Routerval för mitt hus...?! Stort monster eller två mindre? I dagsläget 2xDIR-655.

Permalänk
Medlem

Routerval för mitt hus...?! Stort monster eller två mindre? I dagsläget 2xDIR-655.

Hej!

Jag har försökt att förstå för- och nackdelar med olika typer av routers.
Min situation är enligt följande:

Bor i ett souterränghus där vi huvudsakligen vistas i entréplanet som är mitt i huset.
Kvar är en våning upp och en våning ner.
Huvudinstallationen sitter i dagsläget i entréplanet där jag har en DIR-655.
Kör jag enbart denna så ligger jag på ca 10 Mbit/s trådlöst i bottenvåningen.
I utkanterna har jag i stort sett radioskugga.
För att få bukt med radioskuggan så har jag dragit ner en kabel och kör ytterligare en DIR-655 som accesspunkt.
På så vis fick jag täckning överallt och även upp hastigheten till 25Mbit/s trådlöst.
Jag har i nuläget 100/10 Mbit/s så detta är dåligt.
På sikt ska jag gå upp till 250Mbit men det är inte behov av 1000mbit/s känner jag.

Nu till saken... under renoveringens gång så har jag försett med CAT uttag i hela huset (via en 24ports patchpanel på vinden).
Dvs TV/TV-spel/Datorer/NAS har jag anslutna via CAT6-kabel. Så kvar är att ta hänsyn till i stort sett enbart surfplattor/mobiler/övervakningskameror/Ljudstreaming.

DIR-655:orna har varit bra under en lång tid, men dem är svingamla nu och dags att byta ut.
Samtidigt inbillar jag mig att räckvidden är ljusår bättre i dagens routrar. Kan någon dela med sig av erfarenheten räckviddsmässigt vid byte ifrån DIR-655 till någon annan router?

Har snöat in på en ny monsterrouter och sneglar därför på bland annat Linksys EA9500 eller Asus RT-AC5300.
Frågan är om detta är att skjuta över målet???
Är det effektivare att gå på EN monsterrouter eller är det bättre att sätta en bra router (typ Asus RT-AC87u eller Linksys WRT1900ACS) samt att ha en annan OK router som accesspunkt?

Ser i nuläget inte att jag behöver upp till 3 band då jag kör mycket kabel, känns som 2 band räcker gott.
Samtidigt vill man väl sannolikt ha en med MultiUser MIMO funktionalitet.
Om jag går på alternativet med två routrar... behöver även accesspunkten ha MultiUser MIMO eller räcker det med att mastern har det?

Många frågor... hoppas det finns lite svar här ute..
//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

Hej!

Jag har försökt att förstå för- och nackdelar med olika typer av routers.
Min situation är enligt följande:

Bor i ett souterränghus där vi huvudsakligen vistas i entréplanet som är mitt i huset.
Kvar är en våning upp och en våning ner.
Huvudinstallationen sitter i dagsläget i entréplanet där jag har en DIR-655.
Kör jag enbart denna så ligger jag på ca 10 Mbit/s trådlöst i bottenvåningen.
I utkanterna har jag i stort sett radioskugga.
För att få bukt med radioskuggan så har jag dragit ner en kabel och kör ytterligare en DIR-655 som accesspunkt.
På så vis fick jag täckning överallt och även upp hastigheten till 25Mbit/s trådlöst.
Jag har i nuläget 100/10 Mbit/s så detta är dåligt.
På sikt ska jag gå upp till 250Mbit men det är inte behov av 1000mbit/s känner jag.

Nu till saken... under renoveringens gång så har jag försett med CAT uttag i hela huset (via en 24ports patchpanel på vinden).
Dvs TV/TV-spel/Datorer/NAS har jag anslutna via CAT6-kabel. Så kvar är att ta hänsyn till i stort sett enbart surfplattor/mobiler/övervakningskameror/Ljudstreaming.

DIR-655:orna har varit bra under en lång tid, men dem är svingamla nu och dags att byta ut.
Samtidigt inbillar jag mig att räckvidden är ljusår bättre i dagens routrar. Kan någon dela med sig av erfarenheten räckviddsmässigt vid byte ifrån DIR-655 till någon annan router?

