Permalänk
Medlem

Ljusfenomen med night vision?

Hallå!
Efter att ha införskaffat en Logitech Circle 2 har jag börjat sätta mig in i dess funktioner och användning. Då kameran har mörkerseende var jag inte sen med att vilja testa hur pass bra den presterar. Något som dock fick mig att höja på ögonbrynen är dessa ljusfenomen som ni kan ta del av i filmen under.

Jag har väldigt hastigt lagt på en svart bakgrund av respekt till de övriga i familjen som var med vid tillfället, men som inte vill synas i bild.

Är det någon som kan förklara vad detta är? Givetvis drar vi ju inte slutsatsen att det är spök-relaterat, även om fantasin gärna skenar iväg till minst sagt intressanta diskussioner. Å andra sidan kommer vi inte på någon förklaring till beteendet i filmen.

Jag var lite inne på spåret om det kunde handla om damm som flyger runt i luften, men formationerna som man kan se liknas inte vid dammpartiklar anser jag. Kan det istället handla om störning från annan elektronik? Jag har provat att ställa kameran i andra rum, där det har visat sig vara betydligt mindre aktivitet.

https://www.youtube.com/watch?v=tpUBoLjMnXE&feature=youtu.be

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

grattis du har spök fenomenet light orbs eller vad det kallas!

ingen aning om vad det kan vara, finns det samma typ av störningar i andra hus? testa hos en kompis? slå av och på olika elektronik produkter eller flytta dom närmre samt längre ifrån kameran och se om det ändrar något?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Antagligen damm eller liknande som fångas upp på bild. Det sitter ju Infraröda "strålkastare" på kameran som lyser upp omgivningen.

http://support.logitech.com/en_us/article/How-does-Circle-2-s...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det är tomtens små älvor som som flyger runt och patrullerar. Uppenbart har dom extra koll på dig nu. Har du månne varit aningen olydig under året som gått?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

grattis du har spök fenomenet light orbs eller vad det kallas!

ingen aning om vad det kan vara, finns det samma typ av störningar i andra hus? testa hos en kompis? slå av och på olika elektronik produkter eller flytta dom närmre samt längre ifrån kameran och se om det ändrar något?

provade i bl.a päronens rum där det endast finns en TV som vid ögonblicket var avstängd. Jag har dock inte provat att ställa kameran i ett helt och hållet elektronik-fritt rum.

Skrivet av warh0g:

Antagligen damm eller liknande som fångas upp på bild. Det sitter ju Infraröda "strålkastare" på kameran som lyser upp omgivningen.

http://support.logitech.com/en_us/article/How-does-Circle-2-s...

Hehe, ja jo jag vet om att kameran skickar ut infrarött ljus. Men jag tror inte riktigt på dammkorn i nuläget.
Men givetvis finns det säkert en rimlig förklaring

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är tomtens små älvor som som flyger runt och patrullerar. Uppenbart har dom extra koll på dig nu. Har du månne varit aningen olydig under året som gått?

Haha, om det ändå vore så väl!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, har bara 2 gissningar, 1 skulle kunna vara insekter som flyger omkring, 2 spöken, ser inte ut som damm iallafall..

I villan jag bor i spökar det på riktigt, men inte sett till nått sånt här

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hallå!
Efter att ha införskaffat en Logitech Circle 2 har jag börjat sätta mig in i dess funktioner och användning. Då kameran har mörkerseende var jag inte sen med att vilja testa hur pass bra den presterar. Något som dock fick mig att höja på ögonbrynen är dessa ljusfenomen som ni kan ta del av i filmen under.

Jag har väldigt hastigt lagt på en svart bakgrund av respekt till de övriga i familjen som var med vid tillfället, men som inte vill synas i bild.

Är det någon som kan förklara vad detta är? Givetvis drar vi ju inte slutsatsen att det är spök-relaterat, även om fantasin gärna skenar iväg till minst sagt intressanta diskussioner. Å andra sidan kommer vi inte på någon förklaring till beteendet i filmen.

