Kodi släpps för Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Kodi släpps för Xbox One

Föregångaren till mediaspelaren Kodi började som en mjukvara exklusivt för Xbox, men med tiden övergavs Microsofts konsoler. Nu meddelar skaparna att de återvänder med stöd för Xbox One.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klart trevligt!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Jacob Fanboy

Kodi XBMC edition?

Permalänk
Medlem

Äntligen

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv

Xbox media player var så otroligt grymt år 2002, man kunde så lättvindigt spela upp filmer på sin tv och om hddn (ofta 120GB) inte räckte till så kunde man dela ut filmer från datorn.

Nu snart 16 år efter ska man göra samma sak igen? Det finns säkerligen många som gillar det, grattis säger jag till er. För 16 år sedan störde jag mig på xboxens surande vid filmer, men den nya är nog bättre på detta?

*edit*
Coolt att den har gått från en hatat applikation av microsoft till en supportad som bara är att ladda hem från Microsoft Store. Sedan vet jag inte hur hatat den egentligen var då många köpte en xbox istället för ps2 till stor del p.g.a denna.

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig att använda det på Xboxen, men ju fler plattformar som stöder Kodi desto bättre

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Xbox media player var så otroligt grymt år 2002, man kunde så lättvindigt spela upp filmer på sin tv och om hddn (ofta 120GB) inte räckte till så kunde man dela ut filmer från datorn.

Nu snart 16 år efter ska man göra samma sak igen? Det finns säkerligen många som gillar det, grattis säger jag till er. För 16 år sedan störde jag mig på xboxens surande vid filmer, men den nya är nog bättre på detta?

*edit*
Coolt att den har gått från en hatat applikation av microsoft till en supportad som bara är att ladda hem från Microsoft Store. Sedan vet jag inte hur hatat den egentligen var då många köpte en xbox istället för ps2 till stor del p.g.a denna.

Xbox one och One S (Ej testat One X) hör inte jag när de står framme vid tvn, så de tror jag inte du skulle söra dig på. Samtliga Xbox 360 modeller är betydligt mer högljudda första Xbox har jag inget minne av ljudnivån på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Synd bara att inte UPnP delningen fungerar än.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Nu fattas bara steam för in home streaming, behöver inte kunna spelen på den direkt så länge man kan streama. Netflix och amazon prime antar jag redan finns? Hur är det med svtplay?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

XBMC på old Xbox

Kodi på new Xbox

Ja vad ska man säga mer än: "The King is dead, long live the King!"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Cirkeln är sluten som man säger

Skrivet av anon159643:

Xbox media player var så otroligt grymt år 2002, man kunde så lättvindigt spela upp filmer på sin tv och om hddn (ofta 120GB) inte räckte till så kunde man dela ut filmer från datorn.

Nu snart 16 år efter ska man göra samma sak igen? Det finns säkerligen många som gillar det, grattis säger jag till er. För 16 år sedan störde jag mig på xboxens surande vid filmer, men den nya är nog bättre på detta?

*edit*
Coolt att den har gått från en hatat applikation av microsoft till en supportad som bara är att ladda hem från Microsoft Store. Sedan vet jag inte hur hatat den egentligen var då många köpte en xbox istället för ps2 till stor del p.g.a denna.

Grejen var väl framförallt att man bara kunde glömma att få en så kompakt och kompetent HTPC till det priset där i seklets början. Man fick jäkligt mycket för pengarna kort sagt.

Fläkten bytte man ut mot en 80mm-dito. Det var en del moddande, man fick skära till fläkten en del för att den skulle få plats. Klart värt besväret dock, som du är inne på väsnades originalfläkten rätt rejält. Riktigt genomträngande morrande ljud. Hade först en Papst, och senare en Noctua, när de började dyka upp på marknaden. Den senare hörde man inte alls annat än om man lade örat mot boxen typ.

Idag är det väl mest en rolig pryl att det släpps för en spelkonsol. Kul för den som har en XBone typ, men det är ju knappast något man köper konsolen för. Vill man bara köra Kodi finns det mycket vettigare enheter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

trevligt kommer dock inte använda räcker med att de finns i min Android tv från Philips och på min media spelare

Permalänk
Medlem

"UHDBR och externa hårddiskar upptäcks ej av programmet".
Är det för att det är under utveckling eller ska det förbli så?

Vill man åt UHDBR så är ju Xboxen ypperlig för detta och mina privatkopierade filmer har jag på USB disk. Men om då inte Kodi klarar av att läsa dessa, ska jag piratkopiera/piratstreama filmerna med xboxen?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

"UHDBR och externa hårddiskar upptäcks ej av programmet".
Är det för att det är under utveckling eller ska det förbli så?

Vill man åt UHDBR så är ju Xboxen ypperlig för detta och mina privatkopierade filmer har jag på USB disk. Men om då inte Kodi klarar av att läsa dessa, ska jag piratkopiera/piratstreama filmerna med xboxen?

Låter som du får köra dina piratkopierade filmer över NFS, i övrigt kan du glömma att Kodi kommer fungera med kommersiella UHD-BD-filmer, det gör den inte ens på PC utan att du avkrypterar filmen först. AnyDVD HD eller Passkey kommer inte komma till X1.

Det de syftar på är att den optiska läsaren och externa diskar inte upptäcks av programmet alls, men du kan ju spela upp lokala filer i video och musik-katalogerna. Över nätverket är det bara NFS som gäller, räknar med att de kommer få till SMB/CIFS-stödet där och inkludera det senare. Att programmen inte får tillgång till den optiska enheten och extern lagring är väl en begränsning från Microsoft.

Permalänk
Medlem

Kodie på Xbox One låter ju intressant, men ingen har nämnt hur det kommer att funka med ljudet. Kan Kodie skicka ut "orginal" bitstream ljud via HDMI utan att tvingas göra mixdown till något sämre format? Om inte så är Kodie helt ointressant. Plex som har funnits ett bra tag för Xbox One klarar inte bitstream och detta beror troligtvis på en medveten begränsning i Microsofts sdk. Jag gissar att Microsoft inte vill bli ovänner med Dolby. Kodies mixdown/transcoding av t.ex. Dolbys ljudformat befinner sig i en gråzon där de knappast lär ha några licenser hos Dolby.

Edit
Permalänk
Medlem

@Petterk: Som jag skrev, jag kör PRIVAT kopierade filmer från USB disken.
Jag har under många år köpt många, många filmer som jag sedan lagt över på hårddisk. Vilket är lagligt i Sverige och kallas privatkopiering, som jag dessutom betalar en avgift på när man köper lagringsmedia.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

@Nautilus011: Vad har du för program när du privatkopierar dvd / b-dvd skivor? Jag har ca 450 dvd filmer som jag skulle vilja få lagt på HDD och sedan packa ner och ställa på vinden...

Permalänk

Alla mina filer ligger rippade till mitt plex-biblotek. Kodi känns förlegat om man jämför med plex. Har provat plex på min PS4 men jag faller alltid tillbaka till Chromcasten. Att ha friheten att titta på sina Blu-ray filmer var man än är känns mer i tiden.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av skagget78:

@Nautilus011: Vad har du för program när du privatkopierar dvd / b-dvd skivor? Jag har ca 450 dvd filmer som jag skulle vilja få lagt på HDD och sedan packa ner och ställa på vinden...

Själv använder jag makeMKV. Då får du 1:1 kopior på dina filmer.

Permalänk
Medlem

Grymt med möjlighet till KODI på Xbox, lite sent och precis som någon sa själv kommer jag inte att köra det då jag redan löst det.
Men skall man börja från scratch och har XBOX så är det ett grymt alternativ.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Alla mina filer ligger rippade till mitt plex-biblotek. Kodi känns förlegat om man jämför med plex. Har provat plex på min PS4 men jag faller alltid tillbaka till Chromcasten. Att ha friheten att titta på sina Blu-ray filmer var man än är känns mer i tiden.