Har snöat in på en ny monsterrouter och sneglar därför på bland annat Linksys EA9500 eller Asus RT-AC5300.
Frågan är om detta är att skjuta över målet???
Är det effektivare att gå på EN monsterrouter eller är det bättre att sätta en bra router (typ Asus RT-AC87u eller Linksys WRT1900ACS) samt att ha en annan OK router som accesspunkt?

Ser i nuläget inte att jag behöver upp till 3 band då jag kör mycket kabel.
Samtidigt vill man väl sannolikt ha en med MultiUser MIMO funktionalitet.
Om jag går på alternativet med två routrar... behöver även accesspunkten ha MultiUser MIMO eller räcker det med att mastern har det?

Många frågor... hoppas det finns lite svar här ute..
//KaliZ

Tre Google wifi från elgiganten för 2700kr nu på mellandagsrean kanske skulle vara något?
En på varje våning för wifi och en kabel från närmsta till switchen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Skulle säga en unifi 150 poe switch och en av deras pro ap:ar då lär du få kraft så det räcker och blir över, router kan du köra valfritt (kör pfsense som gw och sen unifi bakom för trådat och wifi)

Alla enheter måste stödja mu-mimo för att det ska funka så därav enklare att hålla sig till en leverantör som kan göra allt det du vill ha, utöver att du får annan bra funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?
Om du har råd skulle jag satsa på router och accesspunkter från Ubiquiti. 2-3 APs kan vara lämpligt. Dock stödjer inte deras billigare APs AC Lite och AC Pro MU-MIMO. De har en dyrare variant dom stödjer detta och den heter AC HD.

Om MU-MIMO är ett krav skall alla APs stödja dettta.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Tre Google wifi från elgiganten för 2700kr nu på mellandagsrean kanske skulle vara något?
En på varje våning för wifi och en kabel från närmsta till switchen

Är dåligt påläst på dem. Som krav har jag också att jag kan koppla in en extern disk för att köra övervakningen via ftp in på disken. Detta vill jag inte längre ha NASen till.

Dem verkar så små. Dem måste klarat 100m2 per våning.

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Vad har du för budget?
Om du har råd skulle jag satsa på router och accesspunkter från Ubiquiti. 2-3 APs kan vara lämpligt. Dock stödjer inte deras billigare APs AC Lite och AC Pro MU-MIMO. De har en dyrare variant dom stödjer detta och den heter AC HD.

Om MU-MIMO är ett krav skall alla APs stödja dettta.

Tack! Tydligt besked.
Budgeten är egentligen max 2500kr skulle jag säga.

//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Skulle säga en unifi 150 poe switch och en av deras pro ap:ar då lär du få kraft så det räcker och blir över, router kan du köra valfritt (kör pfsense som gw och sen unifi bakom för trådat och wifi)

Alla enheter måste stödja mu-mimo för att det ska funka så därav enklare att hålla sig till en leverantör som kan göra allt det du vill ha, utöver att du får annan bra funktionalitet.

Tack, tydligt svar!
Skulle kanske skrivit att jag ser egentligen en maxbudget på 2500kr.

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Sträck den budgeten lite så du har råd med Ubiquiti-prylar, det är värt det.

Jag har kört på Linksys/Asus bättre modeller tidigare men skaffade en USG + 2st AP-AC LR i somras. Vilken skillnad, inte bara är det bra fart i hela huset, det är en bra bit utanför med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Ja för det var min nästa farhåga... jag behöver inte nå bara 100m2 per våning. Jag vill även nu ut till uteplats och garage.
Var lite orolig för att räckvidden var ett problem med dessa små AP:s.
- Unifi 150 är ju bara en switch, jag behöver likväl rusta upp även med en MUMIMO router då med andra ord...
Vinsten är i princip att jag får PoE då? Vilket iof kan vara läckert till någon av kamerorna då.

//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Läste lite snabbt.
Det stämmer som du säger, men en usg och en ap skulle funka då och ac hd har rätt kraftig räckvidd, jag har lite hemma och har ställt ner styrkan med ~40% då den annars sträcker sig ner i garaget och utanför med ganska rejält avstånd genom betongväggar/golv. Så om du kan sträcka dig till lite dyrare kan du få en ap som klarar allt du vill kasta på den och med bra avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

Är dåligt påläst på dem. Som krav har jag också att jag kan koppla in en extern disk för att köra övervakningen via ftp in på disken. Detta vill jag inte längre ha NASen till.

