Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

H100i pnp eller Be Quiet! Dark Rock Pro 3?

Har nyss bytt chassi och jag inbillar mig att jag får mycket högre temps än innan.
Just nu har jag ett Phanteks eclipse P400S med en Corsair H100i PnP (4x120mm) i fronten, en 120mm Scythe Gentle Typhoon bak och 2 x 120mm phanteksfläktar i taket.
Jag tycker komponenterna blir mycket varmare nu än med mitt gamla chassi som till och med hade färre fläktar men i övrigt samma hårdvara. (CoolerMaster HAF XB)

ASUS Sabertooth Z77
Intel i7 3770k @ 3,9ghz
4x4gb Kingston HyperX @ 2400mhz
2 x GTX 780 ASUS DCIIOC SLI

GPU landar på ca 80 grader vid tung belastning och CPU lika så (runt 70 men ibland uppåt 80), vet att det kanske inte är skitmycket men jag har för mig att jag låg ca 5-10 grader lägre innan jag bytte chassi. Börjar också störa mig på ljudet från SP-fläktarna på corsairradiatorn då dom går på högre rpm.

Antar att värmeökningen beror på taskig tillluftströmning genom dom små ventilationshålen i fronten på phantekschassit, så en tanke är att sätta radiatorn till H100i i taket och blåsa ut varmluften och sedan sätta 2 x 140mm fläktar i fronten som tillluft, men jag vet inte om det går att montera så i phantekschassit? Om det går, kommer då cputempsen öka ytterligare?

Ett annat alternativ är att helt enkelt skippa h100i och köra på luftkylning, i så fall går tankarna runt en
Be Quiet! Dark Rock Pro 3, CPUkylare
2 x Be-Quiet SilentWings Pure Wings 2 140mm 1000rpm, Front
3 x Be-Quiet Pure Wings 2 120mm 1500rpm, Top + back

Tips någon?

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett P400S så jag kan väl ge några synpunkter.

Du får inte plats med en radiator i toppen. Eller ja en radiator får med nöd och näppe plats beroende på moderkortslayout, men det finns inte plats för fläktarna.

En Dark Rock Pro 3 är 163mm hög, maxhöjd i ett P400 är 160mm. Jag har själv använt en Rajintek Themis Evo (165mm hög) i mitt chassi men då tog den i sidopanelen så jag fick trycka lite för att kunna stänga panelen. Mao. skulle jag inte rekommendera en kylare över 160mm.

Jag har också lite onödigt höga temperaturer i mitt chassi med dessa specs:

CPU: Intel Xeon E3-1231v3 3,8 Ghz (motsv. i7 4770)
GPU: RX 480 Asus ROG Strix OC
CPU kylare: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Har mixtrat mycket med att få optimala fläktkurvor för lågt ljud och hyggliga temps.
Ligger på ~50C CPU vid idle, ~70C ibland mot 75C vid hög belastning. GPU ~55C vid idle, 75-80 vid hög belastning.
Har 2st 140mm Noctua P14 på ~650-900 RPM som insug i fronten, 1st Corsair ML120 på ~400-1200 RPM som utblås i toppen.

Lossar jag på frontpanelen så sjunker temps vid belastning med 5-10 grader på både CPU och GPU så där är nog problemet för både dig och mig =/

Något som jag har funderat på är att svänga på luftflödet, insug bak/topp och utblås fram. Borde vara lättare att bli av med varmluft via fronten för då är statiskt tryck inte så viktigt tror jag (?) vilket ju är det stora problemet med fronten på p400.

Permalänk
Medlem

Tack för jättebra synpunkter! Hade inte ens tänkt på höjden på kylaren, så det var bra att du sa det. Får kika efter andra kylare istället, om jag nu väljer bort h100i.
Just nu kan jag tycka att mina fläktar låter aningen för mycket och då ligger idle på ca 40 grader på CPU och 37 grader på båda GPU.
Omvänt luftflöde lät ju faktiskt intressant. Undra om jag ska ta och testa det ett tag och se om det gör någon skillnad!

Permalänk
Medlem

Satsa på luft, h100i låter mera än man tror och du tjänar kanske 5c.
Sitter på den enklare Pure Rock och går aldrig över 70c och är extremt tyst.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

CM HAF var ju legendariska när de kom till ventilation.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaxDS:

Tack för jättebra synpunkter! Hade inte ens tänkt på höjden på kylaren, så det var bra att du sa det. Får kika efter andra kylare istället, om jag nu väljer bort h100i.
Just nu kan jag tycka att mina fläktar låter aningen för mycket och då ligger idle på ca 40 grader på CPU och 37 grader på båda GPU.
Omvänt luftflöde lät ju faktiskt intressant. Undra om jag ska ta och testa det ett tag och se om det gör någon skillnad!

Kolla på en Cryorig H7 Quad Lumi, 145mm hög. Annars har du alltid CM 212 Evo på 159mm, eller den vanliga Dark Rock 3 på 160mm.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Spontant känns det väl som att dina GPUer lär dumpa kopiöst med värme i chassit. I övrigt har jag både Dark Rock och 212 i varsin burk hemma. Båda är helt ok och kan köras riktigt tyst med stockfläktar.

