Varför finns det massa bra spel som inte fungerar i win10 för?!!

Permalänk

Varför finns det massa bra spel som inte fungerar i win10 för?!!

Hej!

Ursäkta att jag surar och skriver så här på julafton men jag är riktigt upprörd! Håller på testa mina spel och uppdatera massa schyssta spel på ena datorn och en hel av spelen stödjs inte av windows 10! Vad är problemet?!

Följande spel fungerar inte:
GTA VICE CITY @ SAN ANDREAS: fick beställa det för 110 kr via STEAM för att det skulle fungera. Samma sak gällde Max Payne 1 och 2.

007 Quantum of solace - fungerar över huvudtaget inte och jag får det inte heller att fungera - sjukt frustrerande då jag verkligen gillar detta spel

GTA 2 - har ej fått det att fungera heller

Atlantis - Det försvunna riket - har ej fått det att fungera heller.

Prison break - har inte fått det att fungera heller tyvärr.

Hur svårt ska det vara att programmera Windows 10 så att det ska bli mer spelvänligt? Blir galet frustrerad måste jag tillägga!

Permalänk

Prova att högerklicka på spelet och välj under fliken kompatibilitet att köra de med windows xp service pack 3 support. Prova också att låsa upplösningen till 640x480 under samma flik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem

Underhåll av mjukvara kräver folk och tid, när det inte finns ekonomisk vinning som motiverar så är det inget företag som håller i det. Det bästa du kan vänta dig är community stöttat underhåll, men då får du förlita dig på 3e-part mjukvara som kan komma från kalla krigets soviet. Hade samma problem med Worms 2 och Armageddon för flera år sedan.

Alternativt emulera konsolversionerna, eller köra på konsolerna spelen var utvecklade för.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det är därför man har en eller flera retroriggar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hur svårt ska det vara att programmera Windows 10 så att det ska bli mer spelvänligt? Blir galet frustrerad måste jag tillägga!

Hur svårt skall det vara för spelutvecklarna att släppa en patch med stöd för nyare OS?
Microsoft har ju ändå försökt skapa nån slags (om än väldigt bristfälligt) fungerande lösning.
Om man inte har "retroburkar" hemma så borde du ju kunna köra en virtuell lösning i värsta fall.

Fungerar ens dagens drivrutiner till W-95/98/2000 för övrigt?
XP finns det väl okej stöd till fortfarande förutsätter jag.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Det är därför man har en eller flera retroriggar.

Helt rätt i det du skriver! Man borde köpa en begagnad burk som har Windows XP selleri Vista så man kan lira lite äldre spel...

Hursomhelst - tycker det är riktigt dåligt!

Vissa spel funkar dock bra trots att de är 20 år gamla såsom exempelvis Quake, Duke Nukem, Red Alert mm...

Permalänk
Skrivet av lain:

Hur svårt skall det vara för spelutvecklarna att släppa en patch med stöd för nyare OS?
Microsoft har ju ändå försökt skapa nån slags (om än väldigt bristfälligt) fungerande lösning.
Om man inte har "retroburkar" hemma så borde du ju kunna köra en virtuell lösning i värsta fall.

Fungerar ens dagens drivrutiner till W-95/98/2000 för övrigt?
XP finns det väl okej stöd till fortfarande förutsätter jag.

Vad menar du med virtuell lösning?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med virtuell lösning?

Köra en VM på datorn med en Win xx-install som har stöd för spelet i fråga. Men vid närmare eftertanke känns det som att det kommer bli bökigt med drivrutinsstöd och annat. Tänker att det inte borde vara särskilt krävande med VM + spel i denna fattning, men kompabiliteten med drivrutiner och hårdvara lär nog bli svårare.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Inaktiv

Som sagt varför ska spelutvecklare ens bry sig hur deras gamla spel fungerar med windows 10? Det enklaste är enbart skriva not supported på deras hemsida istället för att lägga ner väldigt mycket tid på att anpassa efter ett windows som hela tiden förändras.

Många av de så spel som nyss slutade fungerade är dessutom mer eller mindre crap, då det finns nyare versioner som har bättre av allt.

Tar vid GTA så var 1 och 2an unik, med när det blev 3D så är de spelen i princip samma som gta 5, bara det att allt är sämre. -Visst kan man som individ gilla storyn i de gamla, men det är väldigt få individer som vill betala för att köra dessa idag.

*edit*
Många klagar på att Microsoft stöder för gammal mjukvara, vilket jag ej håller med. Men det är två helt olika saker, att Microsoft väljer bort kompilat eller att tillverkare av rena nöjesapplikationer med kort livslängd gör det. Det är inte många speltillverkare som har en stor kundbas som varje år betalar in support pengar för att ett spel ska fungera.

*edit2*
Lösningen på din fråga, så gillar inte Microsoft att windows 7 kördes på ny hårdvara, men testa ändå och dualbota.

Permalänk
Medlem

En del av dessa spel tex GTA 2 var gjorda när 3DFx var populärt och funkar inte med moderna grafikkort, går dock att köra dessa genom att emulera detta stöd, finns guider på nätet hur man får igång detta, En del riktigt gamla spel är också bara 16 bitars och går omöjligt att köra på en 64bitars Windows installation, oavsett Windows version.

När jag vill köra nått sånt använder jag en virtuellt XP 32bits installation...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Refounda och köp till mobil

Kan starkt rekommendera Vice City och San Andreas till mobilen + handkontroll.
Annars gäller det nog att googla och testa kompabilitets-inställningar. Kan kika om GTA:SA fungerar på mitt W10 lite senare.
God Jul och Gott Nytt År!