Dem verkar så små. Dem måste klarat 100m2 per våning.

De ska enligt uppgift klara över 100m2 varje enhet. Smart utplacerade i hela huset så tror jag du kommer få bra mycket bättre räckvidd än nu.
Ett trepack ska klara av att täcka över 400m2.

Tyvärr har de ingen usbport för ansluta extern hdd.

Är budgeten 2500kr så får du ju bara en Ubiquiti usg och EN vettig AP.
Säger inte att Google wifi är bättre än Ubiquiti, men för att få ett heltäckande Ubiquiti system behöver du;

USG router
En switch gärna med poe
Minst 2 AP för ditt hus

Det är ju minst 4000kr..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Blev lite fundersam och kollade runt lite, Hittade följande inlägg på ubiquitis forum

"Just because the AP-AC-HD is the most expensive doesn't mean it's the best option.
If you want to get good, strong, coverage for mobile devices with just one access point then the AP-AC-LR is the one. The AP-AC-PRO and AP-AC-HD have more processing capacity and more theoretical speed. Where the AP-AC-LR scores is that it has a more sensitive antenna array that can hear your mobile device so you can actually use your mobile device further away.

An AP with a massive transmit power will show up a long way away. Your mobile device will see it. Only an AP with a good receiver system will see your mobile device and give you a stable wifi connection.

For 99.9% of home requirements the AP-AC-Lite is probably the unit of choice. The downside is you need lots of them. Someone in another thread talked about a good practise being not to have more than 1 wall between the user and an access point. That seems fairly reasonable to me.
In my home office network I have AP-AC-LR, AP-AC-Pro and AP-AC-HD access points and the ones that you can connect to anywhere in the house or garden (or even several hundred meters away) are the AP-AC-LRs. They are definitely my weapon of choice for anything on wifi at the moment. The AP-AC-HD have also only just become stable with the latest firmware in my experience. Which doesn't really meet your stability brief. "

Och när jag funderade på det du skrev om mu-mimo, Behöver du verkligen den funktionen? svårt att tänka mig att du kommer belasta det till den punkten vid hemanvändning :/

Permalänk
Medlem

Givet budgeten rekommenderar jag att du behåller DIR-655 som router, med wifi avstängt. Och så köper du en eller två Unifi AC Pro om du kan sträcka budgeten. Det kommer att göra störst skillnad.

Permalänk
Medlem

Det bästa och mest prisvärda valet är en Edgerouter och Unifi AP:s som folk har rekommenderat och valfri switch!
Förmodligen över budget, men det är dumt att snåla in på det!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

@KaliZ: kikade mer, verkar som det räcker med attt ap stöder mu-mimo, problemet som jag tror du lär finna är att enheterna som ansluter måste klara det också (mobiler plattor etc..) annars går det troligen tillbaka till su-mimo (jobbar inte dagligen med trådlöst, därav antog jag att det behövde funktionen uppströms)

SÅ det beror på lösningen man vill ha, Jag tror rent praktiskt är unifi snabbare/enklare att sätta upp om du måste ordna i nätet hemma ofta. Är det att du bara ska låta det stå när det är klart kan det räcka med en kompatibel asus +2-3 ap:ar, men då närmar sig priset snabbt till unifi produkterna, så det är lite avvägning, jag skulle säga unifi men sen jobbar jag med nätverksdrift och labbar en del hemma vilket kan ändra ekvationen något.

Men citera om du vill bolla mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

@Json_81: Ja för det var min nästa farhåga... jag behöver inte nå bara 100m2 per våning. Jag vill även nu ut till uteplats och garage.
Var lite orolig för att räckvidden var ett problem med dessa små AP:s.
- Unifi 150 är ju bara en switch, jag behöver likväl rusta upp även med en MUMIMO router då med andra ord...
Vinsten är i princip att jag får PoE då? Vilket iof kan vara läckert till någon av kamerorna då.