Jag var lite inne på spåret om det kunde handla om damm som flyger runt i luften, men formationerna som man kan se liknas inte vid dammpartiklar anser jag. Kan det istället handla om störning från annan elektronik? Jag har provat att ställa kameran i andra rum, där det har visat sig vara betydligt mindre aktivitet.

https://www.youtube.com/watch?v=tpUBoLjMnXE&feature=youtu.be

Hej!

Set ut som dammkorn.
Prova sätt en svag fläkt alldeles framför kameran som blåser från vänster och sen från höger och se om fenomenet driver åt samma håll. Får inte vara för kraftig fläkt för då kanske de far förbi för snabbt för att hinna ses.

Permalänk
Medlem

Det är damm.

problemet med kameran är att den har IR dioder som lyser. Om du hade haft en till kamera så hade du kunnat se hur den andra lyser.

Problemet är också att sensorn är känslig för just det ljus den skickar ut (annars skulle den inte funka) men en prick som åker förbi linsen blir så extremt bländad. IR sensorer tenderar också ha längre reaktionstid. Hade du haft en IR diod att lysa med att du sett att den lämnar sträck efter sig, precis som dammet.

Ser det på min kamera med aktiv IR dioder också, samt alla jag nånsin satt upp. Kamerans Gain är ganska högt vriden då det som kommer in i sensorn är svagt.

Man kan även se insekter, väldigt små, dras till kameran då dom ser IR ljuset till skillad från oss.

Permalänk
Medlem

en sak till, damm reagerar väldigt lätt på statiskt elektrisitet, så det kan vara en orsak varför dom inte bara "åker rakt". Statiska fält skapas överallt, speciellt i våra moderna hem. Syntetmaterial, datorer, datorskärmar osv osv.

Sen är dessa saker ofta vääldigt små. Vi snackar inte knott, vi snackar pollen här. anledningen dom ens syns är för att du bokstavligt lyser upp dom med en strålkastare, lite som att titta mot solen med smutsiga glas - allt skräp syns.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som spöken!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Mobiler(de flesta) kan se infrarött se om din mobil ser samma saker som din kamera.håll den brevid. Be gärna nån vifta eller använd en fläkt o se om de snurrar runt mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för alla svar jag fått!
Detta har och kommer att undersökas tills dess att någon dumförklarar mig

Mer detaljerat kan jag berätta att jag provade kameran morgonen därpå i mörker, där det inte var någon aktivitet alls. Värt att nämna är att det var lika mycket datorutrustning igång som under förra sessionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mobiler(de flesta) kan se infrarött se om din mobil ser samma saker som din kamera.håll den brevid. Be gärna nån vifta eller använd en fläkt o se om de snurrar runt mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är stor skillnad på ir som din telefon kanske ser och det en nattkamera ser. Vissa frekvenser syns på mobilen och många nyare filtrerar det helt, för att förbättra bildkvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Det är stor skillnad på ir som din telefon kanske ser och det en nattkamera ser. Vissa frekvenser syns på mobilen och många nyare filtrerar det helt, för att förbättra bildkvalitén.

ser tv fjärrkontrollens ljus tydligt i min mobil, ser lila ut. samsung galaxy s7. är vad jag vet bara apple som börjat blockera ir ljus?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där MÅSTE vara små små insekter. Känns som bananflugor.
Anledningen till att jag tror det är det karaktäristiska "parstrecken".
Det är vingarna på var sin sida av insekten som reflekterar ljuset.
Själva insekten i mitten är matt mörk och väldigt liten. Reflekterar nästan inget ljus alls.
Vingarna däremot är genomskinliga men blanka och reflekterar ljus väldigt lätt. Vingarna slår i en rätt hög frekvens.

Därav blir strecken lite diffusa.
Har för mig att IR-kameror ofta eftersläpar en hel del. Och flyger då insekten väldigt fort så är risken att den mörka kroppen inte ens fastnar i bild.

Nästa gång du testade kom strecken inte fram för då fanns sonika inte insekterna där.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Det måste vara första gången jag ser både norrsken och stjärnfall inne i en byggnad i ett mycket begränsat utrymme

Skämt åsido, jag lägger min röst på dammpartiklar i kombination med statisk elektricitet från diverse elektronik som någon nämnde.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | 2x Phanteks Revolt Pro 1000W |
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS