Permalänk

FPS problem när man spelar.

Okej! så jjag köpte nyligen en GeForce GTX 1050 Ti för mitt gamla grafik kort va skit, dator funkade rätt bra i början å jag kunde köra på rätt hög grafik utan några fps problem, men nu en månad senare har min datorn börjat krångla. När jag spelar så får jag FPS drops när jag är i teamfights, men står jag stil så är min FPS bra, vad är problemet? hört att processorn kan va problemet pga "flaskhalseffekten" men ärligt talat har jag INGEN koll alls.

jag har en AMD FX(tm)-6300 Six-Core Processor.

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Du behöver ge mer ingående info om din dator än så. Hur mycket ram har du?
Vilka spel kör du?
Oavsett så skulle jag säga att en gammal fx processor kommer va en flaskhals oavsett.
Sen så köpte du ett rätt dåligt grafikkort, men kraven beror såklart på vilka spel man kör.
Verkar iaf va hårdvaran som är problemet

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@SpeedRebirth:
Vad för info behöver du? har 8gb RAM.

jo, kan inte så mycket om grafik kort, frågade runt lite och dom sa att den skulle funka.

Kör Overwatch för det mesta men bara ett skit spel om hearthstone får min dator att lagga ihjäl.

Köper jag en ny processor få unkar allt igen eller? några rekomenationer på en BRA men inte så jävla dyr processor så jag slipper köpa något onödigt?? jag behöver inte något streaming hårdvara, men någon där jag kan spela och ha nån sida uppe.

Permalänk

vill bara tillägga att jag e absolut trash på datorer, spela mycket men har ingen aning om hur man bygger osv men har börjat läsa lite om det nu för att försöka fixa min skit dator.

Permalänk
Medlem

Det är en ny setup som gäller om du ska köpa nytt. Du kan inte behålla moderkortet om du ska uppgradera till nått som faktiskt gör skillnad prestandamässigt.
Vill du ha mycket cpu för pengarna så skulle jag satsa på AMD 1600/1600x och ett B350 moderkort, och till detta behöver du ddr4 ram. Helst 16GB men 8 funkar hyfsat.

1050 Ti ska funka helt ok för Overwatch i medium.

Andra alternativ är att köpa en begagnad setup med tex i7 3770k/4770k/4790k/6700k.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@SpeedRebirth:

har ett Kingston HyperX 8GB 1600MHz, kan jag ha kvar den?

vill veta lite vad jag behöver byta ut och om det är lönt att byta ut allt eller köpa en ny dator?

Permalänk

Hm min son har hos sin mamma ett setup med AMD FX(tm)-6300 Six-Core Processor. Och ett gforce 1050ti med iofs 16g 1600mhz minnen och en ssd disk och han kan spela pubg, cod ww2, cs go utan problem med "bra" grafik och fps. Så det kanske är något annat som spökar? Ingen expert men ville bara dela med mig av att samma setup som du har fungerar att spela med
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWmonitor och ha igång medan du spelar så kan du kolla vilka temperaturer du får efter.
Kolla även aktivitetshanteraren så att det inte ligger något i bakgrunden och snor din prestanda.

Permalänk
Medlem

om det laggar när du rör på dig så tror jag det är din hårddisk om du inte har SSD alternativt för lite ram och programmet väljer att börja använda din hårddisk som ram minne (page file) och det resulterar i stutter då hårddisken måste snurra runt o leta efter filer medans den håller koll på din page file.