//KaliZ

Mitt hus är 80-90m2 per våning, tomten ca 2100, har en AP-AC LR i varje ände av huset och täcker hela tomten lätt.
Du behöver inte deras switch om du inte vill ha PoE till övriga nätet, eller VLAN om den hanterar det. Jag kör med en vanlig dumswitch och använder PoE-injektorerna som följde med AP’na.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Givet budgeten rekommenderar jag att du behåller DIR-655 som router, med wifi avstängt. Och så köper du en eller två Unifi AC Pro om du kan sträcka budgeten. Det kommer att göra störst skillnad.

DIR-655 har varit toppen sedan jag köpte den år 2007, men eftersom den trots allt skyfflar data numera ifrån säkert 20st anslutna prylar så upplever jag att den packar ihop. Kräver att den startas om ibland... så det är läge att uppgradera.

Skrivet av fisken92:

Det bästa och mest prisvärda valet är en Edgerouter och Unifi AP:s som folk har rekommenderat och valfri switch!
Förmodligen över budget, men det är dumt att snåla in på det!

Jag är ute efter marginellt med configurerande. Dessa prylar verkar kräva en del handpåläggning. Så kan jag skippa en avancerad sak så är jag glad.
Läste lite att den hade dålig throughput. Har förutsättningar för giganet internt och vill komma upp i såg hög hastighet som möjligt då jag processar en hel del film ifrån GoPro samt videokamera.
Dessutom önskar jag smidig inkoppling av en USB-sticka eller extern disk som kan broadcasta. Många "vanliga" routrar har den möjligheten utan en massa konfigurerande.

Skrivet av cuda99:

@KaliZ: kikade mer, verkar som det räcker med attt ap stöder mu-mimo, problemet som jag tror du lär finna är att enheterna som ansluter måste klara det också (mobiler plattor etc..) annars går det troligen tillbaka till su-mimo (jobbar inte dagligen med trådlöst, därav antog jag att det behövde funktionen uppströms)

SÅ det beror på lösningen man vill ha, Jag tror rent praktiskt är unifi snabbare/enklare att sätta upp om du måste ordna i nätet hemma ofta. Är det att du bara ska låta det stå när det är klart kan det räcka med en kompatibel asus +2-3 ap:ar, men då närmar sig priset snabbt till unifi produkterna, så det är lite avvägning, jag skulle säga unifi men sen jobbar jag med nätverksdrift och labbar en del hemma vilket kan ändra ekvationen något.

Men citera om du vill bolla mer

Tack för reflektionerna. När jag rannsakar mig själv ordentligt så är det främst surfande och god täckning som jag efterfråga i nuläget. Jag kanske inte behöver MU-MIMO stöd när jag tänker efter. Det kanske är att skjuta över målet. Den flesta utrustning som ska streama mycket data (4k) kommer ha kabel till sig.

Skrivet av Json_81:

Mitt hus är 80-90m2 per våning, tomten ca 2100, har en AP-AC LR i varje ände av huset och täcker hela tomten lätt.
Du behöver inte deras switch om du inte vill ha PoE till övriga nätet, eller VLAN om den hanterar det. Jag kör med en vanlig dumswitch och använder PoE-injektorerna som följer med AP’na.

Jag har nu försökt att sätta mig in lite i produkten lite mera (den var ny för mig när ni skrev här.. har aldrig hört talas om den tidigare). Men när jag såg den på bild så känner jag igen den ifrån jobbet och andra offentliga byggnader.

Funderar i nuläget på en relativt enkel setup.... om det kan funka enligt följande...?
- Går på en vanlig router Asus RT-AC87U, denna är skitful så den får stå i förrådet på bottenvåningen bredvid NAS:en.
Via denna kan jag då även plugga in en extern disk eller USB-sticka. "Vanlig" router är även ett känt gränssnitt för mig. Det kommer gå lättare att öppna portar och konfigurera ett DDNS.
- Därifrån matar jag sedan min nuvarande switch och därmed patchpanelen på vinden.
- Här på vinden kopplar jag in PoE adaptern och matar en av portarna på patchpanelen med data och ström. Sedan fixar jag ut en sladd (som utgår ifrån porten samma port på patchpanelen) till EN accesspunkt i taket på entréplanet så kommer den med lätthet förse hela entréplanet/övervåningen och dess uteplats med wifi. Routern förser bottenvåningen. Sladden blir nog 15-20m, men det borde PoE-mässigt inte vara något problem.