Tycker helt klart tvärtom Plex känns väldigt förlegat och begränsat jämfört med KODI som erbjuder en mängd möjligheter samt att det finns hur mycket plugins som helst men man skall ju ha koll på vad man håller på med annars får man kanske inte ut så mycket av KODI.

Lite OT, för er som har Apple TV 4K så kan jag rekommendera Infuse Pro som hanterar 4K HDR rippar grymt bra
Infuse: https://firecore.com/infuse

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Petterk: Som jag skrev, jag kör PRIVAT kopierade filmer från USB disken.
Jag har under många år köpt många, många filmer som jag sedan lagt över på hårddisk. Vilket är lagligt i Sverige och kallas privatkopiering, som jag dessutom betalar en avgift på när man köper lagringsmedia.

Rippar du dina egna DVD och Blu-ray så är det att piratkopiera då du inte får göra kopior för privat bruk på ljud och rörlig bild med kopieringsskydd. Så enkel är lagen i Sverige. Copyswede ersätter bara film du spelar in från TV, så du betalar inte någon avgift för det du gör.

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Lite OT, för er som har Apple TV 4K så kan jag rekommendera Infuse Pro som hanterar 4K HDR rippar grymt bra
Infuse: https://firecore.com/infuse

Jag älskade vår Boxee Box, så länge den rullade. Försökte köra Kodi på en HTPC, men det kändes inte lysande. Nu kör vi med Infuse på Apple TV (och varierar med Plex ibland) och det fungerar fantastiskt, så länge man döper filerna rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Rippar du dina egna DVD och Blu-ray så är det att piratkopiera då du inte får göra kopior för privat bruk på ljud och rörlig bild med kopieringsskydd. Så enkel är lagen i Sverige. Copyswede ersätter bara film du spelar in från TV, så du betalar inte någon avgift för det du gör.

Du betalar en avgift "privatkopieringsavgift" på allting som har lagringsmedia inkl mobiler/surfplattor. Så om jag köper en hårddisk för att spara mina egna skapade filmer så får Copyswede in pengar från detta.

Enligt lagen får man bryta kopieringsskydd under vissa omständigheter. Som att kopiera film/musik som jag köpt (äger) till sig själv.

"Skydd för tekniska åtgärder
52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Du betalar en avgift "privatkopieringsavgift" på allting som har lagringsmedia inkl mobiler/surfplattor. Så om jag köper en hårddisk för att spara mina egna skapade filmer så får Copyswede in pengar från detta.

Enligt lagen får man bryta kopieringsskydd under vissa omständigheter. Som att kopiera film/musik som jag köpt (äger) till sig själv.

"Skydd för tekniska åtgärder
52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

Nej, jag har läst förarbetena till lagen. Du får inte gå runt tekniska åtgärder i syfte att göra kopior, och det är hela syftet med förbudet. Sista stycket ger dig inte rätt att rippa istället för att stoppa skivan i Blu-rayspelaren.

Copyswede betalar bara ut ersättning för medverkan i film om den sänds på TV. En film du gör en olovlig kopia på som inte sänds på TV kommer aldrig få någon ersättning, ens om 5 miljoner andra gör samma sak som du.

Privatkopiering handlar inte bara om att göra kopior till sig själv, utan det är intrånget i ensamrätten som lagen gör i och med att du får be bort exemplar till folk du känner som det är tänkt att ersätta när vi talar om ersättningen för intrånget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, jag har läst förarbetena till lagen. Du får inte gå runt tekniska åtgärder i syfte att göra kopior, och det är hela syftet med förbudet. Sista stycket ger dig inte rätt att rippa istället för att stoppa skivan i Blu-rayspelaren.