Dold text
Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Skrivet av Deerhall:

Kan starkt rekommendera Vice City och San Andreas till mobilen + handkontroll.
Annars gäller det nog att googla och testa kompabilitets-inställningar. Kan kika om GTA:SA fungerar på mitt W10 lite senare.
God Jul och Gott Nytt År!

GTA Vice City och SAN andreas fungerar på windows 10 om man installerar det via Steam...

Permalänk
Medlem

Skaffa en/flera retro riggar. Problem solved

Visa signatur

Win 11: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Skrivet av prozzac:

Skaffa en/flera retro riggar. Problem solved

Vad rekommenderar du för retrorigg? Typ Windows XP eller Vista?

Permalänk
Inaktiv

Linux med Wine klarar många äldre spel som slutat fungera på moderna Windows. Finns även en del emulatorer så man kan köra äldre konsolspel, och vill man köra grafikkrävande grejer kan man virtualisera i QEMU/KVM med GPU-passthrough.

Permalänk
Medlem

Alternativt att du inväntar tills de finns på gog. Brukar alltid finnas bra tips på mods där.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Sök på spel titeln och windows 10 så får du upp massvis med förslag på hur du får igång spelen.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Avstängd

Nja, vissa äldre spel är skitsvåra att få igång på windows 10, håller också ofta på att bli seriöst galen på hur rent ut sagt jädra dåligt och slappt windows 10 är gjort bara jämfört med windows 7 tex...

Vad det däremot är perfekt för är att infektera datorn med ton av skit man verkligen inte vill ha på den.

fram till 8 var det ok, men windows 10 är på gränsen till malware i sig självt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Linux med Wine klarar många äldre spel som slutat fungera på moderna Windows. Finns även en del emulatorer så man kan köra äldre konsolspel, och vill man köra grafikkrävande grejer kan man virtualisera i QEMU/KVM med GPU-passthrough.

Kanske tid för en win10 port av wine svindlande tanke.

Permalänk
Medlem

Omöjligt att få igång GTA 1 på win 10?

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar du för retrorigg? Typ Windows XP eller Vista?

Nyaste OS och ändå kalla det retro (halvretro) bör nog bli 32bits XP

De lite mer hardcore retro inriktade kör Windows 98 som nyaste....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Beror helt på vars dom flesta spel du vill köra hör till. W98 är mest allround när de gäller äldre spel, men är de flest XP spel du vill köra är de nog bäst. Lättare att hitta lämplig hårdvara till en sån rigg också. Fråga runt bland släkt och vänner. Har en massa datorer, allt från C64 till halvnya XP maskiner för retro spelande. Har inte betalat ett öre för nått av det, trots att jag erbjuder att betala för deras gamla grejer

Visa signatur

Win 11: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985:

Atlantis kostar en tia på GOG om du är intresserad. Finns för övrig många fina gamla spel som dom har fixat för nya OS.

https://www.gog.com/game/atlantis_the_lost_tales

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Nyaste OS och ändå kalla det retro (halvretro) bör nog bli 32bits XP

De lite mer hardcore retro inriktade kör Windows 98 som nyaste....

Det bästa är alltså att kolla billiga datorer från blocket och tradera i 500-700 kronors klassen som har XP eller Vista installerat... Dessa Dual Core 2 Ghz med typ 2-4 gb ram, 80-160 gb hårddisk och ett halvtaskigt grafikkort på 120 mb typ haha... Ja du, vad ska man säga?

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

@Soldierofwar1985:

Atlantis kostar en tia på GOG om du är intresserad. Finns för övrig många fina gamla spel som dom har fixat för nya OS.

https://www.gog.com/game/atlantis_the_lost_tales

Wow! Det måste jag gå in och kolla på! Älskar Atlantis! Hoppas det är med svenska röster!

Permalänk
Inaktiv

Upp till utvecklaren av mjukvaran att hålla sin produkt fungerande. Med tanke på hur gammal och i vissa fall obskyr mjukvara som nämns så är det just ett tidsenligt system att spela dessa på som är den smidigaste lösningen, om inte en nyare utgåva lanserats då.

Finns så mycket nytt att spela så frågan är om det verkligen är värt allt besvär bara. Virtualisering är också en bra kandidat om man får det hela att fungera men bäst är ändå hårdvaran. Dra fram datorn den enstaka gång per år man nog lär vilja spela dessa spel.

Hoppas du hittar en fungerande lösning.

Permalänk
Medlem

Ett stort problem är att secdrv.sys tagits bort från nyare versioner av w10 vilket medför att nästan inga gamla spel med cd-drm fungerar. Finns guider hur man ska kunna komma runt detta men den har ändå inte lyckats få vissa spel att fungera. Tänk om microsoft kunde låta användaren själv få bestämma om man vill ha en potentiell säkerhetsrisk men samtidigt kunna få spela de tusentals spel som drabbas av detta.

Permalänk

Nu har jag iaf lyckats få igång Prison Break - Conspiracy på WIN10 men jag får inte igång 007 Quantum of Solace

Inte heller GTA 2...

En annan fråga: någon som har tips på patchar/uppdateringar till alla Command and Conquer spelen så man kan lira online och via nätverk (2 datorer)? Min ena dator har Command and Conquer Ultimate Collection och min andra dator har Command and Conquer First Decade....

Permalänk
Avstängd

Nu måste jag fråga, fungerar heroes II och III i win 10?
Förr gjorde det inte det, inte heller i kompatibilitetslägena.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number