Skulle detta kunna funka enligt Er?
Jag behöver endast konfigurera EN Unifi produkt, jag är ingen datahacker men det känns som jag skulle klara av det.
Behöver jag sedan PoE till flera övervakningskameror så kan jag byta ut min switch i det läget (men behöver inte lägga jobb på det nu).

Frågan är bara till ovan nämnda setup vilken AP jag ska gå på?
Funderar på om jag ska gå på denna: Ubiquiti Unifi AP-AC Long Range
Vad missar jag för superviktigt med den gent emot: Ubiquiti Unifi AP-AC Pro ??

//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Long range är inget i en hemmiljö. Tänk på att det är tvåvägs-kommunikation mellan dina enheter och access punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

Funderar i nuläget på en relativt enkel setup.... om det kan funka enligt följande...?
- Går på en vanlig router Asus RT-AC87U, denna är skitful så den får stå i förrådet på bottenvåningen bredvid NAS:en.
Via denna kan jag då även plugga in en extern disk eller USB-sticka. "Vanlig" router är även ett känt gränssnitt för mig. Det kommer gå lättare att öppna portar och konfigurera ett DDNS.
- Därifrån matar jag sedan min nuvarande switch och därmed patchpanelen på vinden.
- Här på vinden kopplar jag in PoE adaptern och matar en av portarna på patchpanelen med data och ström. Sedan fixar jag ut en sladd (som utgår ifrån porten samma port på patchpanelen) till EN accesspunkt i taket på entréplanet så kommer den med lätthet förse hela entréplanet/övervåningen och dess uteplats med wifi. Routern förser bottenvåningen. Sladden blir nog 15-20m, men det borde PoE-mässigt inte vara något problem.

Jag behöver endast konfigurera EN Unifi produkt, jag är ingen datahacker men det känns som jag skulle klara av det.
Behöver jag sedan PoE till flera övervakningskameror så kan jag byta ut min switch i det läget (men behöver inte lägga jobb på det nu).

//KaliZ

Det fungerar, men du tappar fördelen av roaming mellan accesspunkterna.
UniFi-gränssnittet är inte svårare än det på vilken hemmarouter som helst. Största skillnaden är att du behöver ha igång controller-programmet på någon dator när du ska konfigurera sakerna (eller köpa cloudkey, men det är onödigt).
Dvs om du väljer security gateway istället för edgerouter (tror inte den är så besvärlig heller, men har inte använt den och fördelen med USG är att du hanterar både den och AP’na i samma gränssnitt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

DIR-655 har varit toppen sedan jag köpte den år 2007, men eftersom den trots allt skyfflar data numera ifrån säkert 20st anslutna prylar så upplever jag att den packar ihop. Kräver att den startas om ibland... så det är läge att uppgradera.

Jag är ute efter marginellt med configurerande. Dessa prylar verkar kräva en del handpåläggning. Så kan jag skippa en avancerad sak så är jag glad.
Läste lite att den hade dålig throughput. Har förutsättningar för giganet internt och vill komma upp i såg hög hastighet som möjligt då jag processar en hel del film ifrån GoPro samt videokamera.
Dessutom önskar jag smidig inkoppling av en USB-sticka eller extern disk som kan broadcasta. Många "vanliga" routrar har den möjligheten utan en massa konfigurerande.

Tack för reflektionerna. När jag rannsakar mig själv ordentligt så är det främst surfande och god täckning som jag efterfråga i nuläget. Jag kanske inte behöver MU-MIMO stöd när jag tänker efter. Det kanske är att skjuta över målet. Den flesta utrustning som ska streama mycket data (4k) kommer ha kabel till sig.

Jag har nu försökt att sätta mig in lite i produkten lite mera (den var ny för mig när ni skrev här.. har aldrig hört talas om den tidigare). Men när jag såg den på bild så känner jag igen den ifrån jobbet och andra offentliga byggnader.

//KaliZ

Skrivet av Json_81:

UniFi-gränssnittet är inte svårare än det på vilken hemmarouter som helst. Största skillnaden är att du behöver ha igång controller-programmet på någon dator när du ska konfigurera sakerna (eller köpa cloudkey, men det är onödigt).
Dvs om du väljer security gateway istället för edgerouter (tror inte den är så besvärlig heller, men har inte använt den och fördelen med USG är att du hanterar både den och AP’na i samma gränssnitt).