Permalänk
Medlem

@MaxDS: har du provat om du får lägre temps om du tar av fronten?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Haft samma chassi å allt jag kan säga är: köp annat chassi, det är värt det för p400n har det mest shitty luftflödet nånsin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Spontant känns det väl som att dina GPUer lär dumpa kopiöst med värme i chassit. I övrigt har jag både Dark Rock och 212 i varsin burk hemma. Båda är helt ok och kan köras riktigt tyst med stockfläktar.

Ja, det är väl dom som är boven i dramat kan jag tänka mig. Testade ett stresstest i 3DMark igår för att se exakt hur mycket och då låg GPU 0/1 på 83/80 grader.

Skrivet av sweisdapro:

@MaxDS: har du provat om du får lägre temps om du tar av fronten?

Ska ta och testa det typ ikväll och se vilken skillnad jag får! Ska även testa att vända luftflödet och se hur det går.

Vad bör man köra för stressprogram för att få jämna mätvärden? 3Dmark har jag för GPU. Prime 95, Intel Extreme tuning utility, PCmark?

Permalänk
Medlem

Jag verkar tjäna ca 5-10 grader vid spelande då jag tar av fronten. Främst grafikkorten jag ser skillnad på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

Jag verkar tjäna ca 5-10 grader vid spelande då jag tar av fronten. Främst grafikkorten jag ser skillnad på.

Ungefär samma som jag då, fronten stryper luftflödet ganska mycket. Syns tydligt när man har igång HWmonitor t.ex, mina frontfläktar sjunker från ~690rpm med fronten av till ~640rpm med fronten på utan att ändra på deras PWM signal. Det blir helt enkelt tyngre för fläktarna att arbeta.

Testade du att köra luftflödet bak -> fram? Sämre eller bättre?

Min senaste tanke är att montera en fläkt i taket på PSU-kåpan som då skulle blåsa rakt mot GPU, ska kolla om det på något sätt är möjligt imorgon eller om PSU/HDD burar är i vägen

Permalänk
Medlem

@hg: Exakt så blir det för mig med, fläktarna går ner i varv och jag tjänar lite i temps.
Har inte hunnit göra det, ska köra lite olika konfigurationer under helgerna nu.
Ska även köra stresstester och skriva upp resultaten för er här att beskåda.
Jag funderar på om inte luftfilterna stjälper mer än dom hjälper i detta chassi?
Har tänkt testa vanliga configen, med/utan front, med/utan luftfilter i fronten, enbart push, enbart pull, 140mm fläktar i taket och till sist bakvänt luftflöde med lite olika variationer.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite orolig när jag precis har tänkt köpa ett P400S för att jag gillar designen och ljuddämpningen. Kan ni ge mig ett bra alternativt chassi som helst inte heter Fractal? Trist med samma chassi till två datorer i samma hus så jag väljer gärna något som inte ser identiskt ut. Chassit vara tyst och ha bra luftflöde. Budgeten är 999kr och under.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Nu blev jag lite orolig när jag precis har tänkt köpa ett P400S för att jag gillar designen och ljuddämpningen. Kan ni ge mig ett bra alternativt chassi som helst inte heter Fractal? Trist med samma chassi till två datorer i samma hus så jag väljer gärna något som inte ser identiskt ut. Chassit vara tyst och ha bra luftflöde. Budgeten är 999kr och under.

Skickades från m.sweclockers.com

Phanteks enthoo pro m

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Är man ute efter en dator med krav på låg ljudnivå (bra luftflöde) är det tydligt att detta chassi inte är något att ha. Titta på bra bilder på fronten så ser man (knappt) de mindre antalet små hål som skall ventilera hela chassit.

https://www.inet.se/produkt/6912133/phanteks-eclipse-p400s-sv...

Synd att sweclockers test av chassit inte nämner något om detta.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Nu blev jag lite orolig när jag precis har tänkt köpa ett P400S för att jag gillar designen och ljuddämpningen. Kan ni ge mig ett bra alternativt chassi som helst inte heter Fractal? Trist med samma chassi till två datorer i samma hus så jag väljer gärna något som inte ser identiskt ut. Chassit vara tyst och ha bra luftflöde. Budgeten är 999kr och under.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inne på samma spår, har FD R3 idag som hängt med i flera år. R6 släpptes nyss och verkar vara ett bra chassi funktionsmässigt men jag vill testa annat än Fractal, mest av estetiska skäl. Är lite trött på designen.

Det finns tyvärr inte ett överdrivet stort utbud av ljuddämpade chassin som passar ens önskelista och som gör jobbet lika bra som Fractal.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helevete:

Jag är inne på samma spår, har FD R3 idag som hängt med i flera år. R6 släpptes nyss och verkar vara ett bra chassi funktionsmässigt men jag vill testa annat än Fractal, mest av estetiska skäl. Är lite trött på designen.

Det finns tyvärr inte ett överdrivet stort utbud av ljuddämpade chassin som passar ens önskelista och som gör jobbet lika bra som Fractal.