Copyswede betalar bara ut ersättning för medverkan i film om den sänds på TV. En film du gör en olovlig kopia på som inte sänds på TV kommer aldrig få någon ersättning, ens om 5 miljoner andra gör samma sak som du.

Privatkopiering handlar inte bara om att göra kopior till sig själv, utan det är intrånget i ensamrätten som lagen gör i och med att du får be bort exemplar till folk du känner som det är tänkt att ersätta när vi talar om ersättningen för intrånget.

Förbudet att gå runt kopieringsskyddet gäller inte om det är en nödvändig åtgärd för att du ska kunna titta på lagligen ägda dvd/bluray-skivor.
Så det är en tolkningsfråga om man har rätt att kopiera sina filmer till en dator/mobil. Vad jag vet så har det inte prövats rättsligt än.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Förbudet att gå runt kopieringsskyddet gäller inte om det är en nödvändig åtgärd för att du ska kunna titta på lagligen ägda dvd/bluray-skivor.
Så det är en tolkningsfråga om man har rätt att kopiera sina filmer till en dator/mobil. Vad jag vet så har det inte prövats rättsligt än.

Fast har man Windows, har man en PS3, PS4, X1, X1S, eller X1X, eller har man en stationär blu-rayspelare så är det ingen tolkningsfråga. Det bland annat regeringen pratade om för länge länge sedan handlade om stöd på alternativa operativsystem eller att t.ex. gå runt Sonys rootkit på CD-skivor (dessa var inte kompatibla med Redbook-standarden och återkallades från marknaden – du kunde alltså byta in dina icke-kompatibla skivor mot nya) så inget av det är egentligen relevant idag. Till GNU/Linux finns t.ex. kommersiella DVD-spelarprogram, till Windows finns dito för Blu-ray och i stort sett alla som rippar har någon maskin som du kan se DVD eller Blu-ray som avsett på, utan att göra några kopior av skivorna. Men som sagt läs förarbetena så ser du att man inte kan tolka det som att det är fritt fram och rippa det man köpt.

När jag köpte min externa blu-rayspelare ingick en OEM-kopia av PowerDVD exempelvis, min TV-dator kör Windows och kan använda det programmet, så vill man rippa så har det bara att göra med att man vill spara ner kopiorna. AnyDVD HD eller Passkey kan avkryptera Blu-rayskivor utan att du behöver rippa till disken och möjliggör att du kan titta på skivorna på fler spelare/medialösningar utan att spara undan 200 av dina filmer på filservern.

Sen är det oviktigt om man ska pröva att tolka lagen så, då ingen kommer bli dömd för att rippa sina egna filmer fören de delar med sig av dem på nätet, och bara för att vissa vill tolka lagen så så betyder det inte att AnyDVD HD och Passkey eller MakeMKV är lagliga verktyg och funktioner som får bakas in i prylar som säljs här eller säljas av några importörer/ÅF här. Jag skulle säga att förbudet gäller, och upphovsmännen samlar inte in några pengar för att ni piratkopierar era egna eller någon annans filmer. Det är inte heller formatskiftning som ersättningen är tänkt att täcka upp för, utan intrånget i ensamrätten som paragraferna gör i och med att du får göra exemplar som du får ge bort till folk du känner – när media med ljud eller rörlig bild inte har kopieringsskydd. Privatkopieringsersättningen går helt enkelt inte till filmer som ges ut på DVD eller Bluray, så den har inget med era rippar att göra.

Permalänk
Medlem

Provat KODI på Xbox One och efter uppdatering får man vara glad om det startar upp och startar det upp får man vara glad att man får menyer att navigera i.

Sedan är det lite bökigt att få KODI att köra nätverksdisk. SMB kan man gömma. Är montering genom NFS eller FTP som gäller. HDR film kan man glömma på Xbox One X. Då är det skiva som gäller. Ingen aning om varför men HDR stängs av efter en minut.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]