Helt rätt är unifi inte svårare att configuera än vilken router som helst.

Vad som är än lättare och du får riktig roaming är Google Wifi. Snygga och lättplacerade ^^Precis i din budget med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Long range är inget i en hemmiljö. Tänk på att det är tvåvägs-kommunikation mellan dina enheter och access punkten.

OK bra, rakt svar!
Vad menar du med att jag ska tänka på tvåvägs-kommunikationen. Utveckla gärna.

Skrivet av Json_81:

Så för att komma åt roamingen så behöver jag router i samma serie? typ Edge routern?
Fekk också... då tappar jag möjligheten till att smidigt slänga dit en USB-disk/sticka.
Roaming är ett måste, det nyttjar vi hela tiden!

Skrivet av Sweex:

Helt rätt är unifi inte svårare att configuera än vilken router som helst.
Vad som är än lättare och du får riktig roaming är Google Wifi. Snygga och lättplacerade ^^Precis i din budget med.

Blir samma problem med Google Wifi, jag tappar möjligheten att koppla in och smidigt dela ut en USB-disk/sticka.

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

OK bra, rakt svar!

Så för att komma åt roamingen så behöver jag router i samma serie? typ Edge routern?
Fekk också... då tappar jag möjligheten till att smidigt slänga dit en USB-disk/sticka.

Blir samma problem med Google Wifi, jag tappar möjligheten att koppla in och smidigt dela ut en USB-disk/sticka.

Om jag minns rätt behöver du inte routern, men du behöver AP’s i samma serie.
Jag skulle dock rekommendera security gateway och inte edgerouter.
Så att köra wifi med en asus och lägga till en ap-ac så får du ingen roaming.
Prestandan när du ansluter usb-disk i en router brukar vara lite sådär även om det blivit bättre så en NAS eller liknande är en bättre lösning.

Angående long range vet jag inte hur han menar, men AP-AC LR läste jag är bättre för mobila enheter osv pga känsligheten i antennen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om jag minns rätt behöver du inte routern, men du behöver AP’s i samma serie.
Så att köra wifi med en asus och lägga till en ap-ac så får du ingen roaming.
Prestandan när du ansluter usb-disk i en router brukar vara lite sådär även om det blivit bättre så en NAS eller liknande är en bättre lösning.

Angående long range vet jag inte hur han menar, men AP-AC LR läste jag är bättre för mobila enheter osv pga känsligheten i antennen.

Jag funderade lite till och jag ser egentligen inte varför det inte skulle funka med tex en Asus router och sedan Unifi AP.
Tänker att Asus:en i detta fallet och AP:n är ju på samma LAN.

Som jag kopplat nu så går ju LAN-port på routern 1 in till LAN-port på router 2.
Router 2 tilldelar inga adresser utan allt sköter router 1.
På så vis fungerar roamingen just nu.

Borde inte vara någon skillnad tycker jag i mitt nya scenario, men kan för lite om det för att vara säker.
Nu byter jag router 1 från D-link till en Asus.
Router 2 byts till en Unifi AP. Men Unifi AP:n utgår fortfarande ifrån LAN-porten i Asus:en nu då så att säga.
Unifi:n får inte styra och ställa. Asusen får stå för administrationen, men AP:n får samma SSID, pass osv osv som Asus:en.

EDIT: Angående Security Gateway, åker jag alltid på att ha den för att använda Unifi AP:s? Jag hade hoppats kunna slippa den?
Har nog läst på för dåligt.

//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

Jag funderade lite till och jag ser egentligen inte varför det inte skulle funka med tex en Asus router och sedan Unifi AP.
Tänker att Asus:en i detta fallet och AP:n är ju på samma LAN.

Som jag kopplat nu så går ju LAN-port på routern 1 in till LAN-port på router 2.
Router 2 tilldelar inga adresser utan allt sköter router 1.
På så vis fungerar roamingen just nu.

Borde inte vara någon skillnad tycker jag i mitt nya scenario, men kan för lite om det för att vara säker.
Nu byter jag router 1 från D-link till en Asus.
Router 2 byts till en Unifi AP. Men Unifi AP:n utgår fortfarande ifrån LAN-porten i Asus:en nu då så att säga.
Unifi:n får inte styra och ställa. Asusen får stå för administrationen, men AP:n får samma SSID, pass osv osv som Asus:en.