Jag hade gärna provat Fractals Define Meshify C, trots att den inte är ljuddämpat. Väldigt snygg design och olik Fractals vanliga chassin. Tyvärr slås både vanliga Define C och Meshify C bort eftersom de bara tillåter 175mm PSU, och jag har köpt ett Corsair RM750X som är 180mm långt.

Jonas sa i sin recension av Define C att ett 180mm får plats men att det där är så krångligt att få dit den samt att den kan stöta i hårddisk-bryggan, vilket gör att du behöver ta bort den.

Jag vill ha kvar möjligheten att ha vanliga mekaniska hårddiskar för bild och videolagring, samt för de spel jag inte spelar lika frekvent som inte får plats på min 500Gb SSD. Nya spel tar ju så otroligt mycket plats(!) att SSD:s lagringsutrymme blir otillräcklig väldigt fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Jag hade gärna provat Fractals Define Meshify C, trots att den inte är ljuddämpat. Väldigt snygg design och olik Fractals vanliga chassin. Tyvärr slås både vanliga Define C och Meshify C bort eftersom de bara tillåter 175mm PSU, och jag har köpt ett Corsair RM750X som är 180mm långt.

Jonas sa i sin recension av Define C att ett 180mm får plats men att det där är så krångligt att få dit den samt att den kan stöta i hårddisk-bryggan, vilket gör att du behöver ta bort den.

Jag vill ha kvar möjligheten att ha vanliga mekaniska hårddiskar för bild och videolagring, samt för de spel jag inte spelar lika frekvent som inte får plats på min 500Gb SSD. Nya spel tar ju så otroligt mycket plats(!) att SSD:s lagringsutrymme blir otillräcklig väldigt fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Har exakt samma PSU, tycker det är konstigt att chassin inte anpassar mer för 180mm PSU med tanke på hur många det är som har den längden.

Jag vill ha plats för åtminstone två 3.5" hårddiskar (har bara 120GB ssd). Finns det sen inte plats framför PSU så måste man oftast placera dem i fronten lite högre upp och då blockeras luftflödet. :/

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Nu kommer här en long due update av mitt lilla chassi-/fläktäventyr.
Har testat lite olika konfigurationer medans jag spelat Heroes of the Storm.
Vet att det kanske inte är en jättebra bench, men det är den datan jag har än så länge.
Körde några matcher i rad och tog högstatemps och försökte hålla koll på medeltemps.

Test 1 (3+2 matcher, två utan filter)
2x120mm top, 1x120mm back utblås.
4x120mm pnp Corsair h100i inblås.
CPU, högsta temp 68grader, medel strax över 60grader.
GPUer, 80grader (för ena kortet då SLI inte verkar vara en grej för HotS... 45-50 för andra kortet) Såg här knappt någon skillnad med eller utan damfilter i fronten förvånansvärt nog.

Test 2: (två matcher)
Samma konfig som ovan, men utan front.
CPU, högsta temp 66 grader. Otroligt mariginell förbättring.
GPU, ca 75 grader på kortet som mätte högst.

Test 3: (fyra matcher)
2x140mm top inblås
1x120mm back inblås
4x120mm pnp Corsair h100i front, utblås.
Här kom det lite intressanta med bakvänt luftflöde (och större fläktar på högre rpm).
CPU: högsta temp 68grader (samma som med rättvänt luftflöde, antar att det beror på de fyra SPfläktarna som går runt 1400rpm...)
GPU: 80grader, snitttemp ca 72. Ca 45 på andrakortet.

Vet inte vad jag drar för slutsatser mer än att chassit är dåligt optimerat för 780 i SLI och man kan vända h100 hur som helst och endå få okej (bra?) temps.

Får se hur jag gör, om jag köper mig en bequiet luftkylare och testar, skulle vara intressant att se skillnad på temps (och framförallt ljud).

Permalänk
Medlem

Jag kan ju också säga att jag löste mina höga temps för typ 1½ vecka sen.
Tog bort den bakre CPU fläkten dvs "pull" från min push-pull CPU kylare, flyttade 120mm fläkt från toppen till baksidan och stängde av toppen helt. Satte fast den 120mm fläkt som tidigare var den bakre CPU fläkten ovanpå PSU-shrouden istället där den suger luft genom hålen i PSU-shrouden och blåser rakt mot grafikkortet.

CPU toppar nu på 70 grader, medeltal ca 60-65 vid hög belastning.
GPU toppar på 75 grader vid hög belastning men fläktarna snurrar då ~200 RPM lägre än tidigare så mycket lägre ljudnivå.

Både CPU och GPU ligger 5-10 grader lägre vid idle än tidigare.
Sammanfattningsvis lägre temps på allt, minimal höjning av ljudnivån vid idle, avsevärd sänkning av ljudnivån vid belastning. Win-win.

Den lilla höjningen av ljudnivån i idle kommer nog från att fläkten jag monterade fast ovanpå PSU-shrouden har ett ganska strypt luftflöde så det blir nog lite vibrationer från det. Det är ju inte meningen att man ska ha en fläkt där :P. Nästa gång jag uppgraderar komponenter ska jag borra upp lite fler/större hål till den fläkten men det är inget jag orkar göra nu.