
- Designen är kanske lite mer modern än tidigare på appen och internetbanken, men jag avskyr dom jäkla träden som bild. Hade hellre sett ett mer stilrent interface liknande SEB.

I slutändan har jag aldrig någonsin haft problem med Sparbanken, ENDA jag störde mig på är att man inte har en uniform bank i hela Sverige.
Olika Sparbanken, Swedbank osv.
Och kollar man kundnöjdhet så ligger Sparbankerna i toppen:
http://www.kvalitetsindex.se/report/svenskt-kvalitetsindex-br...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heonos:

Betydligt sämre.

För stora mellanrum som gör att det inte går att få en bra översikt. En massa onödiga rullmenyer och en massa extrasteg för att göra en enkel funktion. Ex: lägga tull pg för betalning, nu kommer man först till lägga till konto, man måste sen i en ny meny välja att det är bg/pg, sen har man den funktion som tidigare direkt kom.

Tidigare version var mycket renare och gav bättre översikt.

Instämmer i detta, det har blivit fler klick och med det en gnutta mer irritation. Jag gillar i allmänhet utseendet på siten men de har lite kvar att arbeta med i användarvänlighet.

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt min Swedbank på sju år så det var en positiv överraskning när jag såg att de faktiskt börjat stuva om på hemsidan.

Permalänk
Medlem

Den är snygg men saknar massa funktionalitet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Jag har två konton hos Swedbank, ett privat och ett företagskonto. I det gamla gränssnittet kunde jag "hoppa" mellan mina konton. Av någon anledning går inte det i det nya gränssnittet. Måste logga ut/logga in. Irriterande.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar helt klart den gamla versionen av Swedbanks internet bank. Mycket lättare att få översikt och hitta där.

Den nya kanske fungerar bättre för mobiler - men eftersom jag använder dator så är det ingen fördel för mig.

Den nya sidan är onekligen mycket modernare - vilket inte är någon bra sak. Tvärtom.

Permalänk
Medlem

Fungerar felfritt. Visst är det drygt innan man kommit in i det nya men så är det.
LETS GO SVERIGE!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

I slutändan har jag aldrig någonsin haft problem med Sparbanken, ENDA jag störde mig på är att man inte har en uniform bank i hela Sverige.
Olika Sparbanken, Swedbank osv.
Och kollar man kundnöjdhet så ligger Sparbankerna i toppen:
http://www.kvalitetsindex.se/report/svenskt-kvalitetsindex-br...

Finns ingen "Sparbanken".
Vi har Swedbank (före detta Föreningssparbanken som var en sammanslagning av Föreningsbanken och Sparbanken Sverige) som inte är någon sparbank alls.
Sedan så har vi ett större antal fristående lokala sparbanker, varav många har samarbetsavtal med Swedbank, men några är helt fristående och inte har något som helst med Swedbank att göra.

De lokala sparbankerna tenderar att ha hög kundnöjdhet. Swedbank ligger sämre till.