EDIT: Angående Security Gateway, åker jag alltid på att ha den för att använda Unifi AP:s? Jag hade hoppats kunna slippa den?
Har nog läst på för dåligt.

//KaliZ

Nej du behöver inte USG som sagt, men det är en bra router och sköts i samma interface som AP’na.

Grejen är att det fungerar som du gör nu och som du funderar på, men det är inte roaming.
Enheten kommer inte välja den AP’n som har starkast signal automatiskt utan håller sig kvar vad den som den är ansluten till så länge som möjligt. Det kanske inte varit ett problem du märkt av men t ex en kompis har uppsatt så och när han går från sovrummet till vardagsrummet får han problem med hastigheten trots att det sitter en AP där, för telefonen håller sig kvar vid AP’n i sovrummet. Det problemet löser UniFi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

OK bra, rakt svar!

Även om en long range AP klarar längre distanser kommer det ändå inte fungera bra för dina enheter(telefoner, paddor, laptops, medialådor, etc). De måste ju svara på samma avstånd det är inte säkert att de klarar det

Permalänk
Medlem

Sätt din nuvarande router eller tilltänkta Asus i bryggläge så kan den fortfarande hantera externa diskar/USB-enheter även om den inte sköter routing-funktionen i nätverket, om du nu väljer t ex Googles lösning eller någon annan enhet som router/nav i ditt nätverk.

Du kan även helt välja att stänga av den som trådlös accesspunkt.

Men frågan är inte om en vettig NAS skulle vara bättre, dels som enhet för central lagring, streaming-server samt som central server för dina tilltänkta övervakningskameror.

Det du kan göra i dagsläget är att skaffa en eller två valfria accesspunkter, stänga av det trådlösa i din befintliga router och låta den enbart sköta nätverket medans accesspunkterna sköter det trådlösa? Med PoE-injektorer så räcker det med en kabel från din nätverkscentral uppe på vinden till varje accesspunkt förutsatt att du de stödjer PoE.

Eller så kör du på Google-paketet och sedan låter en NAS sköta hanteringen av övervakningen när det är dags för den inversteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej du behöver inte USG som sagt, men det är en bra router och sköts i samma interface som AP’na.

Grejen är att det fungerar som du gör nu och som du funderar på, men det är inte roaming.
Enheten kommer inte välja den AP’n som har starkast signal automatiskt utan håller sig kvar vad den som den är ansluten till så länge som möjligt. Det kanske inte varit ett problem du märkt av men t ex en kompis har uppsatt så och när han går från sovrummet till vardagsrummet får han problem med hastigheten trots att det sitter en AP där, för telefonen håller sig kvar vid AP’n i sovrummet. Det problemet löser UniFi.

Ja detta känns ju tungt att erkänna, jag har aldrig riktigt tänkt på vilken av routrarna som är anslutna. Det funkade inte med en så jag fläskade på en till och då funkade det hjälpligt. Har aldrig fundera över om ipad:en tex byter router eller om den håller kvar vid den gamla. Jag upplever att den byter ändå. För kör jag Bredbandstest på bottenvåningen med bägge på så går det snabbare (dvs den har bytt till routern på bottenvåningen). Kör jag Brednadstest med routern på bottenvåningen frånslagen så går det hälften så snabbt. Så jag tror den byter i dagsläget.
Men koppla ihop två routrar som jag gjort ger ingen roaming då om jag förstår dig rätt.
Jag har ofta Skype-möten och behöver växla mellan våningarna så roaming känns som något jag måste ha! Iadg funkar det inte toppen kan jag säga.

Men för att tala klarspråk. Får jag roaming om jag bara kopplar till en Ubiquiti Unifi AP-AC Lite till en routern (säg Asus:en) eller krävs det att jag har en router Ubiquiti Unifi Usg (USG) för att få till roamingen?

Skrivet av Flexbert:

Även om en long range AP klarar längre distanser kommer det ändå inte fungera bra för dina enheter(telefoner, paddor, laptops, medialådor, etc). De måste ju svara på samma avstånd det är inte säkert att de klarar det

Tack för förtydligandet, då är jag med!

Skrivet av Cool Runnings:

Sätt din nuvarande router eller tilltänkta Asus i bryggläge så kan den fortfarande hantera externa diskar/USB-enheter även om den inte sköter routing-funktionen i nätverket, om du nu väljer t ex Googles lösning eller någon annan enhet som router/nav i ditt nätverk.

Du kan även helt välja att stänga av den som trådlös accesspunkt.

Men frågan är inte om en vettig NAS skulle vara bättre, dels som enhet för central lagring, streaming-server samt som central server för dina tilltänkta övervakningskameror.

Det du kan göra i dagsläget är att skaffa en eller två valfria accesspunkter, stänga av det trådlösa i din befintliga router och låta den enbart sköta nätverket medans accesspunkterna sköter det trådlösa? Med PoE-injektorer så räcker det med en kabel från din nätverkscentral uppe på vinden till varje accesspunkt förutsatt att du de stödjer PoE.

Eller så kör du på Google-paketet och sedan låter en NAS sköta hanteringen av övervakningen när det är dags för den inversteringen.

Jag vill nog ändå skrota ut DIR-655orna då dem känns förlegade. Jag litar inte på dem ens till att hantera endast trådade anslutningar.

Tack för ni står ut med frågorna.

//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Jag svarar mig själv efter att ha funderat lite till.
- Kör jag på en "vanlig" router tex Asus:en så får den sköta all routing... MEN jag stänger av dess Wifi. Sedan sätter jag en Unifi mitt i huset som får sköta ALL wifi. Överallt står hur överlägset starka dem är. Då slipper jag roaming problemet antar jag eftersom jag alltid kör på en signal.

Frågan är bara om det är så mycket kräm i den så man kan låta 8-10 enheter plus ljudströmning gå över samma enhet.......
...och om en enhet verkligen fixar hela huset.

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Det snurrar i huvet nu så mycket så jag svarar mig själv igen.

Sitter ju nu på trådat ifrån min DIR-655 och tycker att den levererar som den ska. Så sannolikt är det inte det trådade som kanske är flaskhalsen ändå. Jag borde ju kunna köpa en Unifi PRO och koppla in till DIR-655 sedan stänger jag av Wifi på 655:an...så får vi se hur långt det tar mig till att börja med.
Funkar det väl, så kan jag byta ut routern för att just få möjlighet att koppla in en USB-disk/sticka.
Men då vet jag iaf om det räcker med en AP som sköter all WIFI eller om jag behöver flera.
Huset har ca 100m2 (ca 8x12m) per våningsplan. Sätter jag AP:n i taket på mittplan så borde den orka rundstråla och täcka hela huset om den nu är så stark som man kan läsa sig till.

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

Det snurrar i huvet nu så mycket så jag svarar mig själv igen.

Sitter ju nu på trådat ifrån min DIR-655 och tycker att den levererar som den ska. Så sannolikt är det inte det trådade som kanske är flaskhalsen ändå. Jag borde ju kunna köpa en Unifi PRO och koppla in till DIR-655 sedan stänger jag av Wifi på 655:an...så får vi se hur långt det tar mig till att börja med.
Funkar det väl, så kan jag byta ut routern för att just få möjlighet att koppla in en USB-disk/sticka.
Men då vet jag iaf om det räcker med en AP som sköter all WIFI eller om jag behöver flera.
Huset har ca 100m2 (ca 8x12m) per våningsplan. Sätter jag AP:n i taket på mittplan så borde den orka rundstråla och täcka hela huset om den nu är så stark som man kan läsa sig till.

Tycker du resonerar klokt.

Men ofta(st) är nyckeln till god täckning över flera våningsplan flera accesspunkter. Tänker att om man köper en "trepack google" så har du en enhet på varje våning.

Sen angående din önskan om att koppla in USB/extern lagring så är fortfarande en NAS det bästa svaret, rätt modell har stöd för övervakningskameror och där finns även USB-portar för att koppla in din älskade sticka/externa hårdisk, LOL

Här finns mycket nyttigt att läsa under rubriken nätverk samt trådlöst nätverk, https://www.kjell.com/se/fraga-kjell

Även denna gamla artikeln är aktuell angående hur man ska tänka för bästa täckning, https://techworld.idg.se/2.2524/